65 Birdin hidas vaihteisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja Antero Vipunen, 22.9.2008.

  1. Antero Vipunen

    Antero Vipunen 3rd gear

    Terve Ford-tietajat,

    Kuolinpesasta ostettua 390-koneista '65 Tbirdia on nyt elvytelty ja homma vaikuttaa lupaavalta. Kone kay natisti ja vaihteet toimivat eteen ja taakse.

    Yksi asia mika ihmetyttaa on vaihteiden hitaus. Kun vivun kaantaa N:lta pakille tai D:lle kestaa n. 2 sekuntia ennenkuin vaihde nytkahtaa paalle. Onko tama vika vai ominaisuus? Laatikossa on terveen nakoista nestetta merkkiin asti.

    Mika kaasutin 65 TBirdissa on vakiona 390-koneen yhteydessa? Tassa on 4-kurkkuinen Holley joka nayttaa uudemmalta kuin muu auto.

    Kyselee,
    Antero
     
  2. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

  3. OL

    OL Gearhead

    Vakio loota (FMX) vaihtaa suuntaa yleensä leppoisasti.
    Käy ajamassa tai laita auto pukeille suoraan ja pyöritä( lukituilla vaihteilla) 1-2-D -N-R renkaita tasakaasulla kaikki vaihteet läpi .
    PAINA JARRUA KUN VAIHDAT PYÖRIMIS SUUNTAA! sitten tarkastat
    öljyn tason , värin ja haistele haiseeko öljy vanhalle "kahville"
     
  4. terence hill

    terence hill Gearhead

    Jos se on alkuperäislaatikko ni ei ole FMX,luulen että on medium case tai se ensimmäinen versio isolohkolaatikosta.Öljypohjan mallista sen näkee tai viime kädessä suodattimesta.
    Kannattaa kyllä vaihtaa ne öljyt jos on seissy kauan.
    Tuo cruise-o-matic on sit tarkka siitä että auto on varmaan pysähty ennenku vaihdat suuntaa...
     
  5. Antero Vipunen

    Antero Vipunen 3rd gear

    Taytyy nostaa auto taas pukeille ja tutkia laatikkoa lahemmin. Taidan ottaa pohjan irti ja rapsia kuvia seka pohjasta, filtterista etta laatikon muodoista yleensakin.

    Autolla on ajettu 65 tuhatta mailia ja edellinen ja ainoa omistaja on pitanyt kaiken alkuperaiskunnossa. Ainoastaan kaasari on jossain vaiheessa vaihdettu ilmeisesti ihan huolto-operaationa.

    Osaatteko sanoa mitaan alkuperaisesta polttoainelinjasta ? Kuuluisiko auton alla olla jossain bensafiltteria ? Nyt ainoa nakyva filtteri on lapinakyva keltainen tarvikefiltteri kaasuttimen vieressa.

    Tama on melko ruosteeton California-auto, ainoa paikka missa on reikia on akun kiinnitystaso ja sen alla olevat peltiosat. Netista voi ostaa uusia akkuhyllyja. Lepaako akun kiinnityshylly sisalokasuojan paalla vai pitaisiko tassa olla joku erillinen pellinkappale joka tulee lokarin ja valon valiin ?

    Antero
     
  6. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Loota on 3-vaihteinen valurautakuorinen Medium case Cruise-o-Matic tai oikeastaan Fordomatic. Cruise-o-matic tais olla vaan "markkinointinimi".
    FMX tuli vasta 60-luvun lopulla...

    Mulla oli 63 Lincolnin Large case laatikossa samaa ongelmaa, mutta vain pakille laitettaessa oli n. parin sekunnin viive. Jos antoi kierroksia hiukan niin viive hävis. Mikään säätö, öljynvaihto, venttiilikoneiston putsaus ym. toimenpide ei auttanut, mutta toimi ainakin kymmenen vuotta mulla... 8)
     
  7. Jamu

    Jamu 1st gear

    Kallistuisin ominaisuuden puolelle... 2 sek saa "puolitettua" jos tutkii sen alipaineen tason+letkun kunnon/modulaattorin (uskon edselhomppaa että sama laatikko sekä kierrosten noston vaikutuksen aikaan). Liekö kytketty uudessa kaasarissa oikeiseen alipaineporttiin ja onko sama alipaine kuin alunperin tarkoitettu ?
    62 Lincoln vaihtaa arvokkaasti 1,27 sek aikana P-R-N-D vaihdetta eikä se ole mielestäni vika vaan ominaisuus jota laatuautojen omistajien tulee arvostaa.
     
  8. tb60

    tb60 3rd gear

    Onko uudemmissa Cruise-O-Maticeissa alipaine mukana pelissä? Mulla tuossa 60 T-birdissä ei ainakaan ole mitään alipaineletkuja. Viivettä on kyllä vaihdettaessa R:lle, mutta ei tunnu oleva kun laittaa D1 tai D2:n niin rykäisee heti vaihteen päälle aika kovasti. R menee pehmeästi.
    Asiaa auttoi hieman kun säädin vivustot Manuaalin mukaan kohdalleen. Siltikin välillä kun laittaa vaihteen päälle kone sammuu.
    Etupakkahan tuossa menee kiinni kun laittaa D:tä päälle, niin voisikohan ohjausventtiili olla jumiutuneena joten ohjauspaine lävähtää kerralla täysillä?
     
  9. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Uudemmissa on alipainemodulaattori, ainakin large casessa ja muistaakseni myös muissa. Samoin aidosti 2-vaihteisissa alukuorisissa.

    Sitä milloin toi modulaattori tulee, en muista...

    Jotenkin tuntuu, että toi pakin viive on ominaisuus vanhemmiten. Sama juttu kuin kaksvaihteisen kakkonen antaa odottaa itseään kylmällä laatikolla.

    Johtuu hyvinkin jostain kulumisesta venttilikoneistossa tms...
     
  10. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Aidosti alumiinikuorisessa 2-vaihteisessa Mile-O-Maticissa ei ole alipainemodulaattoria!
     
  11. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

  12. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Meidän masiinan laatikossa ei ainakaan ole. Ei siinä tosin enää ole kuin yksi vaihdekkaan.... :rotfl: Ja se toinen vaihde ilmenee vain silloin tällöin.... Mutta sehän onkin Mile-O-Matic :rotfl: .
     
  13. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ten-Mile-O-Matic :rotfl:
     
  14. Antero Vipunen

    Antero Vipunen 3rd gear

    Kiitoksia tasta informaatiosta. En tiennyt etta alipaineellakin olisi vaikutusta laatikon toimintaan.

    Konetilassa nakyy jonkunverran alipaineletkuja ja monet on aika loyhasti kiinni. Koska kaasutin on vaihdettu Holleyn 4-kurkkuiseen matkan varrella voi olla etta kaikki letkut ei mene oikeisiin alipainelahtoihin.

    Pitanee menna auton alle ihmettelemaan lisaa...
     

Kerro tästä muillekin!