'65 Nostalgia-Vallu & '79 Delta 88 "Kaljataksi".

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja FuryIII '71, 4.1.2013.

  1. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Kesällä 2011 täyttyi meikäläisen haave, kun polvenkorkuisesta asti kuolaamani yksilö saatiin "keploteltua" mun omistukseeni. Tarkempi kertomus tuosta episodista löytyy tuolta "suomen a-body moparit" -linkistä tämän kirjoituksen lopusta. Kyseessä setäni omistukseen v.'80 tullut Vallu, joka siis ulkoisesti on kyseisen aikakauden kuosissa edelleen, ja tulee hyvin pitkälti pysymäänkin, koska juuri tuon lookin takia se kolahti -ja kolahtaa edelleen- tosi kovaa. Eli perä vakiota korkeammalla, kylkiputki ja slottivanteet.

    Parit kuvat hakureissulta, pölyä oli ehtinyt kertyä vuodesta '87...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vedellä ja rätillä sai ihmeitä aikaan:

    [​IMG]

    Sen jälkeen alkoikin ihmettely, että josko tuon keksinnön sais käyntiinkin. Mainittakoon että setä oli säännöllisen epäsäännöllisesti kaadellu tulpanrei'istä ölppää sisään ja pyöritelly konetta kampurasta, mikä oli tietenkin helpottava tekijä kun ei tarttenu ekana ruveta liottelemaan konetta auki. Jahka öljyt, tulpat, piuhat, jakajan kansi ja pyörijä oli vaihdettu, voitiin todeta että avaimesta kun kääntää niin mittariston valot syttyy, mutta mitään muuta ei sit tapahdukaan. :rotfl: Ekaks kattelin onko virtalukonpohja kunnossa. Kunnossa oli, joten epäilys siirtyi starttireleeseen. Us-partsissa ei ollu ku automaatti-mallin releitä, mutta koska pikaisen kaverille otetun puhelun perusteella se käy myös manuaaliin, päätettiin semmoinen hakea. Ja kun rele oli vaihdettu, todettiin että olen ainoastaan pari kymppiä köyhempi. Mutta kun sitten työkaverille ääneen ihmettelin että kuuluiskohan tohon releen G-nastaan vetästä joku piuha maihin, niin hän totesi että kyllähän toi saattais vähän jelpata (jos oikein olen ymmärtänyt, niin manuaali-mallin releessä tuota nastaa ei siis ole)... :oops:

    Ja totta tosiaan, piuha G-nastasta akun miinukseen, ni johan rupes starttaamaan iloisesti. Tosin eihän se käyntiin lähtenyt, ei edes luvannut. Puolan ja etuvastuksenkin vaihdettuani, todettiin jossain vaiheessa em. työkaverini kanssa että kipinää tulee jakajalle asti, mutta tulpille ei. Tässä vaiheessa kipinää oli ettiskelty reilu viikon päivät... Sen jälkeen totesin että ainut mitä ei vielä ollut vaihdettu, oli kärjet. Välttelin tuota operaatiota viimeiseen asti, koska vaikuttivat vähintään v*ttumaiselta vaihdettavalta, koska jakajahan on tietty slantissa juuri sillä puolella missä tilaa on tämmöselle puurokouralle aivan liian vähän, eli ei juuri lainkaan. Sain kuitenkin operaation kunnialla suoritettua, ja kun antoi vähän apuhörppyä kaasariin, niin sehän yritti samantien yskäistä ns. tulille. Ei siis sananmukaisesti kuitenkaan. Vanhoja kärkiä olin yrittäny putsailla, mut eihän siitä ollu mitään tullu... Tokalla yrityksellä slantti hörähti käyntiin pitkästä unestaan, ja voi jumalauta sitä sinisen savun määrää mitä kylkiputkesta pukkas! :eek: Hetken säikähdin että nyt ei ole kaikki kohdallaan, kunnes eräs käynnistystä avustamassa ollut tokas että "varastorasvat" siellä taitaa hieman savutella. Ja totta tosiaan, sedän vuosien varastorasvathan siellä vaan paloi pois. Reilun 5min. tyhjäkäynnin jälkeen alkoi jo aurinkokin taas näkyä taivaalta savun hälvettyä. :poff:

    Saman kesän aikana ehdittiin vielä vaihtaa etujarrukamppeet hyviin vähän käytettyihin (täydelliset romppeet tuli nimim. 440 SIX PACK:ilta, joten kiitokset siihen suuntaan, halpaa JA hyvää voi sittenkin saada samassa paketissa :D ) Jarruthan puolsi ja ravisti tämän jälkeen vähintään riittävästi, kun piti päästä siirtokilpien voimin vielä kotimatkalla vantaan ruisinkien kautta, joten säädöt jäi vähän vähiin... :oops:

    Talven 2011-2012 aikana autolle ei tehty mitään, syystä että lämmintä ja tarpeeks tilavaa tallia ei ollut, eikä näillä pääkaupunkiseudun vuokrahinnoilla varmaan tule koskaan olemaankaan. Ja vuoden vaihteessa erottiin eksän kanssa, joten auto matkasi lopputalveksi keravalle nimim. jariha:n emännän tallin pihaan säilytykseen.

    Keväällä rupesin taas innokkaana turaamaan rotteloa leimakuntoon. Taidettiin jariha:n kanssa säätää jarruja/vaihtaa jotain ennen ekaa leimalle vientiä, mutta mun kolmen minuutin miesmuistini ei nyt jaksa muistaa tarkemmin, että mitä. Joka tapauksessa tuloksena ekalta konttorikäynniltä oli yhdentoista (11) kohdan vikalista, mikä meinasi hetken hatuttaa, mutta loppupeleissä kaikki oli oikeasti pikkuvikoja, mm. ajovalot hävis samalla hetkellä ku katsuri ajo auton nosturille, pelkääjän penkin kiinnitys oli huono (pääsi vähän "klenkkaamaan"), pitkien merkkivalo pimeenä, etujarrujen tehoero aivan lepikossa säätämisestä huolimatta, tai sitten sen takia :rotfl: , auto puolsi oikealle, lehtijousien takimmaiset puslat oli vaihtokunnossa yms.

    Eihän se auttanut ku ruveta vikalista kourassa turaamaan vikoja kuntoon. Jousien puslat sattui löytymään jariha:n "varastosta", syy valojen pimenemiseen oli pitkien valojen jalkakatkaisin, ja "uusi", eli hyvä käytetty, saatiin nimim. duster70blower:ilta. Eniten harmaita hiuksia aiheutti kuitenkin auton puoltaminen. Koska mitään mittareita ei ollut käytettävissä, niin tämäkin tehtiin ns. perstuntumalla, mistä johtuen autoa tunkattiin useampana päivänä varmaan sata kertaa ylös ja alas, kun raidetankoja käänneltiin ja haettiin kohtaa jossa auto kulkis suurin piirtein suoraan. En tiedä monettako päivää tuon puoltamisen kanssa tapeltiin, kun vihdoin koitti se hetki että säädöt sattui natsaamaan kohdilleen. Tämä tuli lievästi sanottuna yllätyksenä, koska ennen tuota onnenkantamoista säädöt oli pahemmin metsässä ku aloitettaessa, mutta kaiken sen tunkkailun ja säätämisen jälkeen meinas kihota onnen kyyneleet silmiin ku vihdoin auto kulki suoraan.

    Ja siinä rengaskulmia säädellessä kokeiltiin saada ylätukivarsien heloja säätämällä renkaita järkevän näköiseen asentoon, noin niinku kahdella puisella silmäparilla.

    Kuskinpuolella kokeilu loppui tämmöiseen lopputulokseen:

    [​IMG]

    Mikä taas johti tähän:

    [​IMG]

    Tässäkin tapauksessa "uudet" helat tuli jariha:lta, tai tarkemmin hänen emäntänsä '70 Chargerista, jotka oli jääny ylimääräiseksi ja olivat uudenveroisessa kunnossa, joten ne asennettiin paikalleen:

    [​IMG]

    Ens kesänä pitäis vielä sama jumppa tehdä toisellekin puolelle.

    Mut asiaan palatakseni; seuraava leimansaanti yritys kariutui enää etujarruihin, joiden tehoero oli kasvanu entisestään vaikka vikalista kädessä kirrailtiin jarruja jotta ne olis tasapainossa. Tämä aiheutti taas ylimääräistä päänraapimista, ja katsurin mielipiteen myötä päädyttiin siihen, että jarruletkun on oltava sisältä paskana, eli osittain tukossa. Mielenkiintoista sinänsä, että auto ei kuitenkaan puoltanut jarrutettaessa tiellä, vaikka konttorin dyno näytti tehoeroksi huikeat 57%. :eek: Liekö sitten tiessä ollu urat oikeilla kohdilla kun oon jarruja testaillu, tms.

    Niin ja lopettihan se pitkien merkkivalokin toiminnan ku konttorin pihaan kurvailtiin, mutta se nyt ei aiheuttanut sen kummempaa stressiä.

    Jarruletkun vaihdon jälkeen pääsin oikein dynolle säätämään jarrut kohdilleen, siitä kiitokset nimim. exoddus:ille.

    Kolmas yritys konttorilla tuotti vihdoin toivotun tuloksen, ja autoon ruuvattiin 25.5.2012 tuoreet kilvet neljännesvuosisadan jälkeen, kuvankin maltoin ottaa vasta duunipaikan pihalla:

    [​IMG]

    Leiman jälkeen autoon on vaihdettu takaiskarit (näistäkin kiitokset menee nimim. duster70blower:ille) kun toinen vanhoista päästi mehut pihalle. Vielä pitäis sen lisäks vaihtaa kytkin ja vesipumppu, sekä kattella kuskin puolen jousipakkaa, kun kuskinpuoli makaa nelisen senttiä oikeata puolta matalammalla. Haitta on lähinnä kosmeettinen, mutta kyllä ns. pitkissä joustoissa huomaa että kuskin puoli on takana löysempi.

    Niin, ja tulihan tommonenki hommattua, ku halvalla sai ja oma turbo-projekti on vielä muutamaa osaa vailla:

    [​IMG]

    Lisäksi autoon on odottamassa kavennusta ja alle asentamista 8 3/4" lukkoperä "489" casella ja 3,23 välityksellä. Tarttis vielä yukonin pätkäistävät vetarit hommata. Edetään sitä mukaa kun kukkaron nyörit antaa myöden, eli hitaasti... :odroll:

    Tässä alussa mainittu linkki---> http://suomena-bodymoparit.blogspot.fi/ ... tuiki.html

    Ja täällä lisää projekti ym. kuvia autosta: http://s1135.beta.photobucket.com/user/MikaRav/library/

    Kiitokset myös nimim. Bussikuski:lle Vallun tuomisesta ihmisten ilmoille . Samoin kiitokset kaikille jotka tietää tähän rotiskoon tavalla tai toisella sekaantuneensa, mutta jotka jäi mainitsematta.

    Tulihan jumalattoman pitkä eepos. Taas.

    No, eihän sitä ole ollut pakko lukea. Kiitos ja anteeksi. :oops:
     
    ImpJay tykkää tästä.
  2. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Hieno tarina. Täytyisi elvyttää oma vuodesta 2005 seissyt kuuskutonen Vallu. Jäi alkuaan seisomaan juuttuneen kytkinakselin takia, nyt voi olla jo muutakin puuhaa. Onneksi on saanut säilyttää isäukon kuivassa tallissa koko tämän ajan pölyä keräämässä.
     
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Kiitoksia. Ei muuta kun alat elvyttää kuuskutosta ja pistät sitte oman topikin tänne pystyyn. :)
     
  4. herrakani

    herrakani 1st gear

    Haha hieno kun mikä, ei muuta kun turboa tulille vaan!
     
  5. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Kiitokset. Tosin kuva(t) valehtelee enemmän ku tuhat sanaa, mut kyllä toi kesäkäyttiksenä menee hienosti. :p Toi kuvan motti ois ainakin tarkoitus keväällä iskeä kiinni, mut ei uskalla viel varmaks sanoa ku on tota muutaki hommaa tossa ja ajohalut sen verran kovat että koko kesää ei huvittais pelkästään ropata.

    Ja pitää tuo jariha taas jallittaa avuksi jollain konstilla kun tota ruvetaan vaihtamaan... :lol:
     
  6. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    Taikasana taitaa olla asennuskaljat.. :rotfl:
     
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Hyssssshhhh! Älä paljasta sille juonta. :rotfl:
     
  8. jariha

    jariha Double Gearhead

    paljastu :wink: tuli muute tost puoltamisesta mieleen et ei eine kulmat varmaan paljo ollu alunperin persiillään? se oli se rengas josta oli menny kankaat :wink: se vika löyty kyl aika lailla vahingos?

    ps. montakos kaljaa oon juonu ku valsua on laitettu? eikä siinä mukava se on vanhuksia laittaa :D vaikka kaljan kans? tulllooo nostalkia viilis :rotfl:
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Onks se muute kylkiputki tossa yhessä kuvassa? Hienoa!
     
  10. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Juu, kyl se rengas teki aika ison osan siitä viasta, ja se tosiaan kyllä löyty vahingossa. Onneks ei pettäny ajaessa...

    Kieltämättä toi asennusoluiden ottaminen on ollu aika lailla nollassa, jopa mulla, sillon ku sun kans ollaan turailtu valsua. :eek: Ilmankos ku mikään ei oo onnistunu suosiolla. :poff:
     
  11. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Juu, semmonen siinä on. Ja pysyy. 8)
     
  12. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Päivitellään nyt sen verran et vesipumppu tuli tuossa pari päivää sitten vihdoin vaihdeltua:

    [​IMG]


    Kuvaa otettaessa oli vielä hommat vähän kesken, mutta puolisen tuntia myöhemmin oli letkut ja hihna kiinni, nesteet sisällä ja auto käynnissä. Ei vuotoja, eikä lämpömittarin ja vesiletkujen tunnustelun perusteella ollu termarikaan juminut talven aikana, eli kaikki toimii. Jarrutkaan ei jumitellu ja tuntu toimivan, tosin poljintuntuma oli aika kova eli vaatinevat vähän herkistelyä.

    Auto on siis periaatteessa valmiina kovaan ajoon, mut kytkimen vaihto tois vähän mukavuutta, ja pitäis kai yrittää tässä lähiaikoina saada tuo auton perse vielä vaateriin, niin sit vois päästellä ilman huolen häivää.

    Ja auto on täksi kesäksi buukattu taas hääkuljettimeksi, tällä kertaa oman kaverini häihin. :) Tosin sisusta on edelleen aika karskissa kunnossa, joten pitänee ainakin takapenkille joku viltti viritellä päälle. Ja vaikka kyseessä onkin kunnia-asia, niin toivon kyllä totisesti ettei tästä tule joka kesäistä perinnettä... :odroll:
     
  13. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Mahtava tuo eka kuva! Samanmukaisesti Simcat vierekkäin!

    Ruotsissa olis myynnissä aivan iiiihana 1965 Signet Slantilla + 4 vaihteisella manuaalilla. Menis museoon heittämällä, mutta kallis on vaan pirulainen tässä tilanteessa ostella.
     
  14. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Tänks. :D

    Sinne jäi ylisille ton simcan lisäks '64 Vallu, '55 Standard Vanguard, ja morris mailer (ei hajua vuosimallista), joten kun sedästä joskus aika jättää, niin mulle tulee aikamoinen hätä pelastaa noi... :rotfl: :oops:

    Paljonkos signetillä hintaa? :eek:

    Houkuttelis kovasti tehdä tuosta omastakin "signet", varsinkin kun juttelin yhden kaverin kanssa joka sanoi että on helvetin helppo ja nopea muutos tehdä. Siis ihan jopa ilman rälläkkää ja tehdastyylisesti.
     
  15. duster73

    duster73 Gearhead

    olikos signet se ht-versio?tarviiko vahvistaa koria jostakin,jos moisen meinaa rakentaa?
     
  16. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Sepä se. En tiedä tarviiko vahvistuksia. Ei kai ne ikkunankarmit nyt oleellisesti koria vahvista, kai?
     
  17. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tolppa kyllä vahvistaa. Kannattanee laittaa ainankin apurungonyhdistäjät jos siihen rupiaa. Tai no, ei niistä haittaa olis muutenkaan :)
     
  18. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Kävipäs kunnon aivopieru; en tosiaan tullu aatelleeks että onhan siinä ikkunankarmien lisäks se tolppakin. :rotfl: :oops:

    Juu, ei ne ekstra palkit varmaan ajettavuutta ainakaan huonontais. Edes tolpan kanssa.

    Pitääpä ottaa muuten harkintaan, tuohan nyt ei vissiin mikään järisyttävän iso homma liene? Hitsaamalla varmaan helpoin?
     
  19. MJF

    MJF Double Gearhead

    [​IMG]

    Tuollain tein omaan, ihan suorasta kanttiputkesta vaan. Aika nätti homma, ei mee montaa tuntia.
     
  20. jariha

    jariha Double Gearhead

    muistatko putken mitat?
     

Kerro tästä muillekin!