'65 Barracuda - Mistä jarrupääsylinterin korjaussarja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja S-A, 4.2.2025.

1. S-A

S-A Gearhead

[​IMG] '65 Barracuda jarrupääsylinteri vuotaa kabiinin puolelle.
    Nyt on hakusessa korjaussarja. Lähtökohtaisesti yritetään saada vanha alkuperäinen kuntoon.

Ei jarrutehostinta ja 1-piirijarruilla.
    Korjaussarjan löytäminen kotimaasta on osoittautunut haastavaksi. Rapakon takaa löytyy, mutta lähempääkin se olisi kiva löytää. Jenkkiosat ja Southwest trades firmoihin olen ollut suoraan yhteydessä ilman tuloksia.
    US Parts ja Trade parts on koluttu verkkokaupan osalta.

OEM osanumero tälle on ymmärtääkseni 2421315. Korjatkaa jos olen väärässä. Kenelläkään tähän vinkkejä?
    Turun Jarruosalta odottelen vastausta.

Onko kokemuksia uusista Dynamic Friction (tai joku muu) jarrupääsylkyistä, joita varaosaliikkeet tyrkyttää?
    Toimivia ja luotettavia, vai jotain ihan muuta?
    Tottakai tämäkin vaihtoehto kiinnostaa.

2. rodhot

rodhot Gearhead

S-A tykkää tästä.
  3. maxvo2

maxvo2 Double Gearhead

Mä en lähtisi korjaussarjaa tilaamaan. Jos on kovin hapettunut tuo pääsylkkä niin vuotaa kuitenkin. Mulla on ihan hyvin toiminut Ray-Bestoksen jarruosat.
    Noin kympin enempi maksaa Partsissa pääsylkkä kuin Rokkiautossa kun pannaan rahdit ja verot rokkiauton hintaan.
    Molemmissa firmoissa takuu toimii.

LPV, S-A, cdv70 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. L.P.

L.P. Gearhead

Dartissa on ollut minulla 7 vuotta käytössä Cardone 131323M, joka maksoi 17€. Vaikka hinta oli halpa, niin toimii silti ihme kyllä.

Tekisin itse niin, että ostaisin uuden sylinterin ja laittaisin paikalleen. Silloin pääsee ajamaan autolla ja samaan aikaan voi etsiskellä osia ja entisöidä rauhassa vanhan. Lopputuloksena jää varalle sylinteri jemmaan.

Myös korjaussarjan kanssa sylinterit ovat tulleet kuntoon. Huomioitava tässä se, että kannen tiivisteitä ei välttämättä saa helposti erikseen uutena, mikäli on päässyt huonoon kuntoon.

S-A tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Olikos se kannen tiiviste tuommoisessa pyöreä kumilätkä? Elektroniikkaliikkeestä toroidimuuntajan eristekumi tai Etolasta kumilevyä. Ja pikkuisen askartelua, oli kumpi vaan.

Ei ole uudempiin kaksipiirisiinkään kannen kumitiivistettä irto-osana.

6. nimat-13

nimat-13 Gearhead

Kyllä kait nuo tuuman 2 kumia luulis löytyvän.Jos sielä ei ole syöpymää niin uudet kumit vaan ja hyvä tuli.Näin tehtiin ennen ihan merkki korjaamoissakin kun noita sylintereitä ei niin vaan löytynytkään Suomesta.

7. Jeep360

Jeep360 2nd gear

S-A tykkää tästä.
  8. Bluestone

Bluestone Double Gearhead

Jarruosia vanhoihin ajoneuvoihin kannattaa kysellä Turun Jarruosa Oy nimisestä firmasta. Sieltä löytyi jarruosia esim 70-lukuiseen(?) Lansing-Bagnal merkkiseen sähkökäyttöiseen hinaustrukkiin, missä jarruosat on sekalainen valikoima englantilaisia pakettiautojen osia. Jarrusylinterin kyljessä olevalla tiedolla "Locheed ja numerosarja" tuli juuri oikeat osat. Ko firma ostaa vanhojen autotarvikeliikkeiden sekalaisia jarruosia, täältä kuopiostakin yhden kivijalkaliikkeen myyjä kertoi että heiltä lähti trukkilavallinen jarruosia joista eivät itse enää tienneet mitä ne on.

63S88 ja S-A tykkäävät tästä.
  9. S-A

S-A Gearhead

No niin! Kiitos kaikille vastauksista. Tein peliliikkeen ja tilasin Raybestoksen jarrupääsylinterin Rockautosta. On se parempi niin, että saatetaan auto eka sillä ajokuntoon ja sen jälkeen voi sitten ihmetellä sitä vanhaa sylkkyä. Soittelin eka US Partsiin, josko osa löytyisi sieltä. Sain vastauksen, että heidän valikoimasta ei kyseistä mallia enää löydy. Raybestos tuotemerkki on myyty jokin aika sitten uudelle omistajataholle, joka on sittemmin supistanut valmistettavien tuotteiden määrää. Näin ollen tuota tuotetta ei saa kohta enää sieltä Rockautostakaan.

eeko tykkää tästä.
  10. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Jotkut mun jarrusylinterien korjausyrityksistä ovat päättyneet siihen, kun on korjuusarja käsissä ja pöydällä jo poispuretut osat. Päällepäin samannäköisiä sylintereitä on tehnyt useampikin toimittaja ja aika suurilla vapauksilla ovat valinneet omasta tuotannosta jotkut sisäkalut. Tämä on eniten vaivannut 2-piirisylintereitä. Ykspiirisessä on vähemmän varioitavaa.

Toivottavasti sait ostetuksi todellisen laatuosan.

11. Onhan sille Raybestokselle korvaava tuote olemassa, mikä siinä on vikana?

https://www.usparts.fi/varaosahaku/dfc355-40010

Kerro tästä muillekin!