-54 windsor

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja sleepercooler, 30.5.2019.

  1. Sen verran vielä tuosta Lada-miehen turbokokeilusta, että ehkä yksi ongelma siinä oli, että kaveri yritti niillä vakioseosputkilla. Mitä nyt olen ymmärtänyt, niin yleensä ne kannattaa ahdetussa vaihtaa semmosiiin, että ne ne laihentaa alakierroksilla tai toisin sanoen rikastaa yläkierroksilla.

    Noista DGV:n seosputkista ei ole niin paljon netissä juttua kuin DCOE:n. Tässä on hiukan:

    http://vb.foureyedpride.com/showthread.php?173837-Air-Fuel-Ratio/page3

    "You need an e tube with less holes at the top when viewed upside down. 61440.166 or F2 will do it. That will instantly richen your high end rpm. "

    Ainakin DCOE:ssa näkyy noita F2 seosputkia ahdetuissa.
     
  2. Katselin, että mimmosia imusarjoja jenkit on rakennellut. Löysin tämmöisen:

    Here is my Flattie with a manifold by Moose

    [​IMG]


    Tässä lisää.

    En tiedä, mitä olet sen suhteen suunittellut, mutta jotain ton tapaista suosittelisin.

    Tekee vaan plenumista isomman. Ahdetussa suositukset (ruiskuissa) on 1,7-1,8 x moottorintilavuus. No ei ehkä niin iso, mutta vähän reilumpi olisi parempi.
     
  3. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Myöhässä tulin topikkiin, mutta ainakin näkee, että hyvää jälkeä pukkaa. ;)

    Komppaan rodimiestä, eli blower ois bueno valinta.:cool:
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä käytin yhden ajokauden erilaisten pitotputkiviritysten kokeiluun just sen ahtoalueella rikastamisen takia. Piti olla helppoa, kertoivat lajitoverit jotka olivat joko kokeilleet tai kuulleet jonkun tehneen niin.Suuttimet ja luistikaasarin neula saivat kaikki kauden aikana osansa. Ei se toiminut koskaan viikkoa säätämättä. Ulkoinen rikastava painepiiri, minkä pitotputki kohokammion kanssa muodostaa, on äärettömän herkkä vuodoille ja virtausvastuksille. Kaasari, jossa saa sisäisillä vaihto-osilla ahtoalueen rikastusta säädettyä kuulostaa tosi hyvältä ajatuksena.

    Ahtimen mallista riippumatta jossakin päin pitää olla dumppiventtiili joka päästää paineita pihalle silloin kun kaasu käännetään kiinni ja silloinkin, kun seos syttyy syystä tai toisesta imusarjassa. Jälkimmäisen takia pitäisin kaasarin jälkeisen osan pienitilavuuksisena. Mulla meni Keihinin luisti silpuksi yhden poksahduksen oheistuloksena. Meni siinä turbokin samalla... Ja kuitenkin ajamalla kotiin! 30 kilsan matkalla meni suunnilleen kaikki öljyt savuksi mitä tankissa oli...
     
  5. Tuosta dumpista vielä, että se ei taida auttaa tuommoiseen räjähdykseen, koska se on turbon ja kaasarin välissä. Tuossa voisi auttaa semmoinen imusarjaan asennettava blowereista tuttu pop off valve?

    [​IMG]

    Jos joku tuommoinen olisi, niin onko sillä imusarjan tilavuudella merkitystä?

    By the way, eikös semmoinen bypass olisi perusdumppia sivistyneempi. Ei pidä mitään ääntä.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aivastaahan ne kaasarikoneet vapareinakin. Silloin tällöin lentelee ryyppyläppiä sun muuta rekvisiittaa. Komean näköistä tuli, kun joskus V8 yskäisi tosi paskaisen 14” filtterin läpi. Putsari tyhjeni liioista partikkeleista!

    Se suhahdus on motskarissa parhautta. Loman alussa tein isomman paisarin ja nyt kuuluu. Loppui samalla öljyn tunkeminen ilman sekaan kun painevaihtelut suppenivat.
     
  7. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Joo tottakai imu ja pakosarja menee uusiksi.
    Ja täytyy ainakin turbo ja kaasari pistää tilaukseen... Kaasari malli on selvä millä lähetään jalostaa...turbon valinta,on vielä hieman auki,minkä noista oikeastaan kolmesta vaihtoehdosta valitsee...
     
  8. Tossa Hirven tekemässä setissä on näköjään imusarjassa ja pakosarjassa yhteinen laippa. Ei välttämättä lainkaan huono idea..
     
  9. Jos päädyit siihen DGV:hen, niin luin sen Lada-miehen ketjun paremmin ja korjaan aiempaa kommenttiani. Se oli jonkun muutossarjan siihen DGV:hen asentanut. En mitään eritystä muutossarjaa löytänyt, mutta Australista se Gemini -pulju myy nitriilikumista kannen tiivistettä:

    [​IMG]
     
  10. Tässä näyttää olevan kaikki muutososat:

    [​IMG]
    Kumikärkinen neulaventtiili 2,5 mm ja powervalve.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  11. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Muokattu: 28.7.2019
  12. Muokattu: 28.7.2019
  13. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Ok, pysytään alkuperäisessä suunnitelmassa...
     
  14. Toi kumitiiviste kannattaa varmaan hommata ja tuo neulaventtiili kannattaa muutenkin vaihtaa tuohon isoimpaan kumikärkiseen.

    Tuo power valve juttu on kai aussien itse kehittämä ja enkä löytänyt enää myynnistä. Tässä on joku jenkkipojan video ja sillä on tavallinen power valven tanko. Se vaan modaa sen toimii ahtopaineella:

     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oi, kumpa tähän löytyisi joku ”valmis” turbokaasari. Sellainen joka on jo toimiva jossakin vastaavan tehoisessa moottorissa. Helpoltahan se saadaan kuulostamaan powervalven modaus, mutta voi tuossa mennä aikaa ja tiivisteitä ennen kuin on mieleinen. Semmoset parikyt kertaa oli mun Harleyn Keihin CV turbokokeilujen takia auki tai kokonaan osina ennen kuin siirsin hyllyyn. Mistä myös suunnitteluvinkki tulevalle laitteistolle. Kaasari kannattaa rakentaa helposti irroitettavaksi.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  16. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Siinä mun puretussa kuplan turbokoneessa oli samanlailla toteutettu toi turbo ja kaasari asennus, paitsi mullla oli muistaakseni vaan SU:n kaasari...
    Turbokin on vielä hyllyssä, tarttis kattoo olisko jotain speksejä siinä...
     
  17. Tässäkin olet oikeassa. Sopivat turbokaasarit on jotain kananhammasharvinaisuusluokkaa ja myös sen hintaisia sitten.

    En nyt usko, että tuo power valve on se, mikä aiheuttaa eniten päänvaivaa. Tuossa yhdessä aussien kuvassa se on paineistus on kyllä tehty nätimmin liittimellä kuin jenkkipojan epämääräinen kupariputki:

    [​IMG]

    Eniten uskon harmaita hiuksia aiheuttavan sopivien suuttimien löytäminen. Siksipä väitän, että ne menee kaikki enemmän tai vähemmän uusiksi (vrt. se Lada).
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  18. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Kattelin ihan mielekiinnosta noita Eatonin ahtimen hintoja, käytettynä saapi aika sopivasti.....olihan tollanen mekaaninen ahdin aika hieno;)
     
  19. On juu. Taitais olla vaan askeleen pienempi Eaton tälleen mutulla parempi. Siihenkin on omat laskukaavansa.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  20. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tai sit tollai 4-71 huuhtelupumppu mikä mullakin on. Löytyis valmiiks laserleikattu teräslevy ahtimen pohjaan jos rauta imusarjan rakentaa...
     
    sleepercooler tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!