'62 Chevrolet Chevy II 2D Sedan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 1320, 5.9.2016.

  1. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Joo, tota menoa se on valmistuessaan SS. :D
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kakkonen on päässyt työn alle, hyvä! Tuota viimeistä kuvaa kun katselen, en siis ole mikään hitsari, mutta pitäiskö olla vähän lisää virtaa...?

    Oliko se peltitankki mistään kotoisin? Jos on ehjä niin joutaako, jos kerran laitat muovitankin...?
     
  3. 1320

    1320 Gearhead

    Heh, joo, ei ole kyllä pelkoa että tästä syntyy kerskamalli.:D Oikeastaan tämä Chevy II 100 sopii mun makuun erittäin hyvin kun listoja ei ole kovinkaan paljoa...

    Taitaa toi kuva vaan hämätä, ei tuossa kyllä pystyisi enää virtaa lisäämään tai muuten palaa reikää samantien. Nytkin taisin yhden reijän saada turattua tuonne, mutta muuten paloi hienosti paikalleen. En minäkään mikään hitsari varsinaisesti ole, mutta virran kanssa olin tuossa kohtaa aika rajoilla.

    Peltitankki oli yllättävänkin hyvä! Toinen puoli joka ei ole paksun pölykerroksen peitossa, on tosi siisti eikä tuo toinenkaan puoli taida ihan huono olla. Pari paikkaa siihen on joskus hitsattu eli en mene takuuseen, että vuotaako, mutta ainakin ulkopuolisesti näyttää ihan hyvältä.

    Täytyy putsata se ja ottaa huomenna pari kuvaa siitä. Laitan vaikka YV:nä tulemaan, kyllä toi on mulle ylimääräinen...

    Laitanpa nyt samalla yhden kuvankin, tänään hitsailin pari ruostepaikkaa tuohon takapyöräkoteloon, jonka leikkasin autosta irti. Nyt on aika lähellä että pääsisi asentamaan sen takaisin kunhan saan sen vaan soviteltua niin että se sopii paikalleen hyvin.

    [​IMG]
    Hitsikone hieman meinasi kiukutella, mutta lopulta sain noi kuitenkin hitsailtua.
     
    Muokattu: 8.9.2017
    Fileeraus tykkää tästä.
  4. manun

    manun Gearhead

    Meinasitko pitää alkuperäisen perän vai vaihatko?mulla olis tarvista käsijarru osille.mulla tulee vain yksi vaijeri kahvalta ja loppuu jonnekin takajalkatilan kohdalle.mitähän palikoita siihen kuuluu?hyvinhän tuo sinun projekti edistyy.
     
  5. 1320

    1320 Gearhead

    Kyllä mä varmaan tuolla perällä aloitan, kyllä tuokin senverran pitäisi kestää ettei sitä ihan heti saa rikki.:D Tietysti kaikki sisuskaluthan sinne täytyy uusia...
    Onko sulla tehtaan Shop Manual kirjoja tai jotain muuta missä voisi olla räjäytyskuvia noista jarruvaijereista? Multa löytyy tuollainen niin voin tarvittaessa napata vaikka kuvan siitä sivusta.

    Nyt sain tuon pyöräkotelon soviteltua tuonne paikalleen ja hitsasin sen parista kohtaa kiinni. Sitten vaan hieman vasarointia ja lisää sovittelua niin sain sen hitsattua paikalleen koko matkalta. Lopulta tuo sopi todella hyvin paikalleen eli eipä siinä mitään isompia rakoja tarvinnut täyttää. Tai no, etureunassa on paikka johon tarvitsee hitsata vielä peltiä, mutta täytyy paikata tuo kohta huomenna...

    [​IMG]

    Seuraavana piti sitten tukkia tuo rako ja saada pyöräkotelo taas yhtenäiseksi. Lopulta siihen tarvitsi tehdä kolme palaa, joista etummainen ja takimmainen oli tietysti helpoimmat tehdä. Keskimmäinen vaati hieman enemmän sovittelua ja hitsaaminenkaan ei ollut ihan helpoimmasta päästä, mutta joka tapauksessa sain hitsattua koko sauman umpeen yläkautta.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Toi takaluukun saranoiden kiinnike pitää vielä hitsailla, mutta nyt taidan aloittaa saman operaation apparin puolelle...
     
    Muokattu: 8.9.2017
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mäkin tartten korin mihin pääsen toteuttaa itseäni :)
     
  7. rodhot

    rodhot Gearhead

    Muokattu: 19.9.2016
    MOPOAUTO 63 tykkää tästä.
  8. 1320

    1320 Gearhead

    Onhan tätä hauska touhuta eteenpäin kun saa tehdä hieman vapaammin. Mielenkiinnolla odottelen että pääsee aloittamaan tuota ovimuutosta.

    Joo, jousethan siinä tulee melkeinpä ekana vastaan, mutta nyt pitäisi mahtua pyöräkotelon puolesta ainakin niin leveä/korkea rengas kuin tarvii. Jousien siirtosarjat pitää tosin vielä tilailla ja asentaa sitten paikalleen.

    Laitanpa nyt samalla yhden kuvankin kun hitsailin tuon pyöräkotelon etupäässä olleen reijän umpeen. Toi oli helppo paikka tehdä ja hitsailla vaikka pari rälläkän tekemää lovea hitsailinkin umpeen tuon paikkapalan lisäksi...

    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017
    MOPOAUTO 63 tykkää tästä.
  9. 1320

    1320 Gearhead

    Apukuskin puoleista pyöräkoteloa olen nyt värkännyt eteenpäin. Homma toimii yllättäen samalla kaavalla kuin kuskinkin puolella, eli alkuun osa kotelosta irti ja lattia pois "runkopalkkiin" asti. Lattiapellin hitsasin takaisin palkkiin kiinni ja pohjaanlyöntikumin kiinnikkeen alta löytyneen mätäreijän paikkailin myös.

    Tuossa on hitsisaumat jo rälläköity siisteiksi:
    [​IMG]

    Sitten puristimilla sovittelin kotelonpuolikkaan paikoilleen ja kyllä se ihan kivasti istui paikalleen. Hitsailin sen paikalleen ja nyt seuraavana tarvisi tilkitä tuo rako umpeen eli siis tehdä varsinaiset levityskappaleet.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017
  10. 1320

    1320 Gearhead

    Viime perjantaina olikin koulusta vapaapäivä, niin käytin sen hyödyksi ja hitsailin toisenkin pyöräkotelon kasaan. Noita levityspaloja tuli yhteensä kolme, kuten kuskinkin puolella, ja samanlaisen lapunkin joutui laittamaan tuohon kotelon etureunaan ja lattiaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nyt onkin sitten molemmat pyöräkotelot levitetty, joten jousien siirtosarjat täytyisi kohta laittaa tilaukseen... Olishan noita pyöräkoteloita saanut valmiinakin Detroit Speed nimiseltä firmalta, mutta $475 hintalappu parista karkoitti kyllä ainakin meikäläisen. Noihin kun vielä miettii rahdit sun muut kulut päälle, niin aika hyvin säästi tekemällä itse. Eikä tuo nyt lopulta niin hankalaa ollut, ja ihan hauskaakin.
    [​IMG]

    Seuraava operaatio taitaa olla ovimuutos 4D -> 2D. Onneksi tuttavapiiristä löytyy sellainen kaveri, joka on kyseisen muutoksen tehnyt Olds Cutlassiin, eli siltä suunnalta on löytynyt hyvin apua.

    Ensin leikkasin etuoven sisäpeltien takareunan pois. Tuohan sitten siirtyy vain hieman taaemmaksi oven pintapeltiin nähden. Ja tietysti niin pintapeltiä kuin tätä sisäosaakin tarvii pidentäää saman verran takaovesta otetuilla paloilla.
    Ja joku on näköjään kerennyt hitsaamaan jo etuovenkin pintapeltiä. Niin siististi oli tehty, ettei ulkopuolelta pystynyt sanomaan, että sille oli tehty jotain.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Ja seuraavana sama juttu takaovelle, tosin tälläkertaa koko oven sisäosa piti leikata irti. Tämä ei ollutkaan ihan yhtä helppo operaatio, kun rälläkkä ei mahtunutkaan joka kohtaan, niin rautasahalla sai nitkuttaa sitten jonkin matkaa oven etureunasta... Ja vaikka se kuvasta vähän huonosti näkyykin, niin olipa tätäkin pintapeltiä hitsattu joskus alaosastaan.:D
    [​IMG]
    Ja myöskin oven alareuna oli uusittu joskus, ei ihmekään että se näytti ulkoapäin niin terveeltä.
    [​IMG]

    Sitten piti sovitella etuovi jotakuinkin paikalleen, ja alkaa sovittelemaan myös takaovea siihen perään. Pienellä sovittelulla nuo istui senverran hyvin toisiinsa, että hitsailin takaoven pintapellin etuoven jatkoksi. Nyt olisi sitten pitkä ovi.:D Koko saumaa en ole vielä hitsannut umpeen, eli se pitää vielä tehdä.
    Kun tuo on hitsattu loppuun ja sauma siistitty, niin sitten pääsee leikkaamaan uuden oven takareunan kun kävin ottamassa kaverin '63 SS Avosta kaksiovisen ovien mitat ja takareunan muodon ylös.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Sellaista tälläkertaa. Nyt pitäis alkaa tekemään hieman ostoslistaa, kun ensiviikolla on lähtö Pomona Swappiin ja Classic Industriesille.
     
    Muokattu: 8.9.2017
    Herje ja MOPOAUTO 63 tykkäävät tästä.
  11. jrasi

    jrasi Gearhead

    Eikö tuo olis noin ihan hyvä? "Two doors, no waiting"
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

  13. LPV

    LPV 3rd gear

    Tai sitten vaan jostain "Honkkarista" tms. 25,- Sähköpuukkosaha. Ostin sellaisen monta vuotta sitten, taloa rakentaessani, kun piti saada äkkiä joku pikku homma tehtyä. Yllättäen se kone on toiminut ihan hyvin, piti osta siihen lisää teriäkin kun sahasin entiset loppuun.
    Terät kun ostaa hyvät, saa tuolla halvalla koneella paljon "pahaa" aikaan.
    Kiva taas kattoa kun nuori "jätkä" tekee mitä tahtoo, eikä epäile ettei voisi tehdä.
     
    Jokeri tykkää tästä.
  14. jariha

    jariha Double Gearhead

    männöö pilalle koko roju ku on liikaa työkaluja:D neliovisena se muuten kulkis kuitenni ihan samalla lailla ja postiivisena puolena mahtuis kaveritkin kyytiin :p nyt voit vielä perua tuudoor suunnitelmat ja tehä oikean suomiliipperin :)
     
  15. manun

    manun Gearhead

    Meinasitko iskeä kirveen tuohon kattoon seuraavaksi?
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Oo sitten tarkkana, että tulee samankokoiset ovet :D
     
  17. 1320

    1320 Gearhead

    Heh, joo, tuollaiset ovet kun jättäisi niin olis ainakin hieman erilainen...:D

    Joku tuollainen saha oliskin todella hyvä. Monesti kumminkin joutuu sellaisia paikkoja nitkuttamaan minne ei rälläkkä yllä. Täytyypä pitää mielessä, kiitokset!

    Ja Jari, ei se neliovisena kulje ihan yhtä hyvin, ovenkahvoista tulee liikaa ilmanvastusta.;):D Otetaan ne kaverit sitten jonkun toisen auton kyytiin, tosin harvemmin sitä joutuu useampaa kuin yhtä henkilöä samanaikaisesti kuskaamaan.

    Joo, katolle pitäisi tehdä jotain piakkoin. Tolppaa ei oikein voi siirtää ennenkuin tippalistan mätäpaikkaukset on tehty. Toi ei ole ihan helppo pikkujuttu, mutta eiköhän siitäkin selviä kun tekee varovasti ja tarpeeksi useasta paikkapalasta jos ei muuten onnistu.

    Heh, samankokoiset ovet olisi kyllä toivottavat.:p No, eiköhän tarkalla mittailulla ja sitten varovaisella leikkaamisella nuo saada aika samanlaisiksi.
     
  18. 1320

    1320 Gearhead

    No nyt on taas kotiuduttu takaisin tänne räntäsateeseen, Pomona Swapissa tuli siis käytyä etsimässä hieman osia tähän. Täällä kun aina kuuluu valitusta siitä, että swapit alkaa liian aikaisin, niin Pomonassa aikataulu oli 5AM-2PM ja kyllä siellä tuolloin aamulla oltiinkin. Onneksi valoisaa tuli jo aika aikaiseen, nimittäin tuolloin alussa taskulamppu olisi ollut kova sana.
    Taisi olla hieman vajaa 7 tuntia kun noita myyntikojuja kierreltiin ja lähes kaikki saatiinkin kierreltyä. Sen jälkeen piti toki käydä kuolaamassa myös myytäviä autoja joita riitti kyllä ihan jokaiseen makuun.

    Moroson uusi öljypohja tarttui mukaan, kuten myös täydelliset takavalot ja etulamppujen kehykset ja kuuskakkosen konepellin koriste, joka ei ole ihan helppo osa löytää. Mitkään noista ei olleet kovinkaan pahanhintaisia. Olishan tuolla ollut paljon muutakin, mutta näille nyt ainakin on tarvetta. Muun muassa ehjiä käytettyjä etulokareita tuolla riitti useita pareja, nekin kun tuntuu mätänevän aika helposti...

    Noi kannet on faijan ostos ja Radio Jet kärrykin piti hankkia, kun ei noita kamoja muuten olis kukaan jaksanut raahata kokopäivää mukana. Kannet, kärry ja öljypohja tulee kotimaahan sitten perästäkäsin kunhan kontti rantautuu...

    [​IMG]

    Samalla reissulla käytiin toki muuallakin, Drag Racingia katseltiin Fontanassa ja Irwindalessa, Big Bob's Cruisingit Burbankissa, NHRA Museo, Las Vegas, Route 66 pätkä jne. Moonilta hankin kiekkamittarin ja Classic Industriesilta uudet takavalojen lasit ja tiivisteet sekä kytkinvivuston ja-polkimen pikkunippeleitä.

    [​IMG]

    Nyt pääsee taas jatkamaan rakentelua (Onneksi), mutta toisaalta muuten olisin kyllä mielummin vielä tuolla Californian lämmössä...
     
    Muokattu: 8.9.2017
    LPV, jrasi, MOPOAUTO 63 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. 1320

    1320 Gearhead

    Ei ole hirveästi kerennyt tekemään kun ohjelmaa on ollut taas jonkinverran... Tuossa kuitenkin yksi kuva, noita hattuhyllyn ja lattian välisiä tukipalkkeja olen räkinyt kasaan. Pienimuotoinen palapeli tuosta oli pakko tehdä, eikä tuota hitsisaumastakaan mikään varsinainen taidonnäyte tullut. No toisaalta kyllähän se tuolla maton alla kelpaa noinkin...

    [​IMG]

    Sitten toisen puolen kimppuun.
     
    Muokattu: 8.9.2017
    Fileeraus tykkää tästä.
  20. 1320

    1320 Gearhead

    Tänään tulikin sitten tehtyä toista etuovea ja kyllä sen aika pitkälle sainkin. Eka operaatio oli tietysti tuon pintapellin leikkaaminen oikeaan mittaan. Kaverin autosta mittailin oven ja piirsin takareunan muodon pahville, joiden avulla sitten sai piirreltyä sahausmerkit kohdalleen ja kuviosaha valikoitui työkaluksi sahaamiseen, kun sillä sai myös sahailtua noita mutkia.

    [​IMG]

    Seuraavaksi sovittelin etuoven takapään sisäpellin uudelle paikalle. Ikkunankarmin takaosa oli kiinni tuossa palassa, eli kun hitsailin palasen muutamalla pisteellä kiinni, karmista jäi pätkä puuttumaan.

    Tuo karmi onkin siinä mielessä hankala kohta, että vaikka takaovenkarmia joutuukin lyhentämään saman verran kuin mitä etuovi tarvisi lisää, niin takakarmi on vähän turhan kaareva käytettäväksi tuossa etuovessa... Takaovenkarmin pystyosa on kuitenkin suora, joten oli pakko hankkia yksi varaosaovi, josta saa pätkän tuota karmia.

    [​IMG]

    Karmista leikkelin sopivanmittaisen pätkän ja hitsailin paikalleen. Sen jälkeen ovi näytti ulkopuolelta tältä. Ovenkahvan kiinnityskohta pitää vielä siirtää taaemmaksi, mutta muuten alkaa olla aika muodoissaan.
    [​IMG]

    Tässä kuvassa näkyy tuon karmin lisäksi myös pieni pellinpala, mikä piti tehdä tuohon oven pintapeltiin jotta tuo yläreuna olisi vähän fiksumman näköinen...

    [​IMG]

    Oven sisäpuoli olikin hieman hankalampi tehdä, kun takaovesta ottamani täytepalat ei olleet ihan samanmallisia. Varmaan näissäkin ovissa on senverran heittoja keskenään ettei kaikki kohdat ole ihan samanmallisia ja kaikki kulmat ihan yhtä jyrkkiä jne. Kyllä noi silti pienellä sovittelulla sai istumaan kohtalaisesti. Ihan valmis toi sisäosa ei ole vielä, mutta toisaalta suurin osahan siitä jää ovipahvin taakse peittoon.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017
    -nikke-, LPV, jrasi ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!