1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

5,7diesel-osaajia

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Arkisto, 7.8.2018.

  1. Arkisto

    Arkisto 1st gear

    Haeskelin aiheesta tietoa foorumilta - on vähän hankalaa kun hakuruutuun ei voi laittaa "5,7". Ilmeisesti vielä noin kymmenen vuotta sitten tästäkin aiheesta on keskusteltu enemmänkin.

    No nyt olisi yksi kiinnostava laite tarjolla ostettavaksi, ja siinä on ilmeisesti varsin vähän ajettu alkuperäinen 5,7dx.

    Koneeseen on tehty kansiremontti myyjän mukaan osaavalla tekijällä, ja mm. pultit on uusittu kuten kuuluukin. Matkalla kotiin laite kuitenkin oli vienyt aika paljon öljyä, ja omistaja oli tuskastunut vehkeeseen, ja hankkinut bensakoneen joka oli aikomus vaihtaa dieselin tilalle. Hanke ei kuitenkaan ollut edennyt, omistaja ei itse tainnut olla oikein tekniikan päälle ymmärtävä.

    Käytiin sitä keväällä katsomassa, ja vehje lähti vaivalloisesti ja pitkän hehkuttelun jälkeen käyntiin, mutta ei tuntunut käyvän kaikilla. Välillä kaasun kanssa kaikki pytyt tuntuivat olevan mukana, ja käynti oli jopa nättiä. Koeajolla ei kuitenkaan tuntunut olevan paljoakaan tehoa. Jarruissa sen sijaan oli, ne lukittuivat aina kun polkimeen hipaisi - liittyneekö koneoireisiin kuinkaan, en tiedä. Putkesta ei tullut siinä määrin savua että selittäisi öljynkulutusta. Koeajon jälkeen laitetta käynnisteltiin ja huomattiin sen puskevan öljyä mittatikusta. Hyvin huonosti lähti lämpimänäkään käyntiin, ja välillä ei pysynyt käynnissä. Mitään ylimääräiseksi tulkittavia ääniä ei kuulunut vaikka mekkala toki oli melkoinen.

    Ihan tällaisia oireita en aiemmista keskusteluista löytänyt, sopii esittää teorioita.

    Mielelläni vastaanottaisin vinkkejä kyseiset moottorit hyvin tuntevista pajoista, joihin voisin ottaa yhteyttä.

    Turha on sitten ehdottaa sitä bensakonetta vaihdettavaksi sinne dieselin tilalle - jos tästä kuljettimesta teen kauppoja, niin laite korjataan ja museoidaan.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    "Tehon" puute voi johtua esim sellaisesta että kone onkin 4.2 L eli 261cid .
     
  3. Harri S

    Harri S Gearhead

    Juuri näin!
    5.7D on hyvä kone, eikä auto parane jos se bensoitetaan.

    Oireiden perusteella epäilisin että sieltä on mäntä rikki / hajoamassa.
    Jos seisonut pitkään, männänrenkaatkin saattaa olla jumissa.
    Nää pitäis aina tarkistaa alakerrankin osalta jos kerran hatut käytetään irti, se kun ei montaa euroa lisää maksa.
    Mittaisin ensiksi puristuspaineet ja jos isoja heittoja kone osiksi.
    Remppaosia tähän saa ihan hyvin vielä, tosin ylikoon männistä alkaa olemaan puutetta.
    Loppuroinat on perus Rokkiauton tavaraa eikä ole hinnan kiroissa.
    Kesäkuussa päräytin oman remppaamani 5.7D tulille ja viime viikolla toisen projektiksi hankitun.
     
    Muokattu: 7.8.2018
    12345678910, Jussi289, repas-90 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Itse en sen kummemmin ole perehtynyt muuten kuin aihimalla alakertaa bensakoneen aihioksi mutta ilmavirran mika lannevedellä on aika guru noiden 5.7 kiiseleiden kanssa ja suosittelenkin ottamaan siihen suuntaan yhteyttä jos nippelitieto kiinnostaa ;)
     
  5. hantta

    hantta Gearhead

    Ohivuodosta päätellen ensihomma ottaa männät tarkasteluun, kuka tekee, eri asia ;)
     
  6. toyopet

    toyopet Gearhead

    Syöttöpumppu voisi olla myös oire huonoon käyntiinlähtöön ja tehottomuuteen, tai pa-suodatin tukossa. Nätistihän se käy silloin, kun kaikki pelaa.

    Jarrut on taas hydroboostit eli samalla ohjaustehostimen hydrauliikalla tehostetut ja tehoa niissä on. Jos on vielä kostuneet kengät ja vähän pintaruostetta pinnoissa, niin hyvin herkästi voi lukitta vaikka varpaan kärjellä painelee.

    Mikäs vehje kyseessä?
     
  7. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Joskus muinoin tuli aiheen DX kone sen takia remonttiin kun öölit lensi mittatikusta käydessä pihalle. Meni lohko kuusalle kun männästä puuttuvan palan takia pyttyyn oli tullut pikkuhiljaa beebaut 4mm syvä monttu.

    Nokka-aksila taitaa olla sellainen osa että uutta ei enää mistään löydä.
     
  8. proffa

    proffa 3rd gear

    Jos männänrenkaat kuolleentuneet, niin voisi tehdä tuota. Mulla olisi 5.7dx purettuna ja siihen uudet männänrenkaat, laakerit, tiivisteet ym. jos kiinnostaa
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Mäkin kuskasin jonkun läjän D ja DX osasia sinne Ilmavirralle, sieltä saattaa löytyä aarteita. Yksi microjeteille sopiva ruiskupumppu on vielä muistakseni omassakin hyllyssä jemmassa. Ehjänä ajosta jääny.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kyllä sieltä löytyy aarteita, ja sit mikan kunnostamia pumppuja ym. ;)
     
  11. Arkisto

    Arkisto 1st gear

    En tullut ryhtyneeksi tunnistamaan konetta, mutta ei pitäisi olla ollut saatavilla tähän vehkeeseen muuta dieseliä kuin 5,7dx, ja kaikesta päätellen auto oli alkuperäisessä kunnossa. Miksei se toki mahdollista olisi, mutta aika epätodennäköistä.

    No tuo puristusmittasu kertoisi paljon jos on tasaiset. Epätasaiset jos on, niin todennäköistä on että vika on alakerrassa, mutta voi olla venttilipuolellakin, joskin sitten ei taida öljynruikkimiselle olla selitystä.

    Tämä hyvä vinkki, kiitän.

    Pistän korvan taa. =)
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. Arkisto

    Arkisto 1st gear

    Polttoaineongelmalta se kuulosti minustakin, mutta se ei selitä öljynruikkimista. Voi olla monivammainen toki.

    Tehokkaaksi muistelinkin jarruja, ehkä seisominen selittää tuota vähän.

    Auto on 1987 Cadillac Brougham, jolla on nähtävästi ajettu vain vähän yli 100tkm. Kunto ei paljoa uudesta jää, tosin koneen osalta on hiukan toivomisen varaa. Vähän on nyt epäselvää onko auto enää saatavilla, mutta katsotaan.
     
  13. passerby

    passerby 2nd gear

    En tiennyt että mitään tuon ajan Cadillaccia olisi saanu dieselinä, mutta näköjään on. Ja enemmän yllättää se miten pitkään 5.7 dieseliä tehtiin vaikka 6.2 oli jo tuolloin ollut muutaman vuoden.
     
  14. Harri S

    Harri S Gearhead

    ^Viimeiset 5.7dx tehtiin 1985.

    5.7dx on LD pass car engine, kun taas
    6.2d on LD truck engine, joka syrjäytti 5.7dieselin (4x2) pakettiautoissa 1982.
    Liekö tuota microjet dx:ää saanut pakuihin ollenkaan. Pakut 5.7:kat tais olla kynäsuutinkoneita kaikki (pl El Camino).
    Nelikoihin ei 5.7:aa ei saanut ollenkaan, vasta 6.2d vuonna -82 ja siitä piti sitten maksaa noin 2500$ extraa.
     
    Muokattu: 9.8.2018
    Powerstroke ja passerby tykkäävät tästä.
  15. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Hieno ja harvinainenhan tuollainen Cadillac olis 5,7 dieselillä, ehdottomasti oma kone vaan kuntoon jos auton onnistut ostamaan.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  16. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Taitaa kuitenkin olla niin että käkkylääkään ei saanu dieselillä -87 .
    -85 tais olla vain V-8 tarjolla vaikka V-6 rieseliä sai myös -85 .
     
  17. leemu

    leemu 2nd gear

    Jospa se on rekisteröity -87?
    Suomessahan näitä tapauksia piisaa, eikös sata-ampeeri datsuniakin myyty varastosta vuosikaudet vielä vaikka tuotanto oli jo loppunut..
     
    passerby tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!