454seen puhtia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Chevrolet454ss, 23.8.2018.

  1. janihei

    janihei Gearhead

    Sama täällä. Ryobi 18v, no problem.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  2. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Mitkä öljyt kuulus olla? Toi 20w50 valvoline nyt on todettu hyväks jenkki koneiden nopearamppisille laahurinokille, sitä käytän myös itsekin. Kerro toki mikä olis parempaa ja toimis paremmin, hinnalla ei väliä. Sais olla ohuempaa just ns kylmästartis. Toisaalta tolla tökötillä on paksukalvo esim nokan ja nostajan välissä. Sen tuntee/huomaa siinä kun säätää venoja. Saa reippaasti keinutella keinuja käsin, et lähtee öljyt pois nokan ja nostjien välistä.
     
  3. Jeejee

    Jeejee 1st gear

    Muokattu: 13.4.2025
  4. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mää oon käyttäny vuosia Mobil Delvac mx Super Defence 15w-40 BBC 548ci ja BBM 607ci joissa rajut rollerit isoilla jousipaineilla
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Diesel öljyjen käyttämisestä.
     
  6. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    68corvette tykkää tästä.
  7. Geekilla on kyllä taas hyvää asiaa, mutta video oli jotenkin sekava.

    Minusta on eri juttu, kun puhutaan perinnemaamoottooreista, kuten BBC. Niissä voi ihan hyvin käyttää Delvacia jne, jos API luokituksessa on S -kirjaiin.

    Sitten on taas eri juttu ne nämä vuosituhannen moottorit, joihin valmistaja on antanut omat speksinsä. Silloin ei pidä tunkea Audin suoraruiskutuskoneeseen perinne dieselöljyä. Vaan katella oikeata VAG:in speksiä, eli esim:

    https://www.oilspecifications.org/volkswagen.php
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Perinnemaamoottoreista?!
    Tällaiset puheet ovat verrattavissa Jumalan pilkkaan.
     
    Volvo_5.7, TimoT, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Hah, minä olen 2020 -luvun Hannu Salama..

    P.S: Älä aukaise Temutusta ja Aliexpressöintiä ketjua..;)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  10. Herje

    Herje Double Gearhead

    Sankavitun aikasia työntötanko V8 moottoreita:poff::rotfl:
     
    kuula ja eeko tykkäävät tästä.
  11. kuula

    kuula Gearhead

    Semmonen yks vitun kivikasa eikö oo siinä teijän mäen alla, mistä pitäs puhaltoo ähkyä ulos.:)
     
    Herje tykkää tästä.
  12. Herje

    Herje Double Gearhead

    Mäen alla on möykkää ja moottoreita.
    Mäen päällä kustomi hommia.:rolleyes:
    Eihän siitä paljoa puuttus että sais saastetta kansalle.:)
     
    kuula tykkää tästä.
  13. p0ks

    p0ks 3rd gear

    454 kamat on koneistuksessa ja tuli soittoa että olisi 7pakoventtiiliä mutkalla ja ilmeisesti mäntään osuneet, nyt että ei käy samaa mokaa niin kertokaa mahdolliset syyt tähän.
    Hydrauli laahuri kyseessä, valmistaja ilmoittaa max rpm 6000, on päässyt yli kiertämään viimeisillä ajoilla viime vuonna noin 6400-6500rpm, aiheuttaako tämä sen herkästi, tai onko venttiilien asennus korkeus tai jokin muu ollut väärä?
    Sitten seuraava kysyin nokan valmistajalta että voinko käyttää vanhoja jousia uuden nokan kanssa, vastaus oli että kyllä, mut nyt mietityttää se että kun uudempi on hieman rajumpi ja max rpm 800 enemmän niin onko mulla sama kohtalo edessä jos käytän samoja jousia, vai pitääkö asiaa vaan kompensoida shimmailemalla jousta?
    Tässä nokkien specsit:

    vanha nokka: xe274h
    Advertised Intake Duration
    274
    Advertised Exhaust Duration
    286
    Intake Duration at .050 Inch Lift
    230
    Exhaust Duration .050 Inch Lift
    236
    Intake Valve Lift
    0.552
    Exhaust Valve Lift
    0.555
    Uusi nokka: nitrous hp 240/253
    Advertised Intake Duration
    284
    Advertised Exhaust Duration
    305
    Intake Duration at .050 Inch Lift
    240
    Exhaust Duration .050 Inch Lift
    253
    Intake Valve Lift
    0.575
    Exhaust Valve Lift
    0.595
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Yleensä kun pakoset on solmussa, niin jako on pielessä. Siis edellyttäen että tässä on tarkistettu männän ja venan välys.
    Kun jako hyppää, niin pakovenat menee solmuun melkein kaikissa koneissa. Pois lukien tietysti muutamat vapaasti pyörivät.
    Mitkä venajouset käytössä?
     
  15. p0ks

    p0ks 3rd gear

    Mittasin venttiili välykset kun aikoinaan koneen kasasin ja silloin oli ok, imuventtiileille jouduin kairaamaan koloa isommaksi.
    Jakoketjussa oli kyllä hieman löysää kun koneen purin, tiedä sitten mikä on vielä rajoissa.
    https://www.dropbox.com/scl/fi/ek41...ey=tp6drzqb4q5rhj17i03zzmyiq&st=f1ctw09f&dl=0
    Tuossa video ketjusta.
    Tilasin täyden nokka setin joskus 9v sitten missä tuli nokka,jouset,jakopää yms.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    En tiedä muiden mielipidettä, mutta löysälle toi näyttää. Ei katastrofaalisen löysälle, mutta tiukempi vois olla. Sit voi huolestua enemmän kun ketju syö reiän kylkeen, kuten oli yhdessä SBM koneessa. :eek:
     
  17. artsiracing

    artsiracing Double Gearhead

    Näyttäähän tuossa väljää olevan, ajoitus heittää jo aika monta astetta.

    Tuollanen magnum-tyyppinen jakopää on yleensä hieman väljä jo uutena, laita se compin hi-tech jakopää niin on tiukka ja kestää.
     
  18. p0ks

    p0ks 3rd gear

    Turhaan tuli siis ostettua uus nokka valmiilla jakopää sarjalla, tuskin on tuota high tech jakopäätä siinä..
    Uskaltaako kukaan lotota tohon venttiili jousi asiaan että menisikö noi vanhat jouset myös tuon uuden nokan kanssa ja miten kannattaisi shimmata jousta vai pitääkö samassa?
     
  19. artsiracing

    artsiracing Double Gearhead

    Sulla lienee nuo 924-16 jouset, niillä seetipaine ehdotetulla asennuskorkeudella on 112lbs.
    Tuolle 284 nokalle suositellaan toiseksi vaihtoehdoksi 930-16 jousta, jolla seetipaine 153lbs ja jousijäykkyys muuten suunnilleen sama kuin tuolla toisellakin.

    Vaihtoehdot on joko tuo 930 jousi, tai vanhojen jousien shimmaus vähän tiukemmaksi, koska niissäkin on varaa joku .050" nipistää asennuskorkeudesta jolla seetiä tulee n. 17lbs lisää.
    Olis kuitenkin hyvä mitata ensin onko jouset vielä timmissään.
     

Kerro tästä muillekin!