-55 takapuskuri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Classic Chevy Club of Finland ry', aloittaja Caddy63, 1.11.2008.

  1. Caddy63

    Caddy63 3rd gear

    Onko -55 sedanin ja farmarin takapuskureissa muuta eroa kuin farkun kilven syvennys? Siis onko leveys ja kiinnitykset samat?
     
  2. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Mun kokemuksen mukaan ne puskurit todella on muuten samat, mutta farkussa on se kilven syvennys siinä keskiosassa.
    Kävyissä on myös eroa (farmarin "kävyt" ovat matalammat), mutta nekin voi laittaa ristiin. Siis sedanin puskurista farkkuun ja toisinpäin, mikäli muuten tila antaa myöden.
    Farkussa on sen takia kävyt matalammat, koska sedanin korkuiset kävyt ottaisi takaluukkuun kiinni sen avautuessa + ollessa avattuna.

    Tämä ei liity ihan kysymykseesi, mutta muutenkin kokemukseni mukaan yhdet puskurin ja rungon väliset kiinnikkeet saattaa sopia hyvin yhden puskurin kanssa, mutta toisella vastaavalla puskurilla saattaa tulla eteen ongelmia. Näin vanhat auton on jo elinkaarensa aikana saaneet monenlaista tömpsyä ja kolhua, sekä niitä on nosteltu puskureista, joten kiinnikkeet vääntyilevät ns. pareiksi alkup puskureidensa kanssa. Uusilla puskureilla ja vanhoilla kiinnikkeillä, saattaa uusi puskuri jäädä inhottavasti vinksalleen. Pajavasaralla toki siitäkin ongelmasta pääsee.
     
  3. Caddy63

    Caddy63 3rd gear

    Kiitokset vastauksesta.
     
  4. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Kaikesta päätellen sulla on jotakin tekeillä tallissa.
    Pukkaappa mulle pari digikuvaa maililla ja pari riviä selostukseksi mitä aiot autollesi tehdä, niin laitan siitä pienen maininnan kerholehden "tallissa tapahtuu" osioon.

    belair55@cccfinland.net
     
  5. Caddy63

    Caddy63 3rd gear

    No autonahan mulla on -56 Pontiac farkku, jossa käsittääkseni on sama peruskori tulipellistä taakse päin kuin tuossa -55 Chevy farmarissa. Ja sedanin puskuri miellyttäis minun silmää paremmin,joten jos jollain sellainen ylimääräisenä lojuu, saa tarjota.Myös Chevyn takavalonpohjat ois hakusessa.
     
  6. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Mielenkiintoista.
    Jos sulla on kuvia tosta laitteestasi, niin mua jo hekilökohtaisestikin kiinnostaa nähdä. Mulla on rakenteilla parhaillaankin yksi 55 Chevy farkku ja farkut kiinnostaa muutenkin. Olisi kivaa hieman vertailla mahdollisia eroja ja vasvaavuuksia.
    Ja tiedä vaikka saisin aiheesta väännettyä jonkun jutunpätkän vaikka kerholehteemmekin.
    Mailaa kuvatuksia jos sille tuntuu.


    belair55@cccfinland.net
     
  7. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mä nyt en niin näistä tiedä mutta mistä kilven syvennyksestä te oikein keskustelette? Ei mun 55 Chevy Handyman 150 farkussa ole takapuskurissa eikä sen puoleen kyllä etupuskurissakaan minkään sortin koloja. Mulla on edessä kolmiosainen takapuskuri ja takana yksiosainen ilman mitään käpyjä tms. Olen vielä ollut siinä uskossa että nää on ihan alkuperäiset tehtaan tekeleet.
    Mihinkäs sitä koloa siinä puskurissa oikein tarvitaan kun takakilpihän on kiinni keskellä takapaksin luukkua eikä siten osu edes lähelle puskuria kun luukun avaa??
    Onx ns. paremmissa malleissa erilaiset puskurit? Vai kilpi jotenkin eri paikassa?
     
  8. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Katos asperiini tätä:http://www.carnut.com/cgi-bin/05/image.pl?/show/05/hamb/hamb186.jpg

    Tällanen on kaiketi orkkis juttu.

    Mistäpä ootte tilannu uusia puskimia? Täytyis sellaset hommata, mutta en viittis Taiwanilaisia ostaa (jos ei oo pakko). Tällähetkellä 600$/kpl sis. ameriikan sis.rahdit on yks. tarjous. Pitäis olla made in usa.
     
  9. asperiini

    asperiini Gearhead

    No jep, ei oo mun Handymanissa noin hienoa puskinta...
    Tossa kuvassa olevassa farkussa oli kaikkea muutakin kivaa kiiltävää eli ilmeisesti tää mun kiesi on ollut vähän vaatimattomilla varusteilla.
    En ole löytänyt näistä mun puskureista edes kromia, pelkkää maalia on metalliin asti. No täähän olikin se "hinnat alkaen" malli.
    Tai sitten Amerikan Joe on tehnyt de-tuuninkia ja vaihtanut osia vaatimattomampiin.
     
  10. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Uskoisin sun farkkuun kuuluneen alunperin samanlaisen puskurin kuin kaikissa muissakin farkuissa, mutta jossakin historian käänteissä joku on vaihtanut sen tavalliseen sedanin puskuriin ja siihen on varmaan ollut myös jonkinlainen syy.
    Ihan samalla tavalla mäkin laitoin edelliseen 55 farkkuuni sedanin puskurit, ennen myyntiä eteenpäin, saadakseni auton hinnan painettua alemmas ja lähemmäs suomalasen ostajakunnan pudjettia.
    Myös ne kys. puskurit olivat maalatut, mutta niissäkin on ollut joskus 50 vuotta sitten kromipinta, kuten kaikissa muissakin classic chevyjen puskureissa.
    Mun käsityksen mukaan vielä 50-luvulla ei ollut saatavilla maalattuja puskureita, vaan ne tulivat vasta jollakin myöhemmällä vuosikymmenellä.
    Vielä 50-luvulla arvostettiin valkosivurenkaita, kromipuskureita ja kromattuja sinkkipainevaluosia.
     
  11. asperiini

    asperiini Gearhead

    OK, kiitos valistuksesta.
    Mulla on tää Chevy tieto vielä vähän hataraa.
    Tekeekö muuten niillä jälkituotanto kromipuskureilla joita esim Danchuk kaupittelee, yhtään mitään. Vai ruostuuko ne tyypillisessä suomalaisessa kesäkelissä samoin tein.
    Meinaan vaan että jos vaikka vaihtaisi nuo maalatut kiiltäviin...
     
  12. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Suomessa on jo tätänykyään monilla tollaset Usasta tilatut puskurit ja mä en ainakaan ole henkilökohtaisesti kuullut kenenkään valittavan laadusta.
     

Kerro tästä muillekin!