493ci tekniikka Moparin A-koppaan

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Jakkeko, 5.11.2019.

  1. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Ajattelimpa kirjoittaa tämän talven tekniikkapäivityksestä päiväkirjahenkisesti… Pääosin itselleni ylös, mutta hyvällä tuurilla joku saattaa välttää jonkun sudenkuopan lukemalla toilailujani. En siis yritäkään kirjoittaa mitään hienoa teknistä artikkelia tai oleta, että asia suurinta osaa kiinnostaa. Kirjoitan silti.

    Päivityksen kohteena on Moparin A-kopassa majaileva osin jämäosista kasattu isolohkotekniikka. Toin auton aikoinaan Suomeen ajatuksella, että lainaan siitä tekniikkaa toiseen Mopariin. Ja näin myös tein. Jäljelle jäi matalapuristeinen 440 saastekone 906 rautakansilla ja valuakselilla. Ko. lohko on 1970-luvun loppupuolelta, enkä suoraan sanottuna osaa sanoa sen sielunelämästä tämän enempää. Avaan tämän sitten joskus, kun sinne asti pääsen. Sen verran kuitenkin tiedän, että kone oli tullessaan säädetty todella laihalle ja tämän kanssa on ollut jonkin verran lämpöongelmia. Toivon kuitenkin, että lohko on vielä pelastettavissa ja lähempänä stanukokoa kuin .060 ylikokoa.

    Näistä lähtökohdista tekniikka päivitettiin ajokuntoiseksi käytännössä niillä osilla, mitä hyllystä löytyi. Nokaksi valikoitui vanhan liiton hydraulinen laahuri Elginin valikoimasta. Mieto, alle .500 nostoilla ja 224/234 @ .050 asteilla. Päälle Torker II ja Holleyn 850 dp kaasari. Sytkäpuoli niin perus Moparia kun kuvitella voi… Juuri ne osat, jotka hyllystä löytyi. Mekaaninen bensa- ja vesipumppu sekä tuuletin. Ei mitään erikoista eikä ylimääräistä. Autossa oli muuten tullessaan sähköinen bensapumppu, flekti jne. sekä helvetisti ongelmia sähkökytkentöjen kanssa. Purin nämä kaikki pois samalla, kun purin tuota tekniikkaakin. Lopputuloksena oli yllättävän hyvin toimiva kone… Oikeastaan todella hyvin toimiva. Tehoa ei ole mitenkään liikaa, mutta kyllä tällä on pärjännyt. Ja kaikki perinteiset virikoneen ongelmat ovat loistaneet poissaolollaan sen jälkeen, kun kone saatiin säätöihin.

    Sitten ne hyvät puolet. Autossa on jo valmiiksi rempattu TF727 käännetyllä manuaalikoneistolla. Laatikko on kunnostettu auton mukana tulleesta vaihdelaatikosta, joka hajosi melko pian Suomeen saapumisen jälkeen. Laatikko on TCIn valmistama / modaama, ja laatikon korjanneen henkilön mukaan se oli enempi väärin kuin oikein kasattu. Remontin jälkeen kuitenkin toiminut hyvin. Auton mukana tuli myös TTi:n pakosarjat 2” primääreillä, jotka jätin paikalleen. Näiden jatkeena on 3” putkisto X-putkella, joka päättyy ennen taka-akselia. Myös putkisto on tehty maahantuonnin jälkeen tehonlisäykseen varautuen… On varmaan riittävä, ehkä jopa hieman turhan suuri, mutta olkoot. Perän päivitän nyt samalla, nykyisen 3.23 välitteisen tilalle on tarkoitus laittaa 3.73 välityksellä oleva lukkoperä. Kuvassa lähtötilanne loppukesästä 2018.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 5.11.2019
    rekkamies, D1RT3K, FuryIII '71 ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Jokeri

    Jokeri Gearhead

    LISÄÄ!!!
     
    juko7 ja wilburi tykkäävät tästä.
  3. always bb

    always bb Gearhead

    A-body ja BB toimii aina
     
  4. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Mikä ja minkä vuotinen a-koppa kyseessä?

    Kiinnostaa, ja kuvia ei koskaan ole liikaa. ;)
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Täällä tulossa talven aikana yks isolohko A body (-65 Barracuda) lisää kans, pittää sille sit ommaa ketjua alotella varmaan ku saa paremmin työn alle.
     
  6. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo kyllä 493 ja A-body todellakin toimii.. :D
     
    wilburi, FuryIII '71, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Meinasin alunperin pitäytyä lausunnossa A-koppa, mutta tarkennetaan nyt sen verran, että kyseessä on 1970 vuoden Dusteri.
     
    FuryIII '71 ja faffeli tykkäävät tästä.
  8. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Part II. Aihio projektiin on löytynyt jo useamman vuoden ajan tallin nurkasta. Hankin lohkon aikoinaan toista autoa varten Turun suunnalta. Tällöinkin tarkoitus oli tehdä stroukki-kone. Kyseessä on vuoden 1968 HP -lohkon (D440), lisämerkinnöin 2323 HP sekä A (.020 ylikoko). Valupäivä 4/11/1968, valunumero 2536430-5. Tein tästä aikoinaan kaupat hieman silmät kiinni, vaikkakin pidin myyvää tahoa tässä kohtaa luotettavana. Sylintereissä ei ole havaittavissa merkittävää kulumaa, hoonausjälkikin näkyi yli 90%:sesti. Myöhemminkään lohkosta ei löytynyt aistnivaraisesti mitään huomautettavaa ja sylinterin seinämien vahvuuskin vaikutti riittävältä, pääosin erittäin hyvältä. Tässä kohtaa kuitenkin muut projektit ajoivat edelle ja autokin ehti vaihtumaan pariin otteeseen… Lohko jäi kuitenkin odottamaan oikeaa hetkeä.

    [​IMG]

    Oikea hetki tuli vihdoinkin syksyllä 2019, kun päätin toisen auton myymisen jälkeen viedä tämän projektin loppuun. Eipä siis muuta kun lohko kyytiin ja koneistamolle. Päätin tässä kohtaa suosia pienempää ja paikallista, joten lohko päätyi Vammalan moottorikoneistamolle mitattavaksi. Lohko myytiin minulle alunperin vakiokokoisen, tosin merkintä A sekä myyjän suorittama tarkastusmittaus osoitti, että kyseessä on ylikoon lohko. Pienenä yllätyksenä tuli kuitenkin moottorikoneistamon tuomio siitä, että kyseessä on .030 ylikoon lohko. Tarkempien mittauksien jälkeen koneistamon väki totesi, että kunnon puolesta ei ole mitään syytä porata isommaksi, pelkkä uudelleen hoonaus riittäisi. Taas kerran silmät kiinni ja ostohuosut jalkaan… Uutta osaa koneeseen!

    [​IMG]

    Jo alunperin päätin tehdä tästä jossain määrin maltillisen stroukkerin, joten vakio iskua (3,75”) ei ollut tarkoituskaan kasvattaa mitenkään maksimaalisesti, vaan päädyin pienimpään yleisistä stroukki paketeista… 4,15” isku ja 4,35” poraus (.030 ylikoko), eli liikutaan lähellä “square engine” maailmaa, lievästi vielä oversquaren puolella. Stroukkipaketiksi valitsin lopulta Eaglen valmiiksi tasapainotetun setin joka löytyy osanumerolla B21201030. Hankintahetkellä ko. paketti oli US Partsilta loppu, joten tilasin hilppet suoraan JEGSiltä. Toimitus kesti vajaat 2 viikkoa ja lopullinen hintalappu oli hyvinkin kilpailukykyinen Suomen hintojen kanssa. Kamat kasaan ja uusi reissu Sastamalaan!

    [​IMG]

    Eaglen stroukkipaketti sisälsi tällä kertaa Eaglen itsensä brändäämät veivit ja kampiakselin sekä Mahlen männät. Palaan näihin vielä tarkemmin myöhemmin, juuri nyt tätä kirjoittaessani kaikki osat on koneistamolla. Stroukkikitin lisäksi hankin tässä vaiheessa 440 Sourcen valmistamat alumiiniset runkopukit (osanumero: 200-1094) sekä ARP:n studit (osanumero: 140-5401) runkolinjaan ja uudet laakerit nokka-akselille. Tällä reseptillä olisi tarkoitus siis laittaa alakerta nippuun. Harkitsin hetken aikaa alumiinipukkien ja gridlen välillä, mutta kokeneempien suosituksesta (sekä jo nyt ahtaan sovituksen takia) luovuin tuosta gridlestä ja päädyin alsapukkeihin. Useampi on väittänyt, että tällä reseptillä tekee vielä luotettavasti toimivan (=kestävän), alle 700 hp:n koneen. Itselläni ei ole aiheeseen liittyen faktoja, joten seuraan tätä ohjeistusta.

    Koneistuksen yhteydessä lohkoon on tarkoitus tehdä hoonauksen lisäksi pientä siistimistä, kuten runkolinjan ja dekkitasojen oikaisut sekä nokan laakereiden vaihto. Vakio voitelujärjestelmään ei ole tarkoitus puuttua juurikaan, pieniä avarruksia / muutoksia lukuun ottamatta. Suurin yksittäinen muutos on tällä kertaa sihdin kierteen laajennus RB lohkon vakio 3/8” NPT kierteestä 1/2”:seen. Dekit on tavoitteena oikaista siten, että männät jäävät .020… .030 dekkitasojen alapuolelle. Parin viikon sisään pitäisi selvitä menikö kaikki suunnitelmien mukaisesti. Siihen asti projekti on oikeastaan aika pitkälti jäissä, ja ainoa mitä voin tehdä on näiden tarinoiden kertominen. No, meneehän se näinkin.

    Olen alustavasti asettanut itselleni tavoitteen 620 hp koneelta. Autossa oleva nykyinen saastekone on paperilla 230 hp (32 hp / litra), saman aikakauden 440 Magnum 375 hp (52 hp / litra) ja tavoitteeni 620 hp vastaa siis n. 77 hp / litra. Kyllä tuossa jotain saa tehdä oikein, jotta tavoitteisiin päästään. Avaan projektille asetettuja tavoitteita ja koneen suunnittelufilosofiaa tarkemmin joskus myöhemmin.
     
    rekkamies, FuryIII '71, C-Body Polara ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. sleepercooler

    sleepercooler 3rd gear

    Mielen kiintoinen projekti..........
     
    Jakkeko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!