4L60e jysäyttää ja nykii

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Arkkumies, 4.7.2022.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Vähän asian sivusta mutta lähtökohtaisesti vikoja ei kannata yrittää korjata säätämällä. Paitsi jos säädöissä itsessään on vikaa.

    Säädöt ei myöskään itsekseen muutu. Ne on mitä ne on tehtaalta lähdettäessä. Toki valmistajalta voi tulla softapäivityksiä, mutta ei nekään itsekseen autoon päädy, poislukien ehkä jotkut uusimmat autot.
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Vaihtokohdat on toki sellaisia joita voi turvallisesti kokeilla muokata..
     
  3. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Saitko vaihdettua alakautta irrottamatta koneistoa?
     
  4. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tässähän on jujuna se, että lodjulle on tehty jotain™, näin edellinen omistaja asian muotoili. Mun arvaus on shift kit, mutta ei noi vaihtokohdatkaan vaikuta ihan oikeilta. Vertailin 95 veten tiedostoa, siinä 2.59 peräruuvi, niin noi 2-3 täyskaasu vaihtokohdat on luokkaa 80mph. Ku ei toi 102mph voi vaan olla oikein ku tulee punaviiva vastaan paljon ennen. Netin mukaan 3-4 vaihdon ei pidäkään tapahtua isolla kaasulla.
    Se että täyskaasulla vaihdot menee kierrosrajottimelle on ilmeisesti suht yleistä näitten kanssa, varsinki jos on räpelletty.
    Omassa tiedostossa shift timet on kans ihan kummia, 1-2 ok mut loput on 6,83 sekuntia? Vrt. 0,5-0,8s Impalassa.

    Aattelin ekaks kokeiluks ny vetää alaspäin noita vaihtokohtia ja säädän shift timet '95 Impalan vakiosoftan mukaisiksi. Impalassa ei pitäis olla muuta eroa kuin peräväli, muuten huikkaisin sinne Impalan taulukon vaihtokohdatkin suoraan.

    Saa kertoa, korjata ja jakaa omaa tietämystään, mä meen ihan maalaisjärjen ja ikivanhojen foorumien pohjalta näis jutuis. Perstuntumalta sanon että ei sen näin ainakaan pidä toimia.

    En oo saanu aikaseks. Datalogissa ja livedatassa ku ei näy ollenkaan turbiinilukon luistoa ni meni moti ruveta repimään öpohjaa irti. Se paineakun jousi pitäis kyl kans kattoo sielt sisältä, mut 1-2 on suhtkoht yhtä jysähtävä ku 2-3 ni epäilyttää oisko se jousi rikki.
    Ois aikaa mut ei säätä eikä rahaa, pitäis uusia tietenki pohjantiiviste ja nesteet. Tai hauku vaan laiskaksi, ihan sama...
     
  5. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Kysyin koska itellä pitäis sama operaatio tehdä... juutuubivideon mukaan se pitäis onnistua alakautta koneistoa purkamatta, mut eka kokeilulla en sitä usemman tunnin ähellyksen jälkeen saanu operoitua. No nyt olis koneiston tiivisteetki odottamassa jos se pitää kuiteski purkaa.
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tarkista missä kohtaa on nopeudenrajoitin eli onko 100 mph.
     
  7. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Mitä nopeudenrajotinta oikeen tarkotat?
    Tuolta löytyvien juttujen mukaan "speed limit fuel cutoff" on 255mph.
    Ja on tällä tullu yli sataa mailia ajettuakin, menee kolmosella :D
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Rajoitin on yleensä renkaitten ilmoitetun nopeuskestävyyden takia.
     
  9. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Joo en tiiä noista, tää on tilattu heavy duty/kyttäalustalla ja vissiin kyttärenkaillaki uutena, joku hi-performance all season siel luki ku purin RPO-koodit.
     
  10. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Aattelin että jos kopsais tuosta '95 impalan ton vaihtokohtakartan kanssa ja naputtelis koko kartalle vaan lukuja vähä isommiks ku eri peräruuvi. Vois tunnustella miltä tuntuu vaihtojen ajotukset.
     
  11. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Ookei, laskin vaihtokohtien vauhtilukuja, ei haluttua vaikutusta.

    Tuli myös tehtyä arviointivirhe, ne vakiokartan korkeat lukemat ovatkin ihan asialliset.
    Tämä meneekin siis sen 1oo mailia kakkosella, eikä kolmosella niinkuin aiemmin sanoin. Eli siis ainoa merkityksellinen täyskaasuvaihto on 1-2. Nyt hämmentää... Mitähän olen mahtanut luulla 2-3 vaihdoksi 110-120kmh paikkeilla?

    Suorittaakseen vaihdon täyskaasulla / kickdown modessa kaksi ehtoa on saavutettava: nopeus ja kierrosluku.

    Noh, aloitan alusta karttojen suhteen ja muokkaan tällä kertaa vain kierroslukurajoja. Tällä hetkellä kierrosrajat on 1-2: 5344rpm, 2-3: 5440rpm ja 3-4: 5344rpm.
     
  12. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Jos sulla on 95 caprice police versio niin siinä on sama peräruuvi 3.08 kun SS Impalassa.
    Itsellä Caprice -96 LT1 trailer paketilla peräruuvi 2.93
     
  13. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Ei oo poliisiversio, mut poliisialusta / heavy duty ja muuta kamaa. Ei tow packageakaan. Mulla on tos se vakio farkun 2.56 perä, sen takia kulkeeki aivan pirun kovaa.
     
  14. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Nojuu, WOT shift RPM:n säätö tuotti haluttuja tuloksia!
    Laskin yllämainituista arvoista kierrosluvut kaikki viiteen tuhanteen ja kävin koeajolla.
    Täyskaasulla 1-2 vaihto tapahtuu nyt ilman ylimääräisiä töksähtelyjä noin 90-95 kmh vauhdissa.
    Vaihde kuitenkin jysähtää silmään aika pirullisella voimalla. Mutta sillä nyt ei pitäisi olla mitään tekemistä vaihtokohdan kanssa.

    Nyt kun kerta pääsin tähän homman makuun ni vois säätää kickdownia vähä rauhallisemmaks, tykkää nakkaa ykkösen päälle aika kovasta vauhdista ja sit saman tien jysäyttää takas isommalle.

    Mitäs sanoo raati tuosta vaihtojen "jysähtävyyden" säätämisestä? Mitä uskaltais tehdä softassa?
    Noita Shift timejä mietin kanssa, tuntuu että vaihdot kestää aika pitkään, vertauskohtana esim vakio AOD.
    Vai pitääkö kuitenki repiä öpohja irti ja tsekkaa 1-2 paineakun jousi ensin?
     
  15. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Ootko muuten katsonut sun tietokoneboxia.Mulla on kiinni Jet Stage1 lastu boxin harmaa sisään
    meno - johdon välissä joka muuttaa sytytysennakkoa, vaihteiston kytkentymistä ,ruiskutusta ja ym. Voisko sulla olla tämän tyyppinen lastu kiinni sun boxisssa ?
     
  16. joukoy

    joukoy 3rd gear

    Voisiko se vaihteen jysähtäminen johtua huonosta laatikon kannatinkumista? Jos se on rikki tai liian kovaa materiaalia niin vaihdot vaan tuntuu kabiiniin liian kovilta.
    Eka viestissä oli juttua nykimisestä. Jos vakiokone nykii niin siinä on jotain vikaa. Onko kaikki perushuollot tehty? Tulpat vaihdettu, tulpanjohtojen tarkastus, ilman- ja bensasuodatin vaihdettu, MAF puhdistettu?
    Vikaa voi kiertää sillä että kytkee turbiinilukon vasta isommassa vauhdissa päälle.
     
  17. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    No ei ollu semmosta.
    https://aijaa.com/l7DHoN
    [​IMG]

    "Tähän -jotain- ohjelma". Mikähän toi keskimmäinen sana oikeen on...
    Toisella puolella kirjotettu samalla tussilla "Camaro".

    Eli sisältö voi olla vaikka mitä... Tosin ei se linjapainekartta ei vaikuttanu kovin radikaalisti eroavan ehkä-vakion-Impalan softasta. Jaa-a.

    Kannatinkumista en osaa sanoa, pitäis nostaa auto pukeille ja kahtella läpi koko alapuoli.
    Tulpat vaihdoin joku viikko sit ite, tulpanjohdot on vaihdettu vuos sitten, sen verran mitä näki niin ihan hyvässä kunnossa. Suodattimet vois vaihtaa ihan muuten vaan, ilmansuodatin ei ollu hirveen likanen ja bensasuodatin ei ollu ees ruosteessa. Ei oireile mitenkään bensansaannista yms, ei vikakoodejakaan.

    Se nykiminen on jännä, sanoisin että se ei tee sitä kun nelosella lukko päällä. Silloinki vaan ku joutuu rauhallisesti kiihdyttämään tai vauhdin pitämiseks ylämäissä, eikä missään kauheen loivissakaan mäissä nyi. Livedatassa ei näy luistamista ollenkaan kun nykii.
    Noi välitykset varmaan vaikuttaa jotenkii, koska esim 100kmh vauhdissa lukko päällä kierrokset on noin 1400rpm.
     
  18. fenix

    fenix 3rd gear

    Voisiko laatikko olla rakennettu rallimmaksi.
    Omassa lähipiirissä pari th700 vaihteistoa on käynyt pajalla korjattavana ja vahvistettavana.
    Nyt ne molemmat vaihtaa rajusti.
    Vaihtoa voisi verrata kuin löisi kämmenellä keskikonsoliin.
    Linjapaineen pieni lasku vei pahimman väkivallan pois vaihdoista.
     
  19. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Mä olen suht vahvasti sitä mieltä että on. Perimätiedon mukaan lodju ois rempattu 2019 ja edellinen omistaja sano että lootalle on tehty jotain "jolla se kestää paremmin", viitaten koviin vaihtoihin. Ei sen enempää tienny.

    Jahkailen tässä että avaanko sen öpohjan ja löydänkö sieltä jäykemmän 1-2 accumulatorin jousen.
    Vaihtoehto olis että kikkailis softalla linjapainetta pienemmäks, seitensatkussa se on helppo säätää vaan sil vaijerilla.
    Noi vaihdot on lievästi vituttavan kovia. Pienessä vauhdissa nitkauttaa ikävästi ellei päästä kaasua kokonaan ja painavammalla kaasujalalla jysäyttää niin että pelottaa meneekö paikat rikki. Talvella saattaa aiheuttaa epätoivottuja pidon menetyksiä.
     
    Muokattu: 17.9.2022
  20. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    On tota vissii softattu rallimmaks linjapainetta...
    https://aijaa.com/zjaMfp
    [​IMG]

    Ilmoitetusti vakio '95 Impalan kartta:
    https://aijaa.com/TMNfib
    [​IMG]

    Ja noiden lukujen erotus, selkeästi näkee eron:
    https://aijaa.com/0beRu5
    [​IMG]

    Noi on tuosta 0-64MPH alueelta, toinen kartta on myös 64-128MPH alueelta, siellä jotakuinkin sama tarina. Ei kovin merkityksellistä kuitenkaan.

    Sit on noita Line pressure offset vs. TPS% -karttoja, niissä ei oo mitään kovin radikaaleja eroja.

    Mitähän tässä uskaltais tehdä...
    Uskallanko kopsata kaikki noi Impalan linjapaineeseen liittyvät kartat vaan omien päälle.
    Toki varatiedostot löytyy, mutta voiko jotain mennä vakavasti pieleen?

    EDIT: Löysin '95 Caprice vakiosoftan, samalla perävälilläkin. On tosiaan joku tehosofta tässä, rupesin tutkailee niin sytkäkartat, VE-kentät MAF kalibroinnit melkeenpä kaikkeen on koskettu.
     
    Muokattu: 17.9.2022

Kerro tästä muillekin!