60-120km/h aikoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Karpov, 4.2.2012.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mä muistelisin että eikös ainakin Tuulilasi aikoinaan testannu kaikista autoista aina myös 80-120 km/h kiihtyvyyden mikä onkin aika hyvä mittari ja oleellinen tekijä todellisissa ohitustarpeissa maantiellä.
    Ja muistakseni niin että se tehtiin aina kullekin autolle parhaalla tavalla eli tolle alueelle sopivimmalla vaihteella jne.

    Noin muistelisin siitä mitä noita lehtiä on joskus tullu luettua. Parturissa ja silleen jossain ootellessa, eihän sitä noin muuten kehtaa tunnustaa lukeneensa tollasia julkaisuja :rotfl:
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tottakai tuo vaikuttaa mutta vaikeeta on ajaa kiinni alussa menetettyä aikaa.
    Jos on samat loppunopeudet, niin eiköhän se nopeempi 0-100 välillä vie homman. Ellei kyseessä ole Fast and the furious tyylinen kiihdytys jossa pykälletään ylös-alas ja tuijotellaan vastustajaa ja lopuks painetaan jo kaasukin ihan pohjaan ja kytketään noooossssit ja pagareista syöksee vaaleanpunaiset liekit! :rotfl:
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Minusta esim. 400 m-ajat eivät ole koskaan kiinnostaneet oikeastaan yhtään, jos ei ole ollut loppunopeutta tiedossa. Kuitenkin pelkkä 400 m loppunopeus ilman aikaa on toisaalta ihan kiinnostavaa. Ei sillä, etteikö siinä lähdössä voi ryssiä siitäkin 10 km/h äkkiä, mutta enemmän silti aikaa kuin nopeutta.

    Esimerkkinä tästä vaikkapa Oksasten Vauxhallin turbo-Ventora (3,3 l) '90-luvulta, muistaako kukaan. Joku on tulkinnut 12-ajan varttimaililla miksi hyvänsä tehojen suhteen, mutta kun auto sutii 300 metriä siitä matkasta ja saa 220 km/h loppunopeuden, on minusta hyvin mielenkiintoista juuri tuo aika vs. loppunopeus. Tehoa on yksinkertaisesti oltava 600+ hv. Taisihan sekin mennä kai hyvillä renkailla lopulta 10 pintaan? Oli katuauto, joka veti perässään traileria, jossa oli toinen auto siltä varalta, että varsinainen kisa-auto olisi hajonnut. Minä ainakin kunnioitan tuollaista, vaikkei itsellä osaamista/uskallusta turboihin ole ikinä ollut.

    Olen nähnyt tuplaturbo-isolohko-Corveten (sininen '68-'71 avo, tiedätteköhän tapauksen) kiihdyttymässä 200 m koko matka holtittomasti sutien ja ihan varmasti siinä tuli todella surkea 0-100 km/h aika, mutta jos sellaisen auton on siis nähnyt, se jää tajuntaan. Ei siinä ole mitään järkeä ja siksi se on niiiiin siistiä.

    Kaikesta huolimatta Karpovin kommentti 1000 hv epämukavasta ajosta: minusta on hauska ajaa myös 142 hv farmari-Buickilla. Sillä tulee kaikista vähiten hölmöiltyä liikenteessä. Ei ärsytä takana roikkujat eikä kukaan muukaan. Kummallisinta on silti se, että silläkin valoista lähtiessä pysyy paremmin kuin hyvin liikenteen mukana. Kovin varovaisesti suhtautuu iso osa kuljettajista kaasupolkimeen.
     
  4. vtormane

    vtormane 3rd gear

    Melkein vakio Ford Probe 2.2T aika tarkkaan 6.2-6.3s. Mittarivirhe huomioitu ja huono kuski eli minä :)
     
  5. Futurage

    Futurage Gearhead

    Mielenkiintoinen topicci ja hienoa että porukat alkaa pikkuhiljaa kiinnostumaan myös muistakin kuin 0-100 tai varttimailin ajoista.

    Mulla on Fairmontissa 10,5 puristeinen 408 cid 351W stroker ja 6 lovinen manuaali. Keventämätön cruiser punaisella sisustuksella, sohvapenkillä( 51 kg) ja sähkövehkeillä, molemmat tehostajat ym. mukavuudet. Varttimaili 11.006 sek 204 kmh loppunopeudella. Hallissa 2009 seisovalla maililla 267 kmh.

    0-100kmh Alastarolla 11,00 sek varttimailin vedossa Vericomilla mitattuna alle 3 sek, ja veikkaan että 0-120 menee noin 4,5 sekuntiin.
    0-60 ehkä 1,5 sek jolloin 60-120 jäis 3 sek.

    Autossa on hauskinta sen ohituskiihtyvvys ja suorituskyky maantie-ja moottoritienopeuksissa. Odotan todella sitä hetkeä kun joku auto antaisi käytännön vastusta tien päällä, vielä ei sellaista tilannetta ole vastaan tullut.Pari pyörää on tukistanut turpaan, mutta on niitä kyllä enemmän jäänyt toiseksi. :D .

    Viime syyskesänä sattui taas kiva tilanne kun BMW 850 V12 kyllästyi ajamaan vanhojen paskojen USFordien letkan perässä. Kun ohituskaista aukesi kaveri lähti painamaan koko letkan ohi näytöstyyliin, olin letkassa keskellä ja kun paino mun ohi niin läksin perään. Ei V12 pärjännyt V8:lle.8)

    Ilmanvastus /aerodynamiikka alkaa oikeasti heikentämään kiihtyvyyttä tossa vasta 200 tienoilla, ja kun nopeus kasvaa niin lopulta se heikentää sitä niin paljon että kiihtyvvys loppuu kokonaan. Olen ajanut Futuralla parhaillaan noin 280 kmh ilman minkäänlaisia spoilereita, noin 240 asti menee ihan vakaasti mutta siitä yli auto vapisee ja tutisee ja hakee sivusuunnassa paikkaansa.

    Ensi kesänä Halliin kokeilemaan minkä verran 60-70 heppaa tuo lisänopeutta verrattuna 2009 tapahtumaan.Pitää kyllä vissiin asentaa kenkälaatikkoon jonkinlaiset spoilerit molempiin päihin ettei se nouse ilmaan. :eek:

    Vielä noista eurovehkeistä ym.turbodieseleistä.Mulla on käyttöautona 330 D bemari jossa Harisella mitattu 228 hv ja 525 Nm. Hyvinhän se kulkee mutta ei anna kunnon jenkkiveekasilaitteelle minkäänlaista vastusta. 0-100 menee noin 7 sekuntiin.
    Tulee myös mieleen Porin dragrace muutama vuosi sitten. Silloin oli tullut just tää Civicin Type R markkinoille ja sen suorituskykyä hehkutettiin lehdistössä. Ajoin Porissa Streeman luokassa pari lähtöä sellaista vastaan, siinä oli slicksitkin alla. Futura meni 11,5 / 200 kmh.. ja oli maalissa noin 150 m ennen Civikkiä.

    En halua tällä sen paremmin provosoida tai kehua, mutta olis kiva kun enemmän jenkkejä varustettaisiin 5 tai 6 lovisilla manuaaleilla ja vehkeiden suorituskykyä testattaisiin vaikkapa Hallin seisovalla maililla.
    Katuveekasi kaasarilla antaa helposti 400-600 heppaa kohtuukustannuksilla ja ilman kaiken maailman pihinöitä ja pöksähdyksiä ja elektroniikkaa. :D
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Pitänee joskus kans kokeilla tota 60-120 aikaa....olis just sopiva väli ykkösellä kiihdytellä.... :wink:
     
  7. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    samaa suunnittelin.
    ykkönen ei ihan riitä manuaalilla. mutta kakkonen olis just sopiva vaihde.
    mutta milläs tuon ajan ja nopeuden mittaa ?
     
  8. saresks

    saresks Gearhead

    Olisiko helpointa videoida mittaristo ja jälkeenpäin timeframeista tutkiskella ja tehdä tarv. jälkikäteiskalibroinnit ainakin nopeusmittarille.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos ei ihan tarvi sadasosilla pelailla niin video mittaritaulusta kiihdytyksen aikana, voipi varmaa laskea ihan hyvän vertailupohjan näille nettihöpinöille?
     
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Tällä kelillä vois saada aika hätäsiä videoita.... :rotfl: :rotfl:
     
  11. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Jos on yhtään uudempi Nokia GPS:llä tai erillisellä GPS mokkulalla niin -> http://www.racechrono.com

    On helppo käyttää ja melko tarkka.
     
  12. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    täytyy ynnäillä ensin mitä missäkin vauhdissa olis kierroksia kakkosvaihteella, kun ei tuo nopeusmittari mitään näytä. :rotfl:
     
  13. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    kakkosvaihde näyttäis olevan just sopiva. ykkösellä ei pääse kun vähän yli satasta näköjään. 61.4 mailia tunnissa.

    kakkosvaihteella 3000 taulussa olis 60 km/h ja 6200 tekis tuon 120 km/h.
    jos nyt ihan oikein käytin tuota.

    http://vexer.com/automotive-tools/

    täytyy kamneran kanssa kokeilla. kesällä.

    :D
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Buick vetäsee mittaristoon 0-150kmh noin 2 sekkaa kun lyö kaasun pohjaan sopivassa paikassa... :rotfl: Pitäisköhän videoida!
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joskus muinoin kun mittarinvaijeria korjasin yamaha tzr 125cc:stä niin porakoneella sai kanssa hyvät kiihdyvyydet videoihin ja huonossa kamerassa porakoneen ääni ja puhallus meni ihan ajoviimasta :D Tosin vauhti jäi muistaakseni 120mpin tienoille.


    Kai sitä joka kolkasta yks kuiva tienpätkä löytyy kun täällä idässäkin on tiet kuivana, tosin ei lunta sada etelän tahtiin.
     
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Vipillä toi väli kestää alle 5.1 sekkaa. Ainakin siit päätellen et se menee nollast 230 tos ajassa, ni varmaan se sit menee ton 60-120 vähän alle.
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Todennäkösesti joo. :rotfl: Eiks siitä tiedonkeruusta sais ulos tollastaki käppyrää kun mä laitoin, vai onks teillä nopeustietoa tietsikalle?
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Voi olla et onkin. Mut ei oo tietsikaa. :rotfl:
    Ei vaan, ei siel kyl seurata nopeuksiakaan.
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    että siinä on vaan neljä viis kertaa enempi ponkua kuin meidän muiden romuissa, millasilla mopomoottoreilla te ajatte. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!