`60 oldsin vesi raana...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mke77, 26.10.2006.

  1. mke77

    mke77 Gearhead

    eli lämppärin-raana! suoraan imu-kanteen ruuvattava ja alipaine toiminen!

    mistä ja mitä maksaa ja miksi...eiku onko kellään ylenmääränen

    edes saitti/osoite? kantterilla ei ollut tai en löytänyt!!
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos ei orkkista löydy ja ei ole kyse ihan täydellisestä museojutusta, niin siihen voi toiminnan puolesta laittaa sellaisen uudemman letkumallisen, niitä on saatavissa. Eli lyhyt kierrenippa siihen imusarjaan, lyhyt pätkä letkua väliin ja sitten se letkumallin hana.

    Tuon tarkoitus on sulkea lämmitysvedenkierto silloin kun ilmastointi on päällä. Ei vaikuta hirveästi, luukut ohjaa kylmän ilman eri reittiä kai noissa vanhemmissakin. Sillä vaan haetaan maksimi tehoa jäähdytykseen (kun ei ole lämmintä kennoa systeemissä).
     
  3. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    ebay:sta taitaa olla lähes ainoo konsti, jos uuden (=ehjän) haluut. sieltä minä semmosen bongasin. siihen voisi sopia jonkin muunkin auton vastaava, jossain uusdemmissakin oldseissa (tarkotan rocetin jälkeistä aikakautta) taitaa olla samantyyppinen hana.
    Riippuu vähän mikä varustus sun autossa on, mutta seuraava pätee ainakin jos on Deluxe Heater (nappikäyttönen) ilman ilmastointia, lämppäri ei toimi kunnolla ilman alipaineella ohjattavaa hanaa. Lämppärin kotelossa on termostaattiventtiili, joka ohjaa tälle hanalle meneväää alipainetta joka sitten säätää lämppäriin tulevan veden määrää. Sisään tuleva ilma tulee aina kennon läpi.
    Nostan hattua jos saat lämppärin toimimaan niinkuin tehdas on sen tarkoittanut.
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    juu ei se ihan ole museo leimalle menossa mut ehken tulevaisuudessa kun auto on muuten kokonainen(1listan kulma puuttuu ja etupenkki täyty "patinoittaaett ei ole liian uuden näkönen) toyota käytti saman laista 70-luvulla mut letkujen väliin ja toimii samalla"imu-teholla" eli saman verran tarvii alipainetta!

    oldsin omasta ei saa mitään, on messinki syöpynyt vahvasten sisältä ja venttiili varresta on ruostunu gummi poijes ja kello vuotaa/ei avattavissa!!

    jos sihen toiotaan(jos ei kävelevastaan oldsin omaa) hitsaa 1/2 puki jenkan ja ja naamioi ni kait se kestää ens kesän tarkka silmäisimmät tarkastelijat!!!

    no täytyy kattella määrä ajoin ebaystä jos vaik tulee vastaan!!
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tutkin noita 307:n imusarjoja. Niissä on myös imusarjaan kiinnitetty alipainetoiminen hana, sehän voi sopia, varmaan löytyy ehjä suomenkin purkaamoilta (itselläni yksi ehjä). Irrottamiseen tarvii kuumentaa imusarjaa ko. kohdasta reilusti, muuten ei todellakaan irtoa. Ennenkuin tällaisen ostat, varmista että kierre on sama, tuossa on aika iso kierre jotain 2,5cm halkaisija, en mitannut.

    Tuntuu oudolta että normaali-lämmityksessä tuo ohjaisi lämmönmäärää, sehän tarvitsisi termostaattiohjauksen alipaine-annostelulle, kai sekin on mahdollisita. Climate control systeemeissä se varmaan säätää lämpöäkin.
     
  7. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Rocketin hanassa on ½" NPT-kierre. Ulkohalkaisija n. 21mm. Vilkasin joskus tommosta uudemman Olssin hanaa "sillä silmällä" ja se näytti käypäseltä. plussapuolena on vielä että sehän hana tulee semmoseen irtonaiseen peltiklisuun kiinni -> voi tarvittaessa tehdä itte sopivan mille vaan hanalle.

    Kyllä vaan - termostaattihan se siellä säätelee, vanha ystävämme bi-metallijousi haistaa lämppärin lootan sisälämpötilaa. Lämpötilansäätövivulla siis tilataan tietynlämpöistä ilmaa sisälle puhallettavaksi, ei siis ihan niin hienoo kuin 80-luvun mersuissa joissa saa tilata haluamansa sisälämpötilan mutta aikansa hi-tekkiä kuitenkin. Jos mielipidettä kysytään niin kyllä pikkasen uudemman Letukan ilmasekotteinen lämppäri on ihan toista maata kuin tuo alipainesuhistelija.

    Fusickilla ei ole noita hanoja, eikä ollut Usapartssupplylläkään (vai oliskos ollut, mutta hinta karkoitti asiakkaan...en muista kun aikaa on vuosia).
    Ebayssä niitä kumminkin on putkahdellut tosiaan silloin tällöin, hana sopii '58(2nd design) - n.'64. Niissä on kai jotain eroja, mul on '58:n hana jossa taitaa alipainpillin lähtö olla erisuuntaan kuin alkuperäisessä mutta se ainakin sopii paikalleen ja toimii. '58:Ssa on siis kahta mallia hanaa, kesken mallivuoden on vaihtunut tohon tyyppiin mikä on kuuskymppisessäkin.
     
  8. mke77

    mke77 Gearhead

    58-64----- hyvä kiitos eikun hakusanat oikeeks ja metsästää!! vaihdelaatikon jätän semmoseks(valuurauta/alumiinin väriseks) ja kone maalataan kaasuttajaineen ja bensapumppuineen, jotenkin "tost hiukka peitetään" tyylillä niikun alunperin!

    venttiili istukan ja seetin koneistus hilut tuli lopulta(4kk- tilattu) koht on koko kone nipussa ja jouluks paikkaan ett saa otettua "sauhu viinat" :D

    kaikkeen paras kun lupasin omistajalle ett"pikku juttu! jarrut ja vesivuoto korjataan!! ja eikun kontuurille........" 1,5v- aikaa ja rahaa on palanut 2000€ ja kone ei ole kasassa eikä koneistuksia maksettu!! mut jos sit ens kesän paris kunta pääsee päristelemään kun ovat 7v-moista autoa halunneet!!
     

Kerro tästä muillekin!