-65 Electran varoitusvalot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja riviera56, 17.10.2014.

  1. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Iltaa
    Tossa koettanut saada lämpö, ampeeri, käsijarru ja öljynpaineen merkkivaloja kondikseen. Noi tuli esiin kun aloin lisämittareita laittaan. Mittarien takana on tommonen, mikskä sitä nyt sanotaan, siinä näkyy upotettuina langat/ piirit joissa virta kulkee. Veikkaan että niissä katkoja koska ovat toimineet vähän miten sattuu. Mites noi irtoo, vissii koko kojelauta irti? Vai voisko niitä esim. koetuskynällä yrittää että kulkeeko virta? Pystyykö juottamaan jos katkoja? Antureilta virta lähtee eteenpäin ja jää matkalle. Vinkkejä?
     
  2. SK

    SK Gearhead

    Minulla oli aikanaan 65 Electrassa kaikki varoitusvalot pimeänä. Ongelma oli sulakepesässä: kaikki mittarivalot saavat virtansa pinkiltä johdolta. Kun syöttövirta alkoi kulkea, mittarit (valot)heräsivät henkiin.

    Jos yksittäinen valo ei pelitä, vika löytyy mainitsemistasi virtapiireistä ja/tai anturille menevistä (maadoitus)johdoista. Ymmärtääkseni virtapiireihin voi juottaa tarvittaessa hyppylangan.

    Omasta remontistani tulee ensi talvena 16 vuotta - toivottavasti muistan casen oikein.
     
  3. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Okei, sulake ei oikein tunnu syylliseltä. Ne silleen "huumottaa" välillä. Virta päällä palavat joskus himmeesti, varsinkin ampeerivalo elää omaa elämäänsä. Mä uusin seuraavaksi anturit kun eivät ole hinnan kiroissa ja kunnon maadoitukset, täytyy kattoo sitte. Toi virtapiirien juottaminen olis kai sit viimenen keino. Täytys purkaa koko orkesteri ja se ei houkuta juurikaan.
     
  4. SK

    SK Gearhead

    Tarkennuksena vielä tuohon edelliseen viestiini, että minulla vika ei ollut sulakkeessa vaan ruosteisessa sulakepesässä.
    Mutta huumotus viittaa tosiaan enemmän antureihin ja/tai niiltä tulevien johtojen kuntoon l. jonkinasteiseen maadoitusvikaan.
    Ei tuo kojelaudan sähköjen läpikäynti ole paha rasti talviprojektiksi. Mittariston virtapiirin tsekkaamiseksi mittaristo on melkein pakko ottaa irti. Muistaakseni kuparipintojen päällä on lakka, joten virran kulku on mahdollista tsekata vain johtojen liitoskohdista.
     
  5. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Ok. Kiitti asiallisista kommenteista. Varmasti noi virtapiirit on suojattu kulumista vastaan noin kun kerrot. Täytyy pähkäillä ja tosiaan onhan tässä talvi aikaa...
     

Kerro tästä muillekin!