6.2D korkea kulutus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4x4_76, 28.1.2005.

  1. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    On alkanu blaatseri imeen dieseliä turhan reippaasti, mitään tarkempaa en ole mitannu mut viimeks tankatessa laskeskelin et semmonen 15-20 litraa oli palanu satkulla.

    Alkoi kulutus kasvaa tossa syksymmällä ku dieseli otti ja hyyty ku lämpötila oli -5 astetta :eek: Oli tullut tankattua joltain ABC:n asemalta kesälaatua. Olihan siinä aikasemmin ollu kovempia pakkasia, se ehkä edesauttanut polttoaineen hyytymistä.

    Soitin sitten sedälle, autoteknikolle, että mitä tehdään. Sanoi että ainakin mersun käyttiksessä sanotaan että jos aineet hyytyy niin 10-15% bensaa sekaan. Eipä siinä, saatii auto mittarille ja n. 9% bensaa sekaan. Lähti käymään ja hyvin toimi. Jälkeen päin aloin miettimään että olikohan viisasta laittaa bensaa dieselin sekaan kun muistin että ei oikein suositella edes jääneston käyttöä. Mersussahan on rivipumppu, ja 6.2:ssa jakajapumppu.

    Eipä siinä vitutuksen tilassa tullu mieleen mokoma asia. Kaks tuntia meni et saatii auto huoltiksen pihaan. Luultiin että oli siirtopumppu paskana ku ei ollu pakkasta nimeksikään ja filtterille ei tullu ainetta. Pumppu vaihtoon tien laidassa, mut eipä siitä apuja ollu. Tarkemmin ku tutkittii ni todettii et tankki on täynnä hyhmää.

    Että onkohan tuo jakajapumppu ottanu itteesä ku oli seokset tankissa? Semmonenki oire on että kun ajaa kaheksaa kymppiä niin tuntuu kierrokset vaeltavan jatkuvasti. Hyvin käynnistyy ja käy tasasesti tyhjäkäynnillä.

    Viedäkkö pumppu testattavaksi ja maksaa siitä ilosta 100€, vaiko suosiolla hankkia vaihto pumppu tilalle. Ja mitä se sitten maksaa?

    Ai niin, tuo on 3 vuotta sitten Koskiselta hankittu, rempattu pumppu.
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    bentsiiniä riisseliin

    Aikoonani kun ajoin rekkaa ja Olssini nokalla oli naku käytin bensaa diisselin lisäainnena. Ahvenanmaan poijat tankkas jopa yli 15% seoksia mutta aina 2T öljyä sekaan Samoin Yk-aikoinani suosittelin makessa talvella dieselin sekaan pensaa+öljyä siellä ei ollut mitään talvilaatuja. Ainoassakaan ajoneuvossa ei ole tullut ongelmia. Mutta AINA pitää muistaa laittaa öljyä sekaan! Pumppu ei kestä kuivaa diesel/pensa seosta. Tosin polttoaineen kulutuksen lisääntyminen voi johtua muustakin.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tohon hyytymiseen voi olla monta syytä enkä lähe arvailemaan niitä,mutta kulutukseen vaikuttaa paljon kumpaa käyttää.
    Talvilaatua kuluu helposti 10-20% enemmän kun kesää eli kannattaa ajella mahdollisimman pitkään kesälaadulla jos suinkin menee...lisäksi tehot putoaa melkoisesti ja veto heikkenee talvilaadulla ja raskaassakalustossa nuo asiat vaikuttavat tosi paljon.
    Kesälaadulla ajetaan tuonne -25C paikkeille ja ylikin riippuu autosta.

    Sisuilla ei aikanaan tankattu talvilaatua koskaan...ei ollut tarvetta edes -35C pakkasilla ja sama tuntuu olevan uudemmissa Scanioissa joissa Cumminsin polttoainejärjestelmä...tankki hohkaa lämpöä -20C pakkasellakin.

    Scaniassa kesälaadulla jotain 38L /100kn ja talvilaadulla menee helposti 45 L /100 km samoilla kuormilla samassa ajossa...kantavuuskuormalla sitten hankalassa kelissä jotain ihan muuta...tuskin riittää edes 55l / 100km ,mutta se on asia erikseen.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kierrosten vaeltelu viittais pumppuvikaan...
     
  5. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    tuli mieleeni, että vaihdoitko polttoainesuodattimen/suodattimet?
    :odroll:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos fast idle solenoidi on rikki niin yleensä se hajotessaan jää tuonne fast idle puolelle,jolloin pumpussa ennakkoa kokoajan 4-6 astetta enemmän.tämä lisää kulutusta.tukkoinen suodatin tai siirtopumppu aiheuttaa kierrosten vaeltelua.on aika jännä tunne kun lähtee valoista ja yhtäkkiä pirssi hyökkää niinku villisika kun rykäsee pelkkää ilmaa välillä.tilapäinen turbo :lol:
     
  7. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Fast idle siinä toimii ok. Suodattimet on vaihdettu, sähköinen siirtopumppu on ollu parisen viikkoa. Pitää tutkia huomenna et mikä vois olla. Se ei ota kierroksia kovin herkästi, ja tuntuu tehottomalta.
     
  8. Sikailija-Vilho

    Sikailija-Vilho 1st gear

    Joo tuo bensaa sekaan tuntuu olevan vanha kikka mitä käytetään, ihmettelin sitä jo joskus 15-vuotiaana (15 vuotta sitten) ku näin kuorma-auton tankkaavan bensaa paikallisella huoltiksella, kuski selitti mulle että sillä pelaa hyvin ku pakkasta oli vähän päälle 30.. Ite oon käyttäny joskus diisselissä (vanissa) jäänestoa eikä mitään häikkää. Vanha suodatin kyllä tekee tuollaiset oireet tai kesälaatu.

    Mulle kerran paikallinen huoltoaseman pitajä sano että mittariin merkataan talvilaatu tiettynä päivänä syksyllä oli tankissa mitä hyvänsä, seuraava säiliöllineni otetaan talvilaatua..

    Ettei olis tankin putkissa reikää, tästä asiasta on ollu juttua aiemminkin.
     
  9. Sikailija-Vilho

    Sikailija-Vilho 1st gear

    Niin ja kerran kävi niin että repes yks suuttimen paluuputken letku ja sieltä nafta maahan, oli kulutuslukemat kohdallaan..
     
  10. Sikailija-Vilho

    Sikailija-Vilho 1st gear

    Niin ja onko talvirenkaat eri korkuiset kuin kesärenkaat? Tekee helposti 3litraaa satkulle jos paljon kokoeroa..
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mulla rikkinäinen siirtopumppu lisäs kulutusta ja aiheutti tuota kierrosten vaeltelua. Sitten se kylmäkäynnistysanturi, joka kääntää ennakkoa ja lisää kierroksia koneen ollessa kylmä, voi tehdä samaa, jos on mennyt rikki.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Talvikulutukseen vaikuttaa renkaita enemmän kylmä ilma. Ilman tiheys kasvaa lämpötilan laskiessa. Vastuksena oleva kaasumainen aine vaatii enemmän työtä siirtyäkseen auton edeltä poies.

    Osansa saavat myös kankeammat rasvat voimansiirrossa ja laakeristoissa.

    Ja sitten tuo talvilöpö on energiasisällöltään vaatimattomampaa kesälaatuun verrattuna (eri koostumus).

    Jää siitä sitten vielä vähän rengaskuviollekin. Tosin rengaskuviota enemmän vaikuttaa tiellä oleva lumi. Kokeilkaapa työntää autoa hangessa.

    Renkaan korkeudella on laillisten vaihtoehtojen puitteissa vaikeas saada 3 litran eroja - normaaleilla autoilla.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Synteettiset öljyt periin, jakoaskiin tomaattiöljyä ja etunapoihin moottoriöljyä niin jo rupee 4vetokin rullaamaan! Ton kesä/talvilaadun tehoeroa en ole vielä koskaan huomannut, mutta se taitaa johtua vain pakkasen hidastavasta vaikutuksesta jonka syy sitten on toi talvilaatu :cry: .
    Ja täällä etelässä sitä talvilaatua ruvetaan myymään kalenterin mukaan.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nyt sekoitetaan taas kunnolla Gm:n dieselit ja rekat!
    Lisäaineita ei saa laittaa Gm:n autoihin, se on aivan selvä asia!
    Autoinsinööri antoi muutaman tuhannen euron " neuvon", kone voi tosiaankin hajota!
    Nimimerkki 20 vuotta jenkkidieselillä ajanut!
     
  15. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Eivät ne isommat renkaat siihen kulutukseen hirveästi vaikuta mutta mittarivirheeseen sitäkin enemmän ja tätäkautta kun on ajettu 100km niin mittarissa on vasta 90km!!!!!!!. Eli tulee kulutuslukemiin 10% heitto.

    Ja jos käyttää bensaa dieselin seassa niin ehdottomasti 2T-öljyä sekaan. Ehkä raskaskalusto on eri asia?.
     
  16. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ei mulla edes toimi tuo mittari. Viikottain tulee ajettua aikalailla samaa reittiä, ja tuo kulutus on tasaseen kasvanu viimiset kaks kuukautta.
     
  17. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Mihin firmaan tuo pumppu kannattaa lähettää korjattavaksi? Tänään huomasi hyvin kun ajoi ylämäkeen niin kierrokset vaelti niin pirusti. Tasaisella ajaessa ei niinkään. Samalla tarkistuttaa suuttimetkin, vaikka se taitaa kyl onnistua missä vain diesel-korjaamossa... Jospa tekis sen ekaks ennen ku ruuvaa pumpun irti.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ai niin, tuo on 3 vuotta sitten Koskiselta hankittu, rempattu pumppu.[/quote]

    Laatua Koskiselta. Hyvin kesti kuitenkin. Kolme vuotta on ennätysluokkaa.
     
  19. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Jakajapumpussa on pienemmät välykset ja rivipumpussa on oma (tai koneen) öljy sisällä. Eli jakajapumpun kanssako ei saa käyttää esim puolalaisten tyyliin 30% bensaseosta vaikka 2t-öljyä joukossa? Mitäs jos käyttää tavallista moottoriöljyä naftan seassa, tuleeko talvella ongelmia?
     
  20. jusupoff

    jusupoff 3rd gear

    Pickup-88,6,2 hyökkää valoista,varsinkin vasemmalle kääntyessä ,kuin villisika,polttoainefilsu vaihdettu,onko siirtopumppu(runkopalkissa,kuskin puoli)vaihdettava kans? 8)
     

Kerro tästä muillekin!