6.2 diesel öljynpaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Swinger, 23.6.2024.

  1. Swinger

    Swinger Gearhead

    Moi,

    6.2 diesel vanissa, kone kuullemma rempattu joskus 50tkm sitten. Auton oma öljynpaine mittari pois pelistä, asennettu joskus aftermarket mittari.
    Öljynpaineet kylmänä hyvät ja pysyy vakaana. Kuuma kone tyhjäkäynti paine noin 1bar ja täysikaasulla 3-3.5bar.
    Normi maantieajossa kun ajelee tasaisesti niin paine vaihtelee 1-3bar ja normaalisti heiluu siinä 1,5bar kieppeillä. Tsekkattu tilenne myös mekaanissa mittarilla paineet ja käyttäytyminen identtinen aftermarket mittarin kanssa.
    Joskus kun ajaa 90-100kmh paine on karvan alle 3bar ja yht’äkkiä tipahtaa reiluun 1bar.
    Mikähän tota voi aiheuttaa?
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Pessimisti iskee.:D Lohko halki ja runkopukki pääsee liikkumaan ja vuotaa runkolaakerin välistä paineita pois.
     
    Swinger tykkää tästä.
  3. Swinger tykkää tästä.
  4. Swinger

    Swinger Gearhead

    ei välttämättä huono arvaus

    mietin että voiko öljypumppu olla jotenkin löysällä että ottaa ilmaa väliin sieltä, mutta sekin olisi kyllä erikoista koska joskus voi ajaa tosipitkän matkan että paine siellä 3bar ennen kuin tippuu 1-1,5bar kulmille.

    sitten jos siellä joku venyis ja vuotaa paineet välistä pois ni luulis sen tekevän sitä enemmän silloin kun koneessa on vääntöä ja kierroksia. Tosin onhan siellä silloin enemmän painetta pumpultakin tulossa

    tolla ollaan kuitenkin nyt ajettu ostamisen jälkeen noin 20-25tkm ja käyty kroatissakin kääntymässä eikä se oo muuttunut tosta mihinkään
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vähemmän pessimistinen veikkaus. Kiukuttelisiko öpumpun by-pass venttiili. Et jumii tai aukeilee vähän miten sattuu. Yleensähän ne jää jumiin ja tekee liikaa painetta....
     
    Swinger tykkää tästä.
  6. Swinger

    Swinger Gearhead

    Oliko näissä joku ohitusventtiili siellä suodattimen yläpuolella lohkossa?
    Jos filsu menee tukkoon tai öljy on liian jäykkää niin öljykiertää suodattimen ohi.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Muistaakseni on jäähdytin lähtöjen kanssa.
    [​IMG]
     
  8. Juu ja suodattimessa ei ole bypass valvea:

    https://www2.wixfilters.com/Lookup/PartDetails.aspx?Part=230356

    By-Pass Valve Setting-PSI: None

    Eli sekin kertoo, että se on moottorissa.

    Tässä jenkkien keskustelua siitä vielä:

    https://www.thetruckstop.us/forum/threads/oil-filter-bypass-valve.47938/

    Sieltä nostona ihan mielenkiinnosta:

    A visit to Les is a very good example on a dirty running 6.2/6.5 as the HD use oil change interval is 2500 miles, NOT 3000, in the owners manual for a 1993. Yeah you are going to be towing a trailer so HD use. Soot can take oil out of grade from a 15w-40 to a X-50 weight. Never measured the cold "W". The military has measured it, used oil in the cold, in our reference section.

    Eli öljynvaihto noin 4000 km välein..
     
  9. Swinger

    Swinger Gearhead

    Toisaalta ei ton bypass valven pitäs aiheuttaa tollaista paineiden heittelyä ehkä kuitenkaan, mutta mites öljypumpun ylipaine vena? Jos paineet nousee kivasti yli venttiilin aukeamisen niin voisi aiheuttaa moista humppaamista
     
  10. 7Days 7Nights

    7Days 7Nights Gearhead

    Onko 6,2 moottorissa öljynlauhdutinta? Jos on ja letkut tulpattu niin pitäis porata isompi reikä tuohon peltirikkaan. 6.5 öljynpaineet sekoaa jos vaan tulppaa ruostuneet lauhduttimen putket ilman reiän isonnusta.
     
  11. Swinger

    Swinger Gearhead

    On lauhdutin ja putket on ilmeisesti uusittu moottoriremonti yhteydessä kun kiiltelee vielä niin kivan näköisesti.
     
  12. Peter Ashington

    Peter Ashington 1st gear

    Mulla on tehnyt tota samaa 100tkm kahdella koneella öljynjäähyllä sekä tulpattuna. Tulpatussa toi rikka vaan nyppästy kokonaan veks. Talvet ajelen 10-30 ja kesät 15-40 delvaceil. Suodatin vaihtuu aina samalla, kun öljytkin. Ei onkelmia.

    Jos et helsinki-hallia aio ensiviikolla kiskoa suomea päästä-päähän, ni harkitsisin jäähytysputkien tulppaamista. Oli ihan siistin näköiset itsellänikin, kun ekassa koneessa napsahti poikki ja laakerit päällekkäin.
     
    Muokattu: 25.6.2024
    Swinger tykkää tästä.
  13. Swinger

    Swinger Gearhead

    Et oo tutkinut mikä aiheuttaa öljyn paineen heittelyä? Kylmänä pysyy vakaana ni jotenkin liittäisin ongelman öljypumpun ylipaine venttiiliin.. kuumana aukoo sitä jolloin päästää painetta pois ja kun öljy notkeampaa niin heittely näkyy mittarissa.
    En tiedä auttaisiko esim 10-30 öljy että olisi vhän notkeampaa ettei paine nousisi niin kovaksi että aukoisi painevwnttiiliä
     
  14. 7Days 7Nights

    7Days 7Nights Gearhead

    Pitäiskö tsekata että onko se rikka jo isonnettu ja jos laitettu lauhdutin toimimaan ei öljynpaineet riitä kuumana
     
  15. Swinger

    Swinger Gearhead

    paineet riittää kyllä kuumana hienosti. Eli paine saattaa pysyä vaikka 1/2h 3bar jonka jälkeen alkaa heittelemään. Jatkat ajoa ja taas paineet vakiintuu 3bar. Joskus ajat vaikka 1h ni paineet seilaa 1-3bar. Ei voi olla kiinni siitä että öljynpaineet ei riitä kuumana.
     

Kerro tästä muillekin!