60-120km/h aikoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Karpov, 4.2.2012.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Alko kiinnostamaan kun omalla käyttörimpulalla mittasin 60-120km/h kiihtyvyyttä nelosvaihteella ja sitten aloin tutkimaan että missä mennään, löyty muutamia topicceja muilta foorumeilta mutta vähemmissä määrin. Tuohan ainakin ohitustilanteissa kertoo enemmän kuin 0-100 ajat.

    Mimmosia aikoja porukka täällä mittaillut automaatilla tai ilman?

    V8 voimaan tässä luotetaan mutta kun nyt vaan Saabi ajossa niin heitetään vääränmerkkisen laitteen suoritus tähän pohjalle:

    Saab 9000 2.0T 4vaihde, 6sek.
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tuota väliä on tullut tahkottua suurinpiirtein kaikilla kulkupeleillä, mittavälineenä kännykän racechrono. Tavis käyttikset on ollut pääasiassa 10-14 sekunnin väliin, nykyinen A6 diisseli karvan alle 9s. Omista harrastevehkeistä "nopein" oli 1,6td volkkari 4,6-4,7s ajoilla. Valiantti 318 manuaalilla menee 5,3-5,4s aikoja ja Audi 80 1,9td aikaliki samoihin.
    Mittaukset luonnollisesti sillä vaihteella millä parhaiten kulkee.
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Mitannut en ole, mutta Volvolla tuntuu kolmosella "hyökkäävän" paremmin kuin nelosella. Topi 0-100 ei oikeesti kerro ohituskiihtyvyydestä mitään, eikä oikein mistään muustakaan. Mistä lie tullut tuo arvo. Ehkä siitä, että kaikki autot eivät vielä 60-luvullakaan saavuttaneet edes tuota nopeutta.
     
  4. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Ajoista en tiedä,mutta kaverin isolohko Ryslerillä kiihdyteltiin aikoinaan 100-200,kirittäjänä Mitsubishi Galant Dynamic-4.Galant jäi ns. paikalleen n.140km/h vauhdissa.
     
  5. jupe---

    jupe--- 1st gear

    Tää markki hyökkää kakkosvaihteella 60-140kmh niinku monsteri. Aikaa en oo kattonu mutta ei siinä kovin montaa hengenvetoo ehdi vetään että on jo kortti hyllyllä.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Volvolla 3.5sekkaa.
     
  7. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Onko toi aika otettu siten, että on alettu kiihdyttämään alle kuudestakympistä ja kello on käynnistetty kuudessakympissä?

    Mitä aika on kun ajetaan kuuttakymppiä ja lappu painetaan lattiaan ja samaan aikaan käynnistetään sekkari? :odroll:
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Otin ton ajan varttimailivedosta räyskälästä.
    http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1888843.jpg
    Tommonen ruiskumotti ei hirveesti mieti kun kaasun napauttaa botnee mut voiha se tietty sutia jonkinverran. Tosin suti se ykkösen ja kakkosen läpi tossa vedossakin josta dataloki. Käytännössä kadulla tommonen "ohituskiihdytys" kantsis tehä kolmosella niin jää yks vaihto ja pito-ongelmat.
     
  9. saresks

    saresks Gearhead

    Automaatilla ratkaisee ihan kikkarin nopeus alaspäin. Jotkut on aika hitaita. Sekunti menee eikä ole vielä tapahtunu mitään. Jos sit on vääntöä, niin voi pärjätä.
    Manuaalilla on aika hidas liike laittaa vitoselta kolmoselle.
    Mut jos molemmissa on tehoa, kyllä automaatilla tukevampi on ohi heittää kun voi pitää molemmat kädet ratissa eikä tarvi edes ilmettä vaihtaa.
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joo molemmissa laatikkotyypeissä on puolensa, mutta mielestäni jos tollasen vaikkapa 12s varttimailerin täyttä suorituskykyä tarvitaan "turvalliseen" ohittamiseen ei ohitus liene turvallinen alkuunkaan. :rotfl:
    Toki kunnollinen ohituskiihtyvyys on hyvä asia ja esim. entisellä diesel vapari eskoritilla jäi monesti ohittamatta kun sitä ei vaan voinu sitä turvallisesti tehdä. :poff:
     
  11. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Jeh. Nuin arvelinkin sen olleen... TD kuorkkivani 70-110 5s ilman "juoksevaa lähtöä" Näyttää 535d bemut jäävän :eek:

    ps. mun vinkulelu jotain 2s 60-120.. :eek: En usko ees ite, mutta pelottaa kuitenkin avata.. :rotfl:
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    TM taitaa olla ainoa "auto"lehti joka mittaa tuota aikaa? Yllätyksiä tuppaa, moni likemmäs 6sekunnin sataseen kiihtyvät voi sitkeydestä vain kuvitella. 90-luvun 540 bmw A +6sek ja Audi a3 3.2 diipadaapa.

    Antaa vähän lohtua kun monella pelillä pääsee turhan helposti karkuun 0-100 mutta maantiellä tasotellaan...
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    TM kehitti aikaaan myös vertailun jossa ohituskiihtyvyyttä mitattiin isoimmalla vaihteella. Ja näin turbosaabi voitti testarossan kiihtyvyydessä. TM= :wc: :rotfl:
     
  14. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mopar 396cid 6v-71 ahtimella 60-120kmh 4-4.5 sek mitattu kännykällä
     
  15. PAW

    PAW Gearhead

    Evo10 80-120 1,87 Racecronolla mitattuna
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    juu, tollanen kontallaan leikittävä muovilelu reilun litran patilla kiskasee aika miehekkäästi, silloinkin kun alottaa niin että tuuppaa "vaan" kolme pykälää alas.
    kakkoselle saatika ykköselle asti on aika turha enää 60 vauhdissa kun menee vaan aika haaskuun polkimen kanssa ropatessa ja lisäksi laite hyppää heti ympäri jos tosta avaa kaasun.

    nykyään taas vituttaa että vaihdoin oman vinkulelun reissulehmään.

    niin ja aiheeseenkin, varttimaililta napatun videon perusteella aabbaut 4-5 sekkaa on tuo 60-120 oldsilla, kolmosella ei sais testattua koska tossa vaiheessa loota tuuppaa vielä kakkosta, saatika sitten oodeella kun se ei mee lappu lattiassa päälle koskaan.
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    Joo, se ohituskiihtyvyys isoimmalla vaihteellahan on laiskan vaihtajan aika.
    Ei siis jaksa vaihtaa pienemmälle. No nyt aika isolla prosentilla väestä (ainakin siitä väestä, joka ohittelee) on automaatti alla, niin eihän sitä saa edes mitattua!
    Olisin väittänyt, että Testarossassa on monta välitykseltään pitempää vaihdetta, kuin Saabissa, mutta Saabissapa olikin yllättävän iso ylivaihde 5.vaihde. Jos siis oli Saab 9000 vs. Testarossa, niin niiden 5.vaihteen kokonaisvälitys onkin liki sama (n.2,8 ) ! Mutta Saab 900:n isoimman vaihteen välitys, 1,00+ tiuhempi "perä", vastaa todella jotain Ferrarin 3. tai 4. vaihdetta.

    Pitää mitata, mitä Caprice menee 60 km/h-120 km/h. Se onnistuu jopa talvellakin ja nimenomaan käytännön tilanteissa sillä on merkitystä. Joku drag-stripillä liimarenkailla mitattu aika jäänee kuitenkin saavuttamatta, kun lähtee jostain liikennevaloista paikaltaan sotkuiselta asfaltilta. Vastaavasti vähän turvallisuus, mutta ennen kaikkea Suomen sakkotaso estää enää kokeilemasta juurikaan pitemmälle kuin 120 km/h asti yhtään missään. Eikä nämä Amerikan laatikot oikeasti enää 150 km/h jälkeen pärjää Vectroille, Audeille tai millekään cw 0,30 -autoille 200+ km/h jälkeen. Siksi tämä on todellakin "fiksu" aihealue, hyvä ketju minusta.
     
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ajasta en tiedä mutta mulla oli aikoinaan Skottari tiheällä perällä ja Oldsin 350 nokalla. Yhdistelmän perästä kun lähti oikeesti kiihdyttämään vauhdista 80km/h niin yhdistelmän hytin kohdassa oli reilu 130km/h vauhtia. Se auto oli kiva vain kesäkelillä kun perä ei painanut juuri mitään niin talvi liukkailla vain sutii ja pahimmillaan jäi paikalle kiinni.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onhan tuohon testarossaan ihan uuskin vastine, porsse cayman (en muista tarkemmin mallia mutta ei mikään täys mopomalli) kiskaisi 6sek 0-100 mutta vielä kolmosellakin 60-120 vaati +8sekuntia...

    300hv+600nm 535d bmw tuolta 2010 tienoolta 5,3sek.


    Vaikka nykyautoissa panostetaan jouhevuuteen ja ties mihinkä paskaan niin tuntuu tuo ohituskiihtyvyys olevan täyttä kuraa monessa pelissä.


    Mutta kuhan vähän pistin vertailupohjaa, jenkithän tässä inspaa.


    Onkos tuo DX:n olssi käyny penkissä? Joskus paikallislehessä luettuna oli aika napakka 0-100 kiihtyvyyskin tuolle laitteelle :odroll:
     
  20. jknR

    jknR Gearhead

    Kivasti jerkkua mitsussa. Joku 500+ hevosvoimaa miedosti laskettuna. Hyvä että joku on jaksanut tollasta luksuslukaaliakin piristää! :D
     

Kerro tästä muillekin!