6.5 kiisselin ahdot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Blue-berry, 26.10.2017.

  1. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Moro

    Nyt faktoja tiskiin. Paljonko ahtoja uskaltaa kyseiseen pataan laittaa?
    Kiitos
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    1.2 bar on aika turvallinen eikä tarvii kansipaffeja vaihtaa ihan koko ajan.
     
  3. kompassi

    kompassi 1st gear

    1.7 barilla pahvit ainakin mulla antautui
     
  4. marko84

    marko84 2nd gear

    Ihan mielenkiinnosta, paljonko on vakiona?
     
  5. jar

    jar Gearhead

    Muistaakseni se on luokkaa 0,6 bar. Kiihdyttäessä käy vähän ylempänä, mutta vakiolastu leikkaa sen heti tuohon.

    Kojon lastulla mulla taitaa olla luokkaa 0.8. GMTDScanilla katottuja lukemia nämä, muistinvaraisia. (kyllä google tuki muistikuvia).

    Kumpi tosta sitten pettää ensin - kansipahvit vai lohko halkeaa. Mulla halkes lohko, ja vielä ei "uutta" viittis halkaista, mutta paljonko kulku muuttuu sanotaanko tuolla 1,2 bar ahdoilla?
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ahtopaine lohkoa riko mutta kansipaffeja rupee lentämään tossa 1.5bar paikkeilla. Jos koneeseen ei saa lisää ruokaa niin ei se paineen nosto tehoja lisää. Mulla on mekaaniset pumput, niihin saa "viri"palikkaa.

    Tossakin paine nousee just sinne 1.2bariin.
     
  7. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Mulla on hukkaportti jousella ohjattu ja nyt ahtoja 0,8. Vähän suunnitelmissa oli kevääksi turbon päivitystä, ehkä vaihto holsettiin ja vähän lastua.

    Millaisiin tehoihin noilla mahtaa päästä? Tai mitä se pannu oikeastaan edes kestää? Ei viittis iha summa mutikas alkaa rikkoo romui.
     
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Aina vaan puhutaan ahtopaineesta. Silti tilanne on aika erilainen jokapäin jos verrataan pieni ahdin 1bar ja ihan tukossa, vrt iso ahdin 1bar ja vasta pääsemässä alueelle. Pieni ahdin niin jää lämpöä aika paljon enemmän koneeseen, kun pakopuoli on ihan tukkeessa.

    Olis hyvä vähän tutkia niitä pakopaineitakin, eikä vaan ahtopaine sitä ahtopaine tätä
     
    jorkat tykkää tästä.
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sen ison ahtimen paine on ihan yhtä myrkkyä kansipaffeille kuin sen pienemmänkin. Tää orkkis ahdin on aika hyvä kompromissi jios auto on kuitenkin käyttis ja vääntäa haluaa ihan het tyhjäkäynniltä asti. 35 holosetti on jo hiinä ja hiinä.
     
    jorkat tykkää tästä.
  10. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    En kyllä täysin allekirjottaisi tuota, isolla ahtimella tulee samalla paineella kummasti enemmän voimanpaskaa, kun pienellä. Eli sylinteripaine on isompi, päästään suomeks pienemmällä ahtopaineella samoihin voimalukuihin kun pienellä. Plus tosiaan että kuumaa jää koneeseen väkisin enemmä pikkuahtimella, koska pakoventtiilinnauetessa vastassa on pakopainetta mikä kummasti vähentää pakokaasun poistumista.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei vakiossa ole pieni toi kompurapuoli.
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Mutta pakonen on? ...tässä just se pointti mitä kukaan ei tunnu ymmärtävän. Vaihat isomman pakopesän, niin ahtopaine putoaa. Miksikö? No koska pytty on tullut edellisellä kierrolla tyhjemmäksi koska pakosessa ei ole vastassa rajua pakopainetta. Oikeasti paljon kuvaavempi olis, kun saatais mitattua koneen läpi menevää ilmamäärää, eikä vaan imusarjassa vallitsevaa painetta. Paineella ei ole oikeastaan edes väliä, vaan pytyn täytöksellä. Ei ole ollenkaan sama asia että onko pytty tyhjä pakokaasusta, vai onko siellä vastassa kamalasti vanhaa jo poltettua kaasua. Toinen kuvaava esimerkki on että alat kuristaan pakosta niin ahtopaine imusarjan puolella alkaa nousemaa, miksi? Koska pakopuolella vallitseva paine nousee, pytty ei täyty -> ilmamäärä ei mene hyötykäyttöön, ahtopaine nousee.
    Joten, ku puhutaan siitä AHTOpaineesta, olisi hyvä tietää myös pakopuolen paineesta jotain. Ettei suhde ole luokassa 1kilo imusarjassa ja 4 pakosessa
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu olen näihin laittanut turboja jo parikyt vuotta joten pikkasen hajulla olen. Joskus muinoin kun sain käsiini ekat 6.5 kikkaran pakosarjat niin ahtimeksi hommasin aabaut 6 litrasen perkinssin hukkaportittoman holsetin. Pettymys oli melko suuri kun "ahtoja" tuli huimat 0.3 baaria ja sekin vain kaasu pohjassa, maantieajossa ei mitään hyötyä kun paine oli nolla. Sitten joskus vuosia siitä väsäsin veneeseen kuuskekkosen turbolla ja toi sama ahdin lykkäs kilon painetta kun oli matkanopeus saatu. Siihen ekaan keksintöön hommasin jostain volvon pikkukuorkista, olisko ollu joku ~4 litranen pannu, puolet "pienemmän" carretin ja sit rupes liikkumaan.
    Toi kuusvitosen orkkis ahdin riittää yli 300 kaakkiin ja on ihan hyvä kompromissi käyttikseen. Mulla on nyt ton orkkis ahtimen ruokkijana melko iso marinepumppu ja ihan hyvin vetää ja skulaa.
    Pakopuoli on kyllä melkosen ahdas ja lisää tehoa tulis jos sitä suurentaa mutta sitten painetta tulee liikaa ja tarttis hukkaporttia taas modata. Pakopuolen ahtaus näkyy hyvin siinä että kolmen tonnin jälkeen veto huononee ja paineen nousu hidastuu.
     
    Muokattu: 27.10.2017
    Powerstroke ja jorkat tykkäävät tästä.
  14. jorkat

    jorkat Gearhead

    ei paljon mitään, jos ei tuu soppaa.
     
    jar ja palontie tykkäävät tästä.
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    Jotkut tehnyt feed the beastin,en sitten tiedä auttaakko yhtään kakun saantiin.
     
  16. jorkat

    jorkat Gearhead

    ei mitn
     
  17. jorkat

    jorkat Gearhead

    0-100 tommosen kassakaapin saa menemään n8s ja huippuja ottamaan vakiperällä n.180km/h
    max ahdot jotain 1.6-1.7bar, mutta turhaa. liikkeellelähdössä saavuttaa pienen edun yliahdolla, mutta sen jälkeen on turhaa.
    n. 1bar riittää.
     
  18. hzemax

    hzemax Gearhead

    Tiijäsitte noista GM ahtopaineista, mut Cummins ottaa vakiona 2 bar (mitä vittua se sitte psi jutskana onkaa) et tollasta tuolla Cummins jutskassa ollaan menty.

    Vissiin 2 bar on aikas lailla liikaa tommosille V8 moottoreille, ko kadulla liikutaan. Itte ajelen semmosilla töihin päivittäin, ahtopaineilla nimittäin Cummins kamppeella.

    Nytku kaikki letukkaukot ja kurpat pahoitti mielensä . Ni anteeks.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei me mitään pahastuttu. Kyllä sitä osaa ymmärtää moottorin suunnitellun käyttökohteen, ja sen vaatimukset. Cumminsi nyt kuitenkin on lähtökohtaisesti tuplamäärällään rautaa ihan eri paikkaan tehty kone. Ei siis pikkupikapin moottori. Näin henkilökohtaisesti olen mainiosti pärjännyt ilman minkäänlaista ahtopainetta.
     
    caprice307 ja palontie tykkäävät tästä.
  20. Bukero

    Bukero Gearhead

    ihan hyvin selitetty, just tästä ahtamisessa on kyse ja kaasunvaihdossa yleisellä tasolla.
    mutta tuon 6.5td padan virittämisessä ei tosiaankaan suurin ongelma taida olla pienehkö
    ahdin vaan se kakun saanti. sillä vakio "sähköstanalla" ei soppaa saa koneeseen ainakaan liikaa.
    eikä edes kenenkään lastulla koska pumpusta loppuu mekaaninentuotto.
    tarvitaan tosiaan isompituottoinen pumputin kuten Mudraserin koneessa/koneissa on.
    sitten voi lähteä isomman ahtimen ostoon.
     
    palontie tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!