6.2D syötön säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja raggar, 21.2.2006.

  1. raggar

    raggar Gearhead

    Elikkäs mitenköhän tuommosesta säädetään syöttöä?

    Leimalla oli savuarvo 0.9 eli varaa olis tulla enemmänkin putkesta.
     
  2. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    reilusti lissää vaan, ja ens vuonna onkelmia ja ruuvia takas...
    kannattaako tohon oikeesti puuttua... koneen ikä voi lyhetä, polttoaineen kulutus kasvaa, savutus lisääntyy... k arvo muuten ei yleensä seuraavaan katsastukseen pienene. pidä tehtaan arvoissa toi pumppu, vaihda vaikka perävälitys lyhyempään jos on pakko kiihytellä, eli on :lol: , mulla on 3.42 ja tatsunit jää taakse. sitäpaitsi tolla ruuvamisella ei ahtamattomassa paljoo saavuta, paitsi kulutuksessa.
     
  3. Boatman

    Boatman 1st gear

    Kyllä siihen jonkinverran saa voimaa lisää syöttöä lisäämällä. Tuossa alla linkki jonka mukaan homma onnnistuu. Itse ruuvailin viimekesänä ahkerasti tuota syöttöruuvia ja koska koneeni on veneessä on lisätehon toteaminen helppoa, koska moottoria pystyy kuormittamaan täydellä teholla. Jos yrittää lisätä liikaa niin tyhjäkäyntikierrokset nousevat jostain syystä. Joku viisaampi voisi kertoa mistä johtuu?

    http://www.flashoffroad.com/Diesel/inje ... alpump.htm
     
  4. rrauta

    rrauta 3rd gear

    syötön säätöruuvi lisää painetta pumppuun (näin luulisin), joka tapauksessa tyhjäkäynnin saa alas säätämällä pumpun sisällä olevaa tankoa joka liikuttaa syöttöventtiiliä. on vaan aika herkkä säädettävä.(peltivartaat jotka ruuvilla lukittu toisiinsa)
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Syötön säätö vaikuttaa nestepään tilavuuteen ja tottakai se tyhjäkäyntiinkin vaikuttaa samalla jos liikaa ruuvaa. Tyhjäkäyntiä saa pienennettyä kun ruuvaa sitä kannen alla olevaa pitkittäistä tankoa lyhyemmäksi.
     
  6. Boatman

    Boatman 1st gear

    OK eli tangolla saadaan syöttö taas riittävän pienelle. Säilyykö maksimisyöttö kuitenkin ennallaan vaikka tankoa säätääkin.
    Niin ja mitä konsteja on lisätä syöttöä kun syöttöruuvi on pohjassa eikä mustaa savua näy eikä kuulu...?
     
  7. rrauta

    rrauta 3rd gear

    kyllä luulis jo vähän savuttavan. onko pumpun paluulinja kunnolla auki? sekin vaikuttaa syöttöön.
    mutta jos lisää syöttöä haluat niin siirtopumppuun lisää painetta, sen pitäisi auttaa.
    dp2:sen syöttö pitäisi riittää n.200:n heppaan (stanadynen mukaan).
    jos se ei riitä niin sit en osaa neuvoa enempää.

    kyllä se maksimisyöttö säilyy vaikka tankoa lyhentää.
     
  8. Boatman

    Boatman 1st gear

    Kuinkahan paljon siirtopumpun täytyy lykätä painetta. Onko jollain kokemusta mikä on hyvä pumppu ja kannattaako vanha pumppu jättää paikoilleen?
    Räjäytyskuvista olen ymmärtänyt, että polttoaineen tuloputken reijästä pystyy lisäämään pumpun sisäistä painetta. Sen nosto vissiin lisää myös syöttöä, mutta lisääntyykö ennakko myös. Ennakkoa ei vissiin kannata mahdottomasti lisäillä tuossa koneessa. Niin ja sellaisen kytkennän tein myös, että kun moottorissa on yli 3000 kierrosta niin kylmäkäyntisolenoidi kytkeytyy päälle. Tällä sai kummasti lisäpuhtia... :D
     
  9. GM4WD

    GM4WD 1st gear

    Tuota... eikös se kylmäkäyntisolenoidi just lisää sitä ennakkoa??
    Mun autossa temppuilee vähän tuota solenoidia ohjaava anturi, räpsyttää katkaisuhetkellä kylmäkäyntihimmeleitä päälle/pois muutaman hetken, tuntee ajossa pienenä tehonlisäyksenä ja kone alkaa ronksuttaa selvästi(ennakon lisäys?) :odroll:
     
  10. Boatman

    Boatman 1st gear

    Olen ymmärtänyt, että se lisää kumpaakin sekä ennakkoa että syöttöä...?
    Eikait ennakon lisäys ole niin paha asia isommilla kierroksilla. :eek:

    Niin miten on sattuisiko kukaan tietään saako sitä pumpun sisäistä painetta nostettua sillä ruuvilla sieltä tuloputken reijästä ja mitä vaikutusta sillä on?
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se kylmäkäynnistys/käynti piiri lisää ennakkoa! Jos sinne pumpun sisälle saa vaikkapa 1bar painetta niin mitä sitten?? ei se mihinkään vaikuta ja vaikka pumpun painetta sais nostettua niin ei silläkään ole juuri vaikutusta kun ne suuttimet aukee aina samalla paineella. Tota hommaa varten on HIGH FLOW suuttimia. Jos pumpusta ei enää pysty lisäämään syöttöä niin se rupee olemaan vaihtokunnossa. Uusi 6.5koneen pumppu on vitun hyväksi todettu pikkuveljessään ja säätövaraakin piisaa vuosiksi ja savuverhonkin sillä varmasti saa vaikka se ei mitään tehosta kerro :rotfl: .
     
  12. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ei nyt mitään ruiskutus painetta ollakkaan säätämässä, vaan polttoaineen määrää.
    siellä jossakin ruiskupumpun sisällä on suutin jolla ruiskutusmäärää säädetään, kun ei suutinta voi suurentaa, niin pitää nostaa painetta että saadaan enemmän ainetta läpi.

    samalla kun tilaatte ne suurivirtaus suuttimet, voitte tilata suurivirtaus vesipumpunkin.

    väittäisin että vakio suuttimet riittää ainakin siihen mihin dp2 pumppukin.
     
  13. Boatman

    Boatman 1st gear

    Ilmeisesti ollaan päästy siihen lopputulokseen, että tuosta pumpustani ei saa enää millään konstilla ruokaa lisää (syöttöruuvi pohjassa, sisäisen paineen nosto ei auta, siirtopumpun paineella ei vaikutusta) niin mikä olisi paras paikka huollattaa tuo DB2 niin että koneesta saa kaikki tehot ulos mitä on ilman ahdinta mahdollista ottaa? Missä hinnoissa nuo peruskorjaukset & optimonnit ovat olleet?
     
  14. raggar

    raggar Gearhead

    Ei oo tarkotus hakee mitään rakettia tosta vehkeestä, vaan ihan mielenkiinnosta lähin kyselemään. Ei oo vaan vielä ollu aikaa kokeilla että onko mitään vaikutusta.

    Jos oikein ymmärsin tosta lontoonkielisestä teksistä niin sitä ruuvia ei passaa paljookaan pyöritellä, vai?

    Siirtopumppuna mulla on Carterin sähkönen malli, tuntus olevan hyvä ratkasu.
     
  15. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Sellainen vielä tuosta kylmäkäynnistysjutusta, että siinä on kaksi eri solenoidia. Pumpun kannessa on liitin solenoidille, joka säätää paluuvirtausta ja sen avulla lisää ennakkoa. Kaasuvipuun vaikuttaa solenoidi, joka lisää kierroksia.
     
  16. raggar

    raggar Gearhead

    Mulla ei oo nuo kummatkaan kylmäkäynnistysjutut toiminnassa.

    Kokeilin kyllä koneen käydessä syöttää virtaa siihen pumpun kupeessa olevaan liittimeen. Kierrokset nousi ja käynti tasaantu hieman jotenkas se taitaa pelittää.
    Jos oon oikein käsittäny nii sielläkö pitäs olla toisen kannen takapäässä joku anturi mikä syöttää sähköä tälle kylymäkäynnistyspiirille?
    Omastani en oo kyllä semmosta löytäny ku meinaa paikkapaikoin käyvvä meleko ahtaaks tuo kaprisen konehuone...
     
  17. Boatman

    Boatman 1st gear

    Sitä syöttöruuvia ei kovin paljoa saa kääntää. Itselläni se on tosin pohjassa asti, mutta ilmeisesti jos pumppu on kunnossa varttikierros pitäisi riittää.
     
  18. olli_n

    olli_n 1st gear

    15% on semmonen koko kattava suositus :D sen jälkee ei tuu kun savua
     
  19. Otzi

    Otzi Gearhead

    noissa enkkuohjeissa oli että jos on ilmakanavat vakiona ni 1/8 kierrosta ja jos on ilman virtausta parannettu virtaavammalla suodattimella tms. niin 1/6 rinkiä ja jos lyö föönin kylkeen niin sitten se 1/4 kierrosta.
     
  20. wilperi

    wilperi 1st gear

    Niin paljon voi vääntää kun alkaa nypyttämään. Sitten vähän takasin päin.
     

Kerro tästä muillekin!