Tuli hommattua Floridasta tälläänen helmi Chrysler Windsor deluxe, lättäpää 265 moottorilla! Autolla veivattu 96000 mailia seissyt -60 luvulta tähän paivään ja jenkkilässä 2 omistajaa.
Joskus mummolan pihassa seisoi 53 tai 54 Chrysler oli äidin veljen ja muistaakseni sen kavereiden kimppa auto, mikä sitten oli loota vikaisena jäänyt seisomaan joskus 60 luvulla, ei ole enää ketään jolta autosta saisi tietoa, esim. Koneesta ja mallista. Komea musta edustusleikkipaikka pienelle lapselle!, muistaakseni 72 tuli romu-ukko ja otti sen lavalle ja Skoda sen päälle!, se on viimeinen muistikuva siitä!, harmi että ei 6v poikaa uskottu ettei sitä saa viedä mihinkään!
Möyhee. Onko tossa vielä fluid-drive laatikko? Oli aika veikee tapaus kun rakentelin yhtä '48 Yorkkeria.
Rysleri on suunilleen niillä sijoilla mihin hinuri kuski sen jätti, siirettiin poikien kanssa muutama metri etiäpäin... Ensiviikolla kerkii paneutumaan tähän projektiin kunnolla, tarkoitus on saada mahd.pian ajokuntoon ja rekisteriin..tai ainakin toivon niin... Motti on jumissa, toivon hartaasti että lähtisi kevyellä elvytyksellä pyörimään ja tietysti jarrujen läpikäynti. Ja varmaan jotain hitsattavaakin löytyy, mutta pikaisella silmäyksellä näytti ihan ok:lta....
On kyllä nätti peli! Näyttää päällisin puolin osiltaan melko täydelliseltä ja suoraltakin? ..vai onko toinen kylki perunapeltoa? Hieno laite joka tapauksessa!
KIITOS!!! Itse tykästyin tähän malliin heti, vaikka on 4d tolppa, mutta tyylikäs sellainen, kauaa ei tarvinnut miettiä ostoa. Vois sanoa että on osiltaan täydellinen ja pelleiltään suorat..JJ (jenkki joe) paklannut vasenta etuloksua, mutta se täytyy oikoa. Maskin kromilista ottanut hittiä, takaoven verhoilun kromilista vääntynyt ja konepellin keulamerkki uupuu sekä hanskalokero puuttuu...siinäpä ne mitä kolmessavartissa kerkes vilkasee.
Tänään keritty muutamaksi tunniksi tallille ropaamaan. Mielenkiinosta otin jenkkikilvet pois ja kappas kolmet kilvet päällekkäin ja ylin alimmaisena.. Kannen otin samalla pois, kun kiinnosti miksi motti on jumissa.. Yllättävän siistiltä näytti......laitoin männät diisseliin likoomaan...jos vaikka lähtis liikkumaan!
Loppuviikosta kerkesin pyörähtää tallilla ja kolmesta pytystä dieselit liuenneet, mutta vikasta ei! Eli siinä mäntä jumissa??? Kampuran pulttiin ei ollut sopivaa n44mm hylsyä, joten ei pääsyt siitäkää kokeilemaan mäntien liikkuvuutta.. Jäähdytin ja vesipumppu purettu pois tieltä .. vesipumppu jumissa ja ruosteessa, mutta näyttäis löytyvän korjausarjaa siihen.. https://m.oldmoparts.com/parts-front-axle-list.aspx onko tietoa kyseisestä firmasta, miten toimii , on ollut ongelmia tavaran kanssa?? Näyttäis löytyvän hyvin osia...
Ei lähtenyt männät liikkumaan vaikka melko kovaa paukutin.. ja ja kampuran päästä hylsyllä ja pitkällä varrella väänsin.. Ei auttanut muutakuin ruveta purkamaan konetta pois keulilta..piti melko monta pulttia avata ennen kuin jäähdyttäjän kehikko lähti pois tieltä.
Tuumailen nyt tota kone prokkista, onko joku tehnyt/ kunnostanut vastaavan koneen?? 265: ssa ei pitäis olla mitaan ihmeellistä, koska osia löytyy edelleen. No jos leikitään ajatuksella, "virittäminen" ei taida löytyä mitään performance nokkia/muutakaan palikkaa. Offenhauserilta löytyy tupla imusarjaa ja joltakin osatoimittajalta näytti olevan tupla pakosarjaa, siinä taitaa olla visiin ainoot muutokset vakioon. Tarkoitus olis kuitenkin kunnostaa nykyinen spitfire kone... Kattellaan lisää kun saan koneen pois keulilta ja pukkiin..
Just oli juttua Koneet lehdessä juipista joka liuotti juuttuneen koneen männät kiehuvalla polttoöljyllä onnistuneesti.
Minulla tuli 58 DeSoto Diplomatin matkassa kauan ulkona ilman suojaa seissyt ryppyreuna. 6 mäntää lähti aika pienellä väsyttämisellä = polttoöljyä ja tunkeuma nestettä. Viimeiset 2 vastusti, kunnes kaadoin keitettyä kiehuvaa moottoriöljyä pyttyihin muutaman kerran. Männät irtosivat täysin ehjinä. Huom Kun keität öljyä esim primuskeittimellä sammuta keitin ennen öljyn liikuttelua öljy huurut ottavat tulen varsin äkkiä.
Olisko Isky tehnyt suurten rottasotien aikaan nokka-akselia? Ehkä joku muukin? Voisko sen nykyisen nokan hioa hiukan kireemmäksi? No tuossahan on noin 3 vaihtoehtoa: 1. Pussihousukoulukunta, joka ei tee mitään muutoksia. 2. Vanha koulu, joka yrittää virittää vanhoilla osiilla. 3. Apukoulu, joka rakentaa siihen ruiskun.
Tässä muinainen moparin lättäpääkutosen viritysketju: http://www.overdrive.fi/forum/threads/mopar-flathead-6.121748/ Ketjussa oli hieno kuva: