6.2 diesel suorilla putkilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja BowTie81, 24.3.2010.

  1. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Mitä mieltä olette, tuleeko tuosta liian äänekäs tai huonon kuuloinen? Saako jollain läpivirtaus- tai absorptiovaimentimilla paremmat saundit? Niin ja vaikuttaako moottorin hengitykseen ettei ole vastapaineita? Ajattelin omastani ottaa vaimentajat pois mutta koittaa ripustaa vanhat putket vielä paikalleen vaikkei kovin isot ole, mutta ei oo rahaa laittaa uusiksi niitä. Aika karun näköiset nyt kun roikkuuvat miten sattuu, ripustuksia on pettänyt..
    Jos noi nyt on liian rupiset, niin taidan käydä Tiittasella laittamassa uudet röörit, 3" lienee passeli koko? Onko jollain hajua paljonko kustantaa, eihän niihin kovin paljon mutkia joudu taivuttelemaan?
     
  2. malu

    malu 1st gear

    ei mun vani ainakaan suorilla pahaa ääntä pidä. mut meinaan kyllä laittaa jotkut läpihönkivät viel :odroll:

    Vai ettei ole mutkia, vilkase taka-akselin kohdille niin kyllä ne putket menee aika mutkalle siellä :wink:
     
  3. ahonkivi

    ahonkivi 1st gear

    Eikai niitä kannata taka-akselille asti viedä?

    Noilla perus simonsseilla ainakin on äänet ihan hyvät.
    Tosin kuuluvat aika hyvin sisälle kun putket loppuu hytin alle.
     
  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No toi putken halkaisija on pitkälti omista mieltymyksistä kiinni...
    2" on jo tuplaputkina riittävä, 2,5" ilman vaimentajia jo pitää uskottavaa ääntä, 3" jonkun mielestä jo liioittelua...
    Itse kyllä olen aina taka-akselin taakse putkenpäät vienyt ihan siksi että olisi hytissä kohtuullisen äänetöntä...
    Tai siis yhdessä Pick-upissa oli pystyputket lavan sivuissa ja päät oli katon yläpuolella, mutta kyllä kopissa oli ääntä enemmän kuin olisi tarvittu :) Niin ja tässä sentään oli vaimentajatkin välissä...
     
  5. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    kyllä mä haluan ne ihan takapuskurin alle normintyyliin, ei taida sivuputket olle laillisia edes, siis taka-akselin etupuolella ulostulevat. Olishan ne hienot, sellaset pyöreiltä astinlaudoilta näyttävät, mutta tosissaan jos suorista putkista puhutaan niin taaksehan ne täytyy vetää. Kellään kokemusta mitä se Tiittanen tai joku ottaa uusien putkien teosta.
     
  6. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    kyllä sivuputket on sallittuja, ite meinasin joskus laittaa ns. rekka"pysty"pakoputken näköset molemmille kyljille. jäi kyllä tekemättä. mutta suorat oli ja päättyi takapyöran eteen, saundi oli ihan miehekäs, ellei jopa kova :lol: varsinkin kun viimeinen metri oli hapista
     
  7. OskuJ

    OskuJ 1st gear

    Minä laitoin vanin vakioputkiin "korvausputket" vaimentimien tilalle, eli suorat niistä sitten tuli, meteli oli miehekäs, varsinkin ku veti traileria perässä jossa oli venekkin kyydissä. normiajossa ihan "sopivat" soundit, isoilla kierroksilla oli sitten aika terävä ääni, mutta kukapa sitä lätkälattiassa pakkopykälillä ajeleekaan. katsastuksessa tuli sitte maininta että vaimentimet pitää olla, joten kannattaa varmaan tehä silleesti että on helppo heittää katsastukseen jonkunnäköset pöntöt putkiin.
     
  8. hiacekuski

    hiacekuski Gearhead

    Oikeasti kyllä yksi 60mm huilu riittäisi tuolle aneemiselle kaasunvaihdolle mitä tuo 130hv malmikasa tuottaa. Mutta saahan sillä "ison auton tuntua" lotkottamalla ylimitoitetuilla putkilla.
     
  9. kassinen

    kassinen 1st gear

    ja traileri perässä ihmetellään kun pannu nostaa lämpöjä laippa lattiassa...
     
  10. mr mopar

    mr mopar Gearhead

    putkistoo

    miul tulee putket takapyörien eteen ja ihan on normi äänet yksil vaimentajil. ei oo lämpöi nostanu vaik pari tonnii painavaa autoo hinailt pitkänkii matkan. kuhan ei rupee liian isoi torvii hupailemaa alle ni äänet pysyy kuris. laitoin kerran 1.3 fx korollaa metrin verra 2,5 tuumasta putkee taakse ku entine lahos eikä ollu illal muuta putkee ni jopas oli ku ralli tuning auton äänet. onneks ei tarvinnu ite ajaa sil. jären käyttö sallittu putken halkasijaa haettaessa.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ehkä se riittää haiselle mutta jos tollasella jotain vetää niin ei se laku mahdu mehupillistä ulos, ei vaikka olis vapari.
     
  12. Piippuparta86

    Piippuparta86 1st gear

    Jos vetää jotain n. 1500-1700kg taakkaa, niin riittääkö 2.5" vai oisko 3" parempi? Itselläkin uusien putkien teko suunnitteilla. Mitäs äänenvaimenninta porukka suosittelis 6.2 diisseliin, jotta maksimaaliset tehot eivät kärsisi 8)
     
  13. kuutio

    kuutio Gearhead

    Ääni täältä 3" versioille.. mitä sitä suotta rajotteleen jos kumminkin laittaa rahaa uusiin osiin. Sitäpaitsi mätänetistä ja biilhelvatasta löytyy kohtuuhintasia läpimöykkääviä näennäisvaimentimia tohon 3" kokoon.. täyttävät lakivaatimukset..
     
  14. Teba

    Teba 3rd gear

    tälläset omassa vanissa molemmissa putkissa ja kai ne saattaa vähän vaimentaakkin mut ei ainakaan kalliita ja on 3 tuumasenakin Biltema
     
  15. kuutio

    kuutio Gearhead

    joo ja vaikka vanhemmissa kilpureissa ei onneks vaadita mtn e-merkkejä, niin samahan se on asentaessa laittaa niin että e-merkitkin näkyy, jos joku katsuri tai seriffi haluu kattoo et vaimentimet on..
     
  16. hiacekuski

    hiacekuski Gearhead

    jaajaa siis nää maksalaatikkokasat generoi sitten kuumaa lakua eri tavalla kuin normi työdiisselit ? Täytyyhän pahan sitten päästä pois varsinkin jos lämmöt nousee.

    Entisessä pikkarissani ainakin 2 x 63mm torvet tuntui aivan järjettömän ylimitoitetuilta kun oli tottunut että saman tehoinen diesel laitos toimii helpostikin yhdellä vastaavalla. Mutta putki sitte koneen mukaan, asia selko.
     
  17. SlantSix225

    SlantSix225 Gearhead

    Tuommoisia villatäytteisiä vaimentajia kannattaa harkita tarkkaan jos on yhtään enempi syöttöjä niin noki tukkii ne aika äkkiä. Viime kesänä oli buickissa 6,2d:n takana simonsin pikkupönttö. Aluksi äänet oli hyvät n.1-2kk, sitten vaimennin meni tukkoon ja sillä pöntöllä ei ollut enään mitään merkitystä.
    Nyt taitaa olla yksi dynomax super turbo, joka on paljon hiljaisempi.
     
  18. Beauville

    Beauville 1st gear

    Työkoneista ja putkien koosta.

    Käyppä kattomassa esim D4 Catepillarin puskukoneen putken kokoa. Kone ja mottikaan ei ole edes kummoisen kokoinen, mutta kumman iso on putki mistä se laku pyrkii ulos.

    Tai ainakin siinä oli jota tuli joskus poikasena ajettua. D6:n tuli myös tutuksi. Siinä oli kans aika suuri putki ulos.
     
  19. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Mun ex vandurassa oli 2,5" tuplaputket kaksilla 2.5" läpivirtauspöntöillä ja niiden jälkeen reilun metrin pätkät 3" putkea ja molemiilta puolilta takarenkaiden edestä ulos.
    Äänet sopivat. Edellinen omistaja ajoi ilman pönttöjä katsastukseen asti jossa pöntöt vaadittiin.

    Kyllähän 60mm putki johonkin tientukkona miiluavaan hiaseen riittää mutta eii tarvii ihmetellä jos tommonen J-code kone isoventtiilikansilla kuolee kuumuuteen säälittävillä putkilla!!

    Meidän pikkusisussa ainakin huomas putken koon merkityksen kun alkuperäinen n. 3.75"downpipe ruostui puhki ja uudella n. 4.25" tuli huomattava lisäys alavääntöön. Moottorina Valmet 612.
     
  20. hiacekuski

    hiacekuski Gearhead

    no tollasessa tiellä miiluavassa 75hv haisussa ei ookaan kuin joku 45mm pilli. Ja verrokiksi joku 6cyl 100hv puimurin kone 2.5" putkella. Kai tolla on jotain tekemistä moottorien hyötysuhteen kanssa. Jotkut tekee vähempi lämpöö vaikka pusketaan täydellä kuormalla.
     

Kerro tästä muillekin!