6,2D lataa 19V

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Visa, 3.5.2012.

  1. Visa

    Visa Gearhead

    Tervehdys foorumilaiset.
    ongelmana tuossa mun dieselöidyssä fleetsidessä lataus. toissapäivänä rupesi näyttämään ajossa 15-19V latausta. Noh tilasimpa siihen uuden jännitteensäätimen (laturin sisäinen), mutta yllätyksekseni huomasin , ettei sielä mitään säädintä ollutkaan. Venttiilikopan päästä, tulipellinvierestä löytyi sitten joku mexikolainen valmiste. askartelin tuon laturin sisäisen sitten tuohon paikallee, mutta eipä ollut apua lataukseen. Heti kun jälkihehkutus loppuu, niin lataukset pomppaa taivaisiin. Mahtaakohan tuo sisäinen siis toimia tuossa ollenkaan taikka mistähän löytyisi ulkoinen säädin? Abikovirityksiä laitteesta löytyy mukavasti, joten johdotuksiakin saanen vielä tutkia.
     
  2. hangover

    hangover 1st gear

    olisko mittarissa vikaa?
     
  3. Visa

    Visa Gearhead

    että voe ihmine olla pölöjä! eihä se mikään jännitteensäädin sielä venakopan perässä ole vaan hehkurele :rotfl: No mutta asiaan taas. jännite pyörii sielä 19V nurkilla.. mitattu siis yleismittarilla. laturi on samanlainen kuin tässä kuvassa. Eli jännitteen säätimetön malli ilmeisesti? en tuolle unipointin jännitteensäätimelle ainakaan äkkiseltään paikkaa löytäny.
    [​IMG]

    oliskos nyt sitte laturista palanu joku diodi ja siksi lataa vitusti?
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä tuossa on säädin sisällä. Ja se on rikki jos lataa 19V.
    Nuo kaks näkyvää liitintä on siinä säätimessä.
     
  5. Visa

    Visa Gearhead

    jeps.. niinhän nuo näytti olevan.. tuo unipointin säädin oli vaan täysin erinäköinen ja neljäpinninen ilman hiiliä, niin jotenki en osannut tuota ajatella säätimeksi. Jospa sitä huomenna kerkiäis Us-partsissa piipahtaan, niin sais oikean mallisen säätimen.
     
  6. Aako

    Aako 1st gear

    Osta koko laturi! Ei ole kallis, ja tulee kuntoon, mahdollinen diodivika, kun voi nostaa kans latausjännitteen pilviin...
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No ei se taida kuitenkaan niin tehdä... Yleensä.

    Ei tuossakaan säätimessä hiiliä ole mukana, ne on eri palikassa.
     
  8. Visa

    Visa Gearhead

    Juu ostelen pelkän jännittetteen säätimen. Ei oo iso konkurssi vaikka ei sillä tokeniskaan. Toivotaan et on hyllykamaa US-partsilla.
     
  9. ilu

    ilu 1st gear

    Jos ei us-parts löydy niin nippeli tepolta saat korjaus sarjan jossa säätäjä ja kaikkee muuta 20€
     
  10. Visa

    Visa Gearhead

    Ajattelin tehdä pienen kuva kollaasin/ohjeen säätimen vaihdosta, josko siitä jollekkin olisi pientä apua.
    Tässävaiheessa laturi siis jo irroitettuna.

    Irroita 4kpl 8mm pultteja laturin kyljistä ja vedä puolikkaat erilleen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Avaa laturin sisältä 3kpl 6,5mm pultteja ja nosta hiilisilta irti (itse käytin klemmariavainta)
    [​IMG]
    Paina hiilet alas ja lukitse vaikka jollain naulalla tms. alas (helpottaa paikoilleen asennusta)
    [​IMG]
    hiilisillan alta paljastuu jännitteen säädin
    [​IMG]

    Vaihda uusi säädin tilalle ja kasaa päinvastaisessa järjestyksessä. Kun laturin puoliskot ovat paikoillaan, niin voit vetää hiilien päällä olevan lukituksen pois ulkopuolelta.
     

Kerro tästä muillekin!