-54 windsor

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja sleepercooler, 30.5.2019.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se riippuu, pysyykö ahtojen kanssa maltti.
     
  2. Komppaan tässä. Joku puoli baaria menee varmaan vielä vakiomännilläkin. Tommoisessa moottorissa on alunperinkin matalat puristukset, että ei se hätkähdä pienestä ahdosta.

    Tossa aiemmin linkkasin sen puljun, mikä myy Chryslerin teollisuusmoottorin mäntiä. siinä oli HD -maininta. Onkohan ne astetta tukevammat kuin normaalit?
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Varmaankin se vakiomäntä kestää pikkusen ahtoa, ja sitä kestoa vois auttaa laittamalla mäntä-porausvälyksen hiukan vakioo isommaksi tai ainakin sinne yläpäähän suositeltuja vakiovälyksiä.
    Sama juttu männänrenkaitten välyksessä, etenkin ylin rengas sais olla välyssuositusten yläpäästä.

    Kestävyyteen toki vaikuttaa myös paneutuminen säätöihin, ja kuinka kylmäksi ahtopanoksen saa järjesteltyä ennen kuin sen syöttää koneelle. Tämä toki auttaa siinä säätöjenkin tekemisessä, kylmä ahtoapanos oikealla seoksella auttaa siihenkin ettei ennakoita tarvitse kauheasti peruutella täydellä kuormalla. Turboahtamisella tämä vielä korostuu.


    Tietyllä tapaa tässä ollaan mun mielestä kohdassa että päätetään millä ahdetaan ja kuinka paljon tehoa kaivataan, sit eletään sen mukaan eikä ns. huononneta setuppia matkan varrella valitsemalla lähesvastaavia osia.


    Jos tämä olis minun ehkä laittaisin jonkun mekaanisen ahtimen, centrifugaalin tai rootsin, välijäähdyttimen ja seoksen muodostuksen hoitaisin blow thru kaasuttimella. Tämä on vaan tietysti mun mielipide, perustelen sitä sillä että näin itse perusmoottori selviäisi helpoimmalla, vaikka ehkä litran bensaa enempi vie matka-ajossa verrattuna turboahdettuun, sillä kokemuksella että olen ahtanut jopa samaa moottoria kaikilla edellämainituilla tyyleillä.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  4. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Aika hyvin sysää tollanen 230 lättis, mitä lie tehty;)

     
  5. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

  6. Hieno peli. Kysymys kuuluu lähinnä mitä haluaa. Toi VS57 on esitelty vuonnna 1953, joten nykystandardeilla tuota voisi kutsua enemmän puhaltimeksi kuin ahtimeksi. Maksimiahdot on 5 psi. Tyylipisteistä toki saa täyden 10:n ja vähän enemmän. Tässä vanha Popular Sciancen juttu:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aika monta laakeria uusittavana, jos sattuisi olemaan huollon tarpeessa.

    Eatonia vaan patinoimaan. Ja sitten siihen sovittamaan ilmastoinnin magneettikytkin vetopyörään. Antaa ahtimen pyöriä imulla ittekseen kunnes tulee kiire...
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  8. tai siten toi Toyotan Aisin ahdin. Se on jotenkin vanhemman näköinen jo valmiiksi.

    [​IMG]
     
  9. Mitäs tälle proggikselle kuuluu?
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Välivideoo ahdetuista mihin tuli törmättyä:




    Hudsonin lätyskä:



    Studebaker lätyskä:

     
    sleepercooler ja palontie tykkäävät tästä.
  11. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Eipä juurikaan edennyt, ollut muita prokkiksia ja duunipäivät venähtäneet, ei ole viitsinyt lähtee parin gunnin takia pyörimään talliin:(.

    Jonkun verran tullut noita ahtimia lähinnä ebaysta etsittyä,mutta vielä toistaiseksi ei ole tullut ostettua.

    Torissa tuli vastaan tämmöinen......
    https://www.tori.fi/varsinais-suomi/Remmiahdin_61048015.htm?ca=18&w=3
     
  12. Toi Volkkarin ahdin on muistaakseni Tsi koneesta ja on todella pieni. Olikohan se M45 tai jotain. Liian pieni sun projektiin.

    Edit. Tarkkaan ottaen M24. Tässä vastaava.
     
    Muokattu: 29.9.2019
    sleepercooler ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Niin, minkähän kokoinen mahtaisi olla passeli? Sivuventtiilikutosessa on ehkä 100hp vakiona ja jos ahtaminen rajoittuu muutamaan barin kymmenykseen, niin laitos tuottaa enintään 150 hp. Tommosen ahtimen takaa löytyy 1.4TSI kone, jossa on mallista riippuen 140-180 hp. No, ei ehkä noin pientä, mutta M90 voi olla puolestaan liikaa.
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    M62? Ois varmaan kaikinpuolin mitotukseltaan hyvä eikä tarvia ylivälittää etc. :)
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä niitä M90:jä on naitettu Fordin lättis neloseenkin, aika laajalla skaalalla sitä voi pyörintänopeuden mukaan säätää että mitä se tuottaa.
    Että ei se siihen kaadu ettei just johonkin tiettyyn koneeseen niin sopivaa ahdinta löytyskään että ahtopaine olis just oikea kun pyörittää valmistajan maksimia, aika taipuvia noi Eatonit on erilaisiin sovelluksiin.
     
  16. Pari sivua sitten piirtelin täpliä Eatonin karttoihin, M90 on hiukan reilu. M62 tai vastaava olis optimikoko.

    Tohon kommenttiin, että M90 on ollut T-Fordin lättiksessä, niin saahan sen laitettua, mutta ei se silloin ole optimialuella. Ihan sama kuin joskus oli joku suomalainen rakennelma, jossa oli katupikkulohkossa 14-71 roots. Kyllä sekin mukana pyörii..
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Piirtelit piirtelit pisteitä, tarkoitus vaan oli sanoa omasta kokemuksesta tuon ahtimen käytöstavoista.
    Montaa eri ahtopainetta sellasilla muodostin, ja säädin sitä hommaa pyörintänopeudella. Lopunviimeks pyöritin ahtimia selkeesti yli valmistajan ilmoittamien rajojen, ihan niinkuin Thunderbirdien kanssa tekevät. Tuntuu venyvän sinnekin suuntaan kyseinen ahti.
    Myös ilman kuuleria kokeilin, ja mittasin ahtolämpöä, sit taas vastaavasti kuulerin kera ja mittasin sekä ahtopainetta(matalampaa) ja ahtolämpöä.
    Tämä on siis ihan käytännön kokemusta.

    Jos aatellaan että tässä ahdetaan lättäpäätä niin hommassa on varmaan pari muutakin juttua josta hyötysuhteen viimestä prosenttia ei ole syytä katella?

    Että jos siltä tuntuu että M90 löytyy helpommin ja sellasen sinne haluaa laittaa, niin en näe sille mitään estettä.
     
  18. Ei se este ole, toimiva ratkaisu sekin. Tarkoitin, että askeleen pienempi M62 kokoluokka on vaan optimi. Noita M62 tai M65 ahtimia on minusta Suomessa aika paljon paremmin saatavilla.
     
  19. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Eikös tuo m62/65 ahdin ole kytetty esim mb clk230 malleissa??

    näyttäis olevan muutama myynnissä täällä härmän markkinoilla...
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. Juu, Mersuista niitä löytää.
     

Kerro tästä muillekin!