5.7 efi sbc 87 ja uudempi viritys??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja chevy 2, 25.7.2007.

  1. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Varmaan löytyy monta topikkia aiheesta,mutta aloitetaan uutta.
    Tarkoituksena jollainlailla piristää -89 pikappia jossa tuollainen moottori.
    Pienenä toiveena olisi käyttää omaa boksia ja ruiskua mutta kaikki kokemukset tervetulleita!
    Ja otteessa on merkintä katalysaattorista...p.rkele!!
    Ensimmäinen versio oli pöydällä tehdä 383stroker ja mieto hyd.roller mutta jotenkin tuntuu että pidentynyt isku ja roller-nokka sekoittaa boksin MAP-anturin puolesta.
     
  2. blackfoot67

    blackfoot67 1st gear

    No lukeeko siellä rek.otteessa että vähäpäästöinen? Jos ei ,niin voit heittää katin mäkeen.Itsellänikin lukee että katasylaattori,mutta ei ole.Jotkut viisammat tietävät varmaan, että tuliko tuohon joku raja jonain vuonna
     
  3. Sehän on kait tbi-motti eikä tpi?

    Siihen saa ainakin suoraan bolt-on periaatteella ahdinsarjaa whipplechargerilta , oli tuollainen paketti valmiina rodia varten hyllys mutta en saanu aikaseks asentaa sitä ennen auton myyntiä ja ahdisarjakin on jo seuraavalla omistajalla.

    Käy tutustumassa whipplen sivuilla , aika hyvä hv/€ lisäys , vaikka ei ne ilmasia tietysti ole.
     
  4. zouni87

    zouni87 1st gear

    ihteekki kiinnostas tää aihe.. paljoka se suurinpiirtein makso, suomeen rahdattuna? Pitäskös auto sitten muutoskatsastaa ja tuuva konttorille penkkipaperit? :argue:
     
  5. BB615

    BB615 Gearhead

    Sama ajatus täälläkin :rotfl:
    Ahdin hommelista olen kuullut käyttökokemuksia et ongelmia on ollut esim. on tosi vaikeaa saada seosta sopivaksi, tupaa soppa loppumaan helpolla ja muutakin ropaamista pellin alla on kuulema riittävästi....

    Itellä oli ajatus hommata ahdin mutta luovuin ajatuksesta kuultuani käyttäjän kokemuksia :(

    Muutos katsastuksen ja dyno paperit tlulevat ahtimen kanssa eteen :mad:

    Nyt ois tarkoitus tehä 383 stroke pannu ja TPI systeemillä, ei muutoskatsastusta ym. ja varmaan saa toimivamman moottorin ja teho tavoite ois yli 400 hp :rotfl:

    Tuossa yksi TBI stroke moottori:

    http://www.strokerengine.com/test383TBI.html
     
  6. zouni87

    zouni87 1st gear

    onkos tuo miten paha tuo tBi->tPi konversaatio? miten heleposti suapi sähköt ynnä muut toimimaan?missä hinnoissa nuo tPi kitit pyörii? :-? budjettirakentajalle hinnat on kaikki kaikessa :poff:
     
  7. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Whipplellä ymmärtääkseni suurinpia ongelmia sopansaannin suhteen ollut se että ruisku tulee malkein vaakatasoon ahtimen taakse.Tiedä sitten mikä oikeaa ja väärää tietoa,kaippa tuota jonkun pitäis kokeilla.
    Tuo linkissä oleva kone aika lähellä sitä mikä mullakin oli mielessä,mutta vaatii moottorinohjaikseen melkovarmasti jonkun muun yksikön kuin omansa.
    Ahdinpaketti nostaa kustannuksia muutenkin aika juhlallisesti(justiin tehny blower-koneen).
    Ihan vaparikonetta ajattelin mutta ei toki ahtopuoltakaan suljettu...
     
  8. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Eikai siinä mene uusiksi kuin imusarjasta ylöspäin,sähköt ja boksi.ja pensapumppukin taitaa uusiksi mennä.
     
  9. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Id1294780,niin nettiauto,toimii
     
  10. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Tuota "Whippleä" eli Lysholmin kompuraa kauppaa Enem Ruotsissa. Ostin omani sieltä. Hintaa pelkälle kompuralle tulee noin pari tonnia, riippuen koosta. Whipplen sarjaan verrattuna rahaa jää vielä kunnon monipisteruiskun rakentamiseen, jonkin verran. Valmiin seoksen ahtamisen yksi huono puoli on, että se huuhtelee kompuran takalaakereita, jotka ovat kestovoidellut. Aikoinaan Whipple tosin myönsi kompuralle 50000 mailin takuun, tuolloin kompura oli Autorotorin valmistama (molemmat kuuluvat samaan konserniin). Omassa laitteessani oli Hestec ja säätämisen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Säätö suoritettiin kerran ja sillä selvä.
    Rohkeasti vaan ahtamaan ruuvikompuralla ja monipisteruiskulla. Kaasuun reagointi on lähes uskomatonta... Kaikki maksaa, säästää sitten jostain muusta (esim. bilettämisestä?).

    Matti Äyräväinen
     
  11. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    kaasarikone,ei nappaa.
    on jo tallissa tommoinen moottori isommalla pumpulla ja pukkaa pahemmin.
    nyt kun on pikappi jo tontilla,ei virebirdit liikauta. :rotfl:

    pistää sitten vaikka prochargerin,sama kai millä ahtaa,mutta kun edelleen olis tarkoitus ihan vaparilla,toistaiseksi.Pitää kaikki listat ja merkit uusia,runko puhaltaa,uudet nivelet ja puslat,iskarit,jouset,perä rempata,loota rempata ja kone tehdä.Ja sokerina niskaan pellityöt ja maalaus.
    Niin alkaa tuo loppusumma huidella -89 pikappiin semmoista summaa että ei nyt ainakaan toistaiseksi tuu ahdinta.kun ei ole ainoa projekti mitä tehdä.Oma -57 ei vielä aivaa valmis,ja sen jälkeen tuo pikappi helvetti alkaa.Mutta suunnitelmat moottorin suhteen on parempi tehdä ajoissa.Siksi kyselen jos joku on vapari tbi-koneen viilannu omalla boksilla.
    Vauhdin nälkä katoaa tolla -57:lla ihan varmasti,tämä enempi nautiskelu laite.
    Ja mitä bilettämiseen tulee niin kerrottakoon että vain kisoissa on tullut 2-6 olutta juotua.Että se siitä baarielämästä...
     
  12. zouni87

    zouni87 1st gear

    eli ihan v*tusti.. sähköt ja boksi.. eli olis sit varmaan sama laittaa jo tuo squirtti :odroll:

    entäs tämmönen sbc TT

    saattas pikku modifikaatioilla mennä pikappiinki :rotfl:
     
  13. WTF

    WTF Gearhead

    Mulla on Corvette / Camaro TPI pickupissa, sitä ohjaa Haltech.
    http://public.fotki.com/K1500/sportside ... 20071.html

    Kaverilla on vanissa Camarosta siirretty TPI tekniikka.

    Tuolla Haltekin boksilla se varmaan menisi " helpoiten ", johtosarjoja siinäkin joutuu muuttelemaan jonkin verran TBI -> TPI.

    Niin ja se bensapumppu kun TPI tarttee kovemmat paineet.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tollanen tuplaturbo on jo rakennettu...Vantaalla...musta Fleetside. :poff:

    Kyllä se mahdollista on muuttaa TBI -> TPI joko vaihtamalla pelkkä ruisku tai sitten koko kone esim -89 Camaro TPI täydellisenä boxeineen johtosarjoineen.

    Näitä on tehty tässä maassa useita ja tälläkin palstalla asiaa on käsitelty useasti...joku taisi tehdä kyseisen jutun viime kesänä ja kehui ettei ollut edes paha.

    Pitkälti johtosarjat,polttoaineletkut/liittimet,anturit,virranjaka/puola ja jopa boxi sopivalla lastulla käyvät...boxina silti mieluummin TPI:n oma tai jokin ohjelmoitava.

    Corvetten kone on omansa ja johtosarjat tuppaavat jäämään osittain autoon,sekä Corvetten varkaudenesto järjestelmä voi aiheuttaa ongelmia...Camaron kone on parempi.

    Haltech E6GM/GMX käy suoraan TPI:n johtosarjaan,TBI:n johtosarja vaatii muutaman pinnin siirron...Holley Commander 950 käyttää myös samoja liittimiä,mutta siellä melkein kaikki pinnit joutuu kytkemmään uudelleen...silti silläkin voi ohjata TPI:tä !
    Holley:lta löytyy myös kaikki tarvittavat liittimet ja adabterit GM:n TPI:tä varten...mm alkuperäinen nakutuksen tunnistus saadaan toimimaan.

    Omalukunsa on sitten Megasquirt jos tykkää pelata elektroniikan kanssa...halpa ja toimiva pienin varauksin (oma projektinsa ja onnistuminen riippuu paljon omista kyvyistä).

    F-body foorumilla on ainakin yksi TPI Camaro Paxton:n remmillä ja sitä ohjaa Megasquirt...ongelmia on aiheuttanut sielläkin lähinnä hajonnut ahdin ei squirtti.

    Ruiskuksi voi tietysti laittaa myös jonkin valmiin ohjelmoitavan Edelbrock MPFI ,Holley MPFI tai Accel DFI:n tapasen aftermarket ruiskun...sellaisen voi ostaa valmiina tai kasata osista omien tarpeidensa mukaan.
    Näillä vain tuppaa olemaan hintaa melkoisesti...

    Yksi halvempi vaihtoehto on sitten vaikka Edelbrock Multi Point Performer jos ei hae hirmuisia tehoja,mutta sillä saa silti parempaa kaasuun reagointia ja käyttömukavuutta.

    Se hyödyntää alkuperäisen TBI:n läppärunkona,moottorin omat anturit,johtosarjan ja vakio ECM-boxin kalibroidula lastulla.

    http://www.edelbrock.com/automotive_new ... ntro.shtml

    Rakentelin tuollasen kiinni omaani pienin lisäyksin ja muutoksin,eikä tee mieli enään palata TBI:n ! 8)
     
  15. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Kuinkas korkealle tuo multipoint efi riittää?
    Kombinaatio mikä nyt pöydällä on:
    Edelin nokka+imus+kannet+peltis+putkisto ja holleyn 670cfm Läppärunko.
    Jonkun rallimallin lastunhan se vaatii omaan boksiin mutta ilmeisesti edeliltä sen saa kun ostaa kannet,nokan ja imusarjan,että toimisi ainakin noilla hilppeillä.
    Rullanokka olis pop mutta tarvitsee jo säädettävän ruiskun että saa tomajamaan.
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kombinaatio joka sulla on ihan sama mikä mulla oli...siihen tosiaan tarvitsee Edelin oman lastun...jonka saat ILMAISEKSI kotiin toimitettuna,kun ensin lähetät tiedot autostasi heille...vaatinevat kopiot ostokuiteista.
    Asennusohjeissa neuvotaan kyllä hyvin mitä tietoja tarvitaan ja mistä koodit löytyvät autosta jne.

    Yleensä osien myyjä voi auttaa tässä jos tarvitsee...on myös tavallaan velvollinen jos omaa hyvän palvelun. 8)

    Jos mukana on muita osia kun Edelin omia,niin tilaa lastu tarkkoja tietoja vastaan -> www.tbichips.com ...tulee samalla lailla kotiin,mutta maksaa tietenkin.

    Tuossa Edelin Multipoint Performer:ssa tulee ensimmäiseksi vastaan kaiketi juuri suuttimet...19lbs/hr...isompia on kyllä olemassa.

    Tähän ruiskuun Edelbrock toimittaa samalla tavoin lastun ILMAISEKSI...täytät mukana tulevan vihreän kortin ja laitat postiin.

    Omalla kohtaa kävi kuitenkin aluksi niin (kuten aina mun kohdalla ja kaikessa) ,että tuli täysin väärän mallinen lastu. :mad:
    Lähetin sen takasin selostuksen ja kuvien kera ja lopulta sieltä tuli ihan oikeakin. :D

    Ovat toimittaneet jopa customoituja lastuja vortec kansilla varustettuun vanhemmalla ECM:llä olevaan autoon...ilmeisesti JET on se lastujen tekijä,sillä adabterissa joka tuli sen väärän mukana luki JET.

    Ajossa tuollainen MPFI toimii täysin eri tavalla kun TBI,kaasuun vastaaminen on ihan toista,paljon nopeampaa ja koko koneen luonne muuttuu ihan toiseksi.

    Enään ei kerry bensaa sinne plenumin pohjalle aiheuttamaan ongelmia,joka on normaali ilmiö TBI:ssä kaasun ollessa reilusti auki...toimii hyvin niin kauan kun on alipainetta.

    Myös läppärungon virtaus on paljon parempi kun suutin/regu rakennelma on poissa ilmanvirtauksen edestä.

    Onhan noita hienompia ja kalliimpiakin toki sitten olemassa jos haluaa paljon enemmän ruutia... ->

    http://www.edelbrock.com/automotive_new ... ntro.shtml

    http://www.edelbrock.com/automotive_new ... hevy.shtml

    Hain lähinnä parempaa käyttömukavuutta ja toimintaa vanhaan verrattuna ja sain sitä.
    Mulle toi riitti ihan hyvin pienin muutoksin,koska autokaan ei ole mikään kilpuri vaan lähinnä kulkuneuvo jolla voi liikkua tapahtumasta toiseen ongelmitta.

    Lisäksi tuo sopii myös paremmin Whipplen kanssa,koska tuo bensa homma siinä on juuri noin kun mercakungen kertoi...
     
  17. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    No nyt rupes tulemaan semmoista tietoa kuin toivoinkin.
    Osia ei mulla ole vielä ostettuna,auto on vieläkin semmoinen kun se mulle tuli:vajaa 300tkm ajettuna,metsurin käytöstä.Konetta ei ole ennemmin avattu,paitsi toinen kansitiiviste on vaihdettu.Laatikko tehtaan kasauksella.Perän oon joskus nuoruuden innolla pienistäny,nyt siellä ollut 10v auburn kartio(auto on ollu meidän perheessä uudesta asti).
    Et sattumalta ikinä mittauttanu tehoja noilla edelin hilppeillä?
    Alustavien laskutoimenpiteitten jälkeen pitäisi saada tbi:lläkin siinä 300 hummaa?Se rupeaa olemaan semmoisia lukuja mitkä suurinpiirtein hakusessa,raaseria en siitä rupea tekemään.Ja jos +300hepoa saa pihalle,tarkoittaa se about 13sek aikoja vartilla... :D
     
  18. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    uusia tietoja:
    kuulemma onnistuu lastun tekeminen kun käyttää holleyn tbi-yksikköä ja compin hyd.roller nokkaa.ja sokerina pohjalla se 383 stroukkaus...saapahan enemmän voimaa ja ennenkaikkea vääntöä!imusarja saattaa vaihtua ennakkotiedoista poiketen holleyn malliin ihan vain siitä syystä että siinä suuremmat aukot ruiskun läpille.ja kerrottakoon että pyörää ei ruveta uusiksi keksimään vaan periajatuksena oli siis:
    -oma boksi.
    -orkkistyylinen ruisku(2-piste).
    -päästölaillinen.l
    -pitkälti pulttaa kiinni tyylinen rakennelma jonka tekemiseen ei tarvita insinööritason oppimäärää.
    -tarpeeksi vikkelä ettei jalkoihin jää.
    -rakentelupudjetti ei ylitä laihian vuosibudjetia.
    -ulkonäkö moottoritilassa "orginaali",pois lukien peltisarjat.

    voishan sitä myydä kaikki muut hilppeet pois tallista ja hommata himoboksit,ahtimet ja +420kubiikkituumaa mutta kun se ei ole se mitä haetaan.
    jos nyt ensin tuo ja katsoo myöhemmin kun alkaa pelimerkit riittämään sinne asti...
     
  19. timv

    timv Gearhead

    mites sopan syöti muuttui tolla multipoint performerilla?? ajattelin ite tommosta jossain vaiheessa kanssa omaan sportsideen rukata.
    itellä ajatus tosin pitää vehje suht vakiona.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ton Hollikan läppärungon kanssa kannattaa käyttää maltillisia bensapaineita koska suuttimia ei pidä kiinni mikään ja liika paine lykkää ne pois kuopistaan!!
    Ihmettelen tota TPI:n laittointoa koska se vasta maksaakin että siitä saa potkua ulos. Joku 2x4 reikäinen imari ja siihen 2xTbi niin johan saa kikkara bensaa ja ilmaa, siihen megaruutta ja ollaan hinnassa jolla ei saa vielä kunnon runnereita Tpi hässäkkään.
     

Kerro tästä muillekin!