4L60E ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Make.S, 18.6.2014.

  1. Make.S

    Make.S Gearhead

    Alkukaudesta laatikko toimi ja pikkuhiljaa alkoi temppuilemaan.
    Ekana pudotti silloin tällöin lämmetessään ykkösen ja nelosen pelistä ja nyt näitä vaihteita ei saa edes päälle.
    Kepistä toimii siis pakki, kakkonen ja kolmonen, rattiläpsyistä ei mitään.
    Liittimet olen tci:n poksin ja laatikon väliltä puhistannut ja öljyt+suodattimen vaihtannut, mutta eipä toi auttannut mitään.
    Laatikko on -96 camarosta.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kannattais ottaa se venakoneisto irti ja tsiikata onko venttilit jumissa. Ne venttiilit on "karkaistu" eloksoimalla mutta ovat silti vain alumiinia ja jumittaa herkästi kun menee rautaa väliin.
    Toi että ykkönen ei toimi viittaa siihen että vaihtoventtiili on jumissa kakkosasennossa. Kakkonen taas jää tavallaan päälle kun kolonen menee päälle koska kolosen paine poistaa pannan käytöstä.
     
  3. Make.S

    Make.S Gearhead

    Nohelevetti. Totahan täytyy kokeilla, kiitoksia vinkistä.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kattoo mitä mujua öölipohjassa on, sellainen hieno musta on ihan normitawaraa mutta jos on jotain isompaa kokkaretta niin kannattaa avata koko laitos. Noi venttiilit ei jumita ton "normimujun" takia ihan helposti.
     
  5. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ihan hieno mujua pikkasen magneetissa kiinni...
     
  6. Make.S

    Make.S Gearhead

    No olihan juhannus.
    Purkasin sen venakoneiston irti, putsasin brakecleanerilla ja paineilmalla ja löin kasaan. EI TOIMI.
    ...oliskohan se venakoneisto pitänyt purkaa osiin...?
     
  7. Make.S

    Make.S Gearhead

    Miten muuten ilmenee jos noi solenoidit venakoneistossa alkaa temppuilemaan?
     
  8. Jukka66

    Jukka66 1st gear

    Laatikossa on kaksi samanlaista solenoidia, 1 ja 4 sekä 2 ja 3 vaihteelle. Mulla meni 1-4 solenoidi, niin lähti liikkeelle siis kakkosella elikkä laiskemmin ja ei löytänyt 4 vaihdetta. En heti edes hiffanut tuota kun oli vain nurkka-ajoa. Öljypohja auki ja siinä ne kaksi soledoideja oli laatikon etureunassa vierekkäin. Vaihdoin molemmat,. US-partsista löytyi hyllystä ja maksoi muistaakseni alle 40€ per solenoidi. Ei tarvitse purkaa venttiilikoneistoa.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Solkku A on 1-2 ja 3-4 vaihtoon ja B 2-3 vaihtoon
    Ykkösellä päällä on solkku A ja solkku B, kakkoselle vaihdossa solkku A otetaan pois, kolmoselle vaihdossa myös solkku B pois. Neloselle vaihdossa solkku A taas päälle. Noihin menee jatkuva virta ja ecu ohjaa maadoituksen kautta niitä.
     
  10. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ihan samat oireet kuin Jukka 66:lla.
    Ilmeisesti menee A-solkun vaihtamiseksi.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Koititko liikkuuko ne venttiilit jotka on solkkujen takana?
     
  12. Make.S

    Make.S Gearhead

    No eipä tullut mieleen...
     
  13. Make.S

    Make.S Gearhead

    Pystyykö niitä liikuttelemaan venakoneisto paikallaan, vaikka rukarin päällä alta päitten?
    Tietty jos sen solkun nyppä pois, purkaa sen venan samalla koneistosta ja putsais kunnolla.
     
  14. Make.S

    Make.S Gearhead

    No niin, on tää hieno laji.
    Laitoin uuden solkun, öljyt sisään ja koeponnistus.
    Ekana vaihteet toimi, sitten hävis ykkönen ja loppujen lopuksi hävis kaikki paitsi ilmeisesti kakkonen, jopa pakki hävis.
    Oliskohan se laatikon irroitusta tiedossa?
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pakki ei tarvii sähköä ollenkaan, eteen pitäis mennä silti lukkoykkösellä vaikka pakin kaikki levyt olis paskana.
     
  16. Make.S

    Make.S Gearhead

    Vaihteita kun veivailin, jossain vaiheessa pikkasen rusahti ja sen jälkeen ei löytynyt kun ilmeisesti kakkonen. Pakillakin renkaat vipottaa eteenpäin...
     
  17. Make.S

    Make.S Gearhead

    Asiat selvenee, pikkuhiljaa.
    Vaihteensiirtäjän vipu oli irronnut ja laatikko jumitti sitten kakkos tai kolmosen päälle.
    Korjattu ja vianmääritys jatkuu, taitaa vika nyt olla sähköissä eikä mekaanisella puolella.
    Ilmeisesti laatikon kyljessä olevaan pyöreään liittimeen pitäis tulla 12v pinkkiin johtoon virrat päällä?
     
  18. Kylmä-Mika

    Kylmä-Mika 2nd gear

    Joo siihen pitäisi tulla muistaakseni 12v jatkuva jännite solenoideille, heräte tuli eri piuhaa pitkin. Mittaa jännite ja tarkista sulakerasialta mittaamalla lähteekö sieltä 12v jännite, jos lähtee ja laatikolle ei tule niin piuha poikki. Itse korjattiin uusimalla koko piuha ja laittamalla uusi johto sulakerasiaan. Muistaaksen tulee mittariston kautta, tai sitten virtalukon pohjasta.

    Otin ensin sulakerasialta piuhan irti ja sitten testasin radion sulakkeelta. Sen jälkeen alkoi toimimaan ja tein tarpeelliset korjaukset.

    Autona oli AWD astro ja siinä vika ilmeni samalla ettei tullut mittaristolle vaihdenäyttöön valoja ja vaihdekaaviota. Eräs tunnettu paja kovasti tarjosi vikaa mittaristossa... :mad:
     
  19. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ilmeisesti pyöreelle liittimelle tulee virta koska B-solenoidi vaihtaa kakkoselta kolmoselle, mutta A-solkulle tuleva taitaa olla pimeänä. Uuden solkun laitoinkin jo siihen.
    Pitää vissiin taas huomenna lirutella öljyt pihalle ja jatkaa tutkimista.
     
  20. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Oletko tutkinut sen boxin? Kannatas katsoa vikakoodit.

    Missään et ole kertonut et sinulla on aftermarket boxi ohjurina. Eri juttu ku tehdas vehkeet..
     

Kerro tästä muillekin!