Elikkäs vuosimalli on 1998 Chevy van 6.5 TD koneella. Auto oli tuossa pari viikkoa parkissa. Tämän jälkeen oli tarkoitus lähteä liikenteeseen kävikin seuraavanlaisesti: Käänsin virta avainta (hehkutus asentoon) huomasin että mittariston valot palavat himmeänä, ajovalot käytännössä ei ollenkaan (pieni kiilu siis vain) . Noh, käänsin virta-avainta startatakseni, starttasi tosi laiskasti ja lopulta startti jumi päälle eikä virta-avainta kääntämällä ollut mitään vaikutusta. Startin sahaaminen loppui kun otin akusta kaapelit irti Autoon vaihdettiin startti tuossa Kesällä, tosin pelasi vaihdon jälkeen pitkän aikaa ok. Mietin kummassako se vika nyt olisi: Virta lukossa vaiko startissa vaiko missä ? Otin tässä taannoin akut autosta sitten kokonaan pois, nyt kun panin akut takaisin josko tutkisin vikaa niin starttihan oli valmiiksi päällä .
Minkä merkkinen startti? Pääsetkö siihen helposti käsiksi? Mittais startin herätteen, tuleeko heti 12v kun akut lyö kiinni. Solenoidi jumissa tai virtalukon pohja juu..?
Solenoidin lautanen hitsautunut napoihin kiinni. Kävi samalla lailla joskus kun vajaalla akulla starttas
Kun se startti on vaihdettu, niin yks vaihtoehto on tekemättä jäänyt shimmaus. Joka realisoitui nyt kun ei tyhjän akun takia lähtenyt käyntiin ja poisheittopotku jäi tulematta.
Mullaki teki kuuskekkonen aina tuon kun meni tyhjillä akuilla starttaan eikä lähtenytkään käyntiin. Kopauttelin starttia niin että stratinratas palautu pois vetolevyltä, latasin akut ja taas toimi...
kun se vika ilmeni niin lopettiko startti pyörimisen heti kun irroitit moottoritilan akunkengän, vai jaksoiko/oliko myös "ala" akku voimissaan.??? tarkoitan tällä kysymyksellä sitä että usein noissa vaneissa on ala akku kokonaan pois pelistä, likainen ja kengät hapettuneet.. onhan se siellä alustassa aivan paska paikassa eikä kukaan sitä sinne huolla ennenkuin käy näin eli startin solenoidi hitsaa kiinni alijännitteen vuoksi.
No niin...Kävin koputtelemassa startin solenoidia aluksi . Sitten laitoin kaapelit kiinni ekaksi siihen pohjassa olevaan akkuun...Valot syttyi ihan ok...Sitten konehuoneen akku paikalleen. Virta avain paikalleen ja startti... Ei mitään tapahtunut. virrat hävis "kojetaulusta" eikä startannut siis yhtään. Sitteppä huomasinki että virta lukko savuttaa... Nykäsin avaimen pois huomasin että avainkin on taipunut ... Elikkä oliskos nyt virtalukon vaihto paikallaan... Nimittäin kun otin akut veke ja kokeilin virtalukkoa..se olikin jumissa kääntynyt mihinkään avaimella. Kerran virta lukko nyt pitää vaihtaa niin neuvoja kuinka se tehdään ?