4L80E Pakki katosi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja tst, 12.1.2017.

  1. tst

    tst Gearhead

    Rauhallisesti, ehkä vähän kaasua pumppaillen peruuttaessa tuntui pieni nykäisy ja kolahdus ja pyörät lakkasi vetämästä. Kun P:ltä siirtää R:lle niin kuuluu myös pieni kolahdus niinkuin ennenkin mutta ainoastaan hitaalla nelivedolla auto yrittää muutaman sentin liikkua. Kaikki muut vaihteet toimii normaalisti eikä vikakoodeja tule eikä ylimääräisiä ääniä, öljyn seassa ei ollut metallia mutta servon suojan pohjalta löytyi aikalailla metallijauhoa niin ajattelin voisko tuo servon männänvarsi olla niin kulunut ettei enää kiristä pantaa ja olisko kellään tiedossa tuon varren alkuperäistä pituutta tai muita mittoja miten säädetään? Pannan kynsi näyttäisi olevan paikallaan ja siinä n.6mm kolo mihin varrenpää on hinkannut. Servon mäntä ja o-renkaat on ehjät joskin vähän kuluneet.
    Auto on silverado 6.5td 95 4wd K2500.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hitsaa siihen tapin päähän aabaut 4milliä lisää tavaraa. Jos kartaani lakkaa pyörimästä toiseen suuntaan niin tappi on liian pitkä.
     
  3. tst

    tst Gearhead

    Missä asennossa vaihdekeppien pitää olla?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei mitään väliä kunhan kone ei käy. Ja jakiksessa tietenkin takaveto.
     
  5. tst

    tst Gearhead

    En vielä ehtinyt laittaa jatkettua tappia paikoilleen mutta takapyörän tunkkasin ilmaan ja mistäs se johtuu että pyörä pyörii eteenpäin huomattavasti kevyemmin kuin taaksepäin?
    Takaveto on päällä ja vaihteesta en tiedä kun vivusto on irti.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se on ihan normaalia ja joka tomaatissa sama.
     
  7. tst

    tst Gearhead

    Kiitos neuvoista, laitoin nyt servon takaisin 109.4 millisestä tapista 114 milliin jatketun tapin kans eli 4.6mm pidemmällä ja pyörä pyörii taaksepäin samalla lailla mutta on nyt eteenpäinkin pyörittäessä yhtä jäykkä eli tais tulla liian pitkä tappi vai oliko se niin että eteenpäin lakkaa pyörimästä?
    Panta ilmeisesti sitten on ehjä?
     
    Muokattu: 20.1.2017
  8. tst

    tst Gearhead

    Lakkaako se pyörimästä vaikka sorkkaraudalla vääntäis vai muuttuuko vaan kankeammaksi?
     
  9. tst

    tst Gearhead

    Olisko kellään ylimääräistä servon koteloa?
     
  10. kompassi

    kompassi 1st gear

    Löytyy
     
  11. tst

    tst Gearhead

    Mitä siitä tahtoisit? Ajattelin hitsata siihen mutterin ja vääntää jenkatangolla panta kireälle ja kokeilla onko sitten vetoja.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olen vissiin ollut pikku pilvessä kun kirjoitin ton että jortaani lakkaa pyörimästä. Meni toosat sujuvasti sekaisin eikä ihme kyllä kukaan ojentanu. Lootaa kootessa toi kikka toimii kun pystyy estämään sisältä osien pyörimisen ja paineilmalla sen aina testaan . Kun servo on pois niin servon tapin paksuisella tangolla pystyy koittamaan että panta liikkuu eikä sen tapin vastine ole poikki.
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Eikös sitä tapin pituutta pysty fiilistelee siten että kun tappi on siinä orkkismitassa jeesjees niin painat sitä koteloa ineen ja sit kun rupee ottaa kiinni niin katot paljonko sen lukkorenkaan ja kotelon välissä on rakoa. Joku pari millii tais olla passeli?
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei pysty kun "kotelo" on öölipohjassa ja pultattu kiinni runkoon:poff:.
     
  15. tst

    tst Gearhead

    Pannan kynsi näytti olevan paikallaan ja siinä oli n.6mm kolo johon ruuvarilla yritin huonossa asennossa painella mutta en saanut sitä liikkumaan, mistä se voi johtua jos on jumissa?
    Sillä jatketulla tapilla servon kotelon ja laatikon väliin jäi pari milliä rakoa jonka kiristin kiinni ja eteenpäin pyöriminen muuttui jäykemmäksi.
     
  16. tst

    tst Gearhead

    Siten ehkä vois onnistua jos olis ylimääräinen kotelo jonka sahaa halki ja mittaa tapin sopivaksi.
    Mutta paljonko on se voima jolla panta kiristyy?
     
    Muokattu: 24.1.2017
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo, ei pidä puuttua laatikoihin josta ei oo mitään haisua :oops: sori sekaannuksesta.
     
  18. tst

    tst Gearhead

    Niin että olisko se myytävänä?
     
  19. tst

    tst Gearhead

    Eli se servon kotelo olis vielä hakusessa ja momentit sille ja venttiilikoneistolle.
     
  20. tst

    tst Gearhead

    Tuolta löytyi momentit:
    https://www.globaltransmissionparts.com/gm-4l80e-transmission-torque-specifications/
    Ilmeisesti tuo Control Valve Assembly to Case Screw tarkoittaa niitä venttikoneiston ruuveja, tuleekohan ne pienemmät 8mm kannalla olevatkin samaan momenttiin? Tietenkin se mittatikun peltinen stoppari on hukassa, olikohan se vaan suora peltilätkä?
    Taidan pistää tuon nippuun ja kokeilla mitä tapahtuu...
     

Kerro tästä muillekin!