-65 valiant alustojen vastaavuudet muutoskatsastusta varten?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja nostokurki, 20.9.2013.

  1. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Termos.

    Kyseessä 1965 valtteri, joka papereiden mukaan on V100 ja 170 koneella, mutta listoissa lukee Valiant 200 ja koneena oli ostettaessa 225 vuodelta 1964. Voi olla, että listat on lisätty jälkeenpäin, ja voi olla, että moottorikin on vaihdettu, mutta rohkenen epäillä että auto on vain tuontikatsastettu silloin 70-luvulla väärillä tiedoilla.

    Katsastusmieshän tätä tuskin huomaa, mutta tulevaisuutta ajatellen olisi hyvä olla katsastuksessa pitävää faktaa, eli:

    -Minkäkokoiset jarrut tämän ikäisissä valianteissa on ollut milläkin koneella?
    -Entäs jouset?
    -Mistä nämä tiedot saa paperille, varaosalistatkin kävisi mutta niistä, mitä olen löytänyt, löytyy tiedot liian laajalta ajalta yhteensopivuuksien puolesta, eli menee rummut ja levyt sekaisin?


    Mitä olen poiminut tietoa ympäri nettiä, niin kaikissa 63-66 malleissa (170-L6 / 225-L6 / 274-V8) on ollut 9" rumpujarrut ilman tehostinta, saman paksuiset jouset ja seiskavarttinen perä? Mutta mikään näistä tiedoista ei ole virallisesta dokumentista.

    Internetjuttujen mukaan jarrutehostimen on saanut optiona, ja isommat rummut ja levyjarrut on tulleet vasta 1967 eteenpäin tai 318 moottorin kanssa, eli seuraavaan korimalliin.
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Re: -65 valiant alustojen vastaavuudet muutoskatsastusta var

    Levyjarrut tuli tarjolle 1965
    Kaksipiiriset jarrujärjestelmät tuli pakollisiksi 1967
    Jarrutehostimia ollut valinnaisena


    Esim. tässä on valmistajan 10.7.1964 (päivitetty 29.3.1965) ilmoittamat tiedot Autonvalmistajien Yhdistykselle (Automobile Manufacturers Association) '65 vuosimallin Valiantista
    Em. mukaan
    - 6 syl. malleissa (AV1)
    -- vakiona 9" rummut, optiona 10" rummut
    -- vakiona 0,83" vääntösauvat (varustuksesta riippuen voi olla paksummat. Heavy duty jouset 0,87")
    -- takajouset menee korimallin mukaan (farkuissa jytkyimmät), mutta 225 on 5 lehtiset
    -- seiskavarttinen perä

    - V8 malleissa (AV2)
    -- 10" rummut
    -- vakiona 0,85" vääntösauvat (varustuksesta riippuen voi olla paksummat. Heavy duty jouset 0,87")
    -- takajouset menee korimallin mukaan
    -- seiskavarttinen perä vakiona, optio kasikolmevarttinen lisätty 29.3.1965 päivityksessä (jolloin myös 235 hv 273 cid lisätty 180 hv rinnalle)


    Valmistajan merkkiliikkeille tarkoittama tietovihkonen
    1965 Plymouth Dealership Data Book Valiant
    - tämän opuksen mukaan levyjarrut olisi ollut saatavilla jälleenmyyjän asentamana. Ei tietoa milloin opus painettu.


    Eli '65 Vallun alustojen erot 170 >< 225 cid: takajouset oltava 5 lehtiset 225 koneella?
     
  3. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: -65 valiant alustojen vastaavuudet muutoskatsastusta var

    Jännä. Sain vinkin 1965 korjaamomanuaaliin, mistä nuo löytyy eriteltyinä, ja sen mukaan 170-273 AV-1 ja AV-2 malleissa on kaikissa ollut 9" rummut.
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Re: -65 valiant alustojen vastaavuudet muutoskatsastusta var


    Niinpäs onkin. Korjaamomanuaali painettu 8/1964.
    Vuosimallien 1966 korjaamokäsikirjassa slant 9" ja V8 10". Painettu 8/1965

    1965 osaluettelo tuntee sekä 9" (6 sylinteriseen) ja 10" rumpujarrut että levyjarrut. Päivätty March 1966, korvaa May 1965

    1964 osaluettelo tuntee vain 9" rumpujarrut. Päivätty March 15, 1965, korvaa March 16, 1964.

    Muistelisin, että nykyään Suomessa vaaditaan V8 muutokseen vähintään 10" jarrut.
     
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    Re: -65 valiant alustojen vastaavuudet muutoskatsastusta var

    Ei tarvi, -65 vuosimallia kun on saanu kasilla ja 9" rummuilla. Yks semmonen alkuperäinen kasiauto on tässä kylillä.
     
  6. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: -65 valiant alustojen vastaavuudet muutoskatsastusta var

    Tuossa manuaalissa oli tosiaan eritelty AV-1 ja AV-2, joissa kaikissa 9" jarrut, ja sitten erikseen AR-1 ja AR-2 joissa on sitten isompia rumpuja ja levyjä, mutta koneetkin on 318 ylöspäin, ja tuon mallikoodin (AV vastaan AR) perusteella ovat eri mallisarjaa.

    Asiaanhan tulee selko kun käyn konttorilla tuon workshop manualin kanssa, mutta äkkiseltään ajateltuna 1965 vuosimallin valiantiin, jossa on 9" rummut, saa laittaa maksimissaan 273+25%=341,25cid koneen joka tekee pyöreästi 5.5 litraa ja tehoa sai olla tehokkaamaan pikkukasin +20% mukaan jopa 283 hevosvoimaa. Rupeaa valtteri tuollaisilla eväillä liikkumaan.

    Mutta tärkeintä ois nyt saada koko raato liikkeelle, voi olla että pellin alle tulee väliaikaisesti jotain ihan muuta kuin moparia...
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Re: -65 valiant alustojen vastaavuudet muutoskatsastusta var


    AR-1 ja AR-2 on vuoden 1965 ns. B-korisia (Belvedere ja Satellite) eli ihan eri mallisarjaa kuin A-koppaset Valiantit ja Barracudat. Myös kyseisen vuoden 318 on ns. ryppyreuna eli eri mosa kuin mallivuodelle '67 tullut 318 pikkulohko.

    Muista, että mainitsemasi hevoset on SAE Gross eli ns. SAE bruttohevosia.
     

Kerro tästä muillekin!