57 Chevy Apache jousituksen parannus/madallus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Hanupelkonen, 6.12.2020.

  1. Hanupelkonen

    Hanupelkonen 1st gear

    Terve

    Tavoitteena saada auton ajettavuutta paremmaksi ja autoa hieman matalammaksi (50 mm) käpälöimällä jousitusta. Miten saisi parhaimman lopputuloksen siedettävillä kustannuksilla? Joku suosittelee yhden lehden poistoa takajousipakasta, toinen suosittelee 4-linkin asennusta. Onko ehdotuksia?

    Hanu
     
  2. Kalja imuri

    Kalja imuri 2nd gear

    Jätä taakse pelkkä norra ja lisää makkarat, tulee pehmeä ja säädettävä samalla. Nelilinkki käsityääkseni pitää olla valmis sarja ja tarkoitettu ko autoon. Omavalmisteet ei vissiin kelpaa?
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tämä on ihan paska systeemi. Se kun ei saa muista lehtijousista tukea niin se päästää perää elämään. Kardaanikulmat menee pieleen kiihdytyksissä ja moottori jarrutuksissa.

    Pickupeissa on yleensä akseli jousipakan alla niin onko tässäkin? Jos sen heittää pakan yläpuolelle niin se putoaa 4-5". Beltechillä on sarjoja mitkä pudottaa 2-4" vaihtamalla ne lehtijousien kiinnikkeet. Sitten on se vaihtoehto että ostat uudet madaltavat lehdet tai viet taottavaksi ne lehdet.

    Akselin flip kit maksaa vissiin reilun satasen ja jos itse pystyy hitsamaan niin ostaa vaan uudet jousi tallat ja hitsaa ne perään kiinni.

    Mikä jousitus edessä on? Jäykkä akseli lehdillä vai vaihdettu johonkin modernimpaan?
     
  4. Paskuudesta tiedä, mutta esim. TruckMasters käyttää moista, vaikka ei pelkän norran kanssa:

    [​IMG]
    Mitä tulee lehtijousiin noin muuten, niin ne kyllä elää kiihdyttäessä normaalistikin. Niitä voi tukea eri tavalla. Tässä pickupissa on torque arm:

    [​IMG]
     
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eiks tossa tarkalleen ottaen ole vielä panhardikin? Oliko niin, että panhard ei oikein tahdo toimia lehtijousten kanssa kun se bindaa helposti?
     
  6. Tuo on varmaa ihan validi pointti. Uskoisin, että riippuu toteutuksesta, että onko sillä merkitystä.
     
  7. Hanupelkonen

    Hanupelkonen 1st gear

    Kiitos vinkeistä. Edessä alkuperäinen jäykkä akseli ja lehdet
     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Voitko tarkentaa panhardin toimintaa minulla on juuri panhard käytössä, miettinyt jos laittaisi caltracit vielä tueksi... vetelee niin saakelista kiihdyttäessä. Nelilinkit ei ole mahdollisuus koska pitää pystyä pitämään takapenkit nykyisillään(katu-auto eikä 2 paikkainen kisa-auto, vaikka turvakaaret olisi kyllä hyvät....).
     
  9. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ei se vastaan hangoittele, jos on järkevästi laitettu jouston suhteen. Eli ajotilanteessa vaakasuorassa..
    Tietty jossain Jeepin etuakselilla, kun joustoa olisi 15 senttiä sisään ja 20-30senttiä ulos, niin ihan varmasti kampeaa vastaan.:D
     
  10. Näin minäkin tuon ajattelin. Lisäksi sillä tangon pituudella on vaikutusta.
     
    Weijari ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  11. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jep!
    Mitä pitempi, sen parempi!:odcool:

    Tietty, jos on poikittainen liike simpukalta raidetangolle, niin sitten panhard ehdottomasti samaan kulmaan ja mielellään sen ohjauksen poikittaistangon kanssa saman pituisena..:odroll:
     
  12. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eiks Watts toimisi kuitenkin paremmin, kun perä liikkuu ylös-alas eikä panhardin tekemässä kaaressa?

    Varmaan vaikutus on myös sillä, laittaako panhard-tankoon Uniballit, Uretaanit vai kumipuslat. Kumipuslat antaisivat anteeksi parhaiten pieniä geometriavirheitä.

    Tuohon tangon pituuteen ja suuntaan sekä riittävästi periksi antavaan puslaan taitaa perustua tuo torque arminkin toiminta.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. Joo, eu sekään liike ole kai ihan ihan suora äärilaidoissa. Samaa sarjaa myös Wob-linkki.

    Noissa torque armeissa on edessä pituusjoustoa. Tässä samassa laitteessa se on tehty nivelellä.

    [​IMG]
    Tosta torque armista on Volvo 740/940:ssa mielenkiintoinen versio, jossa on erilliset tukivarretkin. Ilmeisen toimiva systeemi.
     
    Muokattu: 7.12.2020
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Joo tuossa truckmasterissa se palje on lisäämässä kantavuutta ja varmaan vielä hoitaa ajovalojen säädön kuormatessa.

    On eri asia kun se koko pakka on siellä kun että pakasta puretaan kaikki muut lehdet pois paitsi norra. Se norra kun ei ole tarkoitettu olemaan yksin ellei ole monoleaf.

    Elää se lehtijousitettu perä mutta mieti paljon se elää kun siellä ei ole kuin se norra.

    Kyllähän noita tehdään paljonkin tuollalailla että pelkkä norra ja palkeet, mutta ei se mikään hyvä ole.

    Torque arm on hyvä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  15. Weijari

    Weijari Gearhead

    Vermilionin kysymys herätti pohdinnan, kumpi toimii paremmin, torque arm vai caltracsit? Samaa asiaahan ne koittavat kontrolloida?
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tähän harkitsin caltracseja. Tai yleensä edes jotain lisätukia.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!