5th wheel cargo trailer

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Eyetech, 16.2.2016.

  1. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Onkos tuommoset "puoliperävaunut" kevyt kuorma-autoon kytkettynä laillisia suomessa?

    "Vetopöytä" olis.......
     
  2. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Käsittääkseni ne ovat nykyään ihan laillisia. Tuolla niitä kauppaavatkin ja varmaan tietävät tarkemmin.
     
  3. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    No hemmetti, kiitoksia linkistä!
    Eipä siinä sitten mitään....
    Täytyy alkaa katteleen käytettyjä vaunuja.... uudet ei mahdu lompakkoon :)

    Jaa, mutta onkohan tuo vetolaite kuinka direktiiveillä määrätty....
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Vetolaite on E-hyväksytty Euroopassa valmistettu.
    Jenkkimallit ei käy. Ei hanhenkaulat ( gooseneck), ei vetopöydät eikä US-kärryt.

    Suojanneet homman aika hyvin kapealla hyväksynnällä ja yksinoikeussopimuksilla.

    Viime kesänä soittelin heti kun ekan saivat kilpiin.

    Silloin ei tosin onnistunu viel N2-luokan kuorkki. Ainoastaan O2-luokan paku.

    Hintaa oli ainakin minulle liikaa vaikka olis omaan veturiin laitattanu.
     
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    No niin jotakin tommosta ajattelinkin...taas jotain käsittämätöntä....
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Jenkkimallin sais kilpiin jos olis vuoden verovankina ulkomailla ja tois muuttotavarana.

    Muuttotavaralla on vielä joitain etuisuuksia.

    Toisin pitäisi katsastaa yhdistelmänä.
     
  7. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    On nuo eurokärryt niin käsittämättömän rumia että en kyllä ikinä tuollaista kehtais perässä vetää ! Jenkkikärryjäkö ei sitten kuitenkaan saada tänne eurostoliittoon? Se nyt kyllä oli odotettavissakin ! Tervetuloa "vapaaseen" yhteiskuntaan !
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Yritin 5 v sitten ostaa ja tuoda jenkeistä 5 uutta isoa umpikärryä. Siis normivetopää kärryjä. Olisin vaihtanu Kekkoslovagian aisan, vetopään ja akselit/jarrut.

    Kaverini toimi välimiehenä koska on ostanut tehtaalta oikeasti tuhansia kärryjä 20 vuoden aikana.

    Ongelmana oli että eivät suostuneet myymään osina jotta olis mahtunu kontissa tuomaan. Kokonaisena ei kannata kun kontiin ei mahdu. Valmista ei kannata purkaa kun seinä ja lattia on ns. sormiliitoksella ja hitsattu kunnolla kiinni.

    No nyt sit tullu toi leveys juttu et jenkkikärry ei mene enää leveyden puoleenkaan.

    Minä sit löysin ja ostin hieman rikotun ison erikoisen Eurowagonin. Sitä muuttanut ja elvyttänyt.

    Nyt miettiny et kun se on vähän liian kevytraketeinen et möiskö ja ostas uuden alustan ja tekis oman vai leikkaisko koko päällysrakenteen pois ja tekis uudestaan.
     
  9. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Niin, olisko se mahdollista itse rakentaa jenkkityylin kärry missä akselit oikeassa kohdassa ja viimeistelytaso hieman tyylikkäämpi kun noissa europaskoissa?Siis jos siihen asentaisi nuo maagiset e.hyväksytyt osat ?
     
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Olis kyl.

    Tosin ei ne jenkkikärtyt ole mitään hienoja. Tai siis on kun alkaa hintaa olee se 20000-50000$. Premium kärryt on todella hienoja.

    Normi 6000$ kärry on ruttusta alumiinipeltiä ja sisäpuoli susiruma vaneriverhoilu. Siistiä ne pyöreät nurkkapellit ja kevennysjousella toteutettu ajoramppi.

    Jos möisin ton Wagonin pois ni tekisin itse jenkkikärryn kopion. Tilaisin ne kulmapellit ja kevenninjousen kaikkine osineen. Loput tekis ni hyvä tulis..

    Jenkkikärryssä on tosi jyräkkä runko mut niiden kokonaispainot on isommat kun meillä. Tos Wagonis runko on 1/3 jenkkikärryn rungosta.

    Täytyy sanoa et toi seinän lasikuitu/uretaani/lasikuitu on fiksumpi kuin jenkkikärryn alumiinupelti/peltiranka/vaneri.
     
  11. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on 28 jalkanen tripleaxle,keinuteli lehtijousiin. droppi 3500lbs akseleilla ja nestejarruilla ,kilvissä, siis umpi kärry, ollut jo muutaman vuoden jouten... voisin myydäkkin...
     
  12. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Onko jenkkikärry ?, voisko saada kuvia tänne. Oletko tuonut muuttotavarana ?Vai kuinka olet saanut rekisteröityä.Vuosimalli, kantavuus. Kuvia olis mukava nähdä ja hintakin, vaikka yv:nä.
     
  13. pantera

    pantera Double Gearhead

  14. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Nämä nyt julkisuuteen tulleet uudet kärryt ovat tuon nosturitarvikkeen maahantuomia, valmistaja http://www.fifthwheeleurope.eu/en/
    Näin tälläisen VW Amarok + kärry yhdistelmän viimeviikolla. Pikaisella tutkimisella vaikutti kyllä asialliselta rakennelmalta. Hintaa en saanut selville. Nämä nyt Suomeen tuodut ovat tainneet olla kaikki pakujen perään mutta miten mahtaa olla kevytkuorkin perään saatavuus?
     

Kerro tästä muillekin!