4L80 kiukuttelee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja oobee, 9.3.2007.

  1. oobee

    oobee 1st gear

    Eli Suburbanin -94 6,5td laatikko kiukuttelee!!! Välillä kesken ajon(lähes aina) rupee lyömään pykäliä mersumaisesti "lapiolla selkään", taas toisinaan kolmosella kiivetessä mäkeä ylös,tuikkaa kakkosen vaikka ei pitäisi eikä vaihda isommalle sen jälkeen. Viat korjaantuu hetkellisesti, kun sammuttaa auton ja tarttaa uudestaan samantien. Mitään vikakoodeja ei syty,vikamuisti pysyy tyhjänä jne... Hyviä vinkkejä kaivataan vian paikallistamiseen/korjaamiseen. Viat alkoivat kovien pakkasten jälkeen...
     
  2. kojo

    kojo Gearhead

    Koitan kepillä jäätä ja veikkaan joko huonoja johtoliitoksia, maadoituspulmaa tai lämpötilaanturia siellä lodjun sisällä...
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa toosassa öljynpaintetta säädellään sähköllä ja se forcemotor saattaa kiukutella tuohon malliin. Lisäksi öljypumpussa on pari venttiiliä jotka varsinkin pakkasella jää nalkkiin.
     
  4. oobee

    oobee 1st gear

    Lisää hyviä vinkkejä? Eikö kellään muulla ole ollut samanlaisia ropleemia?
     
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Lauantaina ajelin 1995 Tahoella motaria noin 60 km, sitten kun ajoin rampista taajamaan ja hiljentelin niin sytytti huoltovalon (moottorin kuva). Katsoin että lataus ja öljynpaine OK, ei savua, ei höyryä ja hissukseen ajelin etiäpäin etsien pysäytyspaikkaa. Tässä huomasin että laatikko ei pelaa enään normaalisti eli vaihtoi ihan oudoilla kierrosluvuilla; kun vedin kepistä 3:n päälle meni ihan oudoksi ihan kuin olis ajanut ykkösellä. Pysähdyksen jälkeen vapaalta kun laittoi ajovaihteen päälle joko eteen tai taakse oli reilu nykäisy ja kun vaihtoi isommalle niin oli kuten "lapiolla selkään".

    Sain auton sopivaan parkkiin ja sammutin. Tämän jälkeen uusi käynnistys ja valo ei syttynyt enää. En ajanut tässä vaiheessa enää (muut syyt) ja sunnuntaina auto pelasi aivan normaalisti noin 300 km :eek: .

    Vikakoodit eivät taida jäädä muistiin joten pitää vaan seurata tilannetta. On se vaan prkl kun tulee ongelmia vasta 13 v vanhassa autossa... no onhan sillä ajettu ainoastaan 130 tkm :D .
     
  6. Rollepolle

    Rollepolle 1st gear

    Entisessä Pick-upissa oli samoja oireita.
    repäisi tosi ilkeästi kun vaihtoi isompaa, ja kolmosta isompaa ei suostunut tarjoamaankaan.
    Ensin luultiin syypääksi TSP anturia, mutta ei vaihto auttanut.
    Tietokoneen vaihto korjasi asian.
     
  7. karra

    karra Double Gearhead

    Foorumiltahan löytyi paljon asiaa vikakoodien luvusta. Ja lisää löytyi kun tutkin Chiltonin opustani :D ; eli tässä OBD1 versiossa koodit jäävät muistiin 50 käynnistyksen ajaksi jos vika ei uusiudu.

    Luin aamulla koodit ja herjasi vikaa nro 22 eli TPS Throttle Position Sensor. Tämä ei varmaan kuitenkaan vaihteiston ohjaukseen vaikuta :odroll: . Pitää ottaa akun kengät irti ja lukea koodit uudestaan josko tämä olisi joku olemassa oleva vika - auto käy tyhjäkäynnillä vähän epätasaisesti (on tehnyt jo vuosia + venäjän bensa :eek: ).

    Chiltonin oppaassa on lisäksi ohje miten tuo TPS testataan. Säästyi tuon kirjan hinta jo heti kun ei tarvinnut viedä pajalle koodien lukuun :lol: .
     
  8. kojo

    kojo Gearhead

    Kyllä se TPS anturi vaikuttaa laatikon toimintaan, siitä tietokone päättelee paljonko kaasua painetaan ja jos anturi on jaskana ottaa luultavasti käyttöön jonkun nilkutusarvon joka on sitä mallia ettei ainakaan pakat luista.. eli jos se anturi ei oo ehjä niin vaihtoon vaan, enempi se siihen laatikon toimintaan taitaa vaikuttaa kun tyhjäkäynnin tasaisuuteen
     
  9. MikaelT

    MikaelT Gearhead

    Mulla aikoinaan temppuili laatikko kun akulta oli huono maadoitus auton runkoon! Eli yhtälö huonot akut+ katkennut maadoitus+ suuri virrankulus= laatikko temppuili.
    Lisäksi äärimmäisen kovien sateiden aikana saattaa joskus lyödä "vikapuolen" päälle. Mutta niin käy vain 1-2x vuodessa. Tänävuonna ei kertaakaan..no autolla ajettu 10m pätkää eestakas pihalla :lol:
     
  10. karra

    karra Double Gearhead

    Jees, tänään resetoin koodit irroittamalla akunkengän. Koeajon jälkeen ei vikakoodeja esiintynyt kuten tietty ei valokaan ole palanut.

    Rockautossa muutama eri merkkinen TPS-anturi tarjolla; 20 ... 40 USD hinnoiltaan. Rahtikulut 25 USD joten taidan tilata yhden sieltä, ainakin varalle työkalupaksiin - tulee nimittäin heitettyjä pitkiä reissuja esim kesällä ajoin Laatokan ympäri :D .
     
  11. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Itellä ollu n.2,5vuotta -95 Suburbani ja muutaman kerran on kanssa laatikko temppuillu samaan tyyliin kuin Oobee:lla. Vaihteet menee "pamahtamalla" päälle, varsinkin 1-->2. Samalla laatikko venyttää vaihtamista, kierrokset normaalia korkeammat. Mitä enemmän kaasua, sitä tämäkämpi vaihto. Pakko ajella ihan pinta-kaasulla, tekee kyllä melko pahaa noi vaihtot. Turbiinilukko ei myöskään toimi.

    Vika on molemmilla kerroilla "korjaantunut" tai ainakin poistunut öljyjen+suodattimen välittömällä vaihdolla, samalla sähköliittimet irti laatikon kupeesta ja putsaus/kontaktispray. Seuraava on MUTU-tietoa mutta: ilmeisesti laatikossa on joku öljykanava joka tukkeutuu suht helposti, tähän auttaa öljyjen vaihto kunhan se tehdään nopeasti. Myös liitoksien epäpuhtaudet voi olla syynä. Mullakin vika poistu ainakin hetkeks kun auton sammutti ja starttas uudestaan, näyttäis hieman laatikon lämpötila myös tohon.

    Jos vikaa et saa omin voimin korjattua niin kannattaa kysästä Koskiselta Hartolasta, sen on noitten kanssa pelannu paljon. Tekee tarvittaessa sitten vaikka remontin :wink:.
     
  12. rasse

    rasse 1st gear

    Ota tietsikka pöydälle ja irroita "PROM" piiri (vai mikä se olikaan) muutamaksi päiväksi. Pelkkä piuhojen irroitus ei aina auta koska tuolla ECM:llä on kuitenki puolijohteita joissa voi varaus säilyä...
    Tämä ihan fakta tietoa henkilöltä joka tekee töitä noiden parissa (kuulemma muutama laatikkoremppa säästetty tuolla konstilla)...
    Omassa Astrossa käytin tuon PROM:n pois ihan muun vian takia ja nyt laatikkokin pelaa paremmin (60 -mallin loota).
    Tietsikan nokkaan ja ilmainen ohjelma GMTDScan Basic kyllä kertoo missä vika...
    Kaverin Subbariin kokeiltiin ja ihan toimiva ohjelma...
     
  13. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Ja vieä noista mun laatikkovioista: viime talvena laatikko teki useamman kerran semmosen tempun että löi samantien vikatilan päälle startin jälkeen. Eli pelkkä kakkonen ja pakki käytössä. Ajo 500m ja uus startti niin pelas taas normaalisti. Viaksi selvis loppupelistä aivan finaalissa olleet akut, jännite laski niin alas starttia pyörittäessä että sai laatikonkin sekoamaan.

    Akut oli n. vuoden vanhat, käyttö kyllä erittäin akkuja rasittavaa (Webasto käy aamulla n.30min, sitten n.10 min ajoa ja seis). Ihme kyllä auto lähti käymään, muutaman kerran oli sähkö loppu kovilla pakkasilla. Akkuliikkeessä testattiin vanhat ja oikein ihmettelivät miten oot saanu tollasen koneen käyntiin näillä. Justjust riittäis jollekkin litraselle nollakelillä :rotfl:. Samassa rytäkässä hajos suht tuore starttikin, ihmettelinkin kun aiempi omista kehu sen vaihtaneensa tulenuuteen. Musta se oli aina pyörittäny melko rauhallisesti :eek: :eek:. Oli sillon mukamas niin kiire ettei ehtiny tutkimaan, ja kuitenkin pelas :poff:. Lopulta halkes koko :wc:. Samalla vaihdoin sitten kaikki kaapelit ja uuden takatuen, edellinen oli vissiin "unohtunut" pois. Midacin 80ah akut ostin, on kyllä ollu hyvät. Bannereita en enää laita, sano myyjäkin et niitten kans ollu ongelmia kestossa.
     

Kerro tästä muillekin!