'65 Plymouth Barracuda - Virrat hävisivät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja S-A, 17.10.2024.

  1. S-A

    S-A Gearhead

    Moikka!

    Tuoreena vm.1965 Plymouth Barracudan omistajana kaipailen viisaampien apua.
    Ostin autoon uuden akun, kun vanha tuli tiensä päähän.

    Vanha akku oli jo siinä määrin huono, että akku ei jaksanut enää pyörittää starttia vaan kyykähti.
    Nyt kun ostin uuden Vartalaisen ja sain auton sillä käyntiin, niin tämä sammui tallista ulos ajettaessa.

    Kun olin autoa uudestaan käynnistämässä, niin huomasin, että kaikki virrat ovat kadonneet.
    Mitä hemmettiä!?

    Kysymyksiä viisaammille aiheeseen liittyen:
    Onko tuossa autossa joku päävirtasulake, jota lähteä tarkastelemaan?
    Kojetaulun alta löytyy yksi sulakerivistö, mutta nämä sulakkeet ovat auton varusteille.

    Neuvoja vianhaun aloittamiseksi?
    Täytyy tässä alkaa jo kojetaulua purkamaan?

    Autoon on hiljattain uusittu, startti, starttirele ja moottori/akku maadoituskaapeli.

    Kiitos jo etukäteen neuvoista.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Todennäköinen rikkoutumiskohta on kojelaudan ampeerimittari. Sen terminaalien muovi tuppaa sulamaan ja aiheuttaa katkoksen. Silloin kun se pettää, ”kaikki sähköt ovat kateissa”. On siinä muitakin mahdollisuuksia, mutta kun tuo on yleinen vaiva, niin tutkisin sen ensimmäiseksi.
     
    S-A tykkää tästä.
  3. S-A

    S-A Gearhead

    Kiitos tästä vastauksesta. Näin minä vähän arvelinkin, että tästä ei ihan sulakkeella enää selvitä. Täytynee huomenna kurkata tuonne mittarin taakse.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mittaa tuleeko startti releelle mitään. Jos olisi vain akunkenkä huono. Mutta sit tutkintaan tulipellin läpivienti, fusible link eli johto jonka tarkoitus sulaa jos liikaa virtaa menee, kuten todettu amppeerimittari.
    Tämä kaavio antaa yleiskuvan kuinka mopareissa kulkee virta paikasta toiseen.
    Samalla kun uusitte sähköjä, niin poistakaa amp mittari ja tehkää MAD muutos, niin toimiin paljon paremmin.
    http://www.madelectrical.com/electricaltech/amp-gauges.shtml
    [​IMG]
     
    S-A tykkää tästä.
  5. S-A

    S-A Gearhead

    Kiitos! Huomenna pääsen töiden jälkeen etsimään kadonneita virtoja. Akun kengät ovat kyllä kunnossa, joten harmi on nyt jossain muualla.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onhan tommosessa se pääsulakekin. Konehuoneen johtosarjassa starttireleen tienoilla on johto, missä on uloke, missä lukee Fusible Link. Sitä en koskaan polttanut, mut useamman black outin otin eri autoilla ampeerimittarin takia.

    Eräänkin kerran oltiin koko perheen voimin menossa kauppatorille autotapahtumaan, kun pimeys iski Liisankadun päässä Pohjoisrannassa. Ei muuta kuin Dart tiensivuun ja konehuoneesta pissapojan pumpun johto, joka avaimilla (ei työkalu, vaan avainnippu taskusta) kuorien ja amppimittarin ruuveihin kieputtaen herätti auton pimeydestä.
     
    S-A tykkää tästä.
  7. kippis

    kippis Gearhead

    akun miinuksen olitkin jo uusinu mut katoppa plussakaapelin kunto myös. yhessä -69 polarassa autto kun pätkäs 10cm pois ja kenkä uudelleen kiinni siihen... (jos on piuhassa varaa).
    vahvasti tuo kyllä viittaa siihen rintapellin läpivientiin. mä olen aina joka vehkeestä hiekkapaperilla käyny ne liittimet läpi, myös motonetin hammasharjankokonen teräsharjasarja on ok. niitä on eri materiaaleista tehty eli on pehmeempiä.
    onhan se selvä että nuo hapettuu tuossa ajassa, eli pitäs ihan irrotella kerran vuodessa ja pistää takasi niin pysyisi connectionit hyvänä eikä kuumenisi.
     
    S-A tykkää tästä.
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Enston liitosrasva on sähköliitoksiin tarkoitettu suojarasva. Ovat kuulemma jotkut käyttäny 20 vuotta menestyksellä erilaisissa ajoneuvoissa ja ei vaikuta muoviosiin niikun normi vaseliinit jotka ainakin öljypohjaisia. Liekö tää silikonipohjaista sitte. Itellä jonkun vuoden ollu vetokoukun liitokset sillä suojattu. Toimii ainakin vielä.
     
    S-A tykkää tästä.
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Fusiblelink kun kärähtää, sen kyllä huomaa savusta ja hajusta, nimim. mistäkö tiedän?
     
    S-A tykkää tästä.
  10. Kalikali

    Kalikali Gearhead

    Tulipellin läpivienti myös yksi mahdollisuus, jos alkuperäinen. Pari kertaa hävinnyt muinoin virrat -67 Dartissa ja -73 Valtterissa. Vähän tienposkessa ravistettiin läpiviennin johtonippua konehuoneen puolelta ja taas mentiin.
     
    S-A tykkää tästä.
  11. S-A

    S-A Gearhead

    No niin... Starttireleellä ei tosiaan ole virtaa. Mitä tästä voimme päätellä?

    Akun virta- ja maadoituskaapelin kenkä on kondiksessa.
    Aikaisemmin jo rassasin tuon plus kengän sisuksen puhtaaksi ja nyt mittasin piikillä virtakaapelin kyljestä, niin kyllä virta kulkee.

    Helpottaisi vianhakua paljon, kun olisi jokin piirikaavio vieressä mitä tutkailla.
    Vaikkakaan tän ikäisessä autossa ei mikään mahdoton johtoviidakko ole, niin olisi siitä apua.
     
  12. esmi

    esmi Gearhead

    Onkohan se startin pään virtajohto muistettu kiristää,ettei ole unohtunut löysälle.
     
    S-A tykkää tästä.
  13. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Lataa täältä korjaamokirja:
    https://mymopar.com/service-manuals/
    ja sähkökaaviot:
    https://mymopar.com/wiring/
     
    S-A tykkää tästä.
  14. S-A

    S-A Gearhead

    Jepulis!

    Verenpaineet laskevat, sillä vika on paikallistettu. Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä.
    Tuli hyviä neuvoja tulevaisuudessa tehtäviä perus huoltojakin ajatellen.

    Startin päässä olevat liittimet ovat kyllä kiristettynä.
    Vika ja vaurio on nyt siinä, että isompi virtakaapeli on murtunut irti liittimestänsä.
    Kun sain auton käyntiin uudella akulla ja peruuttelin tallista suoraan pihalle, niin se oli siinä autotallin kynnyksen kohdalla, kun virtapiiri katkesi. Miksi näin on tapahtunut, niin sitä en nyt osaa sanoa.

    Uusi startti on siten erilainen kuin alkuperäinen, että johdinsarjan liitännät ovat startissa yläpuolella,
    kun vanhassa ne olivat startin alapuolella. Tällöin johdinsarja yltää liitäntöihin jopa paremmin, kuin ennen.
    Johdinsarja kulkee ohjausakselin ohitse, mutta oman näkemykseni mukaan siinä ei ole mitään sellaista,
    joka voisi esim. napata johdoista kiinni, vääntää niitä ja aiheuttaa siten liitoksen pettämisen.
    Nyt on sitten liitoksen uusiminen edessä.

    Päätän raporttini täältä tähän. :odsmile:
     
    esmi, LPV ja MJF tykkäävät tästä.
  15. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Minkä vuoksi ampeerimittari muka pitää poistaa...varmuuden vuoksiko,tottumuksesta, helpoin ratkaisu mahd vikakohteena vai miksi?
    Ei sitä koristeeksi tai harmiksi sinne kojetauluun ole ruuvattu vaan ihan informaation antajaksi mun mielestä ja jos se temppuilee tai rikki niin miksi sitä ei voi ehjätä vaan poistaa?
    Ei ne mitään henkimaailman laitteita ole ja ihmisen tekemiä vuosikymmeniä sitten joten ellei itse osaa kunnostaa ja haluaa autonsa pysyvän semmoisena kuin tehdas ajatellut toimivia mittareita myöden niin ammattiapua saatavilla täällä,ulkomailla tai ostaa NOS tai kunnossa olevan tarkastetun tilalle.
    Kovin tavallista lämpö,öp kuin bensamittareidenki pimennys ja tarvikemittareita kojelaudan alalaitaan tilalle eikä siinä mitään jos tarkempaa infoa haluaa vanhojen vähän sinnepäin näyttävien tilalle mutta eikait automaattisesti tarvi toimia ampeerimittarinki kanssa noin että ohittaa A mittari ja ruuvata volttimittari rivistöön jatkoksi..?
    Joo tiedän että oikutteleva A mittari voi aiheuttas tulipalonkin mutta miksei sitä voi pitää kunnossa eli ottaa irti ja katsoa eristykset,liitokset ym jo etukäteen kun mittaristo muutenkin auki jostain syystä mikä ei lie harvinaista harrasteauton osalta?
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos tietää mitä pitää tehdä, niin voi sen parantaa vähemmän riskaabeliksi. Nuo rispaantuvat vanhemmiten ja riski palosta kasvaa. Mut ei se ainoa sytyke ole. On mulla ollut tulipellin liitinkin tulessa.

    Ekan blackoutin tenu-Dartilla saaneena - ampeerimittarin johdot olivat löysällä, koska mittarin takana muovi oli pehmennyt ajossa. Ja pehmeni siksi, että auto laitettiin käyntiin ihan tyhjällä akulla laturirempan päätteeksi ja latasi koko ajan mittari tapissa, kunnes mittari suli.

    Hain mittarista kuumenevat kohdat ja tinasin ne noin kuin kuvassa on näkyvillä.

    [​IMG]

    Kuvan muoveista näkee, miten nuo ruuvit on uponneet muoviin löystyttäen samalla johtoliitokset ja siitä se lähtee...

    Tinausvahvistuksen lisäksi tein ampeerimittarin rinnalle shuntin, josta meni isoin osa virrasta ohi mittarin ja asteikko riitti paremmin silloiselle 60A laturille - orkkismittari on skaalattu sille 26A dynamolle ja menee isommalla laturilla yli asteikon samalla kun kuumenee.

    Siinä vaiheessa kun olin jo releistänyt valot ja oli sähköflektiä ja muuta jännää, eikä ampeerimittari tosiasiassa näyttänyt muuta kuin latausta, purin a-mittarin pois ja rakentelin samaan aukkoon vähintään yhtä hyvää indikaattorin tointa tekevän volttimittarin.

    Siks näistä moparin sähköistä varoitellaan koska aika monella on kokemusta siitä miten ne syttyy. Tenu-Dart oli joskus jo ihan oikeasti tulessa sähköistään tulipellin tienoilta, mut nenällä huomasin ja ajoin sivuun ja "lunta tupaan".
     
    Vuppe tykkää tästä.
  17. MJF

    MJF Double Gearhead

    Itsellä ei nyt määrällisesti ole kovin hirveästi näitä ollut, reilu puolenkymmentä kait ajossa. Yhteen oon korjannut ampeerimittarin, toisesta poistanut kun alkoi savu nousemaan mittareista ja kolmannessa oli johtosarjan päävirtajohdoissa eristeet jo sulaneet. Tehtaan laturit oli jotain 25-35 ampeerisia ja siihen kun tuupataan sitten nykyaikaisempia latureita tilalle ja kaikki lataussähkö menee mittarin läpi. Siinä käy sitten monesti noin kuin mainittu. Ei nämä Moparien sähköt ole kovin kummoisia olleet tehtaaltaan.
     
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Onko Suomessa ketään joka osais päivitellä näiden mittaristoja?
     
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itsellä oli käytössä 66 Monacossa ampeerimittari, mutta ihan kuin vyörenkaat ja levyjarrut, on tekniikan päivitys joskus nykyaikaan ihan paikallaan, esim. h4 nelivalosysteemi kuluttaa sähköjä ihan erilailla, kuin alkuperäiset hehkut, latauksenhan voi Moppessa tarkistaa vaikka seuraamalla vilkkuvia ajovaloja.
     
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mä kysyisin mittarikorjaamo Palannolta.

    https://palanto.fi/
     

Kerro tästä muillekin!