600 cfm 4V Carterin säätäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 6.11.2001.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Antakaapas vinkkejä kuinka kyseisestä kaasarista säädetään seokset. Mahdollisimman tarkat neuvot. KIITOS
     
  2. JR

    JR Gearhead

    Jos oikein muistan, niin siinä ei ole kun kaksi ruuvia joista seoksia voi säätää. Kumpaakin vuorollaan niin paljon kiinnipäin, että käynti huononee, ja sit vähän takaisin... Toi Carterin AFB on ihan "laatikosta otettunakin" aika hyvin säädöissään, ja muutenkin mielestäni tosi hyvä perus kaasari. Hakkaa toimivuudesaan Holleyn 600:sen mennen tullen.
     
  3. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Käännä seosruuvi ensin kevyesti pohjaan, sitten noin kolme kierrosta auki.
    Samoin tyhjäkäyntiruuvi kevyesti kiinni ja sitten pari kierrosta auki.

    Sen jälkeen kone käyntiin ja haetaan kiinnipäin kiertäessä kohta jossa koneen käynti huononee.
    Samoin menetellään myös toiseen suuntaan (auki) kierrettäessä.
    Oikea säätö on niiden keskivälillä.

    tyhjäkäyntiruuvia voi joutua kääntämään välillä suuremmalle, lopullisesti tyhjäkäynti säädetään automaattilootallisessa pykälä pääll.

    Nämä ovat sellaiset karkeat ohjeet.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja sitten vielä, mitkä ovat nämä ruuvit = missä sijaitsevat kaasarissa.
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kaasarin etureunassa suoraan eteenpäin ja vähän yläviistoon sojottaen?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko mahdollista saada koneelle suurtakin tuhoa aikaan, jos yrittää säädellä seoksia ja pistää ne päin mäntyä?
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Voit polttaa venttiilit mutta kun teet niinkuin sanottiin ei käy mitään.
    Siis vähän kerrallaan kiinnipäin kunnes käynti huohonee ja sitten vain sen verran takaisin että käy hyvin. Jos päästöt pitää mitata jätä siihen, muuten voit ihan hiukan avata lisää.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli; Olen paikallistanut kaksi ruuvia kaasarin etuosasta. Näistä seoksia pitäisi rueta säätämään. Onko merkitystä kummasta homman aloittaa/vaikuttaako lopputulokseen kummasta aloittaa? Mikä on ruuvien ero? Muuita asiaankuuluvia vinkkejä otetaan mieluusti vastaan. kiitos
     
  9. jiiz

    jiiz Gearhead

  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Toinen vaikuttaa oikealle ja toinen vasemmalle puolen konetta, ihan sama kumman säädät ensin.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitoksia vastauksista. Enköhän näillä neuvoilla uskalla lähteä pellin alle ruuvailemaan.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olen tässä yrittänyt säätää tyhjäkäyntiseoksia otsikon mukaisesta kaasarista.
    Avasin ruuveja kolme kierrosta, käynnistin koneen ja aloin pyörittää ruuvia kiinni. Sain pyöritettyä ½-kierrosta kun kone alkoi "nytkyttää". Aloin avata ruuvia, sain pyörittää sitä auki kunnes oli yhteensä 7 kierrosta auki ennen kuin lievää käynnin huonontumista alkoi ilmetä. Eli onko oikea paikka ruuville 4½ - 5 kierrosta auki? (laskin tämän 2½ - 7 kierrosta välistä) Toisella puolella ruuvia sai pyörittää auki todella kauan ja tuntui ettei mitään tapahdu. Voinko jättää toisen puolen ruuvin samaan asentoon kuin toisenkin?
    Miten "korjaamolla" nämä säädöt asetetaan kohdalleen? Mitä muita arvoja voivat säätää?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toimivaksi koneen saa tuollalailla korvakuulolta säätämälläkin.
    Ei tarvitse kun pakokaasumittarin, niin saa seokset kohdilleen.
    Omassani (mopar 440, vakio) säädin ensin itse ruuveista tasaisesti molempia, että auton sai pelaamaan. Sitten vain pajalle, seosmittari putkeen(vuorotellen molemmista) ja co:t kohdilleen. Omassani ei asteikko ensin riittänyt(vei siis aivan sikanaan bensaa), mutta kun oli vähän aikaa ruuvaillut, niin jo olivat arvot kohdillaan.n 4,5 ja kas kummaa, käyntikin parani ja soppaakin kuluu järjellisiä määriä. Kannattaa varmistaa seokset molemmista putkista(jos on), imusarjankin tyyppi vaikuttaa, miten eri puolten kurkut vaikuttavat eri sylintereihin. Lisäksi kannattaa kokeilla eri kierroksilla, ettei mene liian laihalle...
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    älä vaan jätä ruuveja eri asentoihin, tai ainakaan paljoa.
    Korjaamoilla säädetään co kohdilleen, mutta tottakai se vaikuttaa hc:n ja muihinkin arvoihin. Yleensä paras teho/kulutus suhde löytyy pikkusen rikkaan seoksen puolelta, muttei liikaa. Asiantunteva korjaamo osaa kyllä auttaa.
    Kuulostaa, että sulla on muitakin ongelmia, jos toinen ruuvi vaikuttaa ja toinen ei. Pakasta vedetty Cartteri toimii kyllä sellasenaan jo hyvin ja säätäminen on naurettavan helppoa Holleyhin verrattuna.
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos toisen puolen seosruuvi ei vaikuta epäilyttää että jossain on alipainevuoto? Muutenkin tuo reagointi tuntuu laiskalta, mulla 750 carterissa 1/4 kierroksen kääntäminen vaikuttaa selvästi.
    Toimiiko kaikki eli ovatko esim. jakajan alipainekellon ja jarrutehostimen kalvot varmasti ehjät?

    Alipainemittari on jonkunlainen apu säätöön, oikea kohta on suht siinä missä on suurin alipaine imusarjassa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: impala1968 2002-05-02 14:20 ]</font>
     
  16. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Mitäs olette mieltä seuraavasta kikasta säätää tyhjäkäynti seokset kohdalleen.
    (Luin tämän parista hot rod lehdestä ja news groopista)

    1. tyhjäkäynti kierrokset ensin halutuksi

    2a. Otetaan joku alipainen letku irti ja annetaan imuarjaan hallitusti ilmaan ja katsotaan miten se vaikuttaa kierroskuluun ja käyntiin. Jos kierrosluku nousee on seos alunperin rikkaalla jos taas laskee niin seos on sopiva tai laihalla.

    2b. Peitetään ensiökurkkuja siten että sinne pääsevää ilmaa rajoitetaan (pikkuhiljaa) Jos käynti paranee seos on ollut liian laihalla jos huononee on seos sopiva tai rikkaalla.

    Tavallaan käänteinen kuin pelkkä seosruuvien vääntely mutta ainakin tuntui että rikas seos on helppo paljastaa antamalla lisäilmaa... käynti parani..
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Antakaa neuvoja (mahdollisimman yksityiskohtaisesti) alipainevuotojen etsimiseen. Olen nääs niin tuore autoharrastaja, että kokemus on vähäistä.
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Letkujen perässä olevat systeemit on helppo testata, purista letku luttuun läheltä kaasaria/imusarjaa ja kuuntele muuttuuko koneen käynti. Tietysti ekaksi pitää tsekata että letkut on ehjät ja kestävät puristelua/taivuttelua.

    Kaasarin ja imusarjan välinen vuoto löytyy kun suihkutat vaikka rasvanpoistospraytä tiivisteeseen eri puolilta, tyhjäkäynti kohoaa jos ainetta pääsee jostain reiästä koneeseen. Sama toimii myös imusarjan tiivisteisiin mutta ne voivat vuotaa myös alapuolelta nostajalaakson puolelta (siis v-8) ja se onkin vaikeampi juttu paljastaa.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitenkä tarkistetaan edellä mainittu jakajan alipainekellon kalvon eheys?
     
  20. elky

    elky Gearhead

    Ota jakajan kansi irti, irrota jakajan alipaineletku kaasarin päästä. Ime letkusta posket lommolla ja katso että alipainekellon tanko liikkuu. Jos tanko ei liiku tai jos suuhun tulee ilmaa letkusta, on kalvo rikki. Kun saat tangon liikkeelle, laita sormi letkun päähän. Tanko saa liikkua takaisin vasta kun sormi otetaan pois.
     

Kerro tästä muillekin!