´50 - 53 Cadillac

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Kehma, 10.5.2005.

  1. Kehma

    Kehma Gearhead

    Paljonkos mahtaa olla OD:n porukoilla ja muilla harrastajilla otsikon ikäsiä Caddyja.

    Olis mukava tietää mitä kanavaa pitkin olette helpoimmin saaneet osia. Työn alla olis mm. hydraulilasinnostimien kanssa pähkäily eli jos joku jo tapellut tietoa otetaan mielellään vastaan.

    Meilltä löytyy vm. 51 Fleetwood Series - 75 (Imperial ?) style 7533-X, välilasillinen malli. Tekniikka lienee originelli kuten auto muutenkin pääpiirteittäin, sähköt edelleen 6V ja hyvin toimii. Auto tällä hetkellä ajossa aina silloin kun sitä tarvitaan eli muutaman kerran viikossa ajellaan.

    Paiskatkaahan informaatioo yleisesti tai YV:nä kaikki käy...
     
  2. SK

    SK Gearhead

    Löytyy 53 S62 Coupe, auto tullut hankittua aika tarkalleen 15 vuotta sitten. Auto on musta gangsteri-lipalla ja hakuvaloilla, ja ollut samassa ilmiasussa n. vuodesta 1992 saakka.

    Hydraulilasien ihmeellinen maailma tuli alkuvaiheessa valitettavan tutuksi, mutta kuntoon saatettuna systeemi on osoittautunut suht luotetettavaksi ja toimivaksi (viat samoja kuin normaaleissa sähkölaseissa = kontaktihäiriöitä x vuoden väkein).

    Systeemihän toimiii siten, että lasin katkaisijaa painettaessä joko ylös tai alas hydraulisylinterin solenoidi aukeaa ja lasi alkaa laskemaan jousen vetämänä. Jos kytkin on ylöspäin, käynnistyy samalla hydraulipumppu ja lasi nousee nesteen paineella ylös.

    Mikä laseissasi on ongelmana? Ehkä perusparannus numero 1 on vaihtaa neste jarrunesteestä automaatti/hydrauliikkaöljyyn. Muistelen jostain lukeneeni, että 52 ja vanhempien vehkeiden kumiosat eivät tästä pidä eli ne pitäisi kaikki vaihtaa, mutta 53:ssa olisi jo jotain modenimpaa kumilaatua. Käytännössä tämä ei liene hirveä ongelma, sillä mm. ovienvälien yms. letkut piti omaani uusia joka tapauksessa, joten ainoat hankalasti vaihdettavat kumit löytyvät hydraulisylintereistä.

    Itselläni oli alussa tekijänä hydrauliasenteja, joka valotti systeemin idean rautalangasta, ehdotti tuon nesteen vaihdon öljyksi ja tsekkasi / kunnosti öljypumpun yms. Pumpun kunnostus käsitti lähinnä tasopinnan varovaisen oikohionnan + tiivisteiden uusimisen.

    Jos ikkuna nousee ylös, mutta laskee nopeasti takaisin alas, on vikana sylinterin vuotaminen. Sylintereitä saa uusina sekä USAsta että Ruotsista, mutta ne ovat ainakin johonkin vaiheeseen saakka kunnostettavissa. Vaikka päädyt on prässätty kiinni, olen avannut jonkun sylinterin prässäyksen avaamalla ja saanut sen kasattua toimivaksi jälleen. Kunnostettavuus riippuu aika pitkälle syöpymien määrästä. Jos sylinteri on suht OK, alkuperäisen männän tiivisteen vaihtaminen uuteen sopivaan (tarvittaessä vähän männän tiivisteuraan lisätilaa sorvaamalla) O-renkaaseen tms. tiivisteeseen riittää korjaukseksi.

    Ja jos pumppu käynnistyy, mutta mitään muuta ei tapahdu ei sylinterin solenoidi aukea joko jumiutumisen tai sähkönpuutteen vuoksi.

    USA:sta noita sylintereitä löytyy "vaikka mistä", itse olen yhden tilannut Kanterilta. Ruotsista löytyy firma, joka tekee itse (tai teettää jossain muualla Ruotsissa) mm. sylintereitä ja esim. rättikaton letkuja. Tilasin sieltä 65 Avo-Electraan molemmat, ja ne olivat toimivia osia. Muistaakseni nämä on vielä tehty rosterista & ovat purettavissa. Mainostaa Powerissa, taisi olla Nybrobilekipering. (en 100-varma)

    Kysy tarvittaessa lisää, niin voin yrittää auttaa. Lähes joka paikka on tullut käytyä läpi (tosin yhtään sylinterin solenoidia en ole uusinut...)
     
  3. Kehma

    Kehma Gearhead

    Kiitos SK valaisusta. Laitoin joku päivä yv:ä. Luulenpa et olis tosiaan viisainta huoltaa nuo lasiennostimet a:sta - ö:hön.

    Onkos ollu koskaan ongelmia käynnistymisessä lämpimänä? Mulla rysähtää tulille kylmänä oikeen komiasti, mut sammuttaa ei parane muutaman minuutin takia - tuli todettua eilen perheen kanssa bensajakajalla. En saanu ennen apuhuikkaa käymään! Ilmeisesti kaasari kuumenee jotenki liikaa? Muistaisin jonku joskus puhuneen jostain pakeliittilaipasta?
     
  4. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Vai olisiko kyse siitä että sammuessaan kone yskäisee bensahöyryä imusarjaan muodostaen höyrylukon jolloin kone ei saa pensaa? Itsellä wanhassa Panheadissa menee käynnistys jokseenkin näin; ekalla käyntiin, sitten saattaa sammua yskäisten samalla höyryt putsariin - sen jälkeen on turha yrittää polkea käyntiin vaan virrat pois ja muutaman polku kaasu pohjassa. Tämän jälkeen taas laakin peli.

    Vaikka kyse on isommasta moottorista, voisiko vika olla tässä? Kokeilepa seuraavan kerran veivata konetta kaasu pohjassa hetken aikaa ja sitten uusintakäynnistys.
     
  5. SK

    SK Gearhead

    Kehma: vastasin yv:hen

    Ei ole ollut moista ongelmaa, ainoastaan pyöritysongelmia kuumalla koneella, kun akussa/startissa/johdoissa on ollut häikkää. 53:n on muuten jo 12 v sähköillä.

    Tuo helppoheikin teoria ja käytäntö tuntuu todenäköiseltä, jos kerran kone pyörii mutta ei käynnisty ja lähtee sitten taas myöhemmin avainta näyttämällä käyntiin. Jos kaasari vuotaisi/päästäisi kuuman bensan hyörystymään pois, niin varmaan joutuisi koneen jäähdyttyä pyörittämään hetken pidempään ennen käynnistymistä.

    Muistaakseni tämän ikäisessä Cadillacissa ei vielä ole bakeliittipalaa tehtaalta, vaan se olisi vähän myöhempää perua, ehkä vuodesta 57 eteenpäin?
     

Kerro tästä muillekin!