5.7 dx kone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Slants, 10.4.2006.

  1. Slants

    Slants Gearhead

    joo loppuivat omat ideat taas kesken tuon koneen kanssa,joten eikun vaan kyselemään itseään viisaammilta että mikähän siinä on kun ei käynnisty?
    -polttoainetta tulee suuttimille asti mutta painetta ei ole mielestäni tarpeeksi
    -auto kävi kuitenkin hyvin kunnes sammui kuin seinään(tästä on monta kuun kiertoa)
    -joku joskus kertoi tässä topikissa että pumpussa on jokin pakeliitti tiiviste joka aikaa myöten murenee ja tukkii pumpun voisiko tässä olla syy että polttoaineen tulo loppui niin äkisti?
    -olisko kellään räjähdys kuvia ko. pumpusta että tämmönen maallikkokin ymmärtäisi hieman sen toimintaa ja vielä savoksi? kiitän teitä jo etukäteen oi viisaat diesel velhot! :rotfl:
     
  2. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    ite purin pumpun kun takkusi aineen saanti, jotain kuviakin tuli räpsittyä http://kotisivu.dnainternet.net/tomvir/oldssi/pumppu/

    ja tuollakin oli jotain kuvatuksia http://www.realdiesel.com/db2pump.html sit oli yks vielä parmepi räjäytyskuva sivusto mutta osote hukassa yllätys yllätys. se pumppu on suht yksinkertainen laitos purkaa, alottaa sieltä alapuolelta olevasta venttiilivekottimesta, en tiedä millekään oikeaa nimeä mutta kyllä silti sain purettua ja kasattua mokoman mööpelin :D
     
  3. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    niiiiin joo unohtu mainita yks kompa sen pumpun kasaamisessa, se paksu jötkörinkula minkä sisällä se akseli kiertää ja ne rullat painuu seinämien möykkyjen mukaan on ajotusrengas ja sen saa asennettua väärinpäin mutta ai varmasti lähde käyntiin. siinä on koneistettu sellanen viiva mikä näkyy pumpun kyljessä olevasta pienestä luukusta mikä on kahdella ruuvilla kiinni. jos viivaa ei näjy niin pumppu auki ja rinkula toistepäin. nimim. "perkeles kun en huomannu ekalla kerralla" :lol:
     
  4. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ennen kuin purat koko pumpun kokeile ruiskuttaako suuttimet, hehkutulpat pois, starttausta ja jos hehkun reijistä tulee sumu niin sit painetta tulee.
    oletko varma ettei sammuttimelta kadonnut sähkö, jos kerrasta sammui...
    avaa paluu putken liitin syöttöpumpun päältä, siellä on jousikuormitteinen kuulaventtiili joka tukkeutuu jos pakeliittisilppua irtoaa pumpusta.
    oletko varma ettei vetänyt ilmaa koneeseen(löpö loppu, putki murtunut tms.)
     
  5. Slants

    Slants Gearhead

    joo kyllä se ilmat veti sisään mutta nyt on ilmattu noin 1 1/2 kuukautta ja ei vaan lähde ja tulin siihen tulokseen että jokin estää polttoaineen kulun,pitänee tarkastaa tämä kuula venttiili!
    kiitoksia näistä! pajottelen taas yhden illan ja olen viisaampi ja vittuuntuneempi!
     
  6. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ilmausohje:
    hehkutulpat pois
    suutiputket suuttimen päästä löysälle
    pyöritystä kaasu pohjassa kunnes joka suutinputkesta ruiskii ainetta.
    sen jälkeen putket kiinni ja pyöritystä kunnes joka hehkun reiästä tulee polttoainesumu.
    varmista että sammutin saa varmasti sähköä (itsellä oli viimeks johdot väärinpäin), vedä vaikka suora johto akulta.

    toimiiko hehkut, se EI lähde käymään ilman hehkuja.
     
  7. Slants

    Slants Gearhead

    joo eipä ole ainakaan tuossa pumpussa paikallaan tuollaista jousikuormitteista kuulaventtiiliä. hehkut toimii mittasin aivan itse!
    katsoin vielä sen sammutin solenoidin kannen alta purutilannetta,ei muuten löydy yhtään palasta purua!
     
  8. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    mulla ei ainakaan sinne kannen alle ollu eksyny yhtään palasia vaikka pakeliittirengasta oli ehjänä jäljellä noin 8mm palanen, kaikkein pienin putu menee sinne kuulaventtiiliin ja rähmää sen umpeen. itse sain motin käymään ilman koko venttiiliä mutta moottori veti ku 1.0 micra. laitoin siitä venttiililtä läpinäkyvän putken eteenpäin niin sai seurailtua mitä siellä liikku käynnin aikana, ei näkynyt kuplia joten siirryttiin seuraavaan mahdolliseen vikaan kaikkien korjauksien jälkeen eli suuttimiin, ovat vielä matkalla keski-uudenmaan dieselissä, kaikkien arvot päin mettää ja 3 aivan sökönä.
     
  9. toivaja

    toivaja Gearhead

    Se venttiili siellä pumpun kannessa on aika tärkeä. itselläni jäi joskus auki ja ei ilmaamisesta ja käynnissä ollut mitään tolkkua.
    Se venttiili muodostaa tietyn vastapaineen.
     
  10. Slants

    Slants Gearhead

    Kyllähän se siitä lähti sitten kun vaihdoin:
    -kaikki polttoaine putket siirtopumpulta eteenpäin
    -kaikki hehkut G60:siin
    -ilmasin kunnolla (kiitos rraudalle rautaisista vinkeistä,ilmautuu mainitsemallasi tavalla aika nopeasti!)
    -tarkistin sammutin solenoidin käytön

    havaittuja vikoja:
    -käyntiin lähtee mutta heti kun pyörii niin nostaa itsekseen kierroksia jonka seurauksena tyhjäkäynti kierrokset on jotain 4000/min(veteleepi ilmeisesti ilmaa jostain välistä josta ei pitäisi)
    -ei sammu sitten niin millään vaikka tekis mitä ennen kun saa jotenkin katkaistua polttoaineen syötön
    -ylivuoto putki tulvii enemmän kuin tammerkosken sillalla ikään!
    -edellä mainittu johtuupi varmaan tämän jousikuormitteisen venttiilin puuttumisesta
    -mistähän päin tällaista kuormitettua venttiiliä ossois ehtiä?
    amerikan importilla ainakin aika hiljasta näiden pumpun osien suhteen,koskinen hartolasta ehkä?
     
  11. hentar

    hentar 1st gear

    Mulla taitais olla vielä pari ruiskutuspumppua ja kuutio muutakin oldsdiesel kamaa nurkissa. meilaa jos tarvetta, taitaa olla viel jokunen pumpun korjaussarjakin jäljellä.
    Se juttu on runkopaineventtiili ja se toinen juttu kai painokorin dampperi ;)
    ari.henttonen@luukku.fi
     
  12. hentar

    hentar 1st gear

    eikun com ;)
     
  13. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    kauno koskinen oy hartolassa myy tuohon mottii käypää kamaa, siltä itsekin tilasin paluuputken venttiilin,.sen täytyy pitää pumun sisällä 0,6bar paine tai ennakot menee persiilleen. hjöö oon kännissä enkä tajuu mitåää älkää antako vaivata :D kuten mainittu ne hehkut on tärkeet et on kaikki kunnossa. itse etsin 2vko sopivia hehkja ja NKG:lta löytyi lopulta sopivatn ny kiertää päässä niin paljon että turha muistella numeroo mut aivan sopiva ja 11 volttinen oli. G60 ac delco kiristy kannastaan kanteen eikä kartiosta niin en luottanu :pinup: :wc: prlöä
     
  14. rrauta

    rrauta 3rd gear

    otappa se pumpun kansi vielä auki, sammuttimen pitäisi kyllä toimia, on nyt jotenkin pielessä.
     
  15. Scotty

    Scotty 1st gear

    Roosan saa sammumaan kun tukkii paluuvirtauksen , hyödyllinen keino kun on pannuhuoneen puolella homissa ja täytyy saada kone sammumaan. (Tietysti se paluuputki täytyy olla kumia sen paluuventtiilin jälkeen.) Ne paluupuolen jousikuormitteiset venttilit ovat erillaisia (eri sulkeutumispaine) riippuen pumpusta ja suuttimista.
     
  16. ryti

    ryti Gearhead

    jos tarviit nii mulla ois yks pumppu josta magneetti venttiili jumissa.
    saat sen halvalla ja jos ossaat kunnolla vittuilla nii saat sen vielä halvemmalla :D .

    eikä toi nii pitkä matka oo haje vaikka lainaan jos se pelaa nii maksa ku jaksat.
     
  17. Slants

    Slants Gearhead

    Soittelin tuonne koskiselle ja ens viikolla tulee käypänen venttiili sekä tiivistesarja tohon pumppuun,kyselin sieltäkin tästä "kiertoviasta" ja se sano että sieltä pumpusta on hajonnu sellanen "häkki" joka kuulemma hajoaa ajan kanssa. sellanenkin on tulossa uusi! mutta eihän siinä pitää tiivistellä ja ruveta yrittämään taas tässä väliajalla otin polttoainesäiliön irti ja puhdistin sen ja nyt ois tarkoitus lähteä iskemään vähän maalia pintaan kun on tuo ruostepeikko jo iskeny siihenkin :x onkohan se tankki ollu sinkitty uutena?
     

Kerro tästä muillekin!