'60 Chevrolet Impala HT

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 1320, 25.2.2015.

  1. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Jätkällä meni pasmat sekaisin. :lol: Ei vaineskaan, on itelleki välillä käyny noin. :eek:
     
  2. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitos! Ja hienoa että nuorimmatkin ymmärtävät autojen päälle! 8)

    Heh, ihmekös tuo kun mutkan takaa ei tullutkaan se tavallinen kananmunanmallinen tötterö vaan oikein kunnon auto. :lol:
     
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Juu, semmoinen pääsee joskus yllättämään kyllä pahasti. Tai siis hyvästi. Eiku... :eek:
     
  4. LPV

    LPV 2nd gear

    Kyllä niitä likkoja tuollaiseen autoon kyytiin saa, sillä ei kannata ressata... ;)
    Kaikista vähänkään erikoisista ideoista saa aina runsaasti epäileviä mutinoita osakseen! Tuosta oppineena en enää nykyisin kysele keltään mitään etukäteen, vaan teen sen mitä haluan ja katson sitten reaktiot jälkeenpäin... :lol:
    Ne tekstit voit harjoitella johonkin pahville tai paperille ja maalata sitten tarramuoville tms. Leikkaat ne siitä irti tarroina ja liimaat Chevyn kylkiin! Voit tarvittaessa sitten poistaa ne helposti, eikä tarvitse ylimaalata koko autoa.
     
  5. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Tämä bongattu tänään livenä, hyvältä näytti ja tuo sekarengastus näytti liven huomattavasti paremmalta kuin kuvissa.
     
  6. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitokset kehujille / kannustajille niin täällä kuin paikanpäälläkin!

    Itse en ole oikein tekstien teippaamisen kannalla, näin vanhaan autoon ne mun mielestä pitäisi melkein maalata. Toki helpompaahan se olis teipillä, mutta pitäähän sitä haasteita ihmisellä olla. :lol: Ei vaan ei tuo maalailu ole onneksi nyt päällimmäisenä mielissä, eli täytyy katsoa sitä myöhemmin. Jotkut tekstit kyllä kiinnostaisi.

    Tampereella tuli tosiaan käytyä ja hyvin pelitti Letukka koko matkan. Pientä probleemaa meinasi tulla vilkunviiksen kanssa, mutta siitä selvittiin ja nyt toimii vilkutkin taas.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies tykkää tästä.
  7. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Tommoseen lauseeseen kiinnitin huomiota jossain toisessa topicissa, onhan sulla releet Chevyn ajovaloissa? Jos ei niin suosittelen laittamaan, säästää valokatkaisijaa ja pitkien vaihtokytkintä, ja valotehokin paranee. Kyllä noilla 5 3/4-tuuman H4-lyhdyillä näkee kun vaan on ehjät umpiot ja valoille tulee riittävästi jännitettä.
     
  8. LPV

    LPV 2nd gear

    Tarkoitin, että jos maalailisit läpinäkyvälle tarrakalvolle sopivan 50-lukuiset tekstit ja sitten leikkaisit mattoveitsellä ne tekstit, vaikka kirjain kerrallaan, irti tarra-arkista. Kun ne on tarpeeksi läheltä kirjaniten ääriviivoja leikattu, ei niitä huomaa tarroiksi läheltäkään... 8)
     
  9. 1320

    1320 Gearhead

    Muistaakseni noissa valoissa ei ole releitä, eli sen muutoksen voisi tehdä jossakin vaiheessa. Kyllä noilla pärjää nytkin, mutta ei niitä oikein voi kehua tehokkaiksikaan...

    Jaa se onnistuu tuollakin tapaa, kiitokset tarkennuksesta! Pitääkin kokeilla miten tuo toimii minun tekemänä... :D




    Tuossa vielä muutama kuva Letukasta kun jokusen yllättävänkin hyvän pimeäkuvan onnistuin nappaamaan.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies tykkää tästä.
  10. LPV

    LPV 2nd gear

    Sitä on ajetu kilpaa kesällä, näin ainakin Kalajoelta kuvia malibusta.
    Onkos Impalaa ulkoilutettu yhtään???
     
  11. 1320

    1320 Gearhead

    Joo Stock / Super Stockin SM-Sarja kierrettiin ja lopulta kuudes sija osui mun kohdalle (kuten viimevuonnakin). :D

    Impalalla olen myös ajellut niin paljon kuin vaan ajan ja rahan puolesta on mahdollista ollut, ja kieltämättä onhan se ollut aika yleinen näky Pääkaupunkiseudulla. On sillä toki pidempiäkin reissuja takana ja hienosti on koko ajan pelannut. Esimerkkinä eräänä viikonloppuna perjantaina kävin Rekola Cruisingissa, lauantaiaamuna suuntasin Ford Nationalsiin Alastarolle katselemaan tuota Drag Race osuutta. Illalla sitten Alastarolta Nastola Cruisingiin ja sunnuntaina Forssa Pick Nickiin ilman mitään ongelmia, mitä nyt lompakko vähän tykkäsi kyttyrää kun toi bensa on noin kallista :lol: .

    Muutama kaverikin on ihan mielellään aina lähtenyt ajelulle kun olen Impalalla käynyt kylässä.

    Kohta "joutuu" ottamaan Impalan käyttöautoksi vielä kun on ajokelejä, kun käyttöautoksi ostamani '92 Chevy S10 kokee pientä muodonmuutosta alkuperäisempään suuntaan ja on hetken pois liikenteestä, jolloin tämä jää mun ainoaksi autoksi.

    Ja "Mulla oli ihan tällanen samanlainen" tyyppejä on löytynyt myös senverran etten arvannutkaan Suomessa olleen yhtäpaljoa 2D HT '60 Impaloita. :rotfl:
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Ihan samanlainen, paitsi et se oli neliovinen, erivärinen, kutosella, rattimanuaalilla, ja ainii se oli foordi.
     
  13. 1320

    1320 Gearhead

    Näinhän se yleensä menee kuten yllä on kuvattu.:rotfl:

    Eihän tästä olekaan näköjään kuin melkein viisi vuotta kun tätä ketjua on päivitetty. Koitetaas herättää taas henkiin, kun Impalakin tekee uutta tulemistaan taas.:odwink:

    2016 vietiin Impala mökille kun mun Chevy II piti saada kotitalliin, että pääsi sitä työstämään. No, eipä armeija-aikaan hirveästi olis ollut aikaakaan ajella, et ei sen puoleen.

    Kesät 2017, 2018 ja 2019 Impala seisoikin mökillä tallissa ihan toimivana ja ajokuntoisena, mutta ei sitä voinut tuoda ajoon kotiinkaan kun mitään paikkaa ei ollut. Marraskuussa 2019 Hyvinkäällä oleva vuokratalli laajeni kahden auton kokoiseksi, joten faijan kanssa tartuttiin tilaisuuteen ja lähdettiin hakemaan Impala kotiin marraskuun loppupuolella. Aamulla aikaisin liikkeelle ja tarkoitus oli ajella illalla takaisin eli suurempia vastoinkäymisiä piti yrittää välttää.:odbiggrin:

    Auto työnnettiin tallista pihalle ja ulkona ruvettiin ihmettelemään mitä se vaatii käynnistyäkseen. Otin tulpat irti, putsasin ne, ruiskin sylintereihin hieman öljyä voiteluksi ja laitoin tulpat takaisin paikalleen. Kipinää ei kuitenkaan tullut, joten jakajasta kansi auki. Jakajankannen kontaktipinnat oli melko karun näköiset, joten pyyhkäisin ne puhtaaksi ja samalla viilasin kärkiä hieman. Kipinä tuli ja pikkulohko hörähti huikkabensalla, mutta tankista asti pumppu ei alkanut imemään bensaa. Se korjaantui samalla lailla kun aikaisemminkin, eli paineilmaa tankkiin. Tälläkertaa ei ollut kompuraa mukana joten jouduin käsipumpulla pumppaamaan painetta tankkiin.

    Kun bensaa saatiin kaasarille asti, hörähti Impala käymään ja alkoikin käymään hienosti. Käyttelin sen lämpimäksi ja pyyhkäisin pikaisesti vahat pois kromiosista ja sitten matkaan kohti Hyvinkäätä.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Jakajan ennakonsäätö oli jumiutunut, joten se aiheutti hieman vaikeuksia liikkeellelähdöissä. Onneksi kuitenkaan montaa kertaa ei tarvinnut pysähtyä. Toinen ongelma oli aika reilusti huurteeseen menevä ohjaamo, kun sattui vielä aika kostea keli paluumatkalle. Mutta muuten kaikki toimi taas tuttuun tapaan erittäin hyvin.

    Seuraavana päivänä kävin vielä pesemässä hiekkatien kurat pois autosta ja sitten pääsi aloittamaan suunnittelun, että mitä tälle pitäisi talven aikana tehdä.

    [​IMG]

    Leimalla edellisellä kerralla ylätukivarren puslat oli hieman väljät, joten ne täytyi vaihtaa joka tapauksessa. Olihan ne tietysti 32 vuotta siellä jo olleetkin. Ajateltiin faijan kanssa yhteistuumin, että laitetaan sitten samalla kertaa kaikki etupään puslat ja nivelet uusiksi, joten etujousitus täytyi purkaa irti.

    [​IMG]
    Rungon etupäähän huolellinen puhdistus ja päälle uutta Miranolia pensselillä...
    [​IMG]
    Tukivarsista poltin vanhat puslat pois ja naputtelin puslien metalliosat irti. Uudet puslat laitettiin faijan ja kaverin kanssa kolmistaan paikalleen. Ylätukivarsien puslat meni helposti, alatukivarret aiheutti hieman päänvaivaa, mutta lopulta nekin saatiin paikalleen. Ja sitten tukivarsiinkin maalia päälle:
    [​IMG]

    Tukivarsien akselien päätypultit ja prikat putsailin ja maalailin hopealla. Sitten vaan pultit kiinni ja pallonivelet tukivarsiin paikalleen. Kuvassa on nyt ylätukivarret valmiina, mut sama piti tehdä tietysti alatukivarsiinkin...
    [​IMG]
    Sitten kasaamaan etujousitusta. Hieman piti virittää jousipuristinta että saatiin jouset tarpeeksi kasaan, on nimittäin aika pitkät ja jäykät nuo jouset. Lopulta kun jousipuristimeen saatiin sopivanmittaiset "spacerit" tehtyä, jouset ja tukivarret meni melko helposti paikalleen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Seuraavaksi oli ohjelmassa alatukivarsien akselien päätypulttien asennus, kallistuksenvakaajan päädyt, kaikkien nivelien rasvaus sekä piti tarkistaa että kaikki pultit oli varmasti kiristetty. Sitten vaan laatikkoöljyt sisään, siirtokilvet paikalleen ja Impalan siirto kohti kotitallia. Vaihdettiin siis autojen paikkaa, eli Impala kotiin ja Chevy II Hyvinkäälle.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja miksi Impala piti saada kotitalliin, niin siksi että kotona on hieman enemmän tilaa nostaa kone pois nokalta. Siitä kuitenkin lisää seuraavalla kertaa...:odwink:
     
    Muokattu: 14.5.2020
    Desoto57, Herje, rekkamies ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. 1320

    1320 Gearhead

    Impalassa on alkuperäinen Matching Numbers 283 pikkulohko 170 hp versiona eli kaksikurkkuisella kaasarilla. Hyvä luotettava cruisailumoottori, mutta 3:08 peräruuvin, Powergliden ja korkeiden takarenkaiden ansiosta minkäänlaista suorituskykyä tuossa ei ole. Joten tarkoitus olisi hieman piristää mottia ja saada auto liikkuvaan hieman "jouhevammin", mutta kuitenkin niin että moottori pysyy puhtaasti cruisailumottina.

    Reseptinä on vaihtaa orkkis kannet 1960 vuoden 283:n Power Pack kansiin, joita on käytetty Corveteissa, joissa on ollut kaksi nelireikäistä kaasaria tai mekaaninen ruisku. Imusarjaksi löytyy '60 luvun loppupuolen Camaroissa käytetty valurautaimusarja ja sen päälle olisi tarkoitus laittaa kilpurin vanha Quadrajet. Pakosarjat vaihtuu myös peltisarjoihin, kun pakoputket pitää joka tapauksessa tehdä uusiksi, vanhat alkaa olla nimittäin aika rapeat. Ja peräruuvi vaihtuu 3:08 välityksestä, kun Ruotsin swapista löytyi uudenveroiset 3:55 rattaat hintaan 50€.

    Keväällä tuo pitäisi sit käyttää säädettävänä rullilla, eli sittenhän saa samalla teholapunkin. Mielenkiintoista tietää, paljon tuohon tulee lisää voimaa. Mitään ihmeellistähän ei tavoitella, mutta on mielenkiintoista tietää, minkäverran lisää tuollaisella pienellä päivityksellä saadaan.

    Kansille piti tehdä perusteellinen putsaus ja seetit piti hioa kevyesti. Venttiilit, jouset ja ohjurinkumit tuli uudet.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja sitten maalia päälle. Imusarjakin sai samalla värin niskaan.
    [​IMG]

    Ja nyt kun auto oli kotona, niin aloin purkamaan konehuoneesta pois kaikkea mikä estää koneen irroittamisen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Pakoputkethan tässä on olleet jo pitkään melko huonossa hapessa ja ne vaihtuu nyt samalla. Joten purin vanhat putket pois, ne lähti yllättävän helposti pakosarjoista irti, mutta taka-akselin ylitys on sen verran ahdas, että joutui leikkaamaan putket poikki ennen tuota ylitystä. Hyvinhän rälläkkä puri tuollaiseen läpimätään putkeen, et eihän tuo sinänsä hankalaa ollut.
    [​IMG]

    Sitten otin faijan mukaan talliin apukäsiksi ja otettiin vaihteisto pois Impalasta. Tuo PG on viimeiset 30 vuotta vuotanut öljyä, niin se tarttis ainakin yrittää tiivistellä. Hainkin laatikkoon uuden öljypohjan tiivisteen, suodattimen ja etu- sekä takastefat, niin ehkä noista on jotain apua.

    Aikamoinen limapallo toi on, eli ekana saa kyllä tehdä perusteellisen putsauksen...:poff:
    [​IMG]

    Ihan helpolla motti ei tullut ylös, kun moottorinostimen ketjut taisi jäädä aavistuksen pitkiksi. Kun otti etupyörät pois ja laski tunkilla keulaa vähän alaspäin, niin mahtui motti tulemaan pois konehuoneesta. Sitten vaan pyörät takaisin ja motti moottoripukkiin.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Piti käydä ostamassa myös toinen moottoripukki tätä varten. Toi kuvassakin näkyvä Mätänetin pukki ei kovin paljoa kehuja saa, mutta kyllähän tuo motti ainakin vielä siinä näyttää pysyvän. Kun tämä remontti on ohi, pitää vähän parannella tuota pukkia hitsauskoneen kanssa...

    Konehuone ja motti kaipaa kanssa aika perusteellista putsausta ja uutta maalia...
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja tässä vaiheessa ollaan nyt. Tai kerkesinhän mä tuosta motista jo jotain purkamaan poiskin, mut eipä mitään erikoista että olis tarttenut kuvia ottaa.
     
    rekkamies ja esmi tykkäävät tästä.
  15. Millanen nokkakeppi tuossa on? Voi vaikuttaa siihen pirteyteen kanssa..
     
  16. 1320

    1320 Gearhead

    En muista enää mikä nenä siellä tarkalleen on, mut se on joka tapauksessa uudemmasta pikkulohkosta. Muistelisin että olisko se ehkä ollut '60 luvun puolenvälin 327:n nokka mikä sinne on joskus laitettu...

    Se saa siellä ainakin toistaiseksi olla, ja itseasiassa se voi sopia ihan hyvin tuohon mottiin, kun peltisarjoja lukuunottamatta tuossahan ei yhtään varsinaista viritysosaa ole tarkoitus mottiin laittaa, ainoastaan eri vuosien pikkulohkojen vakio-osia, joilla voisi tähän vanhukseen saada vähän lisää puhtia.:odwink:
     
  17. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Tuo powerglide on uudempaa kuin auto; 62 tuli alumiininen ensin 327 perään, seuraavana vuonna se olikin kaikissa. Tuon laatikon vaihto vaikka th200r4 (?): een piristäisi liikkumista myös, sen ykkönen on paljon tiuhempi kuin pg:ssä. :D
     
  18. Isamu

    Isamu 2nd gear

    Täältä toinen ääni 4-vaihteisen päivitykselle!
    Omassa monte carlossa 7-satanen loota ja on se vaan mainio päivitys näihin vehkeisiin.
     
  19. 1320

    1320 Gearhead

    Joo, tähän on vaihdettu uudempi alumiini PG, se orkkis on kyllä tuossa tallin lattialla rempattuna, et jos haluaa alkaa joskus entisöimään.

    Nelivaihteisen päivitys kiinnostaisi itseäkin todella paljon, mutta silloin laatikko on oltava Muncien nelivaihteinen manuaali.:odcool: Itseasiassa yksi laatikko ja kytkin löytyisi ja manuaalin polkimetkin on hyllyssä. Kytkinvipuja muistaakseni puuttuu jokunen.

    Se päivitys ei tule tosin nyt, mutta toivottavasti tulevaisuudessa.:odwink: Mä olen aina ollut sitä mieltä, että manuaali on kivampi ajaa kuin automaatti, onpahan jotain tekemistä ajon aikana. Toki jos automaatissa haluaa pysyä, niin noi mitä yllä ehdotettiinkin, lienee parhaat vaihtoehdot, toisaalta jo tavallinen TH350 auttaa myös yhden lisävaihteen verran, sellainenkin olisi yksi tallin nurkalla...
     
    Bluestone tykkää tästä.
  20. 1320

    1320 Gearhead

    Viimeviikolla purin motin tarvittavilta osin, eli venttiilikoneisto, imusarja, kannet, öljypohja, vesipumppu ja muita pienempiä osia irti. Perusteellista putsausta nuo vaati kaikki, tai osa on vielä putsausta vaille ennen maalausta...

    Keinuvivut Power Pack kansiin tulee noista orkkiskansista. Ne oli ihan hyväkuntoiset, niin pelkkä putsaus riitti.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tältä näytti perjantaina kun nostin vielä kannet pois paikaltaan.
    [​IMG]

    Viikonloppuna ei kerennyt rakentelemaan, mut eilen putsailin lohkon alustavasti maalausta varten. Kyllähän sieltä öljykerroksen alta punainen maali tuli vastaan, mutta tartteehan tuo silti uutta väriä pintaan...
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jakopää tarvii näköjään uusia samalla, ketju alkaa olla vähän venynyt. No, onhan se siellä 30 vuotta pyörinyt...
    [​IMG]

    Ja tänään maalailin lohkon, öljypohjan ja vesipumpun takapuolen. Vikaksi mainittu tarttee vielä pensselöidä etupuolelta, mut muut saavat kuivahtaa nyt vähän aikaa ennenkun pääsee kasaamaan. Jakopäänkoppa ja dampperi pitää vielä maalata. Jostain syystä toi väri näyttää ihan orkkissävyiseltä oranssilta näissä kuvissa, mut oikeasti motti on nyt kirkkaanpunainen...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    LPV, rekkamies, sleepercooler ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!