1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

5th wheelit Suomessa

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja AMC62, 22.11.2017.

  1. pantera

    pantera Gearhead

    saahan noita eurospeksattuja puolikkaita kevytkuorkin perään suomeenkin kilpiin jos sellasen haluaa

    [​IMG]
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto 3rd gear

    Nykyisessä työssäni rakennan uusia ja korjaan käytettyjä raskaan kaluston päällysrakenteita ja 4-5 akselisia kärryjä.

    Meil töissä on tosi pätevä tekn.inssi ja raskaan kaluston kats.inssit käy vähän väliä katsastaa uusia. Siis työpaikalla. Olen tutkinut tota jenkkikärryn vetämis hommaa jo muutaman vuoden.

    Tässä muutama asia jotka on nykypäivänä helpottuneet:

    Koska enää ei autoihin vaadita vastaavuustodistusta niin silloin sitä ei vaadita vetokytkimiltäkään. Todistus valmistajalta jenkki stardardin täyttämisestä riittää.

    Eikä kärrynkään tarvitse olla EU/Ce-hyväksytty. Todistus valmistajalta jenkkistandardin täyttämisestä riittää

    Yhdistelmän kokonaispaino pitää olla alle 12000kg koska siinä menee ilmajarrujen raja. Kärryssä 3500kg omapainossa. Ilma- ja mehu/sähköjarruja ei saa sekottaa.
    Mehu-ja sähköjarruja saa.

    Alle 12000kg kuorma-autosta ei kanneta vetopöytäveroa.

    Jenkki vetotapoja 3: bumperpull, gooseneck ja fifth wheel.

    Bumperpullissa kuulan kytkentäputkia 2 eri kokoa.

    Kuulakokoja 3: 2", 2 5/16" ja 3"

    Katsotaan toteutuuko hiihtolomareissu, kävisin ostamassa kärry joka sopisi omaan käyttööni ja vastaisi Trafin säädöksiä.

    Katsastus ei ole helppoa mutta mahdollinen..
     
    Saetkae ja atobee tykkäävät tästä.
  3. pantera

    pantera Gearhead

    ^koskeeko rinnakkaisstandardin hyväksyntä kärryjä?
    Eli jos on dot lappu aisassa niiteillä niin sekö riittää?
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto 3rd gear

    Ei riitä dot lappu vaan tietyn sae standardin todistus pitää olla.
     
  5. mcmies

    mcmies 3rd gear

    Ei.

    Kytkentälaitteet ovat autoissakin yksi niistä harvoista vaatimuksista, joissa jenkkivaatimus ei kelpaa. Ei se kelpaa perävaunuissakaan, kuten eivät myöskään jenkkijarrut. Ei auta SAE, Dot tms. amerikanlappu, pitää olla E-lappu.

    Määräys löytyy Finlexistä (jarrut rivi 9 ja kytkentälaitteet rivi 50):

    https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/454001/44272
     
    Saetkae tykkää tästä.
  6. Remmiveto

    Remmiveto 3rd gear

    Olen eri mieltä.

    On niitä katsastettu Suomeen useita..
    Sähköjarruilla ja jenkkikoukuilla, gooseneckilä. Fifth wheeliä en ole nähnyt kuin yhden..
     
  7. mcmies

    mcmies 3rd gear

    On toki mahdollista, että joku leimamies on jenkkikärryn leiponut kilpiin. Mutta laillista se ei ole, ikävä kyllä. Tsekkaa tuo määräys, siitä asia selviää, eikä tarvita mielipiteitä.
     
  8. Redneck61

    Redneck61 3rd gear

    Tiedättekö pitääkö paikkansa että poikkeuslupia myöntävä viranomainen voi antaa luvan kansalliseen poikkeuslupaan jos näin haluaa. Kun olen sellaista kuullut että juuri tämän kansallisen poikkeusluvan turvin näitä jenkkikärryjä on saatu rekisteriin Saksassa, Hollannissa, Ruotsissa. Ja tietysti Norjassa, mutta sehän ei olekaan Eu:n orja vaan käyttää maalaisjärkeä. Eli tuo kansallinen poikkeuslupa autokohtaisesti vois olla mahdollinen.
     
  9. pantera

    pantera Gearhead

    Poikkeuslupia saa, esim tivolit.
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Näkyy tivolitkin vetävän 5th Wheel Camber:a oikealla rekanvetäjällä...kattelin kun syksyllä tuli Heinolassa vastaan FH Volvon perässä...Jenkkilässä edessä olisi ollut ehkä joku 4500 - 5500 sarjan pick up.
     
  11. mcmies

    mcmies 3rd gear

    Ajoneuvokohtaista poikkeuslupaa voi hakea. Mutta en kyllä osaa sanoa, millä perusteella se myönnettäisiin.
     
  12. pantera

    pantera Gearhead

    No se suomentivolin asunto puolikas oli yhden kesän dodgen peräs ja päällikkö ajo itte. Oli kuulemma niin nihkeetä meno että JP laitto volvon veturiks jota ajaa palkollinen. Siinä Volvossa on grillausterassi hytin ja kärryn välissä . Itte se ajeli rämillä johon se osti multa pop-up kämpperin lavalle
    Siinä kärryssä oli myös dodgen kilpi, eli kolmekilpinen yhdistelmäajoneuvo
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    No eikös se "Sweet Melissa" olisi ollut "oikea" veturi siihen Camberin eteen ? :odroll:

    Asiaa sivuten se oli jossain vaiheessa myynnissäkin, menikö kaupaksi ja minne ?
     
  14. Redneck61

    Redneck61 3rd gear

    Kyllä ne vaan jenkkilässä vetää noita 11 - 13metrin asuntoperävaunuja hyvin yleisesti Ford F-250, F-350 tai F-450 autoilla ja lisäksi vastaavilla GM tai Dodge kalustolla. Mitenkähän ne siellä pärjää niillä kun monesti on tuollainen 50 -70 vuotias isäntä ratissa ja liikennevaloistakin lähdetään kuin nappi takista. Toisin sanoen, ei ne vaan ole edes tientukkoina. Kun täällä Suomessa tuntuu porukka pohtivan kovasti että miten niitä osais käyttää, kuormata, tai saatikka sitten ajaa. On se vaan kumma miten asiat muuttuu kun mennään valtameren yli. Mutta ilmeisesti jos olisi onnekas ja pääsisi muuttamaan edes Kanadaan niin johan alkais helpottamaan. Mutta muuten kai sitä vaan joutuu vetämään täällä omalla jenkki pick upilla näitä euro rimpula vaunuja missä ajettavuus huono kun akselit väärässä kohtaa ja naurettavan pienet asumistilat kun vertaa noihin ameriikan ihmeisiin.
     
    juhamann tykkää tästä.
  15. pantera

    pantera Gearhead

    Se kenu oli Jyrkin ,rip haciendan veturi, Jokke asu siinä chapparallissa vai mikä se oli.
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto 3rd gear

    Linkkien lakitekstit luettu ajat sit. Noiden kanssa töissähän pelaan.

    Mut tuossa säännöstössä ei ole mukana muuttuneet asetukset EU-alueen autoista.(japan,US jne.)

    Noi kärryt leimataan KAIKKI yksittäishyväksyntänä. Ei tarvitse poikkeuslupaa.

    Kärry hyväksytään tietylle ajoneuvolle ainoastaan. Ei saa vetää muilla.

    Kuten kirjoitin, on tässä asioista otettu selvää...

    En tiedä mitä tekeen mcmies työkseen mut kannattaa tutkia lisää ja vaik sit kysellä...
     
  17. mcmies

    mcmies 3rd gear

    Se sääntö, jonka linkitin, koskee juurikin yksittäishyväksyntää.

    Laittaisitko tähän linkin tai edes säädösnumeron siihen sääntöön, jonka perusteella tuollaisen jenkkikärryn saa Suomessa kilpiin? Kiitos!
     
  18. Redneck61

    Redneck61 3rd gear

     
  19. Redneck61

    Redneck61 3rd gear

    Remmivedolle, Voisko tuosta kommentistasi ymmärtää että valon pilkahdusta voisi näkyä jenkkikärryn hyväksynnälle vaikka sitten autokohtaisesti yksilöitynä. Mielenkiinnolla odotan .
     
  20. Remmiveto

    Remmiveto 3rd gear

    Miksi laittaisin?

    Jo pelkkä US-standardi lappu maksaa 81$

    Miksi tarjoaisin tarjottimella asian jota itse olen kohta 2 vuotta tutkinut ja kysellyt!??
    Jokainen löytää pykälät ja ohjeistukset, neuvoa saa kysymällä raskaankaluston kats.insseiltä ja/tai Trafista.

    Lue linkkisi kohta 3.4 ja kerro miten se kieltää US-vetovehkeet? Ajatuksen lähtökohtana että ei ole E-säännön veturi.



    Eräs tulkinta elokuussa 2017 annetuista ohjeista:

    Yhdysvaltojen tai Kanadan markkinoille tarkoitettujen ajoneuvojen turvallisuusvaatimusten täyttymisen osoittaminen on tavallisesti helppoa: ajoneuvon valmistajan kilvessä on valmistajan merkintä siitä, että ajoneuvo täyttää mallivuotensa FMVSS- tai CMVSS-vaatimukset.

    jos ajoneuvo täyttää FMVSS- tai CMVSS-turvallisuusvaatimukset sekä CARB-ympäristövaatimukset, siihen ei Suomeen rekisteröintiä varten ole tarpeen tehdä mitään teknisiä muutoksia. Tämä merkitsee muun ohella, että valkoisia etuseisontavalaisimia, sivusuuntavalaisimia, oransseja takasuuntavalaisimia tai takasumuvaloa ei enää ole tarpeen asentaa. Myöskään mitään mitään muita todistuksia vaatimustenmukaisuudesta kuin valmistajan ajoneuvoon tekemät vaatimustenmukaisuusmerkinnät ei tarvita.
     
    Muokattu: 22.1.2019

Kerro tästä muillekin!