6.2d remotti ja piristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja olli_n, 6.3.2006.

  1. olli_n

    olli_n 1st gear

    Nyt tarttis tietoa tommosen 6.2 tiiselin osista, kun suuttimet ja syöttöpumppu alkaa olemaan siinä pisteessä että syksyyn mennessä olis tarkoitus laittaa uutta tilalle. Samalla olis tarkoitus sitten laittaa sellaset rensselit tilalle että kulkis venetraileri mukavammin perässä ja dx corolla jäis liikenne valoista.

    Olen kuullut että noita ns c mallin pumppuja(onko olemassakaan?) on saanut jostain naton varastosta tehdas uutena ja niillä sais potkua lisää ja niitä on kuulemma jotku jenkkikorjaamot suomessa myyny reilulla 1000e. Ja mitenhän tollanen pumppu eroaa tavallisesta?

    Joku täällä OD:ssä sanoi laittaneensa 6.2:seen 6.5 litrasen turbotiiselin suuttimet? Käyköhän nuo suoraan vai pitääkö sovitella ja onnistuuko jos laittaisi pelkät 6.5 td suutin kärjet? ja minkäköhän hintaisia nuo ovat. Jostain nettikaupasta katsoin että koko suutin 6.5 litraseen maksais 70e kpl pitääköhän paikkansa? Bosch:in lelujahan nuo taitaa olla siellä netti kaupassa
    annettiin ton suuttimen numeroksi #0432217276 jos joku pystyy kattomaan missä muussa autossa tollasia käytetään ja mitä ne maksaa täällä suomessa?

    Laittakaahan tietoa mistä noita rensseleitä saa ja millä hintaa ja olenko ihan hakoteillä yms... :lol:
     
  2. olli_n

    olli_n 1st gear

    Entä onko kellään kokemuksia noista Peninsularin viripumpuista tai suuttimista? jotai viri juttuja eikä hintakaan kauheen paha pumppu 980e ja suuttimet 75e
     
  3. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Homma taitaa olla niin, että terveissä vakio 6.2:n ruiskutuspumpussa ja -suuttimissa on jo jonkin verran ylimääräistä potentiaalia.

    Jotta voitaisiin polttaa enemmän naftaa, tarvitaan pyttyihin lisää ilmaa, eli parempi täytös. Parempi täytös saadaan, kun parannetaan koneen hengitystä. Tämä voidaan tehdä esim. johtamalla kaksi isoa letkua/putkea ilmanputsarikotelosta syylärin etupuolelle hörppimään esteettä viileää ilmaa (putkien päiden eteen kannattaa jonkin matkan päähän laittaa suojat, joihin sadevesi kilpistyy). Pakoputkiston vastapainetta voidaan pienentää esim. 3" tuplaputkilla.

    Näillä tai vastaavilla toimenpiteillä saadaan sen verran parempi hengitys, että syöttöä voidaan säätää Hieman isommalle. Vakiopolttoainejärjestelmän pitäisi tällöin vielä riittää, eikä suurvirtaussuuttimista ja tehokkaammasta pumpusta saada isoa hyötyä irti. Tietysti voi harkita erikseen, mitä kannattaa laittaa, jos joutuu joka tapauksessa vaihtamaan osia. Tehokkaammalla polttoainelaitteistolla kai saadaan tarvittava polttoainemäärä ruiskautettua nopeammin? Minkälainen merkitys tällä lienee?

    Viisaammat jatkakoon. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko kellään tehokasta vapaastihengittävää 6.2:sta, ja mitä sille on tehty. Tai jos aiheesta löytyy hyvää nettisivua, niin pankaa linkkiä, tuntuu löytyvän paljon enemmän noita turbojuttuja.
     
  4. olli_n

    olli_n 1st gear

    Kyllähän se näin varmasti on ettei noista hi-po rensseleistä saa ilman turboa kaikkea irti, MUTTA jotai kivaa niilläkin varmaan ilman turboakin saa aikaan (ainakin savua) ja kun entiset joutuu remppaamaan/uusimaan kuitenkin eikä noissa ainakaan suuttimien osalta ole kauhee eroa hinnoissa alkuperäiseen nähden ja sitäkin silmällä pitäen että se ahdinkaan ei ole mikään pois suljettu vaihto ehto mutta sitä ei vielä vähään aikaan ole aikaa eikä resullsseja laitella kun on muutakin hommaa tuon auton ympärillä.
    Ja mitä tohon hengitykseen tulee niin mulla on nyt 2.5 tuuman tuplaputket ja kartio suodatin.

    http://www.peninsulardiesel.com/parts.htm

    tollasesta osotteesta mä olen tota pumppua ja suuttimia kattonu suuttimet ei ainakaan ole pajon alkuperäsiä kalliimmat pumppu on kylläkin.
    Samalla sivulla minun englanninkielen tulkinnalla myyvät vapaasti hengittäviä 170hv 6.2 koneita, mitä lie niille tehty?

    Että kertokaa mikä olis järkevin vaihtoehto kun ite olen vähän hakoteillä :oops: :lol:
     
  5. keimo

    keimo 3rd gear

    onko jossain jotain faktaa että suuttimien vaihdolla olisi saatu tehonlisäystä?superturbo mersuissakin on vakio suuttimet.
     
  6. Rytari

    Rytari Gearhead

    kkoy teki mulle vapari 6.2 suburbaniin viimme vuonna 6.5td:n kärjillä olevat suuttimet ja niille tarpeeksi löylyä ruokkivan pumpun, ennestään mulla oli jo se yhdellä isolla reiällä oleva imusarja (non egr-nato-tms??), vapaavirtausputsari ja 3 tuumat H-tuplarännit simonnsin vaimentimilla, mutu tuntumalla kone kävi iloisemmin, kiikutti raskasa koppaa huomattavasti paremmin, eniten muutosta oli alemmilla kierroksilla, vääntöä tuli pirusti lisää, tosin kaikki on mitattu "perstuntumalla" ja samalla tehtiin venttiili/kansiremppa (kansipahvit vuoti glykolit sylinteriin) joten mitään varmaa en uskalla mainostaa...
     
  7. WTF

    WTF Gearhead

    Onks tuo sellainen mustekalan tai hämähäkki malli?
    Eikös Hummerissa ole joku sen mallinen?
     
  8. Nozzle

    Nozzle 1st gear

    Tuosta chevystä en ole vielä pumppua käyttänyt säädettävänä, mutta mersuun pelkkä säätö toi voimaa lisää huomattavasti. Pumpusta säädettiin ensin määrät joka sylinterille samoiksi tämän jälkeen syöttöä suuremmalle, huippukierroksia +300, ajoitusta aikaisemmalle ja egr pois käytöstä. Elementtien vaihdolla olisi saanut vielä lisää henkeä, mutta n.30hp piristys pelkällä säädöllä riitti tällä kertaa. Katsastusta varten pitää sammutinta jumittaa vähän päälle ettei sauhua liikaa. Suuttimiin ei tarvitse kajota niissä riittää potentiaalia useaan sataan heppaan.

    Chevyssä on käsittääkseni samankaltainen mekaaninen pumppu jonka pystyy kyllä säätämään kohdalleen. Itse aloitan omasta 6,2:sesta viemällä suuttimet ja pumpun korjattavaksi/säädettäväksi jollekin ammattilaiselle jolla on tarvittavat laitteet. Pumppu on ajettava penkissä kohdalleen muuten ei tule hyvä. Suuttimien avautumispaineet on myös säädettävä kohdalleen mittarin avulla. En usko tuon 15-20% tehonlisäyksen olevan aivan utopiaa tässäkään tapauksessa. Epälisin pumpunsäädön maksavan jotain 300€ jollei osia tarvitse vaihtaa paljoa.
     
  9. olli_n

    olli_n 1st gear


    Eikös mersussa ole rivipumppu! eikä tuo egr:än poistaminen varmaankaan tehoa tuonut kun se toimii vai osakuorma alueella. Letukassa on jakaja mallinen pumppu eili eroaa mersun pumpusta reilusti. Laitoin sähkö postia tonne peninsulariin vastasivat että noin 20hv tulis raakaa voimaa lisää? tietääkö kukaan minkä laisia lukemia ovat saaneet 6.5 pumpulla ja suuttimilla?
     
  10. olli_n

    olli_n 1st gear

    Ainakin FH16 volvoihin tapaavat laitattaa ainakin isommat kärjet että liikkuu puu mäkisemmilläkin teillä. Kellään kokemuksia kevyemmästä kalustosta?
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noihin on tehty se mitä vapariin voi tehdä että on vielä ajokuntoinen pannu. Tästä on ollut ennenkin juttua, ja suomessa on tehty ja jarrutettu vapari 6.5 koneesta 210konia pihalle, mutta noilla tehoilla savutus on sitä luokkaa että ei sillä liikenteen seassa voi ajaa, ei edes vesiliikenteessä jonne sen piti kait mennä. Luulisin että toi 170 kaakkia on se raja jonka yli ei ilman jonkinlaista lisäilmankehitintä pääse.
     
  12. Nozzle

    Nozzle 1st gear

    Jaa vai on chevyssä semmonen pumppu. Mitenkäs se sitten on voiko siihen vaihtaa isompaa mäntää vai meneekö pumppu aina uusiksi? Taitaa mennä. Pelkkä syötön lisäys ei taida lisätä muuta kuin savutusta.

    Kuullostaa vaan aika tyyriiltä tuo 20hp lisäys jos pitää vaihtaa pumppu ja suuttimet.

    No mulla kyllä suuttimet taitaa vuotaa joten ne pitää korjata jokatapauksessa.

    Ja tuo egr:n poisto estää imusarjan tukkeutumisen. Pesin meinaan hartaasti oljynokipaskaa irti imusarjasta.
     
  13. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Jossain vaiheessa mun on pakko heittää tää hölmö kysymys joten miksei sitten nyt... Eikö diisselissä voi tehdä nokka-akselille mitään ?? Tai suurentaa venttiileitä ? Onhan niitä neliventtiilidiisseleitäkin, tuskin niitä turhaan on rakennettu...

    Luulis että paremmin pyttyyn vapaasti virtaava ilma tois jokusen kaakin mutta työn määrä/kannattavuus onkin sit jo toinen juttu... mut noin teoriassa meinasin. Ja luulis että jos nokalla vois vaikuttaa niin että imuventtiili aukeis esim. pidemmälle eli nosto ois suurempi, sekin varmaan jonkun prosentin auttas täyttömäärään ?

    Heitin nyt nääkin vaihtoehdot kun en oo ikinä kuullu kenenkään noista puhuvan diisseleiden yheydessä...
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Voi sille nokalle jotain tehdä, mutta mitään hyödyllistä vähemmän. Bensakikkaran viilaus poikkeaa aika lailla kiisselistä. Mistään overlapeista ja asteista ei ole paljon apua kun pelkkää ilmaa liikutellaan pienillä kierroksilla. En tiedä yhtään vapari 4-venttiilikantista dieselkikkaraa olevan. Varmasti sellainenkin on mutta jostain ihme syystä aika vähän!

    Noissa kuuskax ja kuusviis turbokikkaroissakin on sama nokka tonne 400kaakkiin asti.
    6.2 koneista löytyy kolmea eri kokoista pakovenaa ja kahta imuvenaa ihan sekaisin ja aina samat tehot ilmoitetaan. Vaihdoin mun paatin turbokikkaran isovenaiset kannet viime kesänä pikkuvenaisiin halkeamisen takia ja missään menossa ja kulutuksessa en huomannut mitään eroa!!

    Vois melkein väittää että alle 4litraisissa vaparikiisseleissä on sellaiset 32heppaa/litra/4000RPM ja siitä isommilla sellaiset 25heppaa/litra/3000RPM valmistajasta riippumatta. Turbokoneissa tehorajaa ei ole mutta kestävyysraja tietenkin on jossain kohtaa!
     
  15. olli_n

    olli_n 1st gear

    voihan tommoseenkin varmaan nestepään vaihtaa isomman jos jostain löytyy käypänen kun ei tuo rosamaster taida kovin yleinen vehje olla suomessa? Tutun nissanin pumppuun laitettiin kaivinkoneesta peräisin oleva nestepää alakierroksilla oli sen jälkeen vääntöä rutkasti lisää vaikkei siitäkään kaikkea iloa irti saa kun ei se saa tarpeeks ilmaa ilman turboa, mutta se oli boschin pumppu mihin löytyy osia eri tavalla.
    Kallistahan tuo on jos ajattelee tota pelkkää 20hv tehon nousua mutta kun edellinen pumppu ja suuttimet ovat jokatapauksessa tiensä päässä eikä niiden remppakaan ilmainen ole ja noiden nettisivujen perusteella tuo sama HI-PO pumppu ja suuttimet riittää turbo käytössä tonne 400hv asti.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noissa yli 300HP:n valtamerimoottoreissa on DB4 pumppu! Kyllä tota tavispumpun nestepäätä voi muokata jos on oikeat vehkeet ja tietää mitä tekee.
     
  17. olli_n

    olli_n 1st gear

    Nestepäätä muokata!?! :eek: tarkoitat varmaan vaihtaa.. DB4 DB2 Viittikkö kertoa lisää? mitä eroja ja mistä peräsin?
     
  18. BlackVan

    BlackVan 3rd gear

    8) Mitäs nettikoneessa myynnissä olevalle Dodge Ramille on tehty?
    Kun Lukemat on +400Hp ja + 1000Nm!!! 5.9 V8 Turbodiesel koneena....
    Olisko omistaja täällä palstalla? Eli pitäs tosta mun 6.5 Td:stä saada samat lukemat jollain keinolla.... Ainaki niin vois päätellä...
     
  19. wayne

    wayne 1st gear

    Turussa on firma nimeltä FSD-GROUP joka tuo noita peninsularin osia maahan sieltä kannattaisi varmaan tiedustella noita viriosia dieseliin
     
  20. Rytari

    Rytari Gearhead

    eikai cumminssiin tarvi tehdä "juuri mitään" tommosta teholukemaa varten
     

Kerro tästä muillekin!