5.7 hemi, tekeeks sillä mitään?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Powerstroke, 12.1.2012.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Olen mukana valitsemassa pikuppia ja nyt on otettu jyvälle yksi 2004 dodge ram 5.7 hemillä, mutta koneesta ei ole kellään kokemusta. Onko se luotettava, helposti huollettava ja kestävä perusmoottori? Ajettu 220tkm.
    Mitään hotrot-meininkiä tai päristelykonetta ei olla hakemassa.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    On ihan hyvä motti.
    Joissain uudemmissa malleissa oleva mds-systeemi on aiheuttanut harmia. Muuttuva tilavuus systeemi.

    Onhan 5.7 päässyt Wardin top10 engine-listalle lähes joka vuosi.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onkin uus tuttavuus tuo lista, OT tuntuu muihin teknisiin hienouksiin ja ideoihin perehtyvän kuin kestävyyteen? Northstarkin siellä oli listattuna..
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Lista kootaan vuosittain ja siihen valitaan kaikkien ominaisuuksien mukaan.

    Northstarhan ei ole huono motti. Onhan siellä listalla myös 6.0 powerstrokekin ja se on aika huono motti...

    Tosta 5.7, itsekin sitä katselin tohon tulevaan harrasteeseen mut jotenkin tuntui et niitä on jo monessa hot rod autossa... Erilaista piti saada...
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toi lepuutusjärjestelmällä varustettu on tarkka oikeesta öljystä, kun pelaa jollain lailla öljypaineiden avulla käsittääkseni. Näin ainakin tuolla ameeriikan palstoilla on kirjoteltu. Kesällä päätettiin tollanen motti änkee jaggeen, ihan vakio vuodelta 2004 ja täytyy sanoo et kaikilta ominaisuuksiltaan positiivinen yllätys tähän saakka.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Se on sähkösolenoidi nostajan öljykanavassa nostajan vieressä.

    Kyllä on tarkka öljystä...

    Suunnitelin mds mottia kahdella turbolla. Olis kiva kuunella ajossa: cruisailee neljällä pytyllä, kaasua lisää, sit herää kahdeksalle ja sit lähtee turbot mukaan. Saatas kuulostaa sairaalta... Put put,käykö käykö, shhhh, gone.. :rotfl:

    Jäi toistaiseksi tekemättä...
     
  7. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    :eek: erittäin sairaalta...
    Ainakin vaimentamattomilla putkilla. :argue:
     
  8. Joller

    Joller 1st gear

    No tuosta huollon helppoudesta sen verran kun mulla on 300C AWD tolla 5.7 hemillä, niin perushuollot on ainakin helppoja ja edullisia verrattuna moneen muuhun saman ikäluokan koneeseen. Mopsin omat öljyt merkkiliikkeestä maksoi mulla suodattimen kera alle satasen, sytkätulppiahan tohon koneeseen menee 16 kipaletta ja ne maksoivat 64e ne kaikki tulpat.. Koneen luotettavuudesta voin sanoa, että ainakin minun kokemukset on olleet pelkästään hyviä, se on pelannu todella hyvin kelissä kuin kelissä, kyseinen kone lähti ilman minkäänlaisia nikotteluja käyntiin viime talvenakin -35 asteen pakkasella ilman mitään lämppäreitä tms. Tuo öljy on tosiaan sellainen kuin 5w20, joten aika hämärää tavaraa ja ainakin jos on sylkkälepuutus niin joko tuota tai hätäpäissään voi kuulemma käyttää 5w30 ölkkää, jos sinne tunkee väärää öljyä niin se rupiaa raukka sekoilemaan(MDS). (Ja se kone on sitten ihan aikuisten oikeesti tarkka tuosta öljystä) Toi öljy nyt on sellanen häiritsevä juttu kun tuollasta tavaraa ei ihan joka huoltsikalta tai putiikista löydykkään. Mutta se ei onneksi ole pahan hintasta suoraan merkkiliikkeestäkään. Ja tuosta luotettavuudesta vielä sen verran, että viimosen vuoden ja yli 50000km aikana minkä tuo kulkine on mulla ollu niin siihen koneeseen on tarvinnu uusia pelkästään egr venttiili normihuoltojen lisäksi ja koneella on ajettu kokonaisuudessaan 150000km.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kiitoksia kommenteista, tietoa on välitetty eteenpäin.
    Ajokokemuksia voi tulla piankin... :D
     
  10. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Mikä vika EGR:ään tuli?

    Merkkihuollon kympin öljyä parempi litku Suomesta on Pennzoil Platinum Full Synthetic 5W-20 8)
     
  11. Joller

    Joller 1st gear

    Tohon egr tuli sellanen vika että se venttiili rupes takertelemaan ja jumittamaan, niin se rupes tekemään sellasta pientä ärsyttävää nykimistä tasakaasulla ajaessa. onkhelma korjaantu kun uusi sen venttiilin. Se venttiili olis ollu jossain 100 taalan kantturoissa summitilla, mutta eipä tuo maksanu alkuperäisosana suomessakaan ku jotain 130e.
     
  12. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Miten se lepuutus järjestelmä käytännössä toimii? Imuventiilin nostaja lukitaan ilmeisesti jotta "tyhjä" pytty ei häiritse virtausta imusarjassa, entä pakoventiili?
     
  13. Joller

    Joller 1st gear

  14. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Muistaakseni pytyt 1-4-6-7 kuolee tietyissä kohtalaisen kevyissä olosuhteissa so. kaasuläpän avautuma alle 20-23% tai jotain. Sekä imu- että pakovenat menee kiinni, ideana on käyttää pytyn sisällä olevaa ilmaa "jousena". Samalla, kun lepuutus aktivoituu niin turbaanin lukko aukeaa osittain, jottein tulisi mitään vibroja. Systeemin saa pysymään paremmin päällä rakentamalla kuristimen EGR:ään so. lisää momenttia pintakaasulla.

    Mukavaa Nuutinpäivää kaikille!
     
  15. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Meillä kans vuoden päivät ollu emännän ajossa / talviautona tommonen 300C hemillä eikä voi moittia toimivuutta, syttyy kelillä kuin kelillä, eikä ole edes paha syöppökään kokoisekseen ton lepuutus järjestelmänsä takia, .... kulkee ihan hyvin tarvittaessa.
     
  16. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Ei se lepuutus vaikuta kulutukseen mitään hirveitä :odroll:
     
  17. Fireball

    Fireball Gearhead

    Miksi se sitten on tehty sinne?
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ihan vaan kustannusten lisäämiseks. Kyl sillä on vaikutusta, mut ei yhtäkkisesti mitenkään niin dramaattista. Sama määrä tehoo tarvitaan laitteen liikuttamiseen oli pyttyjä käytössä sit yks tai yheksän. Merkittävä tekijä kuitenkin valmistajalle kun noita yhteenlaskettuja kulutuksia mallistossa lasketaan.
     
  19. mikaboy

    mikaboy 1st gear

    hieman off-topic tää menee , mutta kysyn kuitenkin onko kellään tiedossa -70-lukulaisiin a-mopareihin vaihdettuja hemiprojekteja josta voisi saada faktaa mitä kaikkee homma vaatii ja mitä muutoksia ... sit vielä se katsastus asiakin, kiitos !

    http://image.hotrod.com/f/9262882/hrdp_
    0706_01_z+hemi_swap+hemi_engine.jpg

    tää Dusterista ... mites ohjaustehostimen kanssa tuo mahtuminen...
     
  20. Joller

    Joller 1st gear

    Kyllä toi lepuutus mulla nelikossa pudottaa ainakin pari litraa matka ajossa kulutusta. Mulla se ainakin käyttää lepuutusta vielä 150 vauhdissakin tasaisella tiellä. Mutta se kytkeytyy ehkä hieman turhan herkästi pois päältä, pitänee varmaan kokeilla tuota egr kuristamista mistä tuossa aiemmin oli maininta. Ja toi kulutuskin on mulla aianakin ollut ihan inhimillisellä tasolla, entinen auto mikä oli 2.5 turbo subaru veti ihan saman verran soppaa kaupungissa ja johtuen tiuhista välityksistä se subaru imeskeli enemmän matkaajossa ku tuo hemi..
     

Kerro tästä muillekin!