-57 mopsin tehostin kääntää renkaat vasemmalle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Mika.T, 2.5.2021.

  1. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Desoton ohjaustehostimessa on jotain jumitusta talviseisonnan jäljiltä.
    (joo, öljyn seassa kosteutta vaikka vaihtelin syksyllä öljyjä moneen kertaan, että varmastikkin joku paikka ottanu korroosiota ja nyt jumissa)

    Menin hakemaan autoa talvisäilytyksestä ja kun väänsin avaimesta niin ratti pyörähti melkosella voimalla vasempaan laitaan, sen verran on voimaa tehostimessa ettei auton käydessä jaksa pitää vastaan...

    Osaako kukaan sanoa mitä venttiili siellä on jumiutunut?
    tai löytyiskö keneltäkään räjäytyskuvaa tuollasesta isosta -57:skan simpukasta?

    Kuvat netistä.

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    No tähänhän löytykin ohjekirjanen ihan omista kätköistä kunhan ensin muisti että tämmönen kirja on aikanaan auton mukana tullut...

    Spämmään tähän tuon simpukka-osion.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Tänäänkin tosiaan värkkäsin tuota ohjausta. Ilman öljynpainetta kääntelin eestaas ja välillä vähän reilummastikkin pyöräyttelin laidasta laitaan ja taas kokeilin letkut kiinni ja auto käymään.
    Ei vaan "irtoa" heti kun kone pyörähtää saati käynnistyy niin ratti menee voimalla vasempaan laitaan ja pumppu alkaa jurraamaan kun virtausta ei olekkaan kun simpukka kääntyy äärilaitaan.

    Simpukan paluuletkun lähdöstä ei tule yhtään mitään, eli pumppu painaa umpiperään ja kun tehostimen mäntä ajautuu liikeratansa päähän niin alkaa pumpun jurraaminen.
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  5. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Tässähän ei tuollasia ulkopuolisia säätöjä ole lainkaan.

    Toki tuo vastaava säätö löytyy simpukan sisältä mutta mikäpä sitä olis talven aikana säädelly.

    Tämä on siis syksyllä ajettu talliin ihan normaalisti ja keväällä kun avaimesta väänsi niin ratti pyörähti vasemmalle.
     
  6. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Kopsaan vaan tähän suoraan toiselle voorumille spämmäämäni kirjoituksen tuosta simpukasta.


    Eilispäivänä tempasin simpukan irti, äkkiseltään aika homma. :shock:

    [​IMG]
    [​IMG]



    Vesi päässyt tuonne rattiakselin sisään...
    Ja sitä samaa vesipaskaa oli koko kuularuuvin tila täynnä :idiot: :idiot:
    Tätä se teettää kun 30vuotta on lasinpyyhkimen akselin läpivienti tippassu vesisateella sisälle.

    [​IMG]
    [​IMG]



    Sieltä se tuli pois.

    [​IMG]
    [​IMG]



    Ja osiksi.

    [​IMG]
    [​IMG]



    Tässä ohjauksen hoitava kuularuuvi.
    Aika jännä tapaus tämäkin.

    [​IMG]



    Siinä näkyy tehostimen säätöruuvi.

    [​IMG]



    Ja tässä itte pääpiru, eli tehostimen venttiilipaketti.

    [​IMG]



    Ja purettuna.
    Tuo pitkän varren nokassa oleva venttiilikara on se joka ohjaa tehostinta. Meni meeelko pitkään että hokasin miten tämä voi toimia kun näyttää että koko värkki on yks kiinteä osa eikä tuota pikkukaraa mikään liikuta

    Aikansa kun pähki niin kyllä muuten liikuttaa :lol::lol::lol:

    [​IMG]



    Tässä on nyt käynyt niin että tuo vetinen öljysotku on jäätynyt ja painanut tuon säätöruuvin kupin lommolle ja tehostimen säätö on menny metsään.
    Kyse kun on ~millin liikettä tekevästä karasta nini sen ei tarvi paljoa olla nollakohdasta sivussa niin ei toimi.

    [​IMG]

    Tuossa kuvassa se painuminen näkyy, sen mitä satuin kuvia löytämään tästä niin näyttäisi olevan oikeasti paljon suorempi.
    Säätöruuvin alla on "kuppi" jonka yläpinta on selvästi loimulla sisään päin.
    Kupin alla on vastaavasti seuraava metalliholkki jonka sisällä on kuminen holkki joka antaa hieman ohjausliikkeen mukaan periksi ja se on se osa joka antaa tuolle ohjauskaralle liikkeen joka taas päästää öljynpaineen tehostimen männälle.



    Ja tässä tämän illan touhuamiset...

    Uskomatonta mutta totta, se alko toimimaan :shock: :D :shock: :D
    Noh. Ompahan katottu mitä se tuomonenki värkki on syöny :happy:

    Ja samalla on sisuskalut pesty, erityisesti se kuularuuvi joka oli ruosteista vesipaskaa täynnä. Kasatessa sai sitten säädettyä kaikki välyksetkin pois niin tulipa tarkka ohjattava versus mitä on ollut ennen. :D
    Onneksi sisuskalut ei ollu yhtään ruosteessa vaikka vesiruostekuraa tuli melkein puolilitraa tuosta kuularuuvin öljytilasta :shock:

    Tuo säätöruuvin vastamutteri oli myös irti juotoksesta ja pyöri säätöruuvin mukana, eli tätä ei olis saanu millään säädettyä muuten kuin näin purkamalla. Vedin tuohon säätökupin ja mutterin saumaan pari heppiä niin johan alko säätö onnistua.
    Purkamalla selvisi myös se että millainen työkalu tehostimen säätämiseen pitää olla, ei tuntunut mistään muuten selviävän...

    Säätöruuvin asento on aivan s#¤%nan tarkka :shock: Ihan millin hitusia kun säätöruuvia käänsi niin pikkuhiljaa lähti itekseen renkaat kääntymään.
    Eli tästä voinee päätellä että se veden jäätyminen tosiaan on mitä todennäköisimmin painanut tuota kuppia hitusen kasaan ja säätö on sen takia mennyt päin mettiä.

    Ja kävi vielä niin kivasti että löyty harrastelijalta ehjä simpukka vaikka vaikuttaa että nuo on aika perkaleen harvinaisia kun tuota mallia ei ole käytetty kuin -57:ssa ja nimenomaan näissä isokorisissa mopareissa.
    Ostin sen itelle jemmaan vaikka tarve taisikin mennä nyt vähän ohi.

    Lähellekkään joka "työvaiheesta" ja osasta ei ole kuvia.

    Summasummarum, koeajo tehty ja toimii :rock:
     
    Muokattu: 1.7.2021
    JouniK, Desoto57, juko7 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Hyvä esimerkki siitä että kaiken minkä ihminen on tehnyt pystyy kyllä korjaamaan, kunhan on viitseliäisyyttä ja aikaa paneutua.

    Hienoa että sait toimimaan :odcool:
     
    Impsu ja faffeli tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!