'62 Chevrolet Chevy II 2D Sedan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 1320, 5.9.2016.

  1. 1320

    1320 Gearhead

    Kyllähän se tuossa pikkuhiljaa etenee, mutta samaan aikaan olen ollut faijan apuna kilpuri ja kisabussiprojekteissa niin ei ole kerennyt tätä tekemään niin paljoa. Mutta nyt kun on oiken hiihtolomaviikkokin, niin eiköhän tässä kerkeä jotain tekemään tällekin.:odcool:

    Juhan vinkki pistetään muuten korvan taakse! Nyt mennään varmaan hopeella maalilla budjettisyistä, mutta olishan se hienoa kun saisi joskus kunnollisen kiiltävän pinnan tuohon (ja miksei muutamaan muuhunkin osaan).
     
  2. MOPOAUTO 63

    MOPOAUTO 63 1st gear

    Minun auto on venttiilin säätöä vaille kunnossa .Talvella on vaihdettu perävälitys tiuhempaan 4.56 jos pääsis vähä kovempaa.
     
  3. FF62

    FF62 3rd gear

    minkä mittaset ovet sulle tuli chevyyn.
     
  4. 1320

    1320 Gearhead

    Tuohan kuullostaa hyvältä, mielenkiintoista nähdä mihin se hyökkää, aika rivakastihan se näytti jo viimekesänäkin liikkuvan!

    Noi on ihan tehtaan kaksovisen mitoissa, kävin kaverin autosta mittailemassa ja sen mukaan leikkelin omat ovet. En nyt tähän hätään muista noita mittoja, mutta jos tarvii niin voin toki tarkistaa huomenna kun käyn taas tallissa...
     
  5. FF62

    FF62 3rd gear

    joo se olis hyvä niin sais oven mitatat suhkot orikinelleiks.
     
  6. 1320

    1320 Gearhead

    No niin, tällaisten mittojen mukaan tein omat ovet:

    Oven yläreuna (Ikkunalistan päältä): 108,7 cm
    Oven ylemmän pokkauksen päältä (Ovenkahvan yläpuolelta): 121,5 cm
    Oven keskelläolevan pokkauksen päältä (Kylkilistan päältä): 126,9 cm
    Oven alareuna: 125 cm

    Näiden mittojen lisäksi piirsin pahville oven takareunan muodon, ja sen mukaan leikkelin sitten omaan oveeni sen takareunan. Se pahvimalli ja nää mitat ei osuneet ihan täydellisesti yhteen, mutta niiden "keskiarvolla" tein noi omat ovet. Mitat ja pahvimalli tuli otettua kaverin SS Novasta, eli kylkilistat hieman haittasi sen pahvimallin piirtämistä. En sitten osaa sanoa varmaksi, mutta voisin veikata, että nää mitat on tarkempia kuin tuo pahvimalli.

    Se pahvimalli kannattaa käydä jostain tehdastekoisesta 2D autosta ottamassa, helpottaa kummasti vaikka mitat oliskin. Ja eihän se niin millin päälle ole, kunhan lopputulos vaan näyttää oikealta. Tärkeintä on mun mielestä saada ovi ja entinen takaovi eli nykyinen takakyljen pintapelti sopimaan toisiinsa ettei ovenraosta mahdu käsivarsi sisään...:poff:

    Ikkunankarmeista en ottanut mitään mittoja, vaan tein ihan vertailemalla omaa tuotosta netin kuviin. Muistaakseni 27,4 cm joutui pidentämään neliovisen karmia kaksioviseen nähden. Ja tätä karmin pidennystä varten tarvii yhden ylimääräisen karmin, takaovenkin karmi käy. Itse ostin nimimerkiltä Impala58 yhden ylimääräisen ja halvan takaoven noita karminpätkiä varten.
     
    Fileeraus tykkää tästä.
  7. 1320

    1320 Gearhead

    Laitanpa pari kuvaa tähän, apukuskin puoleinen tolppa on nyt hitsattu paikalleen. Se vaati jonkin verran sovittelemista jostain syystä, ainakin jos vertaa kuskin puoleen. Kyllä se lopulta kuitenkin asettui oikeaan kohtaan, joten hitsailin sen paikalleen. Toki tuo tolppa ei ole vielä valmis, vaan siihen tarvii vielä hitsailla vähän tavaraa paikalleen ennenkuin takakyljen voi räkiä paikalleen.

    [​IMG]

    Ja seuraavana hitsailin sitten tuon helmakotelonkin umpeen, ja hyvin pienellä viilaamisella sainkin tuon palan osumaan paikalleen. Ei siis muuta kuin hitsipilli laulamaan...
    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017
    Fileeraus, esmi ja jrasi tykkäävät tästä.
  8. 1320

    1320 Gearhead

    Tässä hitsailujen välissä totesin, että en ollut tyytyväinen tuohon apukuskin puolen ovenkarmiin. Pidennyspalan otin samasta varaosaovesta, mistä otin pätkän kuskinoveen, mutta kuskin puolella pidennyspala on karmin etureunasta, eli siis siitä mikä on B-pilaria vasten. Toi pätkä on täysin suora, mutta se ei ollut tarpeeksi pitkä niin, että siitä olis saanut pidennyspalat molempiin oviin. Apukuskin karmin pidennyspala tuli otettua sitten siitä takaovenkarmin takaosasta, joka on C-pilaria vasten. Toi ei ole täysin suora, joten lopputuloksesta ei tullut ihan niin hyvä kuin kuskin puolella.

    Eli siis eipä tuossa ole muita vaihtoehtoja kun leikata se kaareva karminpätkä pois ja toisen takaoven hankinta, jolloin pidennyspalan saa tuosta karmin etureunasta. Toinen varaosaovi löytyikin samasta osoitteesta kuin edellinenkin, ja tuo on mun tarkoitukseen juuri sopiva, eli hieman rapea ja edullinen.
    [​IMG]

    Täytyy leikellä tuo karmi tuosta poikki ja hitsailla se mun etuoven jatkoksi. Seuraavana tosin taidan hitsailla sen takaoven pintapellin takakyljen jatkoksi, ja sen jälkeen vasta teen tuon karmin...

    Ja laitanpa pari kuvaa näistäkin, kun mittariston maalauksesta/pinnoituksesta tuossa aikaisemmin oli juttua, eli maalasin mittarikehykset. Sisempi osa on mustaa spraypurkista runsaalla kerroksella kirkaslakkaa ja tuo ulompi kehys on maalattu myös kilikalipullolla hopeeksi. Kunhan noi nyt kuivaa pari päivää, niin kasaan tuon mittariston ja pistän sen laatikkoon odottelemaan kasausvaihetta.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kerkeisköhän sitä räkimään tuota kylkeä huomenna...
     
    Muokattu: 8.9.2017
  9. 1320

    1320 Gearhead

    Mä kiusaan taas parilla kuvalla.:poff: Mittariston palikoiden maalit oli kuivuneet senverran hyvin, että päätinkin kasailla sen jo tänään. Eihän toi mikään täydellinen ole, mutta selkeästi parempi kuin aikaisemmin. Putsailin kaikki paikat mittariston sisältäkin tuossa maalailujen ohessa eli eiköhän tuolla vähän aikaa pärjää....

    Tuossa mustassa osassa on vähän appelsiinipintaa maalissa, mutta toisaalta eipä sitä näe enää kun koko mittaristo on kasattu.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Nyt tuon voikin laittaa laatikkoon pölyltä suojaan odottelemaan kasausvaihetta.
     
    Muokattu: 8.9.2017
    Fileeraus, LPV, Dusturecarn ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. 1320

    1320 Gearhead

    Tänään hitsailin apukuskin puoleisen kyljen kasaan, eli ekana takasivuikkunan karmin etureuna tolppaan kiinni, ja sen jälkeen hitsailin vanhan takaoven pintapellin osaksi takakylkeä. Toi sopikin aika hyvin paikalleen kaarevuuden ja muotojen puolesta, muistaakseni kuskin puolella tarvitsi hieman enemmän taistelua.

    Seuraava operaatio onkin sitten poistaa tosta takakyljestä vanha takaovenkahvan paikka ja siirtää etuovenkahvan reijät oikealle paikalleen...
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017
    Fileeraus ja Herje tykkäävät tästä.
  11. 1320

    1320 Gearhead

    Tampereen Swapista viikko sitten tarttui mukaan kohtalaisesti tavaraa. Nyt on olemassa etuvanteet kokoa 15x5". Vanteet vaatii hiekkapuhalluksen, mutta eiköhän noista sillä ihan hyvät tule. Ja mikä parasta, niin noihin saa pillerikapselit kiinni, voi joskus laittaa etupyöriin sellaisetkin.

    [​IMG]

    Löysin myös '62 Novan ratin. Olisin varmaan pärjännyt tuolla mun omalla ratillakin, mutta siinä on pari pientä halkeamaa ja toisaalta Novan ratti oli senverran halpa, että se kannatti kyllä ostaa. Kuuskakkosen apusimpukka ja SBC pikkustartti löytyi myös kohtuuhintaan, mutta ne ei nyt mahtuneet kuviin.
    [​IMG]

    Pohjanmaan suunnalta tuli iso kasa alustanosaa, muun muassa pallonivelet, raidetangonpäät ja välikappaleet, lehtijousien riipukkeet sun muuta osaa, mitkä olis pitänyt hankkia kuitenkin jossain vaiheessa. Nää oli kaikki uusia ja hintakin oli sopiva, niin ostin pois. Samalta seudulta löytyi myös katon tippalistojen kromilistat, jotka tuntuu olevan todella kiven alla. Noi oli saatu irroitettua aika siististi, ei ne ihan virheettömät ole, mutta kelpaa mulle erittäin hyvin, etenkin kun ottaa huomioon että ne oli halvat. Samalta kaverilta löytyi myös pari kytkinvipua. Ja nämä kaikki tavarat kaveri toi Tampereelle, eli ei tarvinnut lähteä itse Pohjanmaalle ajelemaan. Kiitokset siis Pietarsaaren suuntaan!
    [​IMG]

    Ja on tässä jotain tehtykin, oven kun avaa, niin B-pilarin ja takakyljen väliin jää komea rako:
    [​IMG]
    Se täytyy tukkia, joten ei muuta kuin muotoilemaan peltiä... Tää ulompi sivu oli suhteellisen helppo, kun leikkasi pahvimallin mukaan kuviosahalla oikeanlaisen pellin. Sisempi puoli, joka siis nojaa tuohon tolppaan, ei olekaan ihan yhtä simppeli, kun tolppa on aika hankalan muotoinen. Joten pakosti se on tehtävä monesta palasta tuollainen pelti, mutta eipä se haittaakaan, tuollainen siitä tuli. Sopii hyvin paikalleen, ja kun saumat hioo sileäksi, niin tuon voi hitsailla paikalleen.
    Ja tietysti tuon yläpuolelle tarvii laittaa vielä toinenkin pelti, koska nykyinen pala ei riitä paikkaamaan reikää kuin hieman kylkipokkauksen yläpuolelle. Mutta se on pakko tehdä myös eri palasta tolpan muodoista johtuen. Hankala selittää, mutta toivottavasti joku tajuaa jotain.:rotfl:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017
    Naumasto, Herje, jrasi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. NickeR

    NickeR 3rd gear

    Kiva että osat löysi perille asti.
     
  13. 1320

    1320 Gearhead

    Jaahas, siitä onkin aika pitkään kun on tänne tullut laitettua kuvia. Osat tosiaan löysi perille asti, iso kiitos Nickelle kaupoista ja Erelle osien tuomisesta Tampereen Swappiin!

    Kevät ja kesä meni aikalailla muissa hommissa, lähinnä siis kilpuri ja sen kuljetuskalusto oli etusijalla. Nyt kun kisakausi on ohi, niin kerkeää touhuamaan vähän enemmän tätäkin projektia.

    Entisen takaoven hitsisaumat hioin pois ja sen jälkeen aloin somalilaikalla putsaamaan tuosta lähiseudulta maalia pois tinausta varten. Toi takapyöränkaarihan on joskus tehty muutamista palasista, mutta on tehty senverran siististi, ettei tarvii tehdä uudelleen. Kunhan vaan tinailee hitsisaumat sileiksi.
    [​IMG]

    Kaaren keskivaiheilta löytyi kuitenkin ylläri, pintapellissä oli pari pientä reikää jotka olis saanut helposti paikkailtua, mutta koska pyöräkotelo siellä pintapellin takana oli hieman enemmän ruostevikainen, niin ei auttanut muu kuin leikata pintapelti auki ja korjata mädät siitä pyöräkotelostakin.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Pohjamaalin kuivumisen jälkeen taittelin pellistä paikkapalan tuohon pintapeltiin ja räkäisin senkin paikalleen.
    [​IMG]

    Ja kuten joku tarkkasilmäinen saattaa huomata, niin tuossa kaaressa on vanhaa tinaa jonkin verran tän mun tekemän hitsipaikan takana. Taidan pölyttää sen pois, niin näkee jos tarvii hitsailla lisää ennen kun itse alkaa tinailemaan...
     
  14. Hexodus

    Hexodus 1st gear

    Nyt vasta bongasin tämän topickin kun ilmaantu etusivulle ja tulikin luettua kertaistumalta kokonaan, sen verran kovaa tekemistä!

    "Makuasia sano koira kun pallejaan nuoli", mutta totuushan on että (kisasessa) harrasteautossa kuuluu olla ovia tasan kaksi kappaletta. :D Joten täältä myös täysi supportti 2D-pilkkomiseen, etenkin kun tehty alkuperäisiä mittoja kunnioittaen.

    Kaikinpuolin hyvännäköstä harrastamista! Toiset ne vaan pilkkoo urakalla autoja ja meikäläinen hikoilee ja suunnittelee kun pitäs vähän rälläköidä, ettei vaan menis vinoon ja vituiksi. :D

    Mikä on muuten pikku Chevyn aikataulu? Ajoon 2018? ;)
     
  15. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitos kannustuksesta!
    Kyllä mulle oli kanssa heti selvää, että tämä on muutettava kaksioviseksi, kun tykkään kovasti 2D Sedanin ulkonäöstä, eikä neliovisuus taas oikein iske. Ja kun ei tule takapenkkiäkään, niin ne takaovet olis olleet turhat muutenkin.

    Suunnitelma olis tosiaan päästä ensikesänä ajelemaan, mutta onhan tässä vielä tietysti monta muuttujaa matkassa. Lähinnä huolettaa että riittääkö opiskelijan budjetti kaikkiin osahankintoihin. Eiköhän se ensikesänä jossain vaiheessa jossakin kunnossa liiku ainakin vähän.:pinup:

    Tänään Drag Weekin katselun lisäksi tinailin tuota takakylkeä niin pitkälle kun tinaa riitti. Täytyy huomenna käydä hakemassa pari tankoa lisää niin pääsee jatkamaan...
     
  16. 1320

    1320 Gearhead

    Pistänpä pari kuvaa, kun pieniä nytkähdyksiä eteenpäin on taas tapahtunut... Takakyljen hitsisauman tinailin loppuun asti ja hioinkin isoimmat ylimääräiset tinat pois. Nyt kun hitsisauma on lähes joka kohdasta tinan alla, luulisin että seuraavaksi laitan tuohon jotain kovaa kittiä, millä voi lähteä hakemaan sitten jo oikeita muotoja, vaikka aika hyvin tuo on jo nytkin muodoissaan.

    [​IMG]

    Varaosaovi pääsi taas hyötykäyttöön, kun poistin takaovenkahvan reijät myös pelkääjän puolelta. Aika reipas kerros kittiä tuossa varaosaovessa tuntuu olevan, ja se kitti vielä haisee paljon pahemmalta kuin yleensä... En tiedä mitä tököttiä siihen on joskus levitetty...:rotfl:
    [​IMG]

    Nyt otin sitten työn alle tuon katon, joka on kuskin puolelta päässyt hieman rapsahtamaan. Joku on leikannut tippalistan pois (Tosin onneksi tippalista tuli auton mukana!) ja katon pintapellin ihan alareunassa on jonkin verran myös mätää.
    Katossa tuossa kantin kohdalla olikin aika reippaasti tinaa levitelty joskus, ja tottakai pelkäsin että sen alta paljastuisi lisää hitsattavaa. Onneksi näin ei kuitenkaan ollut, vaan tinan alta löytyi vaan perunapeltoa.:poff: Eli on tää joskus jonkun osuman saanut tuohon kattoon, kun sisärakenteissakin näkyy korjausjälkiä.
    [​IMG]

    Ja sitten kysymys muille jotka on touhunneet Chevy II:n parissa, onko tuossa C-pilarissa alunperinkin tuollainen syvennys, jossa ilmeisesti kattopelti ja tolppa yhdistyy toisiinsa? Vai onko mulla C-pilarissa vaan joku omatekoinen viritelmä?
    [​IMG]

    Seuraavana tarvisi hitsailla tuohon kattoon tarvittavat korjauspalat, ja sen jälkeen pääsee virittelemään sitä tippalistaa takaisin paikalleen.
     
    Hexodus ja Rotten tykkäävät tästä.
  17. Rotten

    Rotten Gearhead

    Respeckt!
    Tääl yks tyhjätasku vaan haaveilee! Pelti hommista, EHKÄ selviäisin, loput oiskin sit....
    Mut kiva lueskella, ku jotkuut vaan touhuu!:cool:
     
  18. jrasi

    jrasi Gearhead

    Eikö tuo ole aika tavallinen paikka yhdistää tolppa ja kattopelti, sauma sitten hukattu tinalla?

    Buickissa oli kanssa:
    [​IMG]
     
  19. 1320

    1320 Gearhead

    Thänks!
    Täältäkin löytyy kyllä toinen tyhjätasku, saa nähdä riittääkö rahat että tän saa ajoon ensi kesäksi. Täytyy tehdä ainakin niin pitkälle kun pystyy, mutta onneksi nää peltihommat ei sentään maksa paljoa kun itse tekee.:odcool:

    Joo, sillä ajattelinkin että eikös tuossa kohdassa aika usein ole tuollainen saumakohta. Turvallista olettaa siis että toi on tehdastekoinen tinaus, tarvii vaan hitsailla noi pari pientä reikää tuosta sauman yläpuolelta piiloon.
     
  20. 1320

    1320 Gearhead

    Taas on hitsailuja jatkettu, tuossa edellisessä C-pilarista ottamassani kuvassa näkyy muutamat pienet reijät. Ne oli onneksi helppo paikkailla, ainoastaan tuohon isoimpaan mikä on tuo etummainen, niin siihen joutui pienen pellinpalan tekemään. Muut oli senverran pieniä, että ne sai hitsailtua helposti sellaisenaan umpeen.

    [​IMG]

    Ja sitten katon etureunaan. Heti A-pilarin jälkeen olikin hieman isompi mätäkohta:
    [​IMG]

    Onneksi kuitenkin mädäntyneen pintapellin poistamisen jälkeen katon sisärakenteet oli ehjiä, eli ei tarvinnut kuin poistaa pintaruosteet ja pensselöidä pohjamaalia sinne sisärakenteisiin. Sitten paikkapalan tekoon, mikä ei ollutkaan ihan helppoa, kun lyhyellä matkalla pitäisi pellin taipua kahteen eri suuntaan... Lopulta tuollaisen pellin tekeminen onnistui kumminkin ruuvipenkissä vasaralla ja lattaraudan pätkällä.

    [​IMG]

    Seuraava paikattava kohta löytyikin noin viiden sentin päästä, siinä oli kanssa pintapelti päässyt aika haperoksi, mutta myös sisärakenteista löytyi pari pientä reikää:
    [​IMG]

    Ne sain hitsailtua äkkiä umpeen ja sitten taas ruosteenpoisto ja pohjamaalaus ennen uuden pintapellin tekemistä.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!