6.2d hitaampiälyinen harrastaja kaipaa selkokielistä neuvoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja voittol, 13.5.2009.

  1. voittol

    voittol 2nd gear

    Eli aihe joka varmasti puhuttu moneen kertaa , on kuitenkin jäänyt epäselväksi: se alipainetoiminen venttiili siä kuskin pakosarjassa , onko se silloin ,kun auto sammuksissa ja alipaine poissa , onko silloin kuskin pakoputki/sarja auki vai kiinni perään asti? :) eli kun sen hirttää rautalangalla toimimattomaksi pannaanko se alipaineen vetämään asentoon vai siihen asentoon kun se koneen seistessä on. Tarttis vähä kokeilla ja pultit näyttää siltä ettei kannata avata ennen kuin tosipaikassa.
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Mun ymmärtääkseni se on sammuksissa auki... (no en taida kyllä paljon älykkäämpi olla).
    Itse olen auki-asentoon noi lukinnut . Eihän ennenkään (eli silloin kun moottoreita tehtiin viisaudella ja toimiviksi) mitään ylimääräisiä sulkuläppiä pakoputkistossa ollut.
     
  3. hoopee

    hoopee 3rd gear

    onkos tuolla kierrätyksellä käytännössä mitää merkitystä?
     
  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Kai se jotain "puhtaampaa palamista" kylmänä edistää...
     
  5. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Piti taas kattoa kirjasta, että tulee oikeaa tietoa =)
    Eli lyhykäisyydessään kun imua ei ole niin EPR venttiili pakosarjassa on auki.
    Ruoste voi tietysti tehdä tepposiansa, että jumittaa... esim kiinni....
    Miltä se siellä sitten näyttääkään niin ei ole tietoa.
    Kuvat olis kyllä avuksi.
    Myös tavasta miten se lukitaan auki rautalangoilla.
    Hankalapaikka nähdä mitään =)

    Koitetaans pistää tähän taulukkoa Heynesin Diesel kirjasta.
    Sisältää Chevyn ja Fordin dieselit.
    Löytyy Alfamerilta.

    Ilde to 15 degrees of trotle opening/ EGR Open/ EGR solenoid=Not energised(vacuum to valve)/ EPR Closed/ EPR solenoid= Energised(vacuum to valve)

    15 to 20 degrees of throttle opening/ EGR open/ EGR solenoid=Not energised(vacuum to valve)/ EPR open/ EPR solenoid= not energised(no vacuum to valve)

    20 degrees to wide open throttle/ EGR closed/ EGR solenoid=energised(no vacuum to valve)/ EPR open/ EPR solenoid=not energised(no vacuum to valve)

    Pakokaasujen jälleen kierrätyksen tarkoitus on lämmittää kylmää konetta,
    Vähentää jotain "monoksiideja"
    Loppuun polttaa palamatonta löpöä
    Ja madaltaa sylinterin lämpötiloja

    Mielenkiintoista olisi keksiä joku systeemi,
    että jos tän systeemin purkaa,
    niin siitä huolimatta SES valo ei syttyisi.

    Purin tuossa ruohonleikkuria ja huomasin,
    että siinäkin on pakoputkesta putki kaasariin,
    että sekin jotenkin kai kierrättää pakokaasuja =)

    Mika
     
  6. Havu

    Havu 1st gear

    Pitäiskö sitten tuo EGR kanava tukkia, jos EGR venttiili on poistettu kokonaan?
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    On. Kone lämpiää nopeammin ajolämpöihin. Systeemin nimi on heat riser. Toinen pakosarja tukitaan osin läpällä kylmänä, jolloin pakokaasu virtaa imuasarjan crossoverin läpi toiseen pakosarjaan ja lämmittää konetta. Kun käyntilämpötila on saavutettu, läppä avautuu kokonaan.

    Ei vaikuta toimivana mitenkään tehoihin. Eli eipä lie järkeä poistaa, jos toimii, varsinkin jos ajetaan ympärivuoden.
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No jos se venttiili on sieltä sisältä poistettu siellä on suora jatkuva yhteys pakosarjasta imusarjaan.. Jos tosiaan venttiili on "poistettu" eikä yhteyttä ole tukittu mitenkään, koneen käynti voi olla mukavaa kuultavaa. :poff: :poff:

    Ja tiesithän, että EGR ja Heat Riser ovat ihan eri systeemejä. Ainut yhteinen tekijä on se imusarjan crossover-lämpökanavan hyödyntäminen..
     
  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Eihän heat riser edistä muuta kuin nopeampaa lämpiämistä käyntilämpöihin kylmästartin jälkeen, mikä lie on ihan koneen kestävyyden kannalta ihan positiivista.. Ja nopeammin lämmin sinne kabiiniinkin tulee..
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi dieselin imusarja ei tarvii lämmitystä ja pikkasen viallinen EGR kyllä vie tehoa ja varmaan saastuttaakin enemmän kuin ilmän sitä oleva tai varmasti ehjä tsydeemi. Kyllä toi on sellainen osa jonka voi huoletta poistaa kun ei tehdaskaan ole sitä kaikiin koneisiin laittanut!!
     
  11. Havu

    Havu 1st gear

    Joo. Eikä tuo ole ainoa asia, mikä oli poistettu... :mad: Vissiin rosterilevy +tiiviste riittää tuon kanavan tukkimiseen?
     
  12. kassinen

    kassinen 1st gear

    tai vaihtaa 6.5 imusarjan tiivarit
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mitäs toi auttaa, kun 6.5 turbokikkaraakin on EGR tsydeemillä??
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Heavy duty, eli J-koodin tiivisteet ne pitää olla. Niissä on kanavat tukossa jo valmiiksi.
     

Kerro tästä muillekin!