5.0 TBI ei saa soppaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja xarper, 21.4.2019.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kuulostaa epäuskottavalta. Joskus puhuttiin jostain parin asteen erosta.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Itte oot epäuskottava!

    IHS ja jäähyn välissä se ero on sen 3-4c ehkä, still worth it tottakai, mut ihs ja coren välissä on jo isompi ero sit, toki vaatii prossun korkkauksen mutta eihän se oo temppu eikä mikään.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  3. atobee

    atobee Gearhead

    Hetkinen! Kyllä se elekroninen palikka virranjakajassa JÄÄHTYY kun se on ns. lämpötahnalla kunolla kiinni. Miksi muutoin se tarvitsisi jäähdytyksen?

    Esim. Oli tuliterä Kiinan HEI-jakaja Camarossa ja viikon toimi; sytkäpoksin pohjaan oli kiinassa laitettu vain se yksi tippa lämpötahnaa keskelle jäähdytyslevyä se oli sen palikan surma.
     
  4. atobee

    atobee Gearhead

    Ero on kymmeniä asteita ja huonolla jäähdytyksellä se tarkoittaa komponetin tuhoutumista.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Siellä välissä kyllä, mun ymmärtääkseni tässä keskustelussa ei olla avaamassa mitään icm lootia vaan ihs ja sen väliin mihin ikinä tahdotaankin lämpö johtaa.

    Siittä voi olla montaa mieltä onko "worth it"" toki alkaa olemaan jo vuosia kun olen mitää tollasta tehnyt mutta sillon ne nestemäiset metallit oli kalliimpia, niissä oli jotain syövyttävää ja oli jotkut ainakin 2 komponenttisiakin vielä.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En kyllä usko ennen kun näen jos tosiaan puhutaan tosta ihs ja "jäähdytin" välistä eikä sen ihmeellisemmästä.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tolleen se kuuluukin pistää, veikkaan että paskalaatunen tahna näytteli suurempaa roolia.
     
  8. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Hyvät herrat, kysyn vaan; onko nyt kiistatta tilanne se että ICM:n tulee JÄÄHTYÄ tilaisuuden tullen maksimaalisesti? Vai oisko parempi että ICM pysyttelisi mahd. lähellä tollasta n. 90 C lämpötilaa? Onko täällä GM:n ICM asiantuntijoita, hä?
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sähkökomponentin ollessa kyseessä voisi sanoa että 99% todennäköisyydellä mitä viileempi sitä parempi.
     
  10. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Ok. Haluan keskustella sen GM:n sähkökomponentti-insinöörin kanssa.
     
  11. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Toisaalta... jos komponentti pyrkii toimiessaan 200 Celsiukseen voi olla sitten hyväksi jos se naitetaan yhteen 100 C komponentin kanssa. Jos jäähdytystä ei saada muutoin kohtuukustannuksin rakennettua. Jne aspektit...
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kysy jussilta.
     
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Mä mistää ICM puhunu enivei, lähti vaa tää offtopic käsistä niiku muillaki täällä :rotfl:
     
    Karpov, sdfsd ja RaiRai tykkäävät tästä.
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ok. Aattelin että puhuttiin koko aja ihs jäähy kosketuksesta, siksi tollaset astemäärän pudotukset kuulosti epäuskottavalta.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Noissa tehoelektroniikkavärkeissä on kovasti kuumuvia pistemäisiä osia. Ne pitäs saada levittään se lämpönsä mahdollisimman äkkiä laajalle alalle. Ja osaltaan myös pysyä aika tasalämmössä, eikä jatkuvasti kuumua ja jäähtyä. Siinä se tukeva jakajan runko jo alkaa tuntumaan sekä jäähyltä, että tasaajalta. Kunhan sen palikan lämpökontakti on kunnossa.
    Tahnat on monisyinen juttu. Ne on eristeitä kahden täydellisen metallipinnan välissä, mutta kun metallin pinta ei ole koskaan täydellinen, niin tahnaa laitetaan täyttämään ne pienet kolot. Koska se on kuitenkin parempi ku ilma. Ja sitten se ilma siinä asennuksessa... Kun lääräät tahnaa kasoja sinnetänne pintaan, niin sinne jää myös ilmakuplia, jotka ei välttämättä poistu puristuksessakaan. Tai ajaa edellään tahnan pois välistä. Joten tollaseen pitkulaiseen osaan vedetään tahnaa pituussuuntaan yksi valli ja hierotaan se palikka yhdellä kertaa paikalleen. Sitten ruuvit kiinni. Ei nostella ja kokeilla miten meni.
     
    caprice305, atobee, sdfsd ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei ne pyri mihkään lämpötilaan, se vaan on ikävä sivutuotos isohkojen virtojen käsittelystä.
     
  17. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Nonii joo huono sanamuoto...
     
  18. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Tätä mä juuri mietin, että kuumeneeko se enempi kuin kone.
     
  19. atobee

    atobee Gearhead

    Kuumenee, muutoinhan se olisi eristetty.
     
  20. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Autoteollisuudessa kaikki on kompromissia, ja lähinnä rahan takia, se voi myös olla toimiva halpa ratkaisu. Kyllä mä uskon jos sanotaan, mutta kunhan mietin. Kaikki ei aina mene insinöörilläkään putkeen, se ei esim voi tietää että tulevaisuudessa anturit tekee standard. Eihän 6,5t fsd:kään ollut ihan ihanne paikassaan?
     

Kerro tästä muillekin!