65 valtteri ei sammu avaimesta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja erinko, 27.10.2018.

  1. erinko

    erinko 1st gear

    Nonii tää rupee melkei jo naurattaa.. Eli entinen aktiivi vika teki comebackin hurjempana kuin koskaan, ei siis sammu avaimesta, ei sammu jos vastukselta ottaa piuhan pois, ei sammu kun akun +kengän ottaa pois eli päälimmäinen kysymys on että mitä vittua, valtteri vaa nakuttaa ku entine poika piikaa heinätallissa. Ylimmän pistokkeen kun ottaa tulipelliltä pois ni sit ikiliikkuja luovuttaa, 225 on keulilla. Oli aktiivinen vika jossai kohtaa mut sillo sammu viel vaihetta vasten, nykyää tomaatti manun tilalla ni ei onnistu :D Vikaha korjaantu itekseen sillo jotenki mystisesti. Tänää kävin kaikki maat läpi ei helpotusta eli herra sähkö herrat olisko idiksii. Ja v-lukkoki rokkaa ku on jo 2krt tänää se vaihettu ja harrastaa täysin samaa kokoajan.
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Minkälainen laturi siinä on?
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tommosen sain aikaiseksi laturin modernisoinilla. Syötti ohjauspiuhaan virtaa jolla ei enää totellut avainta. Mut jos sulla tekee silloin tällöin niin tosiaan mikä laturi ja säädin siellä on?
     
  4. erinko

    erinko 1st gear

    Laturista ei oikee oo käryä ku löyty kylestä ainoostaa joku numero sarja mistä ollu mitää iloa, elektroninen säädin on.. mut mikähä siin laturis sit tekis ton et alkais noin käyttäytymään :confused:
     
  5. erinko

    erinko 1st gear

    Heheeeei, jos yhtää auttaa ni miul on on yks 73 chargerista nostettu slantti tallin nurkas ja siin on vastaavanlaine laturi. Kone on jääny seisoon 80 eli olettaisin et on orginaali.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Puolan etuvastukselta? Jos noin on, niin etuvastuksen ohituspiiri valskaa sähköä.
    Mistäs se moparissa tulee? Jos startilta, niin solenoidin sisällä on vika.
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Värkkäät siihen HEI-sytytyksen niin pääsee koko esivastuksesta eroon ja saat tehokkaamman/varmemman kipinänkin. Ja juu luultavasti syynä tuo modernilaturi säätimineen.
     
    Poke tykkää tästä.
  8. Rockapina

    Rockapina 1st gear

    Koitas laittaa diodi laturilta lähtevään merkkivalon piuhaan. Itellä oli vastaava vika kahdessa tapauksessa ja korjaantu tuolla 1€ diodilla
     
    xarper tykkää tästä.
  9. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ekana kattoisin ton jussin mainitseman, eli startti solenoidissa jää jännite siihen nastaan mistä lähtee etuvastuksen ohitus. Itelläkin aikoinaan ollut sama vika, tosin fordissa. Eikö mopseissakin ole starttirele sisäloksun kupeessa? Saatan muistaa väärinkin...
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuusvitosen ja seiskakolmosen mallisten laturien välillä kytkennät muuttuu. Kuusvitosessa on alun alkaen ollut relesäätäjä laturille ja vain yksi kenttäkäämin johto. Seiskakolmonen kuuluu kärjettömien sytytysten aikakauteen ja siinä on ollut elektroninen säätäjä ja kenttäkäämille menee kaksi johtoa, toisessa avaimesta + ja toiselta säätäjälle. Miten lie tuo konversio tehty?

    Merkkivaloahan kummassakaan ei lataukselle ole vaan jonkinlainen charge/dicharge ampeerimittari. Joten sille diodille ei jää paikkaa. Eikä ole semmoista Fordin tapaista solenoidia lokasuojassa vaan tulipellissä pienempi starttirele joka ohjaa startin kyljessä olevaa solenoidia. Se ei myöskään sellaisena kykene syöttämään käyntivirtaa takaisinpäin.

    Laturista kenttäkäämin piuha irti ja kone käyntiin ja sammutusyritys. Sammuiko?
     
  11. erinko

    erinko 1st gear

    Joo ja tästä yksilöstä jätin amp mittarin kokonaan aiemmin pois pelistä ku uskoin vian olevan siinä, tai ehkä pelkäsin et se on siinä :D No pitää kohta käyä testaamassa et auttaisko kenttäkäämin piuhan irrotus asiaan..
     
  12. erinko

    erinko 1st gear

    Kenttäkäämi irti ei sammu avaimesta mut sammuu jo kun ottaa +kengän akulta pois ja antaa n.13v akulle. Kenttäkäämi kiinni ja akulle tulee liki 20v kierroksilla :eek:
     
  13. erinko

    erinko 1st gear

    Siis selvennykseks kenttäkäämi kun on irti akulle tulee likimain sama arvo tyhjällä ja kierroksilla eli n.12,5-13v
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lataussäädin on vissiin mennyttä tai sitten kytkentä on jotenkin väärin.

    Rele vai elektroninen säädin?

    Kun oot sen nyt sammuttanut, niin mimmosen jännitteen löydät puolan etuvastuksen päistä maata vasten

    - avain virrat pois asennossa
    - avain virrat päällä asennossa

    Kone joutaa olla käynnistämättä. Löytyikö eroja?

    Jätä se kenttäkäämi vielä irti testausten ajaksi. Pidä akkua kunnossa vaikka erillisellä akkulaturilla. Ei kannata latautella 20 voltin jännitteellä kun kohta sulla voi olla elektroniikkaromua tai pahempaa.
     
  15. erinko

    erinko 1st gear

    Elektroninen säädin on.. virrat pois tulee 11v ja virrat päällä liki 12v
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Polttaa jo. Virrat päällä pitäisi olla lähellä akkujännitettä toinen pää vastuksesta ja toisessa päässä muutama voltti vähemmän joka sama jännite löytyy puolan + terminaalista.

    Niin ja tietysti virrat poissa siinä vastuksella ei jännitettä lainkaan.

    Kärki vai elektroninen sytytys?

    Jos sen elektronisen säätimenkin irroittaa niin vaikuttaako jotenkin?
     
  17. erinko

    erinko 1st gear

    Vaihdoin toisen säätäjän, nyt pysyy lataus 14.3v kierroksil ja tyhjäl. Laitan kohta arvoja lisää ku saan masiinan sammutettuu :D
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tota. Jos puolan etuvastukselta irrottaa johdon ja ei sammu, niin vika ei oo laturissa...
     
  19. erinko

    erinko 1st gear

    Noni eli virrat pois tulee v-lukolta tulevalle vastuksen liitokseen 11,7v toiseen 9v ja akulla 12,3v varaus..
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Paranee. Lataus toimii ja käyntiasennossa etuvastuksen kytkennät on myöskin kunnossa. Nyt vaan etsimään virtalukon off asennossa mikä sinne syöttää sivuvirtaa. Joku ylimääräinen siellä on eikä vaikuta virtalukon vialta kun oli se voltin ero. Sulakkeita voisi irroitella yksi kerrallaan.

    Ei ole mitään asennettu lisähuomiovaloja tms joille olisi otettu ohjaus ”palaa aina kun laite käy?”
     

Kerro tästä muillekin!