-46 Ford fordor

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Wolfman500, 25.12.2010.

  1. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    Eli tommonen aihio tuli hankittua kun on poltellu pitkään jonkinlainen rodi/kustom aihio mielessä, aikanaan meni yksi 37 Rahkosen Eskon laanilta ohi rahoitusonkelmien takia ohi niin päätin nyt iskee kiinni kun tuli tilaisuus. Coupejahan on rakenneltu pilvin ja pimein mut mietin tuossa että joskohan jättäis tuon nelioviseksi ? Tosi on kyllä että omaan silmään se Coupe näyttää paljon kauniimmalta ja tykkäisin mallista... eli miten on oiskohan järkeä alkaa vaihtaa vaikka korin taka osa Coupesta? Ja onko minulla näköhäiriö vai onko Coupen akseliväli lyhyempi kun tuossa minun vehkeessä ? Mitä muut ois mieltä mitä tuolle kannattais alkaa tehdä, tiedän että teen kuitenkin oman mieleni mukaisen vehkeen, mutta kiva on kuulla muitten mielen osoituksia ja ehkä poimia niistä tipsi tai parikin ;)
     
  2. Nashia kun aikanaan rakentelin niin hourailin kanssa coupe-muutoksesta , sellainen oli tullu tehtyä jo 37 chryslerille , mutta jätin sitten 4-oviseksi , ja käytön kannalta ollut hyvä ratkaisu , tokihan se coupe kori on linjakkaampi.
     
  3. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    Niin se on kyllä totta että perheelliselle se tila ois kyllä hyvä asia, tossa kun mahtuu isommatkin jannut takapenkille eikä tarvii polvet suussa olla...
     
  4. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tämähän ei varmaan vaikuta mutta täällä Ruotsissa Coupeja (ja jopa avoja) näkyy ainaskin viisi jokaista neliovista kohden eli on se neliovinen ainakin oleellisesti harvinaisempi tapahtumissa. Tässä on paikallisen lättäpääklubin kotisivun linkki, sieltä voi katsoa tapahtumakuvia (Norjan 2010 Skandinaavisessa kokoontumisessa on muuten ollut neliovinen Sedan fenderskirtseillä, aika erikoisen näköinen):
    http://www.fordv8.se/
    Ja mukaanhan pääsee mobiililla tai rodilla eikä edes tarvitse olla lättis.

    1946-48 Ford on hieno peli, olen aina tykännyt. Meillä on jossain kotona isän aikoinaan saama Ford-lehti vuodelta 1964, siinä oli juttu 1948 Fordorista joka oli taksina Helsingissä. Sama auto oli joskus 90-luvulla FHRA:n näyttelyssä, oletan että on jossain tallessa. Rekisteri oli taksiin sopivasti AX-jotakin. Ja sivukommenttina, missäs ihmeessä on se kasin sivuilla mobiiliajojen yhteydessä joskus vilahtanut (Suomi)-Tudor, oli 80-luvun alussa aika ehjän näköinen. Ja sen jälkeen en muista nähneeni kuvaakaan.

    Akseliväli lienee sama (vaikka en ole mitään kirjaa tarkastanut), se saattaa harhauttaa että Coupeja on kahdenpituisilla ovilla, "tavallinen" eli pitempi ja Business Coupe jossa on neliovisen etuovi.

    Oma suosikkinin on muuten Woodie mutta enpä ole vielä yhtään nähnyt vaikka niitä muutama täällä Ruotsissa pitäisi ollakin. Sensijaan Sedan Deliveryja (siis henkilömallin korilla) olen nähnyt pari.
     
  5. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Joo kyllä ainakin Encyclopedia of American Cars kertoo kaikkien 1946-48 Fordien akseliväliksi 114 tuumaa (itseasiassa akseliväli on pysynyt samana vuodet 1941-51).
     
  6. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    Kiitti vinkistä Heikkisj, kyllähän täälläkin on painetta tullu siitä että säilyttäis ovet, enkä itsekään näe siinä kamalasti järkeä, ainut vain on että sellanen Coupe lyhyillä etuovilla miellyttää omaa silmää niin kovasti. Tämä auto on tietojeni mukaan ostettu uutena Turun saaristoon lääkäriautoksi vai mikä lie ampumalanssi ollut, mutta aidosta suomi autosta kumminkin on kyse....
     
  7. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    Omasta kirjastosta löyty kans samanlaista tietoa akselivälin suhteen, eli silmä se valehtelloo...
     
  8. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    hei.... no kun sul kerran 4d kovakatto, niin miks ei woodie?? 4d farkku??
    [​IMG]

    ei ois monella ja ovista saat mitat vastaavanlaisiin puisiin ja taka lokarit hyödynnät ne valmiit peltiset ja sit pikkasen puuta visioimaan (vaikka paikallisen puusepän kansssa) jos oma kyky tulee vastaan....
    [​IMG][/list]
     
  9. spychobilly

    spychobilly Gearhead

  10. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    kattoakin vois hyödyntää (takaosa sit vaan pidemmäks) kehikko jostain profiiliputkesta ja sit siihen rimoitus mihinkä pulttaa tms. noi vanerit ja päälli rimoitus.. petsiä/lakkaa ja liikenteeseen... 8) vaikeaa,aikaa vievää? no tätähän se harrastus on :odroll:
     
  11. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    Hmmm, ei oo kyl nyt Woody mielessä vaikka se varmasti oisin näyttävän näköinen ja erikoinen. Puuhommia saanu tehdä muutenkin, tosin vene ja muukin puutyö on jääny nyttemmin vähän taka alalle, ei riitä aika kaikkeen...
     
  12. B 50

    B 50 Gearhead

    Niitä coupen korin takaosia ei oo ihan ylettömästi liitereittentakana näkynyt. Jos sellaisen tuo ulkomailta, vaivattomimmin se rullaa omalla rungollaan ja suht samaan hintaankin. Ja tähän sit pitäis alkaa alle vaihtamaan Suomi-alustaa..? Sedanin muuttaminen coupeksi ei oo ihan parin viillon juttu ja saman ajan käyttäminen johonkin hyödyllisempään tuo amerikan-coupe-projektia jo melko paljo lähemmäs. On noita tehty, ei sillä, mutta mitä noita Suomi-aihioita nähnyt niin puuhaa varmasti riittää muutenkin. On siinä sitten aikaa suunnitella lopullista kuosia. Eikä se coupe sinänsä tyylillisesti mikään oikotie onneen ole. Esim Kalun tekemä `39 Ford ja Faikku66:n Hudson ovat sielukkuudessaan ihan huippua ovimäärästä huolimatta. Tai sitte just siks..
     
  13. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Kenenkään taitoja väheksymättä, mut olisko onnistuneiden suomi coupe muutosten suhde pienempi kuin 1/10. Hyvintehty 4d on paljon hienompi kuin saumoilla ja savella polven päällä muokattu coupe.
     
  14. lake ender

    lake ender Gearhead

    En nyt pikasella googletuksella löytänyt yhtä nettisivua, missä joku amerikanjoe tekee juuri vastaavaa muutosta fodorista coupeksi. No jokatapauksessa aivan älytöntä hommaa jos coupen haluaa. Ainakin pitkäovisia aihioita vielä riittää jenkeissä, lyhytoviset on harvinaisempia.

    Itsellä on rakenteilla ollu pitkäovinen 48 coupe jo muutaman vuoden. Kuvia löytyy tuolla www linkin alta.
     
  15. Juu , eipä oo tarvinnu amerikan joen alkaa tollaista coupe muutosta tekemään ja syykin suht selvä: oikean mallisia aihioita on ollut tarjolla vrt Suomi kakskytä vuotta sitten.... Sitä sovellettiin mitä sattui pelloilta ja navetan takaa löytymään ,ja yleensä ne ei ollu aitoja coupeja.

    Ja tosiasia on että erittäin harva on saanut tehtyä oikeasti esikuvan mukaista noista coupe-muutoksista , enempi ne kait on olleet sellaisia suoami-kustomeita joita nykypäivänvalossa ei paljoa kehtaa kehua...

    Mutta sitähän tää harrastaminen on , jokainen tekee omat päätöksensä ja toiset jopa toteuttelee ainakin osan niistä ja tuloksia on sitten hyvä jeesustella täällä internetin ihmeellisessä maailmassa :wink:

    Jos se coupe mieltä polttelee , niin kannattanee myydä 4d pois ja haalata vaikka jenkeistä uus aihio , selviää paljon järkevämmällä työn määrällä ,mutta jos on polttava halu kokeilla ja oppia (?) siinä samalla jotain niin ei muuta kuin laikka pyörimään ja mig-liimaa saumoihin.
     
  16. Alistus

    Alistus 1st gear


    Varmaan tarkoitit tätä -47 fordia. http://www.jalopyjournal.com/forum/show ... p?t=466490
     
  17. lake ender

    lake ender Gearhead

  18. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    Heh tuo on aika paljon samaa tasoa kunnoltaan kun omani, tosin runko omassani on uskomattoman hyvässä kunnossa, eikä korissa ehkä ihan noin paljon ole paikattavaa. Kyllä tässä kallistutaan oman suhteen siihen että ovet säilyy jo ihan senkin takia kun on perhettä niin mahtuu poppoo mukavasti aikanaan kyytiin. Jospa se seuraava aihio tulis sitten hankittua joku muu, mutta se onkin eri juttu ja tulevaisuuden murheita.
     
  19. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    Minkähänlainen tuosta tulis noilla Heidtsin etuakselilla ja fourlinkeillä ilmapusseilla, tarttisko enää channeloida vai saisko siitä tarpeeksi siistin ja matalan noitten liikevaroilla? Takarunko varmaan ainakin tarviis nostaa sopivasti ?
     
  20. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mä mistää mitää tiijjä mut kuha näpyttelen... Kantsis varmaa duunaa se runko rullaavaks ensteks eli hommais ne heitsit, vaikkakin rokottaa lompuukia heti rojeksin alkumetreil jonnii verran. Joskus ne kuitenki on ostettava.. Sit saa kateltuu lattian korkeutta et saa sen astinlaudan tonttiin kiinni. Ettei käy niiku mulla sen kolmeysin kaa et widuddaa sit ku ei helma laskekka maahan asti. Tosin mul aluks piti tulla rautajousilla ennenku sain päähäni laittaa pussit. En sit ees "nuoruuden innolla" jaksanu alkaa muuttaa just uusiks räittyy lattiaa ylemmäks. Renkaiden korkeus kantsii pitää kans mieles, lassilan samin rengaskatalookeis ilmotetut nakkien korkeudet pitää kutisa mitä kantsii hyödyntää.
     

Kerro tästä muillekin!