´62 Galaxien ala/yläpallonivelten vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Galaxie, 23.8.2002.

  1. Galaxie

    Galaxie Gearhead

    Mitenkähän vaikea operaatio on kyseessä?
    Joku homman tehnyt voisi hieman neuvoa ensikertalaista, ettei tule rikottua mitään.
    Samalla voi esittää hieman säätöarvoja, tällä hetkellä eturenkaat kuluvat sisäreunastaan pahasti ja ohjaustehostamaton)on jäykkä kuin...
    Täytyykö tukivarsia/jousta/iskaria irrottaa, tarviiko erikoistyökaluja?
     
  2. slitre

    slitre 1st gear

    tuota tuota...ei pitäisi olla mikään paha rasti ... lunttasin vähän chiltonista tietoa...eli tunkilla etupää ylös, pyörä pois,sitten pitäisi katsoa että onko se ylä/alapallo niiteillä vai mutskuilla kiinni tukivarressa, jos niiteillä niin meni poraushommiks...ja sen jälkeen vaan aukomaan sitä isoa mutteria missä on se sokka...mut varo ettei rumpu rymähdä alas kun irroitat niitä niveliä eli esim hallitunkki rummun alle. tai jos vaihdat molemmat ala sekä yläpallon niin voihan sen rummun olka akseleineen irroittaa...mut sit on edessä taas jarrujen ilmaus yms...nyt puutuu jo sormi tätä kirjoitettaessa...muut tietävämmät jatkakoon!!! mut hommaa shop manuali siitä sun autosta, helpottaa huomattavasti hommia!!!
    ps. http://www.galaxieclub.com
     
  3. 59

    59 Gearhead

    Ehdottomasti pitää varoa jousen eikä jarrurummun karkaamista. Ison jenkin kierrejousi menee ensin asentajasta ja sen jälkeen tallin seinästä läpi, jos pääsee aukeamaan hallitsemattomasti. Eli ennenkuin mitään pallonivelen pultteja alkaa aukomaan tulee laittaa hallitunkki tukevasti tukivarren alle ja niin että se pääsee luistamaan poikittaissuunnassa auton alla, kun jousi alkaa painamaan tukivartta alaspäin. Jousipuristimia on hankala käyttää 57-64 Fordin jousiin, ellei ole iskarin kiinnitysreikään tulevaa ylöspäin vetävää mallia.

    Suosittelen shop manualin tilaamista ennenkuin rikkoo itsensä ja vehkeet jousen kanssa.
     
  4. Galaxie

    Galaxie Gearhead

    Kiitoksia neuvoista.
    Kuulostaa aikas hankalalta hommalta, varsinkin tuo jousen voiman "vangitseminen", tuo jousi tosiaan ei ole kovin ohut..
    Täytyy vaan kokeilla jotain.:smile:
     
  5. 59

    59 Gearhead

    Pyydä vaikka joku kokeneempi pallojen vaihtaja apuun, ennenkuin vaan kokeilet jotain. Jousen kanssa ei kannata leikkiä, se on ihan oikeasti aika jämäkkä ja siinä voi oikeasti satuttaa itsensä.
     
  6. Galaxie

    Galaxie Gearhead

    Näin taidan tehdä, turvallisuus ennen kaikkea.
     
  7. slitre

    slitre 1st gear

    sorry kun en muistanu varottaa siitä jousijutusta...en nyt tarkkaan tiedä minkälainen patentti siinä 62:ssa on mut ainakin tossa 66 mallissa yläpalloa vaihdettaessa ei tarvitse kajota etujouseen millään lailla...alapalloa vaihdettaessa tulee jo jousiproggis eteen...
    ps. kävitkö kurkkaamassa galaxieclubin sivuilla?
     
  8. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Lienee jo ripustus järkevämpi 65-eteenpäin!
    Mulla oli lainassa kaverin työkalu jolla puristin koko paskan kasaan. Eli iskari pois, tilalle reilu kierretanko (M20) reilut laatat, prikat ja mutterit ja sitten vaan kierretään kiinni ja lopuksi tukivarsi irti.
    Ole kuitenkin varovainen! Oon muuten joskus käynny tolla saitilla.
     
  9. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    vaihdoin viime keväänä -63 mercuryyn alapallonivelen ja tuli laiskuuttaan tunkattua vaan toinen puoli aika reilusti,siinä sit jossain vaiheessa kesää huomasin että etukallistuksenvakaaja oli poikki..olisko ollu tossa tunkkauksessa osasyy? no hyvinhän toi kesä meni ilmankin etuvakaajaa..vaan voishan ton vaihtaa.
    onko kellään ylimäärästä jouten???

    tv:nimimerkki "kämmäri"
     
  10. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Tuo vakiokokoinen jää toivottavasti yli jos kaveri saa toimitettua sen paksumman tänne turkuun.
     
  11. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    moro,olen vaihtanut itselleni -64 Galaxieen alapallonivelet. ei ole paha homma. Tunkki tukivarren alle,iso mutteri auki,kolauta irti,laske varovasti tunkki alas,poraa pallonivelen niitit(jos vielä alkuperäinen) pois,vaihda nivel,uusi pulteilla vanhoihin reikiin kiinni,nosta tunkilla tukivarsi ylös ja iso mutteri kiinni. Homma käy ensikertalaiseltakin kun ei hosu ja tekee ajatuksella.
     

Kerro tästä muillekin!