4L80E öljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Make.88, 20.4.2018.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mitä mieltä oot siitä että jos lirumpi öljy vanhassa toosassa tekis ongelmia?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllähän ohkaisempi ööli väkisinkin oikaisee enemmän kuin paksu. Mutta tota öölin sähkönjohtavuutta kun ihmettelee niin luulen että se riippuu enemmän siitä paljonko öölin joukossa on metallia ja muuta paskaa kuin kuin siitä että onko se "virallisesti" sähköä johtamatonta. Jos tollanen solkkuohjattu ralliloota on pelannu 5v f-tyypillä niin luulen että se kertoo tarpeeksi siitä että f-tyyppikään ei johda sähköä.
     
  3. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Puolustusvoimat on käyttänyt Paseissa (allisonin sähköloota)moottoriöljyä 20v ja yksikään vaihteisto ei olen öljyn laadun vuoksi ikinä oireilut tai hajonnut.
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Vanhat askit erikseen mutta kyllähän noissa uudemmissa askeissa on kaikki välykset ym. Tarkkuudet pikkusen nuukempia ku jossain vanhassa pgssä yms. Ja tiivisteet on aivan erilaisia sekä materiaaliltaan että malliltaan jolloin niille erikoisemmille öljyille on oma funktionsa.

    Niinkuin aiemminkin mainitsin niin tuo otsikonmukainen toosahan on käytännössä th400 johon on ympätty ylivaihde messiin joten mekaanisesti toimii varmasti vaikka sillä dex2lla mutta sähkökomponentit paperilla vaatii erikoisemman öljyn.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aika vankkaa mutua, toi uskotaan ehkä esson baarissa:poff:.

    Ja niinkuin kerroin jo niin tämäkin loota keksittiin ennenkuin oli sille "oikeaa" mehua oli olemassa ja 5v testi riittää vakuuttamaan ainakin mut että ei tämäkään keksintö laukea ihan heti jos laittaa "väärät" mehut ineen.
     
    kalvetinhet, xarper, Karpov ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mistä kohdin mutua? Ja en missään vaiheessa tyrmänny etteikö tuo ko aski voisi toimia dex3lla?

    Mulle uudemmat askit on näitä 2010-luvun askeja joiden kanssa joutuu töissä puljaamaan ja niissä on kyllä välykset ym. Aika pirun paljon tarkempia kuin jossain kivikautisessa th-askissa o_O

    Ihmeesti menee palkokasveja nenään (ilmeisesti?) kun yrittää vaan laajentaa tietorepertuaaria ettei jämähdä 30vuoden takaiseen tietouteen :D
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onhan uudet askit uusia mutta kuten totesit niin th400 peruja kysyjän aski joten hifiliemestä voi olla enemmän haittaa kun hyötyä.
     
    xarper tykkää tästä.
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä ne vanhojen lootien välykset on uutena melko tiukkoja ja tiukempia ei sinne oikein voi laittaa. -50 luvun glidestä löytää ihan samanlaisia laakereita kuin nykytoosistakin. Huulikumit jos niitä on on ihan samanlaisia, puslat on samanlasia jne. Siis jos vertaa -50luvun glideä ja vaikkapa 6L80E toosia.
     
    xarper tykkää tästä.
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Vaan sittenkun mennään noihin prässättyihin "mäntiin" mihin on vulkanoitu se tiiviste esim. Ni ne onkin sit jo oma hommansa. Ja ei missään positiivisessa mielessä sinällään koska ovat herkempiä kulahtamaan loppuun varsinkin kun nykyään kumikin on enempi muovia...

    Mutta teollisia juttujahan nää on ja välillä mennään kestävyyden kustannuksella.

    Mutta tänään vielä varmistelin niin kyllä 4l80e askiin menee se dex3 ihan täyttä päätä sähkösolenoideista huolimatta. Dex6 suositus tullut ilmeisesti ~-06 paikkeilla o_O
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin tää 4L80E ilmestyi autoihin vissiin -90 ja DIII mehu keksittiin vissiin -93 vasta. Muutama miljoona vania on pärrännyt väärillä ööleillä vuosia:poff:. Ja työkoneisiin tuli sähkösolkkuja jo yli 20v vuotta takaperin ja moottoriööliä niissä silti käytetään.
     
    xarper tykkää tästä.
  11. speedy

    speedy Double Gearhead

  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Lähinnä tarkoitin että kun nykyään ei dex2sta tahdo saada edes mistään niin se dex3 passaa tilalle. Dex2e vissiin ois paras mahdollinen ko. Askille jos semmosta sattus löytämään mutta helpointa lienee käydä hakemassa sitä dex3sta.
     
  13. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    10 vuotta ja satoja tuhansia kilsoja menny 300hp/800nm motin perseessä 4l80e dex3+5w-30 märkäjarruöljyn 40-50/60-50 seoksella. ei ne ihan heti hajoo edes kitkasemmilla öljyillä. pikemminkin kestää paremmin, kun kitkat tarraa nopeammin kiinni ja tuottavat vähemmän lämpöä ööliin.
     
  14. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    ei oo mikään kysymysmerkki
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    DIII mehu on parannettu versio DII mehusta ja ensinmainittu korvaa täysin jälkeenmainitun täyttäen kaikki "vaatimukset" . Ei se DII ole sen takia yhtään parempaa.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin alunperinhän sitä kolmosta tarjottiin :D ja just sen takia että kakkosta ei enää jokapuolelta saa tai on saman hintaista kuin 3.
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Nii, ja kerroin myös että se tuorein suositus ~06 etiäpäin oli se dex6 mutta dex3 toimii kyllä. Ei nyt aleta irrottelemaan asiayhteyksiä miten sattuu :soosoo:
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Voi vittu tota valinnan iloa.

    -70 -80 luvun katuvessoihin ja kilpureihin oli tyrkyllä melkein 3 eri tyyppistä litkua ja silti ne saatanan toosat pysy nipussa vuosikausia:rotfl:. Nykyään kun avaa hylsyn vieressä väärän öölipurkin niin vähintään loota hajoo sillä hetkellä:poff:.
    Ja mikä tässäkin mielenvikaisinta niin kitkamateriaalit on kuitenkin ihan samoja vaikka joka tehdas haluu niihin omaa helvetin kallista mehua myyrä.
     
    Jussi289 ja palontie tykkäävät tästä.
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eikös esmes vanhoissa mopsin lootissa ja voorttilaisissa(??) Ollu niitä kuparivahvistettuja kitkoja jotka vaati sit se f-tyypin just sen takia ettei luistele turhia? Että onhan niissä kitkoissakin hieman ollu eroja plus nää nykyaskien tiipparit jotka aiheuttaa omat päänraapimiset kun alkaakin tiivisteet syömään itsensä akseliin eikä toisinpäin :confused:
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo kiinnostas itteäkin kun moparilla tosiaan ollut jo tovin tuo oma öljy eli f?

    Ja sitten mercon fordilla?

    Vai pelkkää rahastusta alusta pitäen...
     

Kerro tästä muillekin!