4l80e turbiinilukko ja TPS-anturi

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja T.N.T, 6.3.2010.

  1. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Eli ei tunnu toimivan lainkan. 1-->2 vaihto vasta kovilla kierroksilla, mut muut vaihdot pelaa normaalisti. Öljyt ja suodatin vaihdettu ja kuskinpuolelta VSS? anturit irrotettu ja putsattu. Millais se kolmas (ja isoin) piuhanippu irtoo? ja Mihin ja minkä väriset piuhat menee lukolle?

    Ratin vieressä on peukalon kokonen nappi mihin tulee punanen valo kun sitä painaa mutta voiko tohon lootaan laittaa ylivaihdetta napille??

    Ja autohan on g-30 vani vuosimallia 1995.

    Paperiliitin vilkutti vaan koodia 12
     
  2. kane

    kane 1st gear

    Lukkosolenoidi on pulssiohjattu, ei siis 12v on/off kuten esim.700r4/200r4.
     
  3. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Ok. Osaakkos sit sanoo et mikä tohon lukon toimintaan vois vaikuttaa? Maadotus?? 3 ja 4 vaihteellako sen pitäs toimia?

    Laatikon öljyt oli suht ruskeet ja haisi lietelannalle... Tarttiskohan ne vaihtaa viä uudellensa vai paljonko ton öljytilavuus on? 6.5 litraa sinne vaihdosa meni. Öljypohja oli puhdas, samaten ne VSS-anturit oli puhtaita.
     
  4. paja1

    paja1 Gearhead

    Re: 4l80e turbiinilukko

    ettei olis takasumuvalon katkaisija,joka kuorkkivaniin on jälkikäteen asennettu... :odroll:
     
  5. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Eipä ainakaan mitn valoja taka siittä tuu. Tosin on sieltä muutenkin noi sähköt suht omituisesti kytketty... Täytyy kattoo noi lootan toimintaan vaikuttavat anturit yleismittarin kans läpi jos sillai sais vian selvile.
     
  6. paja1

    paja1 Gearhead

    juu meinasin vaan kun mulla on kans vanissa siinä ruorin vieressä sellain valaistu nappi mikä on sille jälkiasennetulle sumarille.
     
  7. kane

    kane 1st gear

    Yleensä se ohjaa 3:lla ja 4:lla jossain 70-80kmh vauhdista (riippuu mitä softaan ohjelmoitu) Toisaalta taasen triggaa vikakoodin jos esim. solkku jumissa tms. Mutta en tiedä millainen pcm systeemi vanissa on, esim. Panze ja kojo tietää ja heillä on molemmista obd I ja II systeemeistä tietoa ja välineet kytkeä kiinni.

    Jos ölpät oli heikot, ei kait se hukkaan mene jos vaihtaa vielä uudet.
    On tietty mahdollista jos siellä on jotain ohivuotoa tms mutta se ehkä jäisi kiinni kun testisoftalla voi käskyttää lukon kiinni ja näkee rpm luiston jos luistaa jne.
     
  8. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Koko öljytilavuus on yli 13 litraa eikä tule ulos laatikon öljypropusta valuttamalla. Mun vanissa on laatikossa oikea öljytilavuus, kun propusta valuttamalla tulee ulos 4-5 litraa ja laittaa tuoretta saman verran takaisin.

    Yhdessä öljynvaihdossa vaihtuu vain n. 30% öljyistä, kahdessa vaihdossa alle 60% ja kolmessa n. 70%. Kolme vaihtokertaa muutaman päivän välein on minun tapani vaihtaa AT-öljyistä n. 70 prosenttia.
     
  9. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Suunnilleen 6,5 litraa vaihtu sillai kun oli pohja pois. Täytyy käydä näyttämäsää tota Wiikin Pekalle nin saa tietää et mitä tarvii vaihtaa. Edelleenkään ei vikakoodeja ole (ts. vilkuttaa koodia 12)
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No tuolla aiemmin kun kyselit "öljyntäyttöputken merkitystä" , niin varmaan selvisikin että se on se lämpöanturi mikä ton vaihteiston toimimattomuuden aiheuttanee...
     
  11. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Toivottavasti juu. Olis huomattavasti edukkaampi vaiva. Mittaamaan en o viä mitn kerenny.
     
  12. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Eipä ollu yleismittari enää hengissä :cry:

    http://kuvaton.com/k/nNr.jpg

    Mutta otin tuon yllä kuvatun liittimen irti ja kierrokset putos heti muutaman 100rpm ja testilenkillä löyty kaikki vaihteet :rotfl: :rotfl: Ilostuttavaa :D
    Täytyypä hakea jstn tuollanen mutikka ja vaihtaa kun kerkee.

    Eihän toi mitn haittaakkan vaikka piuha on irti?
     
  13. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Turbiinilukon toimimattomuusvaivan kanssa oon tapellu jo jonkin aikaa..

    Ny mittailin oikein ajan kanssa tota tps:ää (luin handen.us sivulta oikein ohjeetkin) Ensin otin koko anturin irti ja puhdistin (saakos sen muovikuoren avata??) Sitten anturi paikalleen ja säätään (kone lämmin). Ilman kaasua lukemaks tasan 0,5V ja sitten kaasu hissuksiin pohjaan saakka. Lukemaks ny 4,6V (wot). Muutaman kerran ton tein ja huomasin että 3,9 voltisa mittari hyppää 6V ja sit näytöllä hetken O.L siittä 4.1V ja tasasesti tohon 4,6V.

    Onkos toi anturi siis sökö vai saako sen sisukset jotenkin näkyviin ja putsattua tms?

    Ja onks jollain tollasta ehjää halvalla?
     
  14. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    sökö,osta uusi
     
  15. T.N.T

    T.N.T 1st gear

  16. kojo

    kojo Gearhead

    Äkkiseltään kattoes siltä että ne sopii ihan hienosti kun patentoit sinne ensin bensakoneen :poff:
    No ihan vakavasti ottaen noi oli äkkiä kattoen bensavehkeisiin sopivia, kai ne joku seppä diisseliinkin vois saada sopimaan, mutta hlpoimmalla kyl pääset jos ostat siihen sen osan joka siihen kuuluu, jos ei ebayllä oo niin rockautosta varmaan löytyy
     
  17. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Kas :oops:

    ebay tarjos 90 taalalla ja rockauto 140 taalalla. Täytyy noita harkita josei tota saa muuten toimiin.
     
  18. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Tietääkös joku ton lämpötila-anturin (oikeella puolella kannen takapääsä) vaikutuksesta turbiinilukkoon?

    Eli jos anturi sökö tahi piuhat irti tai poikki nin toimiiko sillon lukko?

    Ja meneeks ne muualle kun anturilta pumpun kylkeen ja sille korkeen tyhjäkäynnin solenoidille??
     
  19. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Nonni. Ny toimii vani ninkun kuuluukin.

    Eli lootaan ei vaikuta koneen puolella kun TPS- ja pyörimisnopeusanturit. Itellä oli jälkimmäisestä piuha menny melkein poikki ja siks toosa sekoili.
     
  20. kane

    kane 1st gear

    Nonnih, sen kunniaksi pari kulausta "via bottenviken" vai miten se olikaan... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!