55; seen jarrutehostin yms

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Classic Chevy Club of Finland ry', aloittaja electra1, 9.10.2010.

  1. electra1

    electra1 Gearhead

    Minkälaisia kokemuksia löytyy. Tarkotus muuttaa tehostetuksi + kaks piiriseksi...
    Kannattaako suosiolla tilata esim dachukin sarja vai sopiskohan jonkun uudemman keeämmän suht kivuttomasti, noita kun halvalla sais.
    Levyt päivitän myös eteen samalla.
    Kaikki kokemukset aiheesta kiinnostaa!
     
  2. CVY-55

    CVY-55 1st gear

    PYSÄYTTIMET CLASSICIIN

    Kannattaa ottaa yhteyttä CCCF presidenttiin (kerhon nettisivulta). Suosittelen kokonaista valmista Klassikko-yhteensopivaa sarjaa (2 piirinen tehoistettu pääsylkky pikkulohkon viereen sopivalla kalvorasialla (oliko Caminosta) + takajarrun paineenrajoitusventtiili + levyt eteen asennuslevyineen (1 st gen Camaro). Jäi kaikki originaalit osat ehjinä hyllyyn; jos joskus pussihousuilee autoa museorekisteriin.

    Itse taistelin yli 10 vuotta orkkisten (etu)jarrujen kanssa. Jos oli eteläpirkanmaalla sumua, niin Nokiallakin `55 etujarrut kiskoivat mille puolelle milloinkin. Tekniikan Maailma muuten moitti 1955 koeajossaan `55 Chevyn etujarruja. Hassu juttu. Samoja Bendixin jarruja käyttivät myös GM sisarmallit, eikä niissä murheet tätä laajuutta. Liekö kiinni originaalin jarrukilven- ja rummun välyksestä? Vaikka etujarrut joka kevät hieroi ja sääti kuntoon, niin katsastuksen dynomittaus mentiin hiinä ja hiinä läpi. Väsyin tähän 2001 ja ostin pääsylkyn + levyjarrut eteen + kallistuksenvaimentimen eteen.

    Vuosikatsastuksessa 2001 myös muutoskatsastus jarruista ja sinne jäi jarrumurheet. Toimii upeasti. Rumpujarrut edessä on enää vain etäinen ikävä muisto. Yhä vieläkin kovempaan jarrutukseen ottaa ratista kiinni vanhaan rumpujarrumalliin; piti ottaa ruoriin kiinni kunnolla kun ei ikinä tiennyt kumpaan suuntaan ruori tällä kertaa kiskoo. Vaikka ei ole kesän 2001 jälkeen enää kiskonut mihinkään. PARANTAA AJETTAVUUTTA + AJOMUKAVUUTTA + TURVALLISUUTTA. Suosittelen!

    Jos haluat tarkempia tietoja tai kuvia toteutuksesta, niin ota YV:llä yhteyttä.

    Terv,
    KJK
     
  3. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Minä sorruin ebay:n tarjontaan:

    http://motors.shop.ebay.ca/i.html?_nkw= ... m270.l1313

    Oli n. 2 illan homma laitella paikalleen, tosin vaihdoin myös kaikki uudet nivelet. Toimii hyvin eikä jarrutellessa tarvii "kahta kättä ratissa". Tehostin tuli mulle eri paikasta, ja sen käyttöakselin paikotus oli isoin homma koko rojektissa. Meinas jättää aina hieman jarrua päälle. Meni säätämällä kohdilleen.
     
  4. electra1

    electra1 Gearhead

    Kiitoksia hyvistä kommenteista. Ei kyllä edes hinnat noilla osilla päätä huimaa, taidan pistää valmiin setin tilaukseen tässä joku päivä. Muutkin kokemukset otetaan ilolla vastaan!
     
  5. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mulla ion tossa viisvitosessa US partsista ostettu satsi.
    Eli uudet spindlet (nää pudotti keulaa 2"), laakerit, levyt ja uivat yksimäntäiset puristimet oli jonkun jenkkipajan tuotantoa. Lisäksi laitoin pääsylkyn ja 8" tehostimen joka tais olla jostain Camarosta. Omasta hyllystä löytyi SSBC:n jarrupaineen säädin mutta olis ehkä toiminut ilmankin, ainakin mulla säätö on ihan tapissa eli taaksekin menee täysi paine. Pääsylkyssä on tuplat lähdöt kummallekin piirille joten tosta oli helppo rakentaa 2-piirijarrut.
    Muutenkin oli helppo asennus, kerrankin sopi kaikki osat kerralla ilman että tarvi sorvata tai muuten muuttaa jotain.
    Nyt on autossa jarrut, niitä tehostamattomia rumpuja kun ei oikein jarruiksi voinut kutsua...
     
  6. CVY-55

    CVY-55 1st gear

    Niin, unohtui ekasta viestistäni asiaan.

    Levyjarrusarjalla pääsee eroon myös alkuperäisistä etupyörän PIRUN KALLIISTA kuulalaakereista huopatiivisteineen. Mulla yhdet uudet huopatiivisteet toisella puolella päästii vaseliinit samalla uusituille (ja juuri kohdalleen säädetyille) uusille jarrukengille. Piti olla hyvät leimalle, muttei ollutkaan. Levyjarrun nykyaikaiset laakerit kataloogitavaraa ja suuruusluokkaa 30 egee kappale. Saattaa olla jo lähellä että levyjarrut laakeroi koko etupään yhden kappaleen originaalin kuulalaakerin hinnalla.

    Ja jos rumpuaikana jarrukenkiä piti käpistellä niin piti saada rumpu ensin pois edestä. Jotkut otti niitit pois rummun navan ja rummun väliltä. Mulla oli niitit paikallaan.

    Nyt kun levyjarruilla ottaa etupyörän pois, niin on heti mm jarruheebelit näkyvillä. Tosin ei siellä levyjarruilla ole paljon tarvetta käydä kurkkimassa.

    Pääsylinterin/tehostimen painekellon asennuksessa taisi päästä poraamaan ainakin kahdet uudet reiät vaarnaruuveille tulipeltiin. En muista enää ulkoa. Ja sitten jarrupolkimelta pääsylinterille tuleva työntötanko tartti rakentaa uusi. Tehtiin kierre-välikappaleella niin saa säädettyä tarvittaessa.

    Kallistuksenvaimentimen hankkimista eteen samalla suosittelen. Kun kerran auton alle könyää. Siinä on hankinnan hinta/hyötysuhde kohdallaan. Rauhoitaa ihan sallituissakin nopeuksissa auton käytöstä mutkatiellä kovasti, etenkin täydellä 6 henk. kuormalla.

    Terv,
    KJK
     

Kerro tästä muillekin!