4L60e kusee öljyt

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Nupa, 13.8.2020.

  1. Nupa

    Nupa Gearhead

    Kaverin auto, uusi hankinta hänelle.
    Loota toimii ajossa hyvin, mutta satunnaisesti kusee öljyt kun auto seisoo. Ei kuulemma edes joka kerta.
    Oon nyt parin kk aikana vaihtanut pariinkin otteeseen öljyt ja suodattimen ja tietty öp-tiivisteen siinä samalla ja pultit momenttiin.
    Ja aina mitä tuossa täytelly ja käytelly niin ei vuoda mistään, mutta kun kaveri sen kotiinsa ajaa niin taas on aamulla lätäkkö alla.
    Loota kuulemma pari vuotta sitten korjattu (kuitteja ei tietenkään tästä ole), samalla uusittu myös turbiini.
    Mikä tuolla vuotaa? Voiko tuo kerätä painetta niin, että sammutuksen jälkeen öljyä ruikkaa öp-tiivisteen välistä ajan kanssa? Eikös ylipaineella tule ylivuodosta, aski on ylhäältä kuiva.
    Pumppu rikki? Turbiini rikki?
    -e- auton pohja ei ole öljyssä eli sitä myöten sitä ei tuntuis ruikkivan ajon aikana, sithän olis pohjassa jälkiä...
     
  2. Hukka86

    Hukka86 1st gear

    Ainakin 4l30e työntää öljyä ulos jos kierrättelee vapaalla paikoillaan tai huohotin letku ei mene tulipellin puoleen väliin. Omat kokemukset kahdesta mv6 omegasta
     
  3. Hai

    Hai Gearhead

    Auton seistessä turbiini tyhjenee puoliksi. Tämä öljy valuu vaihteistoon ja nostaa siellä pintaa.
    Syy vuotoon on tod.näk. kohta joka on normaalin ajotilanteen pinnankorkeuden yläpuolella.

    -Vaihteensiirtovivun tiiviste
    -sähköliittimen tiiviste
    -nopeusanturin tiivistys
    -mittatikun putken tiivistys
    -jopa turbiininstefa
     
  4. fsvaasam

    fsvaasam 3rd gear

  5. Nupa

    Nupa Gearhead

    En oo säilytyspaikassa käyny auton alla kattomassa, mutta etupuolelta ilmeisesti kusee. Muualla ei jälkiä näkynyt, öp-tiiviste etupuolelta tietty öljynen joten ainoaksi tossa sit jäänee turbiininstefa...
    Voiko se mennä vuodessa tai talviseisonnan aikana ittestään paskaks kun kuulema rempan jälkeen vuoteen kaikki oli ok ja murheet alkanu vasta tänä kesänä?
    Sitä ei varmaan korjaa millään muulla kuin ottamalla loota pois?
     
  6. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Ennen kuin alkaisin vaihtamaan turbiinin stefaa (= laatikko ja turbiini irti) varmistaisin nuo Hain jo kertomat paikat. Hankalia ovat monesti ja ainoa tapa taitaa olla, puhdistaa paikat ja paikallistaa vika. Jos epäilee turbiini stefaa, niin turbiinin suojapelti (tai muovi) irti, niin selviää kyllä onko vuoto sieltä lähtöisin. Esim. vaihteensiirtoakselin stefan vaihto paikoillaan on hankala tilanpuutteen vuoksi; itse jouduin ottamaan vaihteensiirtoakselin ensin irti ja sehän ei tullut pois paikoiltaan kuin pudottamalla laatikon perää alas...ja tämä vaati ölypohjan poisoton jne.
    Luin uudestaan alkuperäisen kysymyksen ja siitä ei selvinnyt tuleeko sitä öljyä pihalla 'litratolkulla' vai vaan pieni läikkä lattialle, jos kyse on noista pikkustefoista/ o renkaista niin niistä ei isoja määriä nopeasti tule.
    En usko mihinkään paineen nousuun, kyllä siellä joku huohotin on ja mittatikku ainakin, mistä paineet pääsee pois.
    Olethan muistanut naputella vasaralla öljypohjan pultinkohdat alas, ei paljon momenttiin veto auta, jos pohja on noilta osin kiero. Olettaen, että on peltipohja.
     
  7. Hai

    Hai Gearhead

    Voiko turbiinin stefa mennä vuodessa/talvessa?
    No joo, mahdollista, mutta epätodennäköistä ilman muuta syytä.
    Stefan pilaantumisen juurisyy voi olla:
    -turbiinin kaulalle kulunut ura -> vatkaa stefan pilalle
    -turbiini hela väljä (öljypumpussa) -> vatkaa stefan pilalle
    -turbiinin stefa irronnut pumpulta -> stefa menee pilalle, jopa laakeri voi työntää sen ulos
    -turbiini stefan kolhaistu pilalle jo turbiinin asennuksessa

    Voiko korjata purkamatta?
    Ei korjata, mutta oireita (vuotoa) voi vähentää tiivisteitä pullistavilla aineilla. Esim Valvolinen max life ATF:ssä on mukana.
     
  8. fsvaasam

    fsvaasam 3rd gear

    Aika tarkkana saa olla. Vuotokohta voi olla eri puolella laatikkoa missä tippa lattiassa kun öljy kapilloi herkästi pohjan tiivistettä pitkin jos sitä vuotoa ei turbiinikopan sisältä löydy.
     
  9. Nupa

    Nupa Gearhead

    Tähän en nyt kuvaa saa liitettyä, mutta täyttöä oli litra-puoltoista-vajaa kaksi per kerta eli reilusti tulee kun tulee.
    2018 syyskuussa ilmeisesti rempattu + uusi turbiini ja ymmärtääkseni loppukesä ja 2019 cruisittu ilman murheita. Tulleista kilsoista en tiedä, vähän.
    Auto tuli mulle pari kk sitten muuhun huoltoon ja kun asiakas pääsi sillä kotiin niin pisti kuvaa, että vuotaa jotain muuta. Eli isosti ATF.
    No, kun tuli mulle uudestaan niin kuulin, että on just vaihdettu lootaöljyt.. no oli itse vaihdettu öljyt ja öp-pultit oli melkein käsin avattavissa, luulin korjanneeni vian sillä kun puts ja uusi tiiviste ja momenttiin. Eikä se taaskaan tullessa tiputtanut yön aikana mitään.
    Samassa yhteydessä tuli puheeksi, että auto vois olla myytävänä ja vinkkasin kaverille kun hän sellaista etsi. Asiakas ajeli kotiin, ei vuotoja enää ja viikko tai kaksi sen jälkeen auto vaihtoi omistajaa.
    Kaveri ajeli sillä paljon (töihin ja takas, hupia ym.) ehkä viikon verran ja sitten ... hei, kusee isosti ATF!
    Auto mulle, ylös, pikkasen tippaa öp etureunassa muttei selvää vuotoa, varmuudeksi taas öp auki ja uus suodatin ja öljyt.
    Taas jonkun aikaa ajoa, kunnes nyt taas kussu isosti ATF.
    Voisko turbiini tai joku pyörivä tiiviste? olla rikki niin, että ei kuse jos jää sammuttaessa ylös, mutta jos jää alapuolelle niin kusee ATF?
    Ei kait tuo auta kun ottaa tohon ja taas täytellä, putsata ja pyöritellä kunnes jostain kusee...
     
  10. Nupa

    Nupa Gearhead

    Peltipohja on ja kumitiiviste ja naputtelin tiivistepinnan suoraksi, niitten osalta on kyllä ok.
     
  11. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Hai:lla oli hyvä lista ja mulla vuoti kerran rempan jälkeen se sähköpistoke. Vitutti meinaan aika monta kertaa kun yön aikana oli uusi piha kivetys marinoitu ATFällä. Sitä tulee aika paljon meinaan ulos siitä pistokkeen kohdalta. Niissä pistokkeissa on ne hampaat aika haperot kun laatikko on vuosia käynyt kuumana. Vaihdoin uuden tiivisteen siihen ja tein latikasta pienen tuen ettei vaan pääse valahtaa laatikkoon ja laitoin pistokkeen kiinni sillein että sain pidettyä sisäpuolelta vastaan.

    Meinaan sitä pistoketta joutuu jonkun verran painaa että menee pohjaan ja ne hampaat saattaa siinä hajota.
     
  12. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Voisko olla turbiini halki jostain saumausta tms ja kun jää alassuin, niin kusee alleen?
     
  13. Jamppa

    Jamppa Gearhead

    Mulla oli mennyt 4hp20 laatikosta turbiinin kaulan laakeri, vuoti hyvin lahjakkaasti.
     
  14. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Jos se olisi turbiini niin eikö se nimenomaan käydessa roiskisi öljyt pitkin laatikkoa?

    Mulla kerran turbiinin kaula murtui ja se söi stefan niin oli kyllä koko pohja marinoitu ATFllä.
     
  15. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Jos ei pumpun stefa vuoda, niin myös pumpun kiinnityspulttien kannan alta voi vuotaa jos ei ole uusia o-renkaita vaihdettu pultteihin. Tosin ei sieltä paljoa tule jos pumpun paineet menee sinne minne pitääkin. Atf on hieno tuote vuotaessaa ulos laatikosta. Se leviää joka paikkaan :lol:
     
  16. Nupa

    Nupa Gearhead

    Alkuviikosta tulee taas tutkittavaksi tämä, mutta... parikin tyyppiä on sanonut ettei vaan olis litra-puoltoista liikaa öljyä?
    Öljytaso tsekattu oppaiden mukaan, lämpimänä käynnissä vaihteet läpikäytynä.
    Kirjan mukaan 5 qt, m iten siinä vois olla 1qt liikaa? Normipohja ja tikkukin näyttää normilta...
     
  17. -tl-

    -tl- Gearhead

    Liiat öljyt roiskii ajon aikana laatikon päältä huohotin reijästä. Mulla itellä vuotaa öljypumpun ulkokehältä (luultavasti se iso o-regas poikki) ja se oireilee juuri niin että ajossa ei vuoda yhtään, yön yli seistessä tulee pikku lammikko ja talviseisonnassa tulee useita litroja.
     
  18. Nupa

    Nupa Gearhead

    Mikä on sun ratkaisu tohon, ajoa vaanko ja joskus lisäillä öljyä?
    Kuinkas vajailla ölpillä tollasella uskaltaa ajella? Sit kun alkaa vaihdot tökkimään ni lisää öljyä, vai?
     
  19. Nupa

    Nupa Gearhead

    Toispäivänä tuli taas tutkittavaksi, talliin ja paffi alle ja tunninko päästä tsekkasin, ei mitään.
    Eilenaamulla paffissa iiiso läikkä ja tasaisesti 5 sekunnin välein tip ... tip .... Auto ylös, lootasta etureuna ja apparin reuna sekä turbiinikopan reiänympärys punasina.
    Putsasin, merkkasin turbiinin alakohdan ja käyttelin lämpimäksi ja vaihteet läpi ja parin tunnin päästä kurkkasin, ei mitään. Merkkasin turbiinin alakohdan. Kävin tekee pikkasen lenkin, merkkasin kolmannen kerran ja paffi alle. Tänä aamuna ei mitään.
    Kohta lähen hieman pidemmälle lenkille sillä ja samat rutiinit, mutta tuleepas tässä mieleen, että voiskos toi öljypohja olla sen verran kiero kuiteskin, että tarpeeksi lämmetessään alkaa vuotamaan? Ja ehkä lapolla sit reilusta tasopinnan alle, kun alkaa?
    Hai, oliko sulla vielä niitä alupohjia tähän saatavilla? Vois kokeilla auttaako...
     
  20. Hai

    Hai Gearhead

    Kyllä löytyy th700/4L60E sopivaa pohjaa. Mikä kori kyseessä? Mun pohjat on syviä, joten F-koriin ja vetteen ei sovi.

    En usko, että pohja on kiero. Testisi osoitti, että kyse on turbiinista tyhjenevästä öljystä. Muutaman tunnin seisonta ei riitä, mutta yön yli riittää.
    Katso nyt vaan se sähköliitin ja mittatikun putki kun ovat oikealla puolella. Etureuna kastuu aina, kun se on vähän nokillaan.
    Tiskaa se vaihteiston oik. puoli puhtaaksi ja odota niin pitkään, että pinta nousee. Puhtaalla pinnalla öljyn lähteen näkee ihan selvästi.
     

Kerro tästä muillekin!