`65 Buick Special

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1purehell, 1.8.2006.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tämmöinen löytyi: [​IMG]

    Ei tosin kuvan yksilö, mutta melkein. Jotain kysyttävää heräsi. Lokasuojissa ei ole noita "port hole" -imitaatoita, eikä takavalojen välissä ole ei mitään listaa, kuten olen tuon ikäisissä Buickeissa tottunut näkemään. En kuitenkaan tarkastellessani löytänyt mitään merkkiä siitä, että noita kromeja tuossa olisi koskaan ollutkaan? Penkit on verhoiltu ruutukernin kaltaisella materiaalilla, mutta sekin näyttää alkuperäistyöltä. Autossa ei ole kyllä ainoatakaan varustetta, lukuunottamatta sitä, että se on avo, V8:lla+ automaatilla sekä ohjaustehostimella. Kattokin on manuaalinen.

    Onko nuo kromit olleet optioita? Entäs se ruutukerni-verhoilu, onkohan alkuperäinen?

    Koneenahan näissä taisi olla alunperin joku 300 cid? Mikäs laatikko? Millainen tuo kone on moottorina? Alustahan taitanee olla yhteneväinen vastaavan ikäisen Chevellen kanssa?
     
  2. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Tuo kuvan auto on mitä ilmeisemmin Skylark Gran Sport (401cid). Specialissa ja tavallisessa Skylarkissa on myös nuo port holet mutta ne jatkuvat suorana listana ovien yli auton takakulmaan asti. Skylarkissa lisäksi koko takapanelin levyiset valot sekä kromattu lintu etulokasuojan etukulmassa (specialissa linnun paikalla Special teksti).

    Tältä näyttää alkuperäinen Special: http://public.fotki.com/Rinnewood/races ... 00043.html

    Koneena ollut vakio 300cid pata on ihan hyvä ja luotettava kone. Kutostekniikallakin (225cid V6) on saanu näitä autoja. Vaihteistoina ainakin 3 ja 4 vaiht manuali sekä 2 vaiht autom (vastaava kuin chevyn pg?).

    Specialista on ehkä olemassa kaksi versiota, Special sekä Special Deluxe? Jos näin on niin se saattaa selittää takavalojen välisen listan uupumisen (perus special) mutta tuosta kylkilistasta en ole nyt ihan satavarma..?!

    Verhoilusta en tiedä oikeastaan mitään, niitä on vissiin ollu aika monenlaisia..

    Olipas mun vastaus täynnä epävarmuustekijöitä... :oops:
    Ku itellä vaan on samanvuotinen Skylark ht. Ehkäpä joku osaa täydentää aihetta Specialin osalta?!

    Tuossa on kyllä kuva Specialista ilman koko kylkilistaa, onko sitten perus Special tai muokattu versio:
    http://public.fotki.com/Rinnewood/races ... _2396.html
    Hieno se on avona joka tapauksessa! 8)
     
  3. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Itellä oli joskus 90-luvun alussa 65-skylark cab ja siinä oli Super Turbine nimisenä tuo 2-vaiht. automaatti.
    Oliskohan Oldsissa ollut Jetaway nimisenä sama?
    Toimi kyllä kuin kello,ei ollut ongelmia.
    Koneena mulla oli 300-cid ja sekin palveli aika mukavasti monet reissut.Huoleton auto kaikenkaikkiaan,mitä nyt tuo ruoste oli päässyt tekemään tuhoja.
     
  4. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Kävin ensimmäisen kerran FHRA:n näyttelyssä vuonna 1981 ja siellä oli (muistaakseni) musta -65 avo-Special valkoisella rätillä. Taisi olla aito Suomi-auto? Yhden kerran sen jälkeen muistan sen nähneeni...
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Taitanee olla sama auto... Joistain kohti löytyy aika kirkasta vihreää maalia. Ja väri on nykyään punainen. En ole vielä ostanut ko. autoa, mutta kävin pari yötä sitten nykyisen omistajan kanssa tutkimassa sitä. Vaikutti aika ehjältä, mitä nyt jonkin verran normaalia käytön jälkeä näkyi. Lisätiedot kiinnostaisi. Nykyinen omistaja ei tiedä autosta mitään ja sitä edellinen on kuollut ja kuopattu. (auto on ostettu leskeltä) Onkohan kori miten läpeensä hitsattu/kitattu? Ei puskenut ruostetta läpi, kuin takahelmoista. Punainen väri on ilmeisesti maalattu karvalakilla... :) Ajamaan ei vielä päästy parin pikku jutun vuoksi, mutta lootan väitettiin olevan 3 vaihteinen. (ilmeisesti vaihdettu th350?)
     
  6. BuickS

    BuickS Gearhead

    Epäilen vahvasti että samainen myrkynvihreä lepakko-avo oli itsellä Lohjan suunnalla vuosina 1995-1996 tai jotain. Tuli minulle Vantaalta ja meni jonnekin Hyvinkää-Riihimäki suunnalle? Minun aikana uusittiin kaikki etupään nivelet ja kuskin puolen vetarin laakerointi. Se ruutukerni ei ole alkuperäinen sisustus mutta ihan exoottinen ratkaisu. :) Oli ainakin silloin h..vetin mukava ajoauto, joka vei kakkua about 11 litraa/100km.
    Niin ne wanhat Buickit pysyy ja paranee!
     
  7. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Forssassa sattui silmään mulle uusi -65 Buick. Vuoden -65 Skylarkin merkit keulassa mutta Specialin takapää.. Oli kilometrimittarilla että oliskohan korinvaihto..?
    :odroll:
    ..hetkonen, kun tarkemmin katsoin tuota jälkimmäistä kuvaa niin siinä on Buick kirjaimet takaluukun kannessa jota ei ainakaan vuonna -65 pitäny olla eli olisko se -64 Skylark vuotta nuoremmalla keulalla..?!
     
  8. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Eikös tuo ole vanha suomi-auto, rekkari ainakin tuntuu tutulta. Taisi olla aikoinaan n.30 vuotta sitten mustana pääkaupunkiseudulla. Ja Special.
    Jos en väärin muista, niin ollut joskus 70-luvun alussa keulakolarissa ja alkuperäinen väri oli valkoinen.
     
  9. heikkisj

    heikkisj Gearhead

  10. Buick Special

    Buick Special 1st gear

    Menee hivenen ohi mutta kun liippaa niinkin läheltä niin naputellaan uutisia. -64 Buick Special Deluxe farmari tuli maahan pari viikkoa sitten. Lähtöisin Californiasta, ruosteeton ja muutenkin siistissä käyttökunnossa. Ajeltiin muutaman sadan kilometrin "koeajot" uudessa kotimaassa ilman ongelmia ja odottelee nyt vahattuna lämpimämpiä ajokelejä tallissa... 8)
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuo kylkilistoistus on ihan oma triviatieteenlaji noissa tuon ikäisissä Mid Size Buickeissa. 64-65 oli kaikissa ventiportit mutta 66 Skylarkissa ja siitä eteenpäin ne korvattiin etupyöränkotelon takana alhaalla olevilla "tuuletusritilöillä". Speciaaleissa ventiportit säilyivät 69 -saakka. Speciaalissa oli pelkät ventiportit, ei listoja. Special Deluxessa jatkui lista ventiportista takalokasuojaan. Farmarit ja GS oli sitten vielä erikseen.
     
  12. heikkisj

    heikkisj Gearhead

  13. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

  14. avolavallasaa

    avolavallasaa 1st gear

    EEEEIIIH! :poff: Ei mikään korinvaihto vaan hiukan amerikkaa sosialistisen suomistoliiton katukuvaan vuonna 1965! Kilvet on varmaan tutut kun auto on perimätiedon mukaan rullannu noilla samoilla lapuilla alusta pitäen. Virallinen malli on Special convertible, noi skylark-linnut johtuu juur siitä että noi lokasuojat on vaihtunu aikanaan purkuauton parempikuntosiin eikä niitä o jaksanu irrottaa ku eipä ne ny hirveesti tota hipiää tärvele?! Ja eiköhän noi takaluukun kirjaimet kuulu reikiinsä.
     
  15. avolavallasaa

    avolavallasaa 1st gear

    Nii no kato ny noi rinnevoodin valokuvat ni näet sitte toisenki kerran!! Varsinki toi edestäpäin kuva on aika edukseen.
    Saankohan mä liittää noi kuvat omiin arkistoihin ilman että tulee kauheita tekijänoikeuskiistoja :wink:
     
  16. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Ok, siis sama auto. Historia voi olla aika mielenkiintoinen, noita avojenkkejä kun ei tuohon aikaan montaa maahan tullut...
     
  17. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Joo ihan vapaasti vaan! Ymmärsin että kyseessä on sun auto?! Hieno peli! :D
    Tuosta listoituksesta pohdiskelin vain kun siinä mielestäni oli jotain outoa, mutta ne etuloksujen Skylark-kottaraiset siinä tosiaan hämäsi. Ja takaluukun teksti, kun omassa (ex) coupessani oli erilainen pikkuteksti (skylark) takaluukun oikeassa laidassa.
    :odroll:
     
  18. avolavallasaa

    avolavallasaa 1st gear

    Joo onhan tolla ihan mielekiintonen historia tolla autolla. Eipä tollasia ole näillä levysasteilla kovin runsaasti liikkunu ennen tota uustuontiryntäystä. Liekö ollu ainoa laatuaan. Nikolajeffi sen on helsingissä myyny mutta kenelle ni se on vähä hämäränpeitossa niinku vaiheet muutenki ennen tota vuoden 81 american car showta.Sieltä se ostettiin tänne meillepäin ja siitä lähtien näillä nurkilla liikkunu. Jos jollain on jotain muistikuvia tuasta ni kiinnostuneita ollaan kuulemaan. Samoin jos jollain sattuu lojumaan nurkissa tommosen manuaalilaatikkoa ynnä tilpehöörejä ni tyrkyttäkää ihmeessä!!!
     
  19. maurizio

    maurizio 1st gear

    AUX-90 Buick avoauto oli -70 luvulla Haagassa asuvan radio- ja tv korjaajan omistuksessa,leski myi auton omistajan kuoltua Bre-Vir autoon jossa auto maalautettiin mustaksi.Auto oli alunperin valkoinen ja siinä oli silloin kylkilistat.Omistin samaan aikaan -65 Special De luxen 4d tolpan ja tuli käytyä katsomassa tuota avoa muutaman kerran.
     
  20. heikkisj

    heikkisj Gearhead

Kerro tästä muillekin!